GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

100tkm tuli viime sunnuntaina mittariin ja alkuviikolla vaihdoin moottoriöljyt, sytytystulpat, raitisilmasuodattimen, sekä kolme niitä rikkoutuneita moottorinpäällismuovin kumikiinnikkeitä.

En nopealla etsinnällä löytänyt kuin nappiksen ison öljynsuodattimen ja se mahtui paikalleen, kun hieman taivutti pakoputken lämpöpeltiä. Tiedä sitten onko joku sekundasuodatin vai onko peräkontti ollut huono säilytyspaikka sille, vai onko moottorissa joku vika, mutta kun yön yli auto seisoo niin käynnistyksen jälkeen jää öljynpainevalo hetkeksi palamaan, eli ilmeiesti joku takaiskuventtiili tms ei toimi. Nyt on sitten vaihdettu uusi pikkusuodatin paikalleen, että katsotaan josko toimisi niinkuin pitää. Oli kyllä vahingossa tullut ostettua 5w30 öljyäkin kun 5w40 öljyä oli tarkoitus ostaa, mutta ei senkään nyt tuollaista pitäisi aiheuttaa. No seurataan tilannetta.

Valoviiksikin hieman alkanut oireilemaan. Pari kertaa tehnyt sitä että siinä viiksen asentojen välissä on sellainen epämääräinen alue, eli kun kytkee pitkät valot niin ensin saattaa välähtää pitkät ja vasta kun viiksi on kunnolla perillä niin sitten vasta pitkät jää päälle.
Mutta tänään teki jo niinkin että pitkät valot syttyi pienellä viiveellä. Yritin saada vikaa toistettua mutta sen jälkeen toimi ihan normaalisti.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Pakoputken joustoliitin vaihdettu, olikin jo melkein katkennut kokonaan, 101976km mittarissa.
Viimeksi hitsasin joustoliittimen kiinni mutta nyt sitten laitoin klemmareilla, niin on helpompi vaihtaa taas uuteen, mikäli tämän pakoputken elinaikana se vielä katkeaa. Jotta ihan priiman olisi saanut niin olisi pitänyt hieman jatkaa pakoputkea, nyt ei ole kuin ehkä pari senttiä putket sisäkkäin, mutta jospa se liitos silti pitäisi, pakoputki tahnaa ainakin yritin laittaa runsaasti, en enää auton käynnistyksen jälkeen mennyt katsomaan, että jäikö vuotamaan jostain vai ei.
Siinä pakoputkea kiinnikkeistä irti ottaessani huomasin, että takapöntön liitospanta oli ruostunut poikki ja lähes olemattomiin, ihme että ei ole liitos alkanut vuotamaan. Ostin jonkun samara/110 ladan pannan, kun luultavasti on samalle putkihalkaisijalle tarkoitettu, mutta ihan varma en ollut.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Tässä vielä kuvat rikki menneestä joustosta ja takapöntön pannasta. Pakoputki on tuossa vaiheessa jo kiinnikkeistä irti eli siksi jousto on noin mutkalla, eli siitä ei johdu että hajoilee.
jousto rikki_b.jpg
takavaimentimen panta.jpg

Eilen kävin autopesussa, ja vaikka harjattoman pesun otankin niin mokoma laite menee niin autoa hipoen, että pitää antenni irrottaa. Aiempi suosikki pesupaikka oli siitä fiksummin tehty että härveli kulki kaukana eikä siinä parin sentin päässä autosta ja antennia ei tarvinnut irrottaa. No se pesula lopetti toimintansa jo vuosia sitten.

No nyt oli sitten Vestan mielestä liian mones kerta autopesussa, kun siinä antennia irti ruuvatessa murtui se antennin juuriosa, jäi vielä jotenkin sentään kattoon kiinni ja uskalsin vielä pesussa käydä. 102208km mittarissa.
Kotona sitten aloin tutkimaan ja Youtubesta löytyikin monta antennin vaihtovideota, ainut vaan että ne löytivät uusia antenneja kaupasta, minä jouduin tekemään ruuvi-sikamassakorjauksen.

Kattovalon kun otti irti niin pääsi antennin kiinnitysmutteriin käsiksi. Sitten piti raottaa vähän kattoverhoilua kun antennijohto oli siellä yhdellä klipsulla katossa kiinni, johdon jatkos olikin helpossa paikkaa A-pilarin listan takana. Apukuskin aurinkolippa ja kauhukahva irrottamalla sai tarpeeksi verhoilua raotettua eli mitään isompaa purkamista ei onneksi tarvinnut tehdä.

