VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
- ApuApustaja
- Viestit: 52
- Liittynyt: 9.7.2020 21:17
VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)
Lisäilläänpä tänne oma auto. Kaikkien tuntema kanttis ei mitään sen erikoisempaa. Ostettu käyttöautoksi, mutta paljastui helvetinmoiseksi työmaaksi. Tavoitteena saada takaisin ajokuntoon, jos ei niin sitten paaliin tai pihakoristeeksi.
Viimeksi muokannut ApuApustaja, 7.5.2023 22:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- ApuApustaja
- Viestit: 52
- Liittynyt: 9.7.2020 21:17
Re: VAZ-21053 1991 (käyttis)
Melkein kuukausi viimeisestä viestistä mennyt, joten eiköhän päivitellä tännekin jotain.
Viimeinen kuukausi mennyt moottorin ja jäähdytysjärjestelmän parissa. Sillä autolla oli ja on ongelmia kuumenemisen kanssa. Ensitöiksi irroitin sylinterikannen, kansipahvin vaihtoa varten. Sieltä sitten paljastui karua näkymää, tarkemmin en kuvaile mutta kaikki oli umpipa###ssa. Taisi olla ensimmäinen kerta kun 30 vuoteen joku vierailee siellä. Samalla myös tutkailin tarkemmin lohkoa ja harmikseni lohko on sisältä ruosteessa. Tämän nähtyäni päätin vielä tarkistaa vesipumpun, irroitin sen ja sekin oli sisältä ruosteessa. No eipä siinä, tilailin sitten uuden kansipahvin, jäähdyttimen (alumiini), uudet letkut, vesipumpun johon uusi hihnapyörä ja kiilahihna, uusi termari sekä tiivisteitä. Huuhtelin vedellä ja huuhteluaineella jonka jälkeen asentelin nämä sekä uudet jäähdytysnesteet mukaan, no eipä tullut mitään muutosta.
Sylinterin kannesta sen verran että: aika huonohko se mielestäni on. Väsyneen oloinen, joten kaiketi venttiilit jne. pitäisi vaihtaa.
Kaasuttimen vaihto on myös edessä, sillä vanha on tehnyt kuoleman. Kesällä oston jälkeen availin, mielessä puhdistus ja perushuolto. No sieltä sitten paljastui 30 vuoden pas##at ja palanut tiiviste. Nyt parin kuukauden jälkeen se kuoli lopullisesti. No uuden saan tuossa kohtapuoliin hankittua.
Pari kuvaa:
Viimeinen kuukausi mennyt moottorin ja jäähdytysjärjestelmän parissa. Sillä autolla oli ja on ongelmia kuumenemisen kanssa. Ensitöiksi irroitin sylinterikannen, kansipahvin vaihtoa varten. Sieltä sitten paljastui karua näkymää, tarkemmin en kuvaile mutta kaikki oli umpipa###ssa. Taisi olla ensimmäinen kerta kun 30 vuoteen joku vierailee siellä. Samalla myös tutkailin tarkemmin lohkoa ja harmikseni lohko on sisältä ruosteessa. Tämän nähtyäni päätin vielä tarkistaa vesipumpun, irroitin sen ja sekin oli sisältä ruosteessa. No eipä siinä, tilailin sitten uuden kansipahvin, jäähdyttimen (alumiini), uudet letkut, vesipumpun johon uusi hihnapyörä ja kiilahihna, uusi termari sekä tiivisteitä. Huuhtelin vedellä ja huuhteluaineella jonka jälkeen asentelin nämä sekä uudet jäähdytysnesteet mukaan, no eipä tullut mitään muutosta.
Sylinterin kannesta sen verran että: aika huonohko se mielestäni on. Väsyneen oloinen, joten kaiketi venttiilit jne. pitäisi vaihtaa.
Kaasuttimen vaihto on myös edessä, sillä vanha on tehnyt kuoleman. Kesällä oston jälkeen availin, mielessä puhdistus ja perushuolto. No sieltä sitten paljastui 30 vuoden pas##at ja palanut tiiviste. Nyt parin kuukauden jälkeen se kuoli lopullisesti. No uuden saan tuossa kohtapuoliin hankittua.
Pari kuvaa:
Viimeksi muokannut ApuApustaja, 2.5.2023 21:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: VAZ-21053 1991 Paaliin (käyttis)
Muutama kysymys. Tuliko valkoista savua vai painetta syyläriin? Vai miksi kansi avattiin? ja oliko tiiviste palanut? Mihin verrattuna kansi on väsynyt?
Onko tuo Kammen etustefa vaihdettu? Miksi kaasutin pitää vaihtaa? Jos sen puhdistaa ja ennen polttoainepumppua laittaa suodattimen ettei tankista pääse moskaa niihin. Mikä imu- ja pakosarjassa on vikana?
