Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

18.MAALISKUUTA
Hankin jo Motonetista uuden silikonilmutkaletkun, mutta täytyy ensin kattella onko se oikean mittainen jahka pääsee auton alle tutkailemaan.

5. HUHTIKUUTA
Mutkaletku vaikuttI olevan sopiva. Yläpään kiinnitys oli aika ahtaassa paikassa, joten vein sen lähipajalle vaihdettavaksi. Olihan se sitten sopiva, vaikka paja ähelsi odotettua kauemmin vaihdossa, mutta nyt näyttäisi taas toimivan. Ei tule "voimasavua" eikä nyi. Jos seuraavaksi saisi sen lämpötila-anturin tilattua e-baysta
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Vanja-eno kirjoitti: 5.4.2022 15:155. HUHTIKUUTA
Jos seuraavaksi saisi sen lämpötila-anturin tilattua e-baysta
No, eipä tarvinnut EeBaysta tilailla kun sai lähi speed shopin hyllystä hintaan 15,90€. Briteistä olisi saanut tilattua käytetyn osan hintaan 10,90 puntaa + postikulut 9,90 puntaa eli semmonen noin 25€ ja joutunut odottelemaan. Support your local sparepart dealer :D Yritän pääsiäisen aikaan ertiä vaihtamaan.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

20. HUHTIKUUTA
Anturi vaihtui vartissa ja vain toinen klipsi katkesi, mutta pysyypä tuo paikallaan yhdelläkin. Lämpömittari näyttää taas oikeita lukemia.

21. HUHTIKUUTA
Silloin tällöin on tullut mittailtua kulutusta. Rauhallisesti rajoitusten mukaan Enska Itkosen opeilla pääsee alle 6 litrankin helposti. Nettiautosta kun lunttasin, niin lukemat pitäisi olla:

Kaupunki 7,5 l/100 km
Maantie 4,5 l/100 km
Yhdistetty 5,6 l/100 km

Kesäkelillä hyvillä renkailla ajaen lukemat ovat pikemminkin

Kaupunki 7,8 l/100 km
Maantie 5,0 l/100 km
Yhdistetty 6,0 l/100 km

Olen tuuminut tämän myymistä/vaihtamista bensa-autoon, kun bensa on nykyään halvempaa ja sitten ne verot päälle... ei oo köyhän postimiehen varaa moiseen pröystäilyyn kun rouvallakin on diesel ja hän ei siitä halua luopua.

Tiedä sitten kuinka paljon siinä oikeasti säästää, kun tuohonkin on rahaa mennyt osiin aika paljon ja nyt on lähes kaikki perusosat vaihdettu uusiin...

22. HUHTIKUUTA
Mulla on tuossa kiikarissa samaa kokoluokkaa oleva bensa auto, joka kuluttaa bensaa yhtä paljon kuin Jagge diisseliä ja sen perusvero on piirun pienempi kuin Jaggessa. Lisäksi jos saan Jaggesta säällisen summan, niin pitäisi jäädä vähän rahaa taskun pohjallekin uuden ostamisen jälkeen. Mutta jollen saa Jaguaarista säällistä summaa, niin pidän sen sitten itse. Sillä on hyvä ajaa ja tiedän mitä se on syönyt.

27. HUHTIKUUTA
KAVERI LAITTOI VIESTIÄ kirjoitti: 22.4.2022 0:54 Jaguarin kokoinen auto joka kuluttaa bensaa 6 litraa sataselle seka-ajossa..
Paljonhan sitä lupaillaan.
Ehkä joku uusi meneekin, mutta sitten taas hintaerolla ostaa postimieskin melko pirusti dieseltä.

Mielenkiinnolla jään odottamaan
Odottelusi palkitaan :mrgreen: Lähtötilannehan oli se, että tiedossa oli kaksi mahdollista korvaajaa Jaguaarille, vaihtoehto A (E95 bensa sedan 1,8 ltr moottorilla ja vaihtoehto B (E95/E85 bensa farkku 1,8 ltr)

