Sivu 1/1

alakerta

Lähetetty: 30.11.2004 22:00
Kirjoittaja masterpedersen
Terve kaikille!

Tämä onkin sitten ensimmäinen kerta kun kirjoittelen, on tullut aiemmin vaan luettua.
Täällä näyttää olevan paljon tietoa ja todellista osaamista, ei mitään "minkä värisen vaihdekepinnupin ostan mun isin automaatti audiin?", paskan jauhantaa.

Se siitä paskan jauhannasta...

Kestääkö 1600:sen alakerta virittämistä?
Onko jotain spesiaali tietoo mikä olisi heikkolenkki?
Kokemuksia muutenkin alakerran laittamisesta?

Varmaankin aikalailla on tasapainottamista...

Oon sitten aika tulokas näillä nurkilla että älkää heti ampuko alas jos on jotain paradokseja kysymyksissä...

Lähetetty: 30.11.2004 22:07
Kirjoittaja Turbiini
1600 alakerran heikoin paikka ainakin turbo käytös on männät, muuta en ole kannen tiivisteen kisäksi saanutkaan hajalle. Vaparis luulis niidenkin kestävän :) Tai kampiakselissa on jo hieman uriutumista havaittavissa johtuu ilmeisesti alhaisesta öljynpaineesta, ladan öljypumppu on turhan pieni tuottoinen :(

Lähetetty: 1.12.2004 9:05
Kirjoittaja Jankos
Alakerta on kyllä todella kestävä, männät ne tuppaa hajoamaan vaparinakin kisakäytössä ja ne kun hajoaa niin kaikki menee paskaksi.

Mutta kerroppa mitkä on tavoitteet ja tarpeet niin voidaan varmasti kertoa mikä naksahtaa ensimmäisenä!

Kun tuo dollari on tällä hetkellä niin heikko niin olen laittanut kyselyn custom mäntävalmistajille hintapyynnöt jenkkeihin. Haaveissa on että täysin custom männät saisi alta 600e rahteineen.

Onko muuten täällä kiinnostuneita ostamaan noita?

Vaihtoehdot on vakion mallinen mäntä (ch 38, tappi 22m) ja sitten hieman matalampi(33,5) ja tappi pienempi (21mm) tämä tulisi sitten Chrysler neonin extra pitkän (142,5mm) h-profiiliveivin kanssa paikalleen. H-profiili veivisarjat maksaa jenkeissä noin 350$ eli tänne rahdit ja tullit niin hinta on suurinpiirtein sama euroissa.

Re: alakerta

Lähetetty: 1.12.2004 10:14
Kirjoittaja micco
masterpedersen kirjoitti:Terve kaikille!
Kestääkö 1600:sen alakerta virittämistä?
Onko jotain spesiaali tietoo mikä olisi heikkolenkki?
Kokemuksia muutenkin alakerran laittamisesta?
Mun kesäautossa oli avaamaton alakerta ja ainoastaan palotiloja kannesta avarrettu. Tehot 172 hp/1 bar ja toimi (moottorin osalta) moitteettomasti koko kesän. Varmaan olisi lisää painettakin sietänyt :twisted:

Lähetetty: 1.12.2004 10:21
Kirjoittaja micco
Jankos kirjoitti: Kun tuo dollari on tällä hetkellä niin heikko niin olen laittanut kyselyn custom mäntävalmistajille hintapyynnöt jenkkeihin. Haaveissa on että täysin custom männät saisi alta 600e rahteineen.
Männille olisi kyllä tarvetta...
Saattaisin ehkä saada Wisecoista jotain alennusta mutta tarvittaisiin kuulemma joku osanumero jolla kysellä niitä. Ei kenelläkään noiden osanumeroa olisi:
Halkaisija 80,5 mm, puristuskorkeus 30-34 mm, tappi 22 mm, 820 €
(turbiini :wink: ?)

Lähetetty: 1.12.2004 17:17
Kirjoittaja Turbiini
En tiedä osanumeroa kun olen pakkaus lootan jo hukannu. :(

Lähetetty: 2.12.2004 18:12
Kirjoittaja arpati
micco kirjoitti:
Jankos kirjoitti: Kun tuo dollari on tällä hetkellä niin heikko niin olen laittanut kyselyn custom mäntävalmistajille hintapyynnöt jenkkeihin. Haaveissa on että täysin custom männät saisi alta 600e rahteineen.
Männille olisi kyllä tarvetta...
Saattaisin ehkä saada Wisecoista jotain alennusta mutta tarvittaisiin kuulemma joku osanumero jolla kysellä niitä. Ei kenelläkään noiden osanumeroa olisi:
Halkaisija 80,5 mm, puristuskorkeus 30-34 mm, tappi 22 mm, 820
(turbiini :wink: ?)
Turbo unoon tarkoitetut männät saattais olla aika lähelle tota luokkaa paitti hinnasta en tiedä...