Sitten antennin kanssa talliin ihmettelemään, no antennissa luki made in china, eli se kertookin muovilaadusta jo tarpeeksi. antennin yläosa on neljällä pienellä ruuvilla kiinni ja yläosasta oli ruuvinkohdat rikki. Antennin sisällä oli sen verran elektroniikkaa että ei sinne saanut rakennettua mitään kiinnityssysteemeiä, joten porasin sitten yläosan läpi reiät, jonka sai laitettua M3-ruuveilla kiinni, ja vähän sikaa mutterien juureen, ettei sadevesi pääse ruuvinrei'istä sisään. Vähän ehkä lipesi tuo sikamassan läträäminen kun tuli pinnoitettua koko antenni sillä. :lol:
antenni irtosi_b.jpg
kattoverhoilun raotus_b.jpg
antenni auki_b.jpg
antenni korjattu_b.jpg
antenni valmis_b.jpg
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Pitkään aikaan ei ole tullut kirjoitettuakaan, mutta ei juuri ole sanottavaa ollutkaa. Ehkä öljyä saa olla useammin lisäämässä, toisaalta jos lisää vain vähän kerrallaan niin saahan sitä öljyä lisätä aika useastikin, mutta arvelisin että ainakin litran 10tkm välillä häviää jonnekin. Jokin aika sitten piti lisätä tilkka jäähdytinnestettäkin.

Sitten laiskuuttani en kesän jälkeen ole kertaakaan ladannut akkua täyteen vaikka jonkin aikaa startatessa olen huomannutkin, että vähän on puhti pois, polttoainelämmitintä olen kuitenkin satunnaisesti käyttänyt ja tänään kun tuli ekat kovat pakkaset niin eipä lähtenytkään enää auto käyntiin. Ja niinkuin tälläiset nykyautot tekee, että vähäinenkin virta menee kaikkeen muuhun kuin käynnistymiseen. Startatessa releet naksui ja nyt jostain kumman syystä pyyhkijätkin meinasivat mennä päälle mutta akku tietty niin vähissä että eivät kunnon pyyhkäisyä tehneet. Puhallintakin sai moneen kertaan olla sammuttamassa kun aina se käynnistyi itsestään joka käynnistysyrityksellä. Ja startti ei edes inahtanutkaan.
Minulla on peräkontissa kaapeleitten lisäksi Telwinin pikkuboosteri ja sillä on tähän mennessä aina käyntiin lähtenyt ja siihen nytkin luotin enkä ole alkanut akkua latailemaan ennenkuin ekan kerran sitä taas joutuu käyttämään. No nytpä ei lähtenyt vaan täytyi työkaveri pyytää antamaan lisävirtaa.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Viesti Kirjoittaja pressa »

Tuo akun jatkuva varausvajaus ei tee akulle hyvää. Akku kannattaisi ladata hitaalla laturilla täyteen ennen pakkaskausien alkamista. Erittäin tärkeä on akku ladata jos käynnistyminen on ollut huono tai se on pitänyt suorittaa apuvirralla.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Kovien pakkasten aikaan, kun Binaria vielä käytin niin huomasin, että ohjainpaneeli on ihan mykkä, se on tehnyt tätä ennenkin pakkasilla ja niin nytkin arvelin, että alkaa taas toimimaan plussakeleillä mutta ihan mykkä on edelleen. Kännykällähän se tulee aina laitettua päälle mutta samuttaminen ei nyt onnistu siitä ohjainpaneelista, sammuu tietty sitten kun aika tulee täyteen, olikohan se nyt asetettu 40minuuttiin.

110tkm öljynvaihdon yhteydessä lisäsin hieman jäähdytinnestettä kun sitä oli tässä talven mittaan jonnekin hävinnyt.
Pissapoikaakin on saanut täyttää mielestäni aika usein, että niinköhän sekin vuotaa jonnekin.

