Autopäiväkirja 3 - Vanjan Foresteri 2,0D turbo XS 2016

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Autopäiväkirja 3 - Vanjan Foresteri 2,0D turbo XS 2016

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

PROLOGI

Olin suunnitellut semmoista tuoreemman auton hankkimista jo pitemmän aikaa, kun rahatilanteessa alkoi näkyä pientä valopilkkua. Jotenkin olin mielessäni ajatellut päätyväni E Mersun W212 malliin tai 2013- Jaguar XF:ään... toki ns. jokerikorttia pidin jatkuvasti avoinna... Alkuperäinen suunnitelma oli, että tämä uudemman auton hankinta osuisi keväälle 2023, mutta tuli sitten se jokerikortti kuin puskista.

Lähellä asuva suunnistuskaveri oli ostanut tuliterän hybridi Volvo XC60 AWD:n ja entinen käyttis, Subaru, oli jäänyt tontille. Oltiin menossa kimpassa Jukolan viestiin, niin tarjosi Subarua myyntiin... siitä se sitten lähti.

Tenttasin kaverilta faktoja autosta ja hiljalleen ajatus nelivetoisesta "citymaasturista", jossa on Webasto, vetokoukku ja pilkuntarkka huoltokirja, alkoi viehättämään. Pidin autoa kuitenkin toistaiseksi liian kalliina, mutta kun kaveri sanoi että saat osarilla, jos ei mee autoliikkeisiin kaupaksi, niin pitihän se käydä koeajamassa.

Juhannusta edeltävänä tiistaina kävin koeajolla ja jäin hieman miettimään, mutta kaveri sanoi että ota viikoksi käyttöön niin saat kunnolla testata Subarua. Ei paljoa tarviinut houkutella varsinkin kun oma käyttis Jagge kiukutteli hieman. Se viikon koeajopätkä kyllä sai ajatukset yhä vankemmin taipumaan Subarun ostoon. Palauttaessani autoa, sovittiin että jatketaan kaupantekoa lomareissun jälkeen.

Lomalla oli aikaa rauhassa tuumia ja lopulta vaimon kanssa tultiin tulokseen, että ostetaan pois, jossei se mene liikkeeseen. Kaveri pisti Subarun sitten viikoksi AutoVex'iin, muttei saanut sopivaa tarjousta, joten pari päivää sitten tehtiin paperit ja muut sopparit.

Kuva

Tiivistelmänä teknistä dataa:

Subaru Forester 2,0D XS vuosimalli 2016
2,0 litrainen DOHC turbodiesel boxer-moottori
teho 147 Hv / 108 kW
6-vaihteinen manuaalivaihteisto
pituus 4,6 m
leveys 1,8 m
omamassa 1655 kg
Jatkuva neliveto
Kulutus (valmistajan ilmoittama): kaupunki 7,1 l/100km; maantie 4,9 l/100km; yhdistetty: 5,7 l/100km
Ajettu: 222 600 km
2. omistajaa ennen minua, 1.omistaja 6/2016-6/2018 (0km - n.41 tkm) ; 2.omistaja 6/2018-7/2022 (n. 41 tkm - 222 tkm)
XS-mallin perusvarustelun *) lisäksi maahantuojan lisäämät lisävarusteet: Ajastettava Webasto, Westfalia-vetokoukku ja orig. Subaru-koiraverkko

Kuvia tulee heti kun saan pienennettyä ne sopivankokoiseksi.

*) = XS-mallin perusvarustelu:
Ajonvakautusjärjestelmä
Kaarrevalot
Luistonestojärjestelmä
Lukkiutumattomat jarrut (ABS)
Sumuvalot
Turvatyynyt
Ajotietokone
2-alueinen ilmastointi: Automaattinen
Keskuslukitus
Ohjaustehostin
Penkinlämmittimet edessä ja takana
Peruutuskamera: Kamera takana
Rengaspainevalvonta -järjestelmä
Sähkökäyttöiset ikkunat
Sähköpeilit sisääntaittuvat
Sähkösäätöiset istuimet
Vakionopeudensäädin
Audio-liitäntä
Matkapuhelinvarustus
Älypuhelimen integrointi
Äänentoistojärjestelmä: CD-soitin+Radio+USB+Bluetooth
Kevytmetallivanteet
Monitoimiohjauspyörä
Sadetunnistin

Kuva
Viimeksi muokannut Vanja-eno, 2.1.2023 16:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja 3 - Vanjan Foresteri 2,0D turbo XS 2016

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

LOPUT KUVAT:

Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva

Tavaratilan matto ei ole alkuperäinen, vaan haalittu sinne jostain Land Roverista tai Range Roverista... täytyy hommata sopivampi.


