Sivu 1/1
1300 kaasari ongelmaa
Lähetetty: 25.1.2021 17:37
Kirjoittaja LAGGIS
Hei. Tässä tulee ensimmäinen postaus tälle foorumille. En tästä aiheesta löytänyt täältä keskusteluja, elikkäs:
Aluksi kun lada minulle tuli niin kävi todella huonosti tyhjäkäyntiä, puutu kun kaasun painoi pohjaan, ryyppy päällä pystyi kuitenkin ajamaan normaalisti.
Sitten tein tähän kaasari remontin, laitoin mansemotorssilta kaasarin korjaussarjan.
Remontin jälkeen auto kävi lähes normaalisti ja kaasuunkin vastasi ihan normaalisti. Nyt ongelmaksi on tullut että ryyppy päällä ikäänkuin tukehtuu, ei pysy enään ollenkaan käynnissä ryyppy päällä.
Imuläppä pelaa silmämääräisesti oikein kun vaijeria vetää. Olisko mennyt jokin pieni nippeli väärin tuossa kasatessa? Löytyiskö täältä jotain vinkkejä mitä alkaa katsoa seuraavaksi?
Re: 1300 kaasari ongelmaa
Lähetetty: 25.1.2021 21:42
Kirjoittaja jta
Ryyppyläpän tulee avautua 5mm (olettaen että kaasutin on 2105 mallia) kun auto lähtee käyntiin eli tuo kannattaa tarkistaa. Tuo säädetään tankoa taivuttamalla ja alipainekalvon liikettä säätämällä.
Myöskin kannattaa tarkistaa että ykköskurkun läppä aukeaa 0,8mm kun ryyppy vedetään päälle. Tuo säädetään tankoa taivuttamalla.
Ja tietenkin syytä katsoa että tangot on oikein.
Kuvatus vielä selventämään noita säätöjä.
Ja näin loppukaneetiksi niin suosittelen hommaan ladashopista korjaustikun. Sisältää paljon hyviä ohjeita kuten mm. tuon ylläolevan tiedon.

Re: 1300 kaasari ongelmaa
Lähetetty: 25.1.2021 23:18
Kirjoittaja degen
Mikä kaasutin tässä on? Löytyykö kaasarin kyljestä numerolätkää? Kuvaa? 1300 koneessa voi olla kahta eri kaasaria, solex- ja ozon-tyyppistä.
Re: 1300 kaasari ongelmaa
Lähetetty: 26.1.2021 5:56
Kirjoittaja LAGGIS
degen kirjoitti: 25.1.2021 23:18
Mikä kaasutin tässä on? Löytyykö kaasarin kyljestä numerolätkää? Kuvaa? 1300 koneessa voi olla kahta eri kaasaria, solex- ja ozon-tyyppistä.
Siinä on lätkä ja ensimmäisestä kirjaimesta/numerosta en saa selvää, lopussa lukee AA3
Re: 1300 kaasari ongelmaa
Lähetetty: 26.1.2021 19:39
Kirjoittaja jarkoc
DAAZ on kaasuttimen valmistajan merkki. Näyttääkö näistä linkkien kaasuttimista kumpi oikealta.
OZON kaasutin
https://www.drive2.com/l/485165554143855146/
Solex kaasutin
https://www.drive2.com/l/500782192671064552/
Re: 1300 kaasari ongelmaa
Lähetetty: 26.1.2021 20:42
Kirjoittaja LAGGIS
Ozone tässä näyttäisi olevan
Re: 1300 kaasari ongelmaa
Lähetetty: 26.1.2021 21:52
Kirjoittaja jarkoc
Toimiiko auto ilman ryyppyä tai osaryypyllä ja tuliko ongelma heti korjaussarjan asentamisen jälkeen.
Lähinnä tuli mieleen että onko säätöruuvit oikealla alueella.
Muistelisin että omaani kun laitoin korjaussarjan niin kävi alkuun niin rikkaalla että ei ryyppyyn voinut koskea ollenkaa.
Nykysin toimiin sillai että kännistäessä kun vetää ryypyn kokonaan auki niin melkein heti käynnistyksen jälkeen saa pienentää muuten käy aika huonosti
itselläni auto tosin kesäkäytössä pelkästään.
Re: 1300 kaasari ongelmaa
Lähetetty: 27.1.2021 5:46
Kirjoittaja LAGGIS
jarkoc kirjoitti: 26.1.2021 21:52
Toimiiko auto ilman ryyppyä tai osaryypyllä ja tuliko ongelma heti korjaussarjan asentamisen jälkeen.
Lähinnä tuli mieleen että onko säätöruuvit oikealla alueella.
Muistelisin että omaani kun laitoin korjaussarjan niin kävi alkuun niin rikkaalla että ei ryyppyyn voinut koskea ollenkaa.
Nykysin toimiin sillai että kännistäessä kun vetää ryypyn kokonaan auki niin melkein heti käynnistyksen jälkeen saa pienentää muuten käy aika huonosti
itselläni auto tosin kesäkäytössä pelkästään.
Kyllä juurikin samat oireet täällä. Ei siis toimi ollenkaan ryypyllä, ei edes pienellä. Onko tuossa muita säätöjä ko tuo seoksen säätö mikä on tuossa tyhjäkäynti ruuvin vieressä?
Re: 1300 kaasari ongelmaa
Lähetetty: 27.1.2021 23:01
Kirjoittaja jarkoc
Joo ei siinä muita säätöruuveja ole. Muut säädöt on lähinnä nuo ylempänä mainitut vivustot sekä kohon asento.