Pravdan kestotestijutussa mainitsinkin että vikoja alkaa tulla, ja tänään 11200km kohdalla ABS-valo syttyi mutta sammui sitten myöhemmin itsestään. Luin vikakoodit ja vasemman etupyörän nopeustiedonpuutteeseen viittasi koodi ja hammaskehähän sieltä oli poikki. Lähes vuosi aikaa katsastukseen, joten aikaa ainakin korjaamiselle on. Googlettelulla tulin siihen tulokseen, että Vestassa on eri kehä kuin muissa Ladoissa mutta sitten hammasluku taas ei täsmää Renaultinkaan kanssa. Voi olla että menee hitsaushommiksi.
ABS-kehä.jpg
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jos ei löydä yhtä oikeaa, niin voi laittaa neljä väärää. Joka pyörästä kun tulee sama pulssi määrä niin toimii (vaikka se olisi eri kuin alkuperäinen) Ja sitä en muista kuinka näitä sai ketjuttaa ettei valo pala vaikkei abs toimikkaan...
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Viesti Kirjoittaja pressa »

Flaiman kirjoitti: 13.1.2023 16:43 ABS-kehä.jpg
Kannattaa muuten putsata tuo kehä, alkaa kulmikkuus katoamaan ja siksi myös lukeminen vaikeutuu. Laskitko montako hammasta oli?? onko 48 ?
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

En tullut laskeneeksi hampaita. ja toimivaan ei kannata koskea ellei sitten samalla mene ja putsaa toiseltakin puolelta.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Viesti Kirjoittaja pressa »

Joskus yhdestä W124 kulkeneesta puhdistin nuo kehät karahiomakoneen teräsharja laikalla. sen jälkeen pyyhin vaseliinilla niin ei ainakaan heti jatkanut ruostumista.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

ABS-vika odottaa edelleen inspiraatiota. Olin muuten ihan varma, että ei anna käyttää vakionopeudensäädintäkään mutta sehän onneksi toimii.
Mäkilähtöavustin sensijaan on pelistä pois, joka nyt melkoisen turha varuste onkin.

Binarin ohjauspaneeli lähti sillä toimimaan, että irroitin ensimmäisen liittimen mikä siitä ohjauspaneelista lähti eteenpäin. En tiedä oliko sillä liittimeen koskemisella niinkään väliä, että oliko ennemminkin vain bitti poikittain ja tarvitsi uudelleenboottauksen.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Olikohan syksyä vai alkutalvea kun oikaisin huoltoaseman pihaan vähän liian sisäkurvin puolelta. Ajolinja sinänsä ihan kelvollinen jos olisi ollut joku muu ladamalli tai Uaz kyseessä mutta arvelin Vestallakin siitä kohtaa pääsevän vaan asfaltin reunalta oli liikaa pudotusta ja oikea etunurkka raapaisi maahan sen verran, että sisälokasuoja on siitä asti hieman repsottanut.
No viime perjantaina se sitten lumisella tiellä ajelun päätteeksi repsahti pahemmin ja piti alkaa korjaamaan, Nyt vaati jo pienen alumiinipellin palasen lisätueksi kun oli lokari sen verran lohjennut ja kiinnitysreiätkin revenneet. Mutta ihan hyvä siitä silti tuli. Ainut, että aika tarkalleen kaksi tuntia meni lokaria korjatessa ja sen aikaa tietty annoin radionkin soida vaan sittenpä olikin taas akku tyhjä.

Maanantaina sitten kävin akkuliikkeessä testauttamassa akunkunnon. Vähän epäilen, että mitenköhän oikeaa tietoa tuo testi näyttää akulle jota ei ole ladattu kunnolla tyhjentymien jälkeen mutta ainakin hyvin näytti notkahtavan jännite rasitustestissä.
Ostin sitten uuden akunkin vaikka olisi saanut jostain Motonetistä saman akun reippaasti halvemmallakin ja olisihan tuolla entiselläkin ajellut, kun vaan tiedostaisi, että se ei kestä radion kuuntelua tai Binaria ja vaatisi siltikin täydennyslataamista.
Mutta saipa tuolta sitten valittua tehokkaamman akun ilman että tarvitsee itse alkaa mittailemaan että mahtuuko paikalleen vaiko ei. Entinen oli bilteman kolme vuotta vanha 60Ah ja nyt ostin Exiden 75Ah:n.
Ainakin näin uutena startti pyörittää paljon pirteämmin ja starttauksen aikana kun katsoo mittaristosta niin jännite pysyy yli kymmenessä voltissa, kun aiemmin se putosi jonnekin 9 volttiin.

No tänään sitten syttyi ensimmäistä kertaa moottorinvikavalo. Syttyi joko samantien töistä lähdettyä tai sitten ensimmäisen kilometrin aikana eli kylmällä moottorilla, näin niinkuin tiedoksi jos joillain on enemmän tietoa mistä johtuu. Mittarilukema jotakuin 114625km. Ajelin jonkinaikaa ihan uteliaisuudesta että miten käyttäytyy ja onko jossain vikatilassa mutta aika vähäiset oli oireet. Kiihdytyksissä huomasi ettei ihan kiihdy niinkuin pitää mutta muuten toimi niinkuin ennenkin paitsi että vakionopeudensäädintä ei antanut käyttää.