Kuva


Kuva


Kuva
Viimeksi muokannut Vanja-eno, 2.1.2023 16:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja 3 - Vanjan Foresteri 2,0D turbo XS 2016

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

8.ELOKUUTA 2022
YKSITYISVIESTI kirjoitti: 8.8.2022 9:34 Mukavan näköinen maavara. Tässä vissiin ajoasento hiukan pystympi kuin normi henkilöautossa?

Nelikko näyttää kykynsä viimeistään ensimmäisillä liukkailla
Eipä tuo yhtään pystympi ole kuin esim mun Jaguar X-typessä, istuu vaan korkeammalla... ajoasento säätyy loistavasti noilla penkin säätövimpaimilla juuri passeliksi. Myös Subarun korin etukulmat pystyy hyvin hahmottamaan pysäköidessä ja takana tietty avustaa kamera, mutta kyllä peruutteluun on tarpeeksi näkyväisyyttä ilman kameraakin.

Se mikä todella yllätti, on Subarun boxerin hiljainen käyntiääni tyhjäkäynnillä ja kuinka värinätön se on. Ekoja kertoja ajaessani, kun pysähdyin liikennevaloihin niin luulin että autossa oli start stop toiminto (mitä ei onneksi ole) sillä luulin auton sammuneen. Käyntiääntä ei kuulunut ja auto oli täysin värinätön, mutta kierroslukumittari näytti että kyllä se käy.

Jostain luin tuosta maavarasta ja Subarun nelivedosta, että Forester on auto jolla pääsee hyvin maastoon... ja sieltä omin avuin poiskin. Kaveri sanoi ajaneensa 40 sentin hangessa tuolla peräkärry perässä... tiedä sitten oliskohan juttuun lipsahtanut hieman "pohjosen lisää" Oulusta kun on kotoisin...
VIESTI kirjoitti: 8.8.2022 18:30 Jotenkin nyt vaan pukkaa muistikuvaa että alkupään Subaru pokseri-diesel koneissa olisi kampiakseleita katkennut suht. pienilläkin kilometreillä.
Pukkaa oikeaa muistikuvaa, mutta ongelmat loppuivat vuoden 2009 malleihin. Vuoden 2010 malleista alkaen on ongelma ollut voitettu. Siteeraan itseäni erään toisen autofoorumin topicista:
Vanja-eno kirjoitti:kauhuskenaario koskee malleja ennen v. 2010. Em. vuoden malleissa oli uudistettu laakerointi alakertaa muutenkin päivitetty.
Viimeksi muokannut Vanja-eno, 2.1.2023 16:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja 3 - Vanjan Foresteri 2,0D turbo XS 2016

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

9. ELOKUUTA
PALSTAKAVERI kirjoitti: 9.8.2022 15:03 Kuvien perusteella näy ajetut kilometrit ollenkaan, niin oli siisti sisustaltaan. :shock:
Käytännössä takapenkeillä ei ole istuttu paljoa. Kun tämä biili oli kaverillani, niin ne ovat olleet kuulemani mukaan kaadettuna n. 99% käyttöajasta. Eikä hanttikuskin paikkaa ole liiemmin kulutettu. Subaru on ollut tällä kaverillani 90% työmatka-ajossa, jotka ovat olleet yleensä n. 300-500 km rupeamia. Tekniikkaa on huollettu pilkuntarkasti, sillä matka ei saa katketa tekniseen vikaan.

13. ELOKUUTA
Tyytyväinen olen matka-ajon kulutulukemiin. Menin tänään pyöräsuunnistuksen SM-kisoihin Alajärven Valkealammille. Menomatkalla Motaria Kellokoskelta Hyvinkään kautta Tampereelle ja sieltä Teiskon kautta Ruovesi - Virrat - Ähtäri - Lehtimäki kk - Valkealammi oli keskikulutus 5,2 ltr / 100 km. Paluumatkalla Valkealammi - Alavus - Virrat - Kuru - Ylöjärvi - Kolmikannan ABC (Tesoma, Tre) 4,7 ltr / 100 km ja loppumatka pelkkää motaria Kolmikanta - Hämeenlinna - Hyvinkää - Kellokoski 5,2 ltr / 100 km. Tämä siis auton tietokoneen mukaan. Keskikulutus siis n. 5 ltr /100 km. Huomenna tankki täyteen samalla huoltsikalla ja samalla mittarilla, niin katsotaan paljonko tietokone valehtelee.

Huomiona, että noudatin auton kehotuksia vaihtohetkistä ja motareilla nopeus oli lähes koko ajan 110 - 115 km/h.