Koeajoitko autoa ennen ostoa vai ostettiinko koeajamatta? Yleensä auto joka seisonnan jälkeen otetaan käyttöön vaatii huoltoa. Jäähdytysjärjestelmän puhdistukseen on aineita mutta ne vaativat ajoa jonkin aikaa että ehtivät vaikuttaa joka paikan ja useamman käsittelyn. Polttoainejärjestelmän häiriöt tulevat siitä kun tiivisteet pääsevät kuivamaan kun auto ei ole käytössä, siksi kalvot ovat ne jotka sitten alkavat murenemaan ja aiheuttavat vuotoja/häiriöitä.
Onko tuo Kammen etustefa vaihdettu? Miksi kaasutin pitää vaihtaa? Jos sen puhdistaa ja ennen polttoainepumppua laittaa suodattimen ettei tankista pääse moskaa niihin. Mikä imu- ja pakosarjassa on vikana?
Koeajoitko autoa ennen ostoa vai ostettiinko koeajamatta? Yleensä auto joka seisonnan jälkeen otetaan käyttöön vaatii huoltoa. Jäähdytysjärjestelmän puhdistukseen on aineita mutta ne vaativat ajoa jonkin aikaa että ehtivät vaikuttaa joka paikan ja useamman käsittelyn. Polttoainejärjestelmän häiriöt tulevat siitä kun tiivisteet pääsevät kuivamaan kun auto ei ole käytössä, siksi kalvot ovat ne jotka sitten alkavat murenemaan ja aiheuttavat vuotoja/häiriöitä.
- ApuApustaja
- Viestit: 52
- Liittynyt: 9.7.2020 21:17
Re: VAZ-21053 1991 (käyttis)
Vastaan niin hyvin kuin pystyn
Valkoista savua tuli ja reilusti. Kannen avasin kansipahvin vaihtoa varten. Tiiviste oli jostain paikasta tainnut palata. Kannesta löytyy muutamia millin lohkeamia alhaalta ja hiushalkeamia vaikuttaisi olevan. Kaasutin vuotaa, eli joko pinnat ovat menneet epätasaisiksi ja vaativat suoristusta tai sitten fuskaa jostain muualta. Puhdistinhan minä sen, samalla laitoin vielä korjaussarjan. Imu/pakosarjasta, ei niissä kovin paljon ole rikottavaa. Mutta ajattelin vaihtaa varmuuden vuoksi.
Stefaa en ole vaihtanut, kaiketi vaatii moottorin irroittamisen? Sellaisen en kyllä ryhdy
Autolle tehty koeajo, toimihan se ihan hyvin. Ainoa mikä nyt muistuu mieleen, jarrut ulisivat jo silloin. Eli nekin pitäisi tsekata...
Ymmärrän kyllä että autoa joka on ollut seisonnassa pitää huoltaa, mutta myyjä oli kertonut sen: että "auto kaattavasti huollettu" Joten toivoin että mahd.pienellä vaivalla olisi päästy. Mutta ei siitä sen enempää.
Laittelen jossain vaiheessa vielä kuvat kannesta.
Valkoista savua tuli ja reilusti. Kannen avasin kansipahvin vaihtoa varten. Tiiviste oli jostain paikasta tainnut palata. Kannesta löytyy muutamia millin lohkeamia alhaalta ja hiushalkeamia vaikuttaisi olevan. Kaasutin vuotaa, eli joko pinnat ovat menneet epätasaisiksi ja vaativat suoristusta tai sitten fuskaa jostain muualta. Puhdistinhan minä sen, samalla laitoin vielä korjaussarjan. Imu/pakosarjasta, ei niissä kovin paljon ole rikottavaa. Mutta ajattelin vaihtaa varmuuden vuoksi.
Stefaa en ole vaihtanut, kaiketi vaatii moottorin irroittamisen? Sellaisen en kyllä ryhdy
Autolle tehty koeajo, toimihan se ihan hyvin. Ainoa mikä nyt muistuu mieleen, jarrut ulisivat jo silloin. Eli nekin pitäisi tsekata...
Ymmärrän kyllä että autoa joka on ollut seisonnassa pitää huoltaa, mutta myyjä oli kertonut sen: että "auto kaattavasti huollettu" Joten toivoin että mahd.pienellä vaivalla olisi päästy. Mutta ei siitä sen enempää.
Laittelen jossain vaiheessa vielä kuvat kannesta.