Auton sammuttamisen jälkeen ei ole enää valo palanut, joten siinä mielessä ohimenevä juttu mutta saa nyt nähdä milloin vika uusiutuu. Hanskalokerossa olen pitänyt kännykkään kytkettävää tulitikkuaskin kokoista obd-lukijaa, joten koodit saa katsottua aina heti kun tahtoo.
Nyt siellä oli ainakin P0363, P1302 ja P1602(00). Google tiesi kertoa että jotain kakkospytyn sytytyshäiriöitä ilmeisesti.
En tiedä miksi mutta silloin kun ABS-valo syttyi niin testerillä näkyi vikavalon syttymishetken kilometrilukemakin mutta nyt ei näkynyt mitään kilometrilukemia, eikä kyllä näkynyt ABS-vikakoodejakaan vaikka vika on edelleen olemassa. Mutta nuo ylläolevat koodit siellä tuntui toistuvan paitsi että oli nuo (00) sulut ja nollat perässä ja "Test failed" -tekstiä myöskin ja paljon englantia ja venäjänkieltä.
Ehken sitten vain osannut käyttää testeriä nyt ihan oikein?

Sanottakoon sen verran vielä, että sunnuntaina pääsi bensa kyllä tosi vähiin, kun huoltoasemalta oli niin bensat kuin Dieselit loppuneet ja seuraava asema oli 25km päässä, jonne kyllä siiis pääsin mutta 55 litran tankkiin meni yli 54 litraa. Eli tuskin aiheutti tuota vikavaloa, etenkään jos vika on kipinä- tai sähköpuolella eikä bensapuolella.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Viesti Kirjoittaja pressa »

Flaiman kirjoitti: 14.2.2023 23:19Entinen oli bilteman kolme vuotta vanha 60Ah ja nyt ostin Exiden 75Ah:n.

Nyt siellä oli ainakin P0363, P1302 ja P1602
tervehdys. Eikö bilteman akulla ole 4 vuoden takuu? Ainakin minun ostamassa on.
Vikakoodi 1602 on siitä kun akku on ollut irti.
Ja sytytys katkoista nuo muut elikkä kakkospytty ja yleinen syttykatkos. Nollaus ja jos uusii niin sitten tulpan ja puolan tarkistus. toki joskus on suutin tukossa mutta harvemmin.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Mä jätin sen akun sinne liikkeeseen niin ei pysty enää katsomaan että oliko mikä malli ja olisko ollu takuuta jäljellä. Biltemasta kysymällä tietty selviäisi mutta nyt jo vähän myöhäistä. 60e se silloin maksoi, tällä hetkellä bilteman akuissa näytti olevan kolmen ja neljän vuoden takuulla akkuja ja tuo minkä sieltä akkuliikkeestä ostin ni sai 2 vuoden takuun.

Mielenkiinnosta myös kysyin akkuliikkeen tuulilasinvaihtopuolelta että löytyykö Vestaan tuulilasia ja jos löytyy niin miten kallis mahtaa olla, kun vähän laskeskellut että kannattaako ottaa lasivakuutus vai ei. No eipä ainakaan niiden toimittajilla ollut Vestaan laseja saatavilla, että ehkä se lasivakuutus on sitten otettava, kun näyttää siltä että vaikeaksi ja luultavasti kalliiksi käy mikäli lasi joskus sattuu halkeamaan.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Mikähän tossa työmaan parkkipaikassa on vikana, kun nää vikavalot aina syttyy sieltä lähtiessä.
Perjantaina esiintyi ekat puoli kilometriä nykimistä ja vikavalo vilkkui, sitten nykiminen loppui ja vikavalokin lakkasi vilkkumasta. Ajoin kotiin ja luin siellä vasta vikavalot kun en viitsinyt bussipysäkille pysähtyä. Nyt oli ne tutut P0363, P1302 mutta myöskin P0422.
Mä nyt kokeeksi vaihdoin ykkös ja kakkos pyttyjen puolat päikseen, että näkee oisko siinä vika. Mutta tuo P0422 viitannee lambdaan tai kattiin vaan mahtaisko se olla tullut noiden sytytyskatkosten seurauksena.
Joillain foorumeilla oli auttanut kun on tankannut 98 bensaa mutta sitä ei nyt viitsi kokeilla kun näin harvakseltaan tää vika esiintyy.
Kilometrit nyt 117tkm.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Vastaa Viestiin