Tankkaus paljasti oikeaksi keskikulutukseksi 5,7 ltr / 100 km. Tarkka lukema oli 5,68 mutta pyöristetään tuohon 5,7.

Olen tuohon lukemaan ihan tyytyväinen.

25. ELOKUUTA
Huolto alkaa olla ajankohtainen. Täähän on kuin Väykyssä, pikkuhuolto ja iso huolto vuorottelevat. Pikkuhuollon voi joskus tehdä itsekin ehkä, mutta ison huollon jätän ammattilaisille.

Rouva tykkäsi kovasti kun kokeili, edes miehekkään jäykkä kytkinkään ei haitannut.

26. ELOKUUTA
Kyselin tarjousta huollosta Auto-Sorsalta Riihimäeltä, jossa tuota on huollettu viimeiset 180 tkm ajan ja Subaru-palstalla kehutaan kovasti. Edellinen omistaja puhui, että raidetangon päät pitäisi vaihtaa, oli kuulemma edellisessä huollossa sanottu niin. Huolto tarjousta pyytäessäni kysyin, että mitä autosta oli seuraavassa huollossa suositeltu tehtäväksi normaalin huollon lisäksi? Kaveri plarasi tietokantaa ja ilmoitti että etualatukivarren puslat. Myöhemmin tonkiessani auton mukana tulleita kuitteja, ilmeni että jo 180 tkm huollossa oli jo suositeltu alatukivarren heloja vaihdettavaksi 195 tkm huollossa. No, tuo oli 191 tkm kohdalla mennyt hiukkasloukun vaihtoon ja siihen oli jo etukäteen tehty 195 tkm huolto. Kuitin mukaan silloin ei oltu vaihdettu alatukivarren puslia. Seuraava leima oli 196 tkm kohdalla, eikä mainintaa (enkä löytänyt kuittiakaan) mitä on tehty, joku koodinumero lisätty. 209 tkm kohdalla oli tehty 210 tkm määräaikaishuolto, ei kuittia eikä erityismainintoja. Soitin sitten edelliselle omistajalle ja hän sanoi, että kokonaan uudet alatukivarret kera puslien oli vaihdettu tuossa 210 tkm huollossa. Kysyin että ei tehty tuossa 196 tkm tehdyssä huollossa? Ei, vaan siinä oli vaihdettu vain ääntävä etupyöränlaakeri.

No, eiköhän korjaamolla ole kopiot kuiteista tai tiedot tallessa mitä noissa huolloissa on tehty, joten vien sen nyt sinne ja selvitän mitä tarvii vaihtaa ja mitä ei. Selviän ainakin hieman halvemmalla jos tarvitsee vain raidetangon päät vaihtaa huollon lisäksi eikä alatukivarren puslia. Luulisin.

240 tkm huolto on ns. isohuolto, jonka varmaan teetän kokeeksi Tallinnassa.

6. SYYSKUUTA
En sitten mennyt Auto-Sorsalle, Riihimäelle van päätin kokeilla Rantakaren korjaamoa Keravalla. Suomen vanhin Subaru merkkikorjaamo, kovasti kehuttu ja puolet lähempänä kuin Auto-Sorsa. Sovittiin että otan pelkän pikkuhuollon ja koska siihen kuuluu alustan osien väljyyden tarkistaminen, niin soittavat sitten jos jotain vaihdettavaa etupäästä löytyy. Keskustelun perusteella kuvailtuani millainen ääni etupäästä välillä kuuluu, epäili enemmän raidetankoa tai koiranluuta kuin etualatukivarren takapuslia. Lisäksi tehtaan takuuseen menee Subarun piikkiin moottorinohjauksen päivitys sekä ilmastoinnin kennon uusinta kera ilmastointihuollon.

2. LOKAKUUTA
Rantakaren huolto oli erittäin asiallinen. Moottorinohjauksen ohjelma olikin jo päivitetty edellisessä huollossa Auto-Sorsalla. Ilmastoinnin kennon vaihto, huolto ja täyttö hoidettiin tehtaan piikkiin. Perushuolto öljyt (5,9 ltr) ja kaikki suodattimet (öljy/ilma>/ raitisilma) yht. 275€ + Alustasta ainoat väljät löytyivät takavakaajan korikumeista. Ne vaihdettiin (a' 12,44€) ja kolme varttia töitä (80€ / tunti). Koko huollon summa 360€. Olen tyytyväinen.

