1200 -86 laturi ongelma

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
ladaismi
Viestit: 57
Liittynyt: 25.4.2019 12:41

1200 -86 laturi ongelma

Viesti Kirjoittaja ladaismi »

Vaihdetaan juuri laturia ja ongelma. Uudessa laturissa ei ole paikkaa harmaalle johdolle.

Autoon on joskus vaihdettu jännitteensäätäjän sisältävä laturi, lokarin jännitteensäädin on ohitettu, oranssi ja harmaa johto kytketty yhteen.

Vanhalle laturille tulee 3 liitintä/4 johtoa. Keltainen ohkainen, muovi apikolla. 2 johtoa menee samaan rengasliittimeen ja harmaa apikolla. Uudessa laturissa on tuo muoviapiko liitin, siihen keltainen? Rengasliitin laturin rengas liittimeen, mutta harmaalle ei ole paikkaa.

Uudessa laturissa on samassa kohtaa apiko liitin, mutta siihen tulwe johto laturin sisältä, ja jatkuu siitä pulttiin (napa 30).

Kokeiltiin jättää harmaa kokonaan pois ->lataus valo ei pala virrat päällä, moottori käynnissä palaa koko ajan.

Harmaa liitettiin pulttiliitokseen -> rele naksahtaa samantien kun akunkengän liittää, joten ei toimi siinä.

Uusi laturi Lucas LRA00533 jonka muvattiin käyvän kaikkiin takavetoisiin.

Liitteenä kuva vanhasta laturista vasemmalla ja uusi oikealla. Vanhassa on tuo ruosteinen apiko liitin, uudessa siihen tulee laturin sisältä johto joka menee apikon kautta ruuviliittimeen.

Kuva
virtain
Viestit: 1113
Liittynyt: 7.11.2010 20:29

Re: 1200 -86 laturi ongelma

Viesti Kirjoittaja virtain »

Laturien takaosassa on numerosarja....joten kannattaa ostaa samalla numerosarjalla oleva laturi, niin homma pelaa :wink:
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: 1200 -86 laturi ongelma

Viesti Kirjoittaja degen »

Näyttäisi siltä että uusi laturi on kattitakavedoissa esiintyvä uudemman mallinen versio. Pulttiliitokseen tuleva johto ei kuulu mennä jännitesäätimen liitimeen, vaan tuo pulttiliitoksen johto kuuluu kondensaattoriin. Tuo kuva hämää hieman. Onhan pulttiin tuleva johto irti tuosta jännitesäätimen liittimestä? Niiden pitäisi olla kaksi eri johtoa. Jännitesäätimen johto puolestaan tulee laturin sisältä diodisillalta. Tuon voi saada toimimaan siten, että kytket harmaan johdon jännitesäätimessä olevan liittimeen ja jättämällä laturin sisältä tulevan johdon irti. Voit kokeilla myös laittaa harmaan johdon tuohon muovilla eristettyyn liittimeen ja jättää paikalleen säätimeen tulevan johdon. Tässä tapauksessa saattaa käydä niin, että auto ei sammu avaimesta. Siihen auttaa se, että irrottaa johdon säätimen perästä. Keltaiselle johdolle ei ole tässä laturimallissa enää paikkaa. Latauksen valoakaan ei saa enää vakiokytkennällä toimimaan, sillä se vaatii kytkentämuutoksen uudelle laturille sopivaksi.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
ladaismi
Viestit: 57
Liittynyt: 25.4.2019 12:41

Re: 1200 -86 laturi ongelma

Viesti Kirjoittaja ladaismi »

Pulttiin tuleva punainen johto menee tuohon apikoon ja siitä jatkaa laturin sisälle.


Vein laturin takaisin liikkeeseen ja sain rahat takaisin. Vanhassa laturissa ei vissin ollut mitään vikaa, irtiollessa pietti vähemmän ääntä kun käsin pyöritti verrattuna uuteen.

Koko episodi lähti siitä että kierroksilla kuului vingahtrlua. Epäilin laturin hihnaa, mutta kaveri joka putsasi kaasarin, sanoi että hihna on oikealla kireydellä. Ja kuunteli vesipumpun että siitä ei kuulu ääntä, joten päätteli että laturin laakerit on vialliset.

Nyt kun laitettiin vanha takas uudella hihnalla, mitään vinkumisia ei ollut. Joten hihnassa se vika lienee oli koko ajan.

Asiasta viienteen, mistä tuo ohjauksen öljyt vaihdetaan ja miten? Olen ymmärtänyt että ne vaihtamalla ohjaus olisi kuin eri autosta. Mitä öljyä tilalle ja paljonko?
Vastaa Viestiin