Viimeksi muokannut ApuApustaja, 2.5.2023 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: VAZ-21053 1991 Paaliin (käyttis)
Nyt ihmettelen "tieto taitoa" kun sylinterin kannen irrottaminen onnistuu mutta ei pelkän etutstefan vaihto? stefan vaihtaminen ei vaadi moottorin irrottamista. hihnapyörän irrottaminen ja sitten saa vaihdettua.
- ApuApustaja
- Viestit: 52
- Liittynyt: 9.7.2020 21:17
Re: VAZ-21053 1991 Paaliin (käyttis)
Ok, pitää tutkia asiaa tarkemmin.
Ihmetellä saa
Ihmetellä saa
-
- Viestit: 3624
- Liittynyt: 3.7.2010 22:09
Re: VAZ-21053 1991 Paaliin (käyttis)
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.
Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
- ApuApustaja
- Viestit: 52
- Liittynyt: 9.7.2020 21:17
Re: VAZ-21053 1991 Paaliin (käyttis)
Tässä pari kuvaa kannesta, kuten näkyy ainakin kaksi suurehkoa lommoa/lohkeamaa. Joten haluaisin kysyä, mitä kannataisi tai pitäisi tehdä? Vai onko tarvetta millekään toimenpiteille?
Re: VAZ-21053 1991 Paaliin (käyttis)
No jos nuo kaksi pientä jälkeä haittaa niin käytä kansi tasohionnassa. Oliko se kannen tiiviste vuotanut?
Re: VAZ-21053 1991 Paaliin (käyttis)
Alumiinikansi kannattaa aina viedä tasohiontaan tai ainakin koneistamoon tarkistettavaksi kun kerran on auki otettu. Samalla tarkistuttaa seetit, että on kunnossa.
Muuten tuo kansi kyllä näyttää hyvältä, turhaan aukasit, jos kansipahvi ei vuotanut. Lämpöongelmaa olisin lähtenyt ensin etsimään termarista ja muualta jäähdytysjärjestelmästä.
Muuten tuo kansi kyllä näyttää hyvältä, turhaan aukasit, jos kansipahvi ei vuotanut. Lämpöongelmaa olisin lähtenyt ensin etsimään termarista ja muualta jäähdytysjärjestelmästä.
- ApuApustaja
- Viestit: 52
- Liittynyt: 9.7.2020 21:17
Re: VAZ-21053 1991 (käyttis)
Tiiviste oli yhdestä tai kahdesta paikasta palaneen oloinen. Tarkkaan en enään pysty sanomaan, sillä ehdin heittää sen romumiehen kyytiin. Mutta aika varma kuitenkin olen että vuoti.
Samaa mieltä olen, joten taidan jossain vaiheessa viedä hiottavaksi/tarkistettavaksi. Ei siitä haittaakaan ole.
Samaa mieltä olen, joten taidan jossain vaiheessa viedä hiottavaksi/tarkistettavaksi. Ei siitä haittaakaan ole.
Viimeksi muokannut ApuApustaja, 2.5.2023 21:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- ApuApustaja
- Viestit: 52
- Liittynyt: 9.7.2020 21:17
Re: VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)
Juhlat juhlittu, lomat lomailtu. Joten voisi tännekin päivitellä vähän. Tuli ostettua uusi kannentiiviste ja etustefa. Tiivisteen laitoin heti paikoilleen, josta sitten jatkoin kasaamalla moottorin takaisin. Harmikseni uloin kannen pultti katkesi, joten pitää nyt varmaankin kehitellä jotain miten saan sen loppuosan pois. Etustefan vaihdan sitten lämpimillä keleillä (eli ei ikinä)
Ja näin loppuun ajattelin hieman kertoa tämän romukasan historiasta. Eli auto on valmistettu vuonna 1991 ja ensirekisteröity 10.5.1991. Vuonna 1993 myyty ensimmäiselle omistajalle joka tällä ajeli/seisotti vuoteen 2017. Vuonna 2017 tämän auton otti käyttöön puuhastelija joka sen minulle myöhemmin myi . Kyseinen henkilö omisti sen vuoteen 2020 asti, jolloin auto siirtyi minulle, eli näin ollen olen 3.omistaja. Mikä on ihan mukava ajatus sinänsä. Lisään vielä, auton katsastushistoria on vuoteen 2020 moitteeton, eli on päästy läpi. 14.5.2020 on ensimmäinen hylkäys (tiedän ehkä, jopa miksi), auto on siis korjattu hylkäyksen jälkeen ja samana päivänä se sitten myös sai hyväksytyn.