Vajaassa parissa kuussa tullut hieman yli 6 tkm ajoa ja mitään moitittavaa ei ole.
Viimeksi muokannut Vanja-eno, 2.1.2023 16:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja 3 - Vanjan Foresteri 2,0D turbo XS 2016

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

26. LOKAKUUTA 2022
Tuli asiaa Keravan suuntaan ja päätin samalla pistäytyä kysäisemässä Rantakaren Subaru-korjaamolta, että saisikos heidän kauttaan tilattua Foresteriini hieman lisävarusteita. Onnistuihan se ja tilaukseen lähti seuraavat tarvikkeet:

Uudet kumimatot eteen

Kuva


Vanhat matot ovat aika kulahtaneet ja varsinkin tuo vasemmanpuoleinen eli kuskin jalkatilan matto ei pysy paikallaan, kun siitä ovat nuo alareunassa näkyvät kiinnitysnauhat menneet poikki. Hintakin oli kohtuullinen 41€ + jokunen sentti päälle.


Tavaratilan suojamatto

Kuva


Nythän tavaratilassa on joku Land-Roverista peräisin oleva täysin "ebäsobiva sovidudas", joten on jo aikakin saada kunnon matto sinne joka istuu kuin hansikas tavaratilaan. Tämänkään hinta ei vie konkurssiin, vaan kohtuullinen 66€ ja ne sentit päälle.


Asiakaspelvelijan naputellessa tilauksia koneelle, huomasin tiskillä mainoksen uudesta akusta asennuksen kera, jonka hinta vaikutti kohtuulliselta. Tässähän on vielä alkuperäinen akku paikallaan eli reilu kuusi vuotta vanha. Kun autossa on Webasto, pitää akun olla kunnossa. Olin jo miettinyt uuden akun hankintaa aiemmin, kun edellinen omistaja oli sanonut, että hänen piti aika usein latailla akkua viime talvena. Eli tarjolla oli Boschin 70Ah akku asennettuna hintaan 129€. Kohtuullinen hinta, sanoisin, ja akkuhan kannattaa vaihtaa ennenkuin tulee ongelmia... Voihan toki jotkut akut kestää kymmenenkin vuotta, mutta en viitsi nyt ottaa riskiä kun näissä uusissa autoissa on näitä sähköhärpäkkeitä tolkuttomasti.

27. LOKAKUUTA 2022
Palstalainen 1 kirjoitti: 26.10.2022 17:32 Oisko sinne menny "sata-amppeerinen"? Ois lämppärin kans touhutessa parempi.
Enpä usko, muistini mukaan alusta ”kaukalo” aika passeli nykyiselle 70ah (ensiasennus) akulle…
Palstalainen 2 kirjoitti: 26.10.2022 22:12 Onko Foresterissa akun navat "väärinpäin". Outbackissa minun mielestä oli.
Enpä osaa sanoa kun ovat samoin päin kuin Jaguarissakin. Akku on kuskin puolella ja plusnapa koneen puolella ja miinus kyljen puolella.

2. MARRASKUUTA 2022

Eka kymppitonni ajettu täyteen. Ei murheita.

Tänään neliveto näytti puolensa, kun kaveri haki autonsa pois säilytystallistani. Säilytyspaikan piha on pahasti ruohottunut, napaan asti korkeaa heinää, mutta maanpinta kohtuullisen tasainen. No, hilattiin takatuuppari Skoda trailerille joka oli talli oven edessä. Tallin ovelta on tielle tuota ruohottunutta maata noin 70 metriä. Tosin loivaa ylämäkeä. Subaru veti trailerin ja Skodan tielle kuin ei olisi ollut mitään perässä. Olen meinannut vastaavissa olosuhteissa näin loppusyksystä meinannut usein jäädä tuohon pihalta tielle menevään loivaan mäkeen paikalleni sutimaan kun olen ajanut pois tallilta. Silloin on tosin ruoho ollut vain vaaksan mittaista, mut nyt ei vuokraemännän miesystävä ole enää kesäisin viitsinyt niittää tuota pihaa muutamaan vuoteen. Ja kyllä, neliveto on yliveto.
Viimeksi muokannut Vanja-eno, 2.1.2023 16:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja 3 - Vanjan Foresteri 2,0D turbo XS 2016

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

2. JOULUKUUTA 2022
n. 13 tkm ajettu ja ainoa miinus on ollut Subarun audiolaitteen satunnainen sekoilu kun kun kuuntelee musiikkia USB-tikulta. Kun käynnistää auton ja olet kuunneellut tikulta musiikkia, soittaa käynnissä olleen biisin loppuun ja sitten pomppaa yht äkkiä tikun ensimmäiseen kansioon ja aloittaa sieltä soiton. Jotenkin ymmärtäiusin tämän jos se tapahtuisi aina, mutta eipä tee niin vaan randomisti. Pieni murhe, ei haittaa oikeasti, mutta ettei vaan tulisi jatkuvasti kehuttua. Lumikelillä neliveto on osoittanut kyllä parhautensa.