Rupesin tekemään tarkkoja laskuja jossa otin ensin faktaksi tarkasteluun valmistajan ilmoittamat kulutuslukemat (enkä esim. auton myyjän ilmoittamat otimistiset lukemat). Tämän perusteella vaihtoehto B putosi pois, vaikka sen moottorissa oli etanoli-optio. Vaihtoehto A jatkoi vaikka valmistajan ilmoittaman keskikulutus oli 1 litran suurempi, laskin että dieselvero on kuitenkin sen verran suurempi, että vaihto on taloudellisesti kannattava. Seuraavaksi tarkasteluun otin kokonaiskustannukset. Laskin kuinka paljon polttoainetta kuluu keskimäärin vuotuisella 30 tkm ajomäärällä. Lisäsin summaan sekä autojen perusverot että käyttövoimaveron Jaguaariin. Yllätys oli että A:n perusvero oli Jaguaria korkeampi. Tässä vaiheessa laskelmat osoittivat sen, että vaihtoehto A tulee 20€/kk kallimmaksi kuin Jaguar. Laskin vielä vakuutukset ja kas, Jaguarissa oli 1€/kk kalliimmat vakuutukset ja lopputulema oli että vaihtoehto A tulisi tuon parikymmentä euroa kalliimmaksi / kk. Laskin myös että olisi realistista saada Jaguarista rahaa noin 700-1000€ enemmän kuin mitä vaihtoehto A maksaa. Eli teoriassa siitä saatu raha kattaisi noin 3 vuoden ajan tuon "tappion", mutta käytännössä se "ylimääräinen" raha valuisi pian jonnekin muualle. Teoriassa taloudellinen hyöty olisi lievästi tappiollinen, käytännössä tulos olisi plus miinus nolla kun ajaisin osan työmatkoista rouvan diesel Focuksella.

Eli ei kannata ruveta puljaamaan sittenkään ainakaan taloudellisten syiden takia. Pidän Jaggea myynnissä niin kauan kuin Nettiautossa se on ilmaista, jollei käy kaupaksi, niin sitten ei käy. Jos menee kaupaksi säädylliseen hintaan, niin sitten varmaan ostan sen vaihtoehto A:n, koska vaihtelu virkistää ja on ulkoa päin siistimpi kuin nykyinen. Jos oikeasti haluaisin pihistää taloudellisesti että syntyisi oikeasti säästöä reilusti, niin myisin Jaggen pois ja jatkaisin ajeluani Corsalla.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

7. TOUKOKUUTA
Vanja-eno kirjoitti: 20.4.2022 21:42 Anturi vaihtui vartissa ja vain toinen klipsi katkesi, mutta pysyypä tuo paikallaan yhdelläkin. Lämpömittari näyttää taas oikeita lukemia.
Itse asiassa ei muuten näytä aivan täsmälleen oikein. Nyt näyttää kuusi astetta liian vähän. Olen tuossa ajellessani vertaillut auton näytön lukemia ohiajamiini rakennusten seinillä oleviin isoihin digilämpömittareihin ja eroa on aina ollut tuo kuusi astetta vähemmän. Mutta se ei oikeastaan haittaa, tuon kanssa pystyy jo elämään toisin kuin yli 50 asteen heittoon.

2. KESÄKUUTA
Alkoi vilkuttaa hehkuvaloa kiihdyttäessä. Sammui ja poistui kun sammutti auton ja käynnisti uudelleen. Ja kun ilmiö jatkui satunnaisesti, mentiin vikakoodin lukuun ja googletin tätä foorumia ja jatketaan aiheesta omassa ketjussa koska muillakin on ollut aikoinaan samaa vikaa. Linkki sinne: http://www.jagclub.net/keskustelu/viewt ... 894#p56894

Kävin myös Ford foorumilla ja siellä oli vikakirjo laajempi. Askel kerrallaan eteenpäin jollei vika häviä.

2. ELOKUUTA
Mitään en ole tälle vielä tehnyt. Ajelin heinäkuun alkupäiviin asti ja kun piti viedä tallinaapurina majaa pitävälle Dieselmiehelle, olikin hän karannut hyvin ansaitulle kesälomalleen. No, loma itselläkin alkoi silloin niin pistin seisontaan. Otin eilen takaisin liikenteeseen. Samaa vikaa herjaa edelleen (ei mikään yllätys) ja Dieselmiehen lomaltapaluuta odotellessa ajan tällä töihin kun rouvan auto ei ole vapaana.

26. ELOKUUTA
Ehdin vihdoin käyttää tätä paikallisella diesel-korjaamolla eli Dieselmies Oy:lla. Sanoi v ahvasti epäilevänsä, että tuo säätöventtiili on kaputt, se pitää uusia. Noin tunnin homma ja osa maksaa n. 200-300€. Kuulemma Mondeon 2,0 TDCi diisseleissä yleinen vika. No, korjatahan tuo pitää ja sitten leimalle, hinnoitellaan auto uusiksi sen jälkeen. Jollei käy kaupaksi, pidän itsellä harrastekulkimena.