Samalla voisin availla suunnitelmia, koska tuo kone on jo sellaisessa jamassa että kohtapuoliin on ison rempan aika. Niin päätin aloittaa uuden moottorin etsinnät. Vaihtoehdot joita itse olen ajatellut ovat 1600cc-1700cc moottorit, kaasutin tai ruisku ei tällähetkellä väliä. Keväällä tai kesällä, sitten kun on lämmintä, pitäisi myös pari kohtaa maalata uudelleen. Etenkin ovien kaaret. Tietenkin jos en ole ehtinyt, paalata autoa siihen mennessä. Ja näin loppuun ajattelin hieman kertoa tämän romukasan historiasta. Eli auto on valmistettu vuonna 1991 ja ensirekisteröity 10.5.1991. Vuonna 1993 myyty ensimmäiselle omistajalle joka tällä ajeli/seisotti vuoteen 2017. Vuonna 2017 tämän auton otti käyttöön puuhastelija joka sen minulle myöhemmin myi . Kyseinen henkilö omisti sen vuoteen 2020 asti, jolloin auto siirtyi minulle, eli näin ollen olen 3.omistaja. Mikä on ihan mukava ajatus sinänsä. Lisään vielä, auton katsastushistoria on vuoteen 2020 moitteeton, eli on päästy läpi. 14.5.2020 on ensimmäinen hylkäys (tiedän ehkä, jopa miksi), auto on siis korjattu hylkäyksen jälkeen ja samana päivänä se sitten myös sai hyväksytyn.
Viimeksi muokannut ApuApustaja, 2.5.2023 21:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- ApuApustaja
- Viestit: 52
- Liittynyt: 9.7.2020 21:17
Re: VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)
Melkein 2 vuotta viimeisestä raapustuksesta. Joten tarinoin hieman, mitä tällekin kuuluu. Olen suht huono kirjoittamaan, joten kompensoidaan suht isolla määrällä kuvia.
Talvella 2021 laitoin konetta kasaan. Tosin siinä vaiheessa kun olin kiristämässä sylinterin kantta, niin tuli rikottua pienin kannenpultti. Yritin vastakierretapeilla yms. keinoilla saada katkenneen pultin pois. Mutta ei näillä kädentaidoilla saa mitään järkevää aikaiseksi. Joten siihen se sitten jäikin joksikin aikaa seisomaan. Keväällä 2021 otin auton taas työn alle. Vähän aikaa tuota katselin, punnitsin kaikki vaihtoehdot ja päätin että: hommataas uusi lohko. Kun kuitenkin ollaan rakentamassa pomminvarmaa käyttistä, niin ei oikein innostanut tuon vanhan lohkon käyttö. Sekä edelliset omistajat pitäneet niin pa#kaa huolta autosta. Niin pitää sitä välillä helliäkin, hyvillä varaosilla ja huollolla.
Talvella 2021 laitoin konetta kasaan. Tosin siinä vaiheessa kun olin kiristämässä sylinterin kantta, niin tuli rikottua pienin kannenpultti. Yritin vastakierretapeilla yms. keinoilla saada katkenneen pultin pois. Mutta ei näillä kädentaidoilla saa mitään järkevää aikaiseksi. Joten siihen se sitten jäikin joksikin aikaa seisomaan. Keväällä 2021 otin auton taas työn alle. Vähän aikaa tuota katselin, punnitsin kaikki vaihtoehdot ja päätin että: hommataas uusi lohko. Kun kuitenkin ollaan rakentamassa pomminvarmaa käyttistä, niin ei oikein innostanut tuon vanhan lohkon käyttö. Sekä edelliset omistajat pitäneet niin pa#kaa huolta autosta. Niin pitää sitä välillä helliäkin, hyvillä varaosilla ja huollolla.
Viimeksi muokannut ApuApustaja, 2.5.2023 21:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- ApuApustaja
- Viestit: 52
- Liittynyt: 9.7.2020 21:17
Re: VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)
Tuumasta toimeen, bongasin uuden alakerran ja lähdin sitä sitten hakemaan. Löytyi vähän matkan päästä sopiva, samanlainen 1500cc. Kevään aikana myös haalin kokoon, kaiken tarvittavan varaosan. Varaosia tuli hankittua Suomesta, Itänaapurista ja Alankomaista. Että: niinkin monesta paikkaa tullut kaikkea.
Viimeksi muokannut ApuApustaja, 2.5.2023 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- ApuApustaja
- Viestit: 52
- Liittynyt: 9.7.2020 21:17
Re: VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)
Kun kaikki tarvittava oli kasassa. Oli aika aloittaa työt. Työnsin auton kahden koivun väliin, puissa kiinni olevaan rautaputkeen laitoin taljan. Jonka avulla sitten nostin koneen pihalle. Suht helppo homma, loppujen lopuksi. Kunhan ei hätäile.
Viimeksi muokannut ApuApustaja, 2.5.2023 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.