31. JOULUKUUTA 2022
Niin, se akku tuli vaihdettua sujuvasti jo marraskuun puolen välin kantturoilla, ei kestänyt vaihdossa kuin 10 min Rantakaren korjaamon kavereilla. Samalla kysyin ISON huollon hintaa... Sillä, nyt 238 tkm mittarissa joista 16 tkm viimeistä ovat siis minun käsialaa. 240 tkm kantturoilla olisi edessä se ISO huolto, jossa vaihdetaan moottoriöljyjen lisäksi voimansiirron öljyt, jarrunesteet tms. Hintaa huollolla olisi muistaakseni 560€ + sitten päälle jos löytyy jotain kuluvan osan vaihtoa...

Sitä vain pohdin, että teettääkkö tuolla vai vielä Tallinnaan, jossa arvioitu hinta vastaavalle huollolle kuulemani mukaan n. 300€ + laivamatkat. Eli semmoisen pari sataa säästäisi. Mietinnässä lähinnä se, että säästääkö tuo pari sataa ja notkua turhan päiten päivä Tallinnassa (syömiset ravintolassa ym.), niin säästääkö siinä oikeasti sen verran että kannattaa lähteä.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Autopäiväkirja 3 - Vanjan Foresteri 2,0D turbo XS 2016

Viesti Kirjoittaja pressa »

Vanja-eno kirjoitti: 2.1.2023 16:14Tallinnaan... notkua turhan päiten päivä Tallinnassa (syömiset ravintolassa ym.), niin säästääkö siinä
Tyhjää peräkontin turhasta tavarasta ja tuo sen viinakuorman sekä tupakkia niin alkaa säästöä syntymään...
Joen musikka
Viestit: 1924
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: Autopäiväkirja 3 - Vanjan Foresteri 2,0D turbo XS 2016

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

pressa kirjoitti: 2.1.2023 16:42
Vanja-eno kirjoitti: 2.1.2023 16:14säästääkö siinä
Tyhjää peräkontin turhasta tavarasta ja tuo sen viinakuorman sekä tupakkia niin alkaa säästöä syntymään...
Kartonki tupakkaa ja 50 sikaria.Viinat omaan käyttöön tai lahjaksi... Mistä ne säästöt? :lol:
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
2x 1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Autopäiväkirja 3 - Vanjan Foresteri 2,0D turbo XS 2016

Viesti Kirjoittaja pressa »

Omaan käyttöönhän ne aina tuodaan, silti työkavereille myydään...
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja 3 - Vanjan Foresteri 2,0D turbo XS 2016

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

8. HELMIKUUTA 2023
Ensimmäiset 20 tkm takana. Ns. isohuolto tehty Subaru-Huolto Korjaamo Rantakarella Keravalla, jossa normaalin huollon lisäksi vaihdetaan myös vaihteistoöljy, jarrunesteet, takatasauspyörästön öljy ja tarkistetaan etuperän öljy. Lisätöinä meni takajarrulevyt (a'75€) ja -palat (40€), sekä vas. takajarrusatula (165€). Pakoputken värinänvaimennin oli murtunut irti ja pakoputken yksi hitsaussauma oli murtunut, josta veloitettiin yhteensä tunti hitsauksesta. Lisäksi suositeltiin ennen leimaa vaihtamaan vas. alatukivarren pusla, koska siinä oli repeämä. Huolto itsessään maksoi hieman yli 500€ ja lisätyöt kaikkineen reilu 400€. Eli toimintatonni meni, mutta aamupäivän oli Subbani pajalla, ripeästi ja hyvin hoitui homma.
mese.fi palstalla kysyjä kirjoitti: Miksei etumurikan öljyjä vaihdeta samalla kun taaksekkin? :shock:
Vaihdetaan nyt vuorotellen eli 270 tkm huollossa vaihdetaan etumurikasta ja tsekataan takamurikka ja lisätään tarvittaessa. Älä kysy miksi näin. Vaihdettu edestä edellisen kerran 210 tkm. huollossa. Nyt oli edessä vielä erinomainen öljytaso
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja 3 - Vanjan Foresteri 2,0D turbo XS 2016

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

28. MAALISKUUTA 2023
Alustan lievä klonksautus paikannettu korjaamon toimesta toiseen etuiskariin. Eli orggis iskareilla ajaa sen vajaa 250 tkm, koska mittarissa nyt reilu 247 tkm. Molemmat menee vaihtoon ja samalla tietty pyöränkulmat tsekataan. Jätin Subarun tänään korjaamolle, ottavat työn alle huomenna.