Lähetetty: 2.12.2004 19:12
Kirjoittaja micco
arpati kirjoitti:
Turbo unoon tarkoitetut männät saattais olla aika lähelle tota luokkaa paitti hinnasta en tiedä...
Tuolta löytyi turpopunton männät:
http://www.accralite.com/accralite/Sear ... t=1212xc81
Taitaa vaan jäädä puristukset turhan alas?

Lähetetty: 2.12.2004 23:09
Kirjoittaja Turbiini
micco kirjoitti:Tuolta löytyi turpopunton männät:
http://www.accralite.com/accralite/Sear ... t=1212xc81
Taitaa vaan jäädä puristukset turhan alas?
Mutta jos käyttää 1.3 lohkoa 1.5/1.6/1.7 kammella

Lähetetty: 3.12.2004 14:07
Kirjoittaja arpati
Jep tuota pikkulohko + 80 mm kampiakseli konversiota ajattelin kanssa... Noi punton männät näyttäs kans ihan hyvältä... tarttiskoos olla se 7 mm matalampi mäntä että mahtuis lohkontasalle... Puristuskorkeus ladan männillä kai se 38 mm

Eli:
"pikkulohko" 136.25 + 33 + 38 = 207 .25

"isolohko"136.25 + 40 + 38 = 214.25

214.25 - 207.25 = 7 mm

(kanki + isku/2 + männän puristuskorkeus)

Tosta kangen mitasta en sano ihan varmaksi mutta tollasen sain yhdelle kangelle jonka mittasin joskus mutta se ei muuta laskutulosta koska samat osat kaikissa koneissa...


38 - 33.3 = 4.7 mm ja jos tosta männästä sorvaa vielä pari milliä pois niin eiköös siitä saa ihan passelin 8) Hinta vaan kiinnostaa molempiin eli punton tai uunon mäntään...

EDIT: hintaa turbokoneen tako tai alkuperäiseen vakiomäntään siis ei helmahalkiota ja täytyy kestää myös kierroksia :wink: Käytetytkin kiinnostaa :roll:

EDIT2 näyttäs kyllä hyvältä toi puntonkin mäntä :P

Lähetetty: 3.12.2004 22:55
Kirjoittaja masterpedersen
Ajattelin kokeilla miten paljon ladan saa kiertään...
Vaparina pitäis pitää ja hevosia ottaa sopivan paljon.

Meneekö ne männät paloiks vai suulako ne?
Kuulin huhua että olis huomattavasti eri painoset noi männät.
Ja että olis vielä eri pituiset kiertokangetkin...
... vai onko vaan kateellisten panettelua :wink:

Ootteko muuten tasapainottaneet koneitanne?

Lähetetty: 3.12.2004 23:04
Kirjoittaja Lada ukko
masterpedersen kirjoitti:Ajattelin kokeilla miten paljon ladan saa kiertään...
Vaparina pitäis pitää ja hevosia ottaa sopivan paljon.

Meneekö ne männät paloiks vai suulako ne?
Kuulin huhua että olis huomattavasti eri painoset noi männät.
Ja että olis vielä eri pituiset kiertokangetkin...
... vai onko vaan kateellisten panettelua :wink:

Ootteko muuten tasapainottaneet koneitanne?
Kyllä noi toleranssit aika isot on :D
Mutta kyllä ne samalla hehtaarilla yleensä on( Pöhöä lainatakseni)...

Lähetetty: 4.12.2004 9:55
Kirjoittaja Jankos
Vakiomännät repeää siitä tapin alapuolelta. Ralliautossa männät kestää muutaman kisan jatkuvaa 6000-8000rpm käyttöä.

Mutta noilla kisamännillä kestää varmasti kierrättää tuollasilla pidemmillä veiveillä 9000 rpm ja ylikin. Mutta onko siitä hyötyä, niin se onkin eri asia.

Lähetetty: 9.12.2004 12:42
Kirjoittaja samppa750
Itse hommasin S2 Audin männät (80.98mm) ja veivit (pituus 144mm).

Kampiakselin kauloja joutuu aavistuksen hiomaan, ja männän päältä poistamaan noin millin tavaraa. Kiertokankien alapäiden pitäisi mahtua leveyden puolesta.

Karkea laskutoimitus: 136mm + 38mm + 1.8mm = 175.8mm
144mm + 32.8mm = 176.8mm

Näin mäntä tulisi siis noin millin yli lohkon tasosta.

Koko lailla KAIKKI Mahlen valmistamat männät löytyy tuolta:

mahle.com -> Aftermarket -> Europe -> Engine components -> Pistons-> Publications -> CDROM English

Tuon kun lataa niin on hetkeksi lueskeltavaa.