8. SYYSKUUTA
VIESTI TOISELTA PALSTALAISELTA kirjoitti: 8.9.2022 6:38 Aiheuttiko tuo hehkuvalon ilmaantuminen kulkupuolessa nikottelua?
Kyllä vaan, tehoa katosi tai sitten sen vaan sammui hiljaa hiipuen.
VIESTI TOISELTA PALSTALAISELTA kirjoitti: 8.9.2022 6:38En ole koskaan nähnyt autojen nahkajakkaroita mitenkään välttämättöminä, mutta tuossa ne olisi iso plussa. Nuo kangaspenkit ei ole linjassaan muuten niin komean ulkokuoren kanssa.. ei tosin ole hintapyyntikään enää paha. :o
Olisitpa nähnyt ne alkuperäiset beessit kangaspenkit... Nuo ovat miellyttävät niin kesällä kuin talvella. Ei hiosta kesällä ja talvella mukavan lämpimät, eikä ole liukkaat... Mutta makuja on monia :D

22. SYYSKUUTA
Menee sen isäukon entisen Corsan kanssa aikaa peltihommissa, niin aloin tuumimaan että en kyllä jaksa enää pulata tuon Jaguaarin kanssa. Poistomyyntihinta ja nettiautoon... niinpä, jo alko ne VIIMEISEN hinnan kyselyt... tosin niitä osasin odottaakin kun laiton hinnan perään / tarjous. No, vastaus on ollut kaikille sama, että viimeinen hinta on se, jonka sinä tarjoat ja minä hyväksyn.

Niin, ja kauhea kiire niillä tuntuu olevan... kun pistin eilen ilmoituksen, niin koko ajan tolkuttavat JA HAEN HETI TÄNÄÄN POIS. Minä kyllä joudan odottamaan vaikka viikon jos päästään hinnasta yksimielisyyteen ja tulevat sitten kun sovitaan.

2. LOKAKUUTA
Tulipahan myytyä, ei tarvinnut enää paljoa tinkiä. Asiallinen kaveri Etelä-Pohjanmaalta haki pois. Vähän ikävä jäi. Ennen ostajan saapumista hieman ajelin lähiympäristössä. Kyllä siitä vielä hyvä tulee kun viat korjataan. Jollei tuo Subaru olisi tullut väliin niin olisin varmaan korjauttanut ja ajellut yhä.

No tämä X-type on nyt sitten EX-type

6.LOKAKUUTA
Aika pienen yhteenvedon.

Kokonaisuutena mieleen jäi X-typestä erittäin positiivinen kuva. Erittäin hyvä ajettava ja mukava matkustaa. Omasta mielestäni tämä oli yksi parhaista autoista jonka olen omistanut. Käyttömukavuus yhdistettynä miellyttävään ulkonäköön, sekä helppo huollettavuus, saa vielä miettimään, että josko sitä joskus ostaisi tälläisen uudelleen? Tätä kun pystyy vielä hyvin itsekin korjaamaan.

Mitä tekisin toisin? Olisi pitänyt heti ostaa Jaguariin sopiva vikakoodin lukulaite, se on ehdottoman välttämätön, jos aikoo itse korjata autoaan tai teetättää sen nopeasti. Itse en sitä hankkinut ja välillä siksi korjaukset ja viallisella autolla ajo kesti liian pitkään. Josta sitten toinen seikka, että kannattaa heti puuttua vikoihin ja korjata ne.

Tilalle ostin vuosimallia 2016 olevan Subaru Forester 2,0D manuaalin, jota huollatan tulevaisuudessa merkkikorjaamossa. Autonlaitossa keskityn enempi sitten vaimon 2009 Focukseen ja harrasteautooni eli vm '60 olevaan Skoda Octaviaan. Jos tuo Subaru ei olisi tullut niin helposti, edullisesti ja erinomaisilla rahoitusehdoilla eteen, niin olisin korjauttanut X-typen ja ajaisin sillä edelleen, sillä aina kun palasin Subarun jälkeen hetkeksi X-typen rattiin antamaan sille verryttelyä, niin ei tullut yhtään fiilis että huonompaan autoon istuin, vaikka ikäeroa näillä on 11 vuotta.

Eli se oli sitten siinä, kiitos ja anteeksi.

P.S Ennenkuin rupeatte huomauttelemaan että "...eikö niissä Suparuissa katkea kampiakseli...blaa blaa blaa..." niin totean että tuo tyyppivika korjattiin jo vuoden 2010 malleissa paremmalla laakeroinilla ja kestävämmillä osilla.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Vastaa Viestiin