30. MAALISKUUTA 2023
Subaru palannut kotiin korjaamolta kera uusien iskareiden. Vaihtoivat myös etuvakaajatangon korikumit, kun olivat kovin kuluneet. Vakaajan kumien vaihtotyöstä eivät veloittameet mitään, kun ne ehdittiin vaihtaa iskareiden vaihdon ja ohjauskulmien säädön ohjeajassa. Eli vain ne kumit veloitettiin. Nyt on hiljainen ajolleen montuissa.

2. TOUKOKUUTA 2023
Tämä sai uudet kesärenkaat pari viikkoa sitten. Alle tuli Yokohaman Geolandar A/T G015 99H 225/60 R 17. Subaru käyttää näitä ensiasennusrenkaina Foresterissa. Hiljaiset ovat ja muutenkin tuntuvat hyviltä alla. Näillä pääsee maastossa oletettavasti paremmin kuin mukana tulleilla Misukoilla jotka olivat loppusyksystä aivan finaalissa. Periaatteessa näillä saisi ajaa talvellakin (hyväksymimerkintä "jäävuori" kyljessä), mutta ehkä hommaan kuitenkin ensi talveksi paremmat ja oikeat talvirenkaat, ajan näillä vain kesällä.

8. KESÄKUUTA 2023
Tehtiin toukokuun puolessa välissä reissu Pohjois-Norjaan. Ensin autojunalla Rovaniemelle, josta seuraavana aamuna Utsjoelle. Sieltä jatkoimme seuraavana päivänä Nuorgamin kautta Vasdø'n. Vadsøsta jatkoimme seuraavana päivänä Tana Brun, Lakselvin kautta Kvalsundiin lähelle Hammerfestia. Siellä oleilemme kolme päivää Air b'n'b asunnossa. Josta sitten myöhemmin jatkoimme Altan ja Kautokeinon kautta takaisin Suomeen ja Kolariin. Sieltä autojunalla takaisin. Kaikkinensa ajoa tuli pari tuhatta kilsaa josta Subaru selvisi huomautuksetta. Autojuna oli siksikin loistava vaihtoehto, koska Suomi Rovaniemeltä etelään päin on koluttu aika tarkkaan ja kun mennen tullen oli alv-vapaa hinta lipuissa ja muutenkin sesongin ulkopuolinen tarjoushinta 88 euroa per suunta kaksi aikuista, koira, oma makuuhytti ja autopaikka.

Eilen oli Subarulla 255 tkm huolto ja ainoa lisätyö oli tällä kertaa jäähdytinnesteen lisäys (0,5 ltr). Pikkuhuolto, jossa öljyt ja suodattimet vaihdetaan ja tsekataan auto läpi. Hintaa kertyi n. 280€. Seuraavaksi katsastus, ensi viikolla.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja 3 - Vanjan Foresteri 2,0D turbo XS 2016

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

01. ELOKUU 2023
Niin, tämähän meni läpi täysin puhtain paperein katsastuksesta. Taas tuli kaksi vuotta ajoaikaa. Kohta tulee 40 tkm täyteen ajettuna vuoden sisään.

08. ELOKUU 2023
Niin ja 5.8. tuli sitten eka vuosi täyteen ja sen aikana lähes kilometrilleen 40 tkm ajokilsaa täyteen. Ei mitään ongelmia. Ainoastaan 15 tkm huoltoväli nostaa hieman kustannuksia mutta toisaalta joka huollossa auto tarkistetaan huolellisesti niin mitään ikäviä yllätyksiä ei pitäisi tapahtuikaan.

Eilen tein pikavisiitin Kellokoski-Orimattila-Kuhmoinen-Kellokoski ison peräkärryn kansa nyt mittarissa jo 262 900 km.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja 3 - Vanjan Foresteri 2,0D turbo XS 2016

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

03. SYYSKUU 2023

Vuosiyhteenveto:


05.08.2022 222 670 km
Omistajan vaihto


15.09.2022 227286 km
Määräaikaishuolto (pieni) - h. 365,65€

moottorin öljynvaihto + suodattimet: öljy / ilma / raitisilma
Taka kallistuksenvakaajatangon korikumien vaihto
Ilmastoinnin kennon vaihto, huolto ja täyttö (tehdastakuu = ilmainen)

18.11.2022 234 400 km
Akun vaihto - h. 129€

(Bosch 70Ah)

31.01.2023 241 620 km
Määräaikaishuolto (iso) h. 1055,43€

moottorin öljynvaihto + suodattimet: öljy / p-aine / raitisilma
vaihteiston & takatasasup. öljyjen vaihto
Takajarrulevyjen ja -palojen vaihto
Vas. takajarrusatulan ja jarrunesteen vaihto

03.03.2023 244 756 km
Korjaus - 260€

Etualatukivarren puslan vaihto vasen & oikea puoli

29.03.2023 247 306 km
Korjaus - 665,70€

Etuiskunvaimentimien vaihto V & O

Etu kallistuksenvakaajatangon korikumien vaihto

17.04.2023 249 180 km
Uudet kesärenkaat - h. 700€

Yokohama Geolander

07.06.2023 256 337 km
Määräaikaishuolto (pieni) 281,75

moottorin öljynvaihto + suodattimet: öljy / ilma / raitisilma

16.06.2023 257 349 km
Vuosikatsastus, hyväksytty

05.08.2023 262 550 km
1. omistusvuosi täynnä


Kulut:
Ajettu: n. 40 000 km
Huollot ja korjaukset yht. 3452,53€
Käsiraha: 3700€
Osamaksut 3600€
Vakuutukse täyskasko & liikennevakuutust: 1134,44€
Arvioidut polttoainekustannukset 4588€
(keskikulutus 6,2 l/100 km)t
(keskiarvo-hinta / litra 1,85€)
Perus - ja dieselvero: 630,40€

Summa yht. 17 105,37€
Kustannukset / km = n. 0,43 €/km

Jos oletetaan, että toisena omistusvuotena ajokm määrä pysyy samana, huollot maksavat yhtä paljon (rengaskulut ovat samat, koska pitää ostaa uudet talvirenkaat, jotka ovat samanhintaiset), mutta käsiraha lasketaan pois ja osamaksuja maksan yhtä paljon, niin oletetut kustannukset ensi vuonna ovat tuon 3700€ käsirahan verran pienemmät, jolloin hieman alaspäin pyöristäen vuoden kulujen kokonaissumma on n. 13400€ mikä tekisi sitten kustannuksia / km n. 0,34 €/km.

Ihanan kallista, ja perseaukinen postimies ei olisi tähän muuten ryhtynyt, ellei olisi tullut hieman perintöä, jolla sai käsirahat ja huollot yms. hoidettua. Toisaalta, 40 tkm huoletonta ajoa eikä tarvinnut itse liata käsiään. Kaikki huollot sujuivat aina yhdessä päivässä eikä hankaloittanut työmatkoja. Ajo on ollut mukavaa ja suosrastaan nautnnollista.

Kaikki huollot ja kulut ovat olleet ns. normaalia kulumista ja on huomioitava auton ajokm määrä. Tulevan vuonna tosiaan täytyy ostaa talvirenkaat (tilattu jo), mutta kahtena seuraavana kesänä (2024 ja 2025( sekä talvina (2024-25 ja 2026) ei tarvitse panostaa renkaisiin. Vaihdetut etuiskarit olivat alkuperiaset, joten niitäkään tuskin enää tarvitsee vaihtaa seuraavaan 250 tkm aikana.

Seuraava isompi kulu kangastelee lähtitulevaisuudessa. Kytkin on alkanut luistamaan, joten kytkin remppa on edessä. Nyt kun sen laittaa kuntoon, niin ei enää minun aikana pitäisi siihen puuttua. Ajattelin että säästän ja teetän sen Eestissä... kysyin tarjousta Tallinnan Subaru-merkkihuollosta ja kustannusarvio oli hieman yli 1600€ -auts-. Kysyin myös tarjouksen Suomesta tutulta korjaamolta (Autokorjaamo Rantakare, Kerava), jossa olern tähän asti huollattanut autoni... tulos hämmästytti, kustannusarvio oli hieman yli 1400€ !!! Eli tuohon Eestin hintaan vielä päälle laivaliput, niin eipä kannata viedä sinne.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja 3 - Vanjan Foresteri 2,0D turbo XS 2016

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

05. SYYSKUU 2023

Tuli sitten hommattua lisäpainoa Subarun perään...

Kuva


03. LOKAKUU 2023
Kytkinremppa teetetty kilsoilla 265 tkm ja rapiat kilsoilla. Nyt mittarissa kohta 268 tkm ja pelittää.

Sen verran päätin alkaa pihistelemään, että viimein huomasin etä raitisilmasuodatin vaihdetaan joka huollossa eli 15 tkm välein. Huollossa osa maksaa aika tasan 70€ ja aikaa siihen kuluu se 5 min. Kysyin, että onko sovittavissa etteivät vaihda suodatinta, vaan hoidan sen itse. Vakiovaraosaputkassa suodatin maksaa 12€ ja osaan kyllä itsekin sen vaihtaa samaan aikaan kuin ammattilainen. 58€ on jo nimittäin säästöä...

06. MARRASKUU 2023
Vaihdoin aamulla raitisilmasuodattimen, ja se tosiaan on todella helppo homma.

Ostin tuohon lokakuussa puolen välin kantturoilla uuden takalasin pyyhkimen. Oli ihan Bosch mutta nyt viikonloppuna huomasin että tästäkin oli mennut. parissa viikossa sulan "terä". Se roikkui pyyhkimen kumin rungossa enää pienestä kiinnikkestä. Siispä menin tuttuun varaosaputiikkin mistä oli sulan ostanut tein reklamaation. Käyn putiikissa usein, joten asiaani uskottiin vaikkei kuittia enää ollutkaan tallessa. Myyjä muisti vielä myyneensä ko. osan ja tarkisti vielä koneelta tapahtuman. Joten sain uuden sulan ilmaiseksi.

Varaosaputiikista ajoinkin sitten Keravalle Rantakaren korjaamolle Subarussa nyt 270 tkm huolto.

08. MARRASKUU 2023
Subaru tuli huollosta, muuten ei ollut mitään ihmeitä, kuin oikea takajarrusatula meni vaihtoon, mikä teki huoltoonlisäkustannusta aika tasan 200€. Satula maksoi 165€ ja siitä aiheutunut vaihdon lisätyö 34,95€. Huolto yhteensä teki 559,20€ eli normisti siis medium-huollon hinta jotakuinkin 360€. Olisi ollut n. 70€ kalliimpi jos raitisilmasuodatin olisi vaihdettu.

Tästä voidaan nyt summata sitten huoltojen noin hinnat. Ensin ilmoitettuna huollon hinta normaalisti ja sitten ilman raitisilmasuodattimen vaihtoa.

Pieni huolto
270€ - 200€

Medium-huolto
430€ - 360€

Iso huolto
650€ - 580€

Huollothan Subarussa suoritetaan 15 tkm välein seuraavaan tahtiin:
pieni huolto - medium huolto -pieni huolto - iso huolto - pieni huolto - medium huolto -pieni huolto - iso huolto jne.

Olen hiljalleen alkanut miettiä jos tekisi nuo pikku huollot itse, siinä kun ei oiken muuta tehdä kuin öljyjen että suodattimien vaihdotsekä tarkistuksia ja puhdistuksia, jotka tehdään kaikissa muissakin huolloissa. Öljyn hinnassa ei säästöä tule kuin muutama euro, suodattimissa pari kolme kymppiä, mutta työn hinnassa eniten. Riippuen suodattimien ja öljyn hinnasta suomimassani varosaliikkeessä, säästöä tulisi joka pikkuhuollosta 160-180€.

10. JOULUKUUTA 2023
Alkoi vähän aikaa sitten sytyttämään luistoneston valoa ihan palamaan kokoaikaisesti. Tosin kun auton käynnisti uudelleen, niin saattoi mennä parikin päivää että ei valo syttynyt uudestaan. No, viikko sitten alkoi sama valo taas palamaan ja heti perään moottorin vikavalo ja vakkarin merkki. Pakkohan sitä oli sitten tiistai aamuna töistä tullessani heti soitella huoltoon, että koskas kerkiäis katsomaan vikakoodit? Onnistui jo samalle iltapäivälle. Koodit luettiin ja viaksi ilmeni pakoputken paineentasausventtiili.

Hyvä uutinen oli, että osa löytyy hyllystä heti ja asennus kestää vajaan vartin jos sitäkään. Huono uutinen oli, että osa kustantaa 791€, ihanan kallista. Siinä sitten mietin, olenko nuukapihi ja kuinka pian löytäisin oikean osan halvemmalla. Osan löytymiseen ja sen toimittamisen. ajan olisi auto pois pelistä. Vai maksanko nyt kasan rahaa ja auto on taas heti käytössä. Maksoin ja ajoin pois.

Tsekkasin auton huoltokirjasta, että tässähän on kerran ko. venttiili vaihdettu. Tarkalleen ottaen maaliskuussa 2020 jolloin km-lukema oli n. 128 tkm. Eli kolme ja puoli vuotta sitten ja sen jälkeen uudelle venttiilille on kertynyt kilometrejä n. 146 tkm eli enemmän kuin ensiasennus osalle. Harmi vaan että ehti mennä puoli vuotta yli osan takuuajan, jos olisi minulla tämä venttiili paukahtanut alkuvuodesta tammikuusta, niin olisin saanut uuden osan ilmaiseksi. Subarulla kun on merkkikorjaamoilla asennettuun Subaru "original teile" osille kolmen vuoden takuu.

No, laskin sitten että varmaan taas kolmen ja puolen vuoden päästä saa olla tuon suhteen lompsa levällään jolloin mittarissa lienee minun ajotahdilla n. 400 tkm jos mitään veret seisauttavaa ei tapahdu.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Vastaa Viestiin