Vapun aikoihin menin Lemille taas jatkamaan Ladan kunnostusta. Tällä kertaa sain aikaiseksi erittäin paljon ja oikeastaan niin paljon kuin suunnittelinkin. Aloitin hommat torstaina ja lopetin maanantaina. Joka päivä edistyin kunnostustöissä.
Aloitin pääjarrusylinterin uusimisella, koska sitä on hyvä käyttää uuden jarruputken vedossa tukipisteenä, johon saa putken toisen pään kiinni. Huomasin samalla, että jarrutehostimen työntötappi on aivan liian syvällä tehostimen sisällä. Tämä sai aikaan epäilyksiä, mutta jätin asian sikseen.

Siellä se on, peli avattu ja Ladan alla könyäminen alkakoon.
Sylinterin jälkeen vuoroon tulivat jarrusatulat. Tein yhden puolen kerrallaan. Ensin vedin putket asemiinsa. Suojasin putken päät ensin, työnsin putken alapuolelta konehuoneeseen, asettelin sen paikoilleen ja kiinnitin sylinteriin. Toisen pään jätin hollille letkun kiinnikkeen reiän läpi vedettynä. Tämän jälkeen kokosin jarrusatulat letkuineen ensin irrallaan:


Tämän jälkeen kiinnitin satulat. Pulttien kiristysmomentti on 30 Nm, jota noudatin. Lukitsinlevyjen ansiosta ne eivät irti lähde. Koska jarruputken pää oli jo reiällä, työnsin letkun suoraan siihen ja kiinnitin putken heti eikä näin putkeen pääse likaa. Samalla tarkkailin, että letku ei kierry.



Letkun tekstejä hyödyntäen asensin letkun oikein. Ei ole kierteellä eikä osu missään vaiheessa mihinkään. Letkun lukitussokat vielä naputtelin paikalleen ja siinä pysyvät.
Etupään jälkeen pesin jarrunestesäiiön ja uusin letkut. EPDM-kumi on oikeaa tuohon tarkoitukseen. Säiliön pohjalla oli sakkaa ja muuta mönjää, joten pesu tuli tarpeen.

'Seuraava operaatio olikin takajarruosastolla. Aloitin tekemällä paineensäätimelle menevien putkien päihin mutkat etukäteen. Niitä on ikävä alkaa auton alla väännellä. Nuo mutkat osoittautuivat erittäin onnistuneeksi eivätkä ne osu koriin, kun ne olivat paikallaan säätimessä:

Seuraavaksi saksin peltisaksilla vanhat jarruputken kaikki veks. Sitten irrotin vanhan paineensäätimen ensin tankoineen. Se olikin kypsää tavaraa:

Säätimen kannakeraudan sekä tuon tangon kiinnitysmuttereiden avaamisessa on vaarana pinnapulttien katkeaminen. Ensinmainitut ovat M8 ja toiset M6. Varsinkin kun ne ovat ruosteessa, ne menevät poikki pienestäkin taittavasta voimasta. Siksi niitä piti liotella hartaasti sekä T-kahvalla hylsyssä varoen avaamalla mutterit irtosivat ja pultit pysyivät ehjinä yhtä säätimen kannakeraudan pulttia lukuunottamatta. Onneksi se on helppo korjata, koska pulttien toinen pää näkyy takakontissa. Senkun poraa jämät pois ja laittaa uuden pultin takakontin kautta ja hitsaa kiinni tai pitää avaimella kiinni kontin puolelta ja samalla kiristää mutterin. Korjaan tuon myöhemmin. Säädin pysyy kahdellakin pultilla kiinni liikkumatta. Alkuperäiset pultit tuntuivat olevan aika heppoista materiaalia.
Kun ostin säätimen suojakumin pois, alta paljastuikin ihan hyvä näky:


Nuo pikkuosat menevät uudelleen käyttöön, joten onneksi ne olivat täysin käypää tavaraa.
Säätimen kannakkeessa näkyy selvästi vanhan säätimen asento:

Käytin tätä hyödyksi ja laitoin uuden säätimen samaan asentoon. Tarkempi säätö saa vielä odottaa. Puhdistin samalla irtoruosteet torsiotangosta ja kokosin tangon ja säätimen paketiksi:

Ennen säätimen asennusta autoon vedin pitkän jarruputken edestä taakse. Se on itse asiassa melko vaivaton työ. Katalysaattorin lämpöpelti pois eikä muuta tarvi irrottaa. Putkinipun kiinnityspellitkin pysyivät ehjinä. Putken takapään asettelin hollille kiinnitettäväksi säätimeen. Vein Ladan alle paineensäädin-tanko -yhdistelmän, kiinnitin takajarrujen letkulle menevän putken säätimeen, samoin kuin pitkän putken toisen pään ja asetin koko hässäkän paikalleen. Ei ollut tarve purkaa pakoputkea tai iskaria pois edestä. Lopuksi asettelin jarruputket paikoilleen, kiinnitin tangon paikalleen ja uusi säädin on siellä:

Tuli takajarrujen T-haaran asennuksen aika. Vanha oli tuhoutunut:

T-haaran kiinnityspinnapultti taka-akselissa on sekin altis rikkoutumaan. Taas kerran liuotusta ja hylsyä käyttäen se jäi ehjäksi, koska mutteri piti saada pois, vaikka vanha haara oli irronnut. Asensin uuden haaran, kiinnitin siihen ensin jarruletkun sekä sitten toisen pään jarruputkeen, joka tulee paineensäätimeltä, jälleen siten, ettei letku kierry. Vedin takapyörille menevät jarruputket samalla. Siinä ei mitään kommervenkkejä ole.

Jarrurumpujen irrotus olikin hieman hankalaa. Ne eivät kumivasaralla nuijimalla tai muuten nitkuttelemalla hievahtaneetkaan. Koska käsijarru kuitenkin toimi, nostin koko takapään irti maasta, irrotin rumpujen kiinnityspultit molemmin puolin ja käynnistin Ladan, kytkin vaihteen silmään ja käsijarrua vasten kaasuttelin, kunnes kuului hirmuinen naraus. Kokeilin rumpuja ja kuskin puoli oli irronnut. Toinen rumpu ei edelleenkään liikkunut. Laitoin pyörän kiinni kuskin puolelle kiinni ja kokeilin uudelleen. Jonkin aikaa kauemmin sai apukuskin puolen rumpua irrotella, kunnes taas kuului karmea naraus ja sekin irtosi.
Alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen uusin vain pyöräsylinterit taakse, koska takajarrut olivat kuitenkin mekaanisesti kunnossa:

Sitten koitti ilmaamisen aika. Jarrut ilmaantuivat hyvin, mutta poljin menee edelleen syvälle eivätkä jarrut ole kummoiset. Epäilykseni jarrutehostimesta osoittautui oikeaksi. Se oli sökö ja suhisi koneen käydessä. Letku pois ja suhina loppui. Myös tehostimen työntötappi oli liian syvällä. Sen pitäisi tulla esiin 1,25 mm sylinterin kiinnitystasosta syvimmässä asennossaan. Tämä oli melkein viisi milliä sisällä. Kokeilin säätää tappia. Siitä alkoi loppua säätövara, ennen kuin saavutin oikean mitan. Jätin sen niin pitkäksi kuin sain ja jarrut paranivat. Kuitenkin tehostin on rikki ja se pitää uusia. Sitten jarrujen pitäisi olla kunnossa.
Viimeinen työ oli kytkimen sylinterien vaihto. Kokosin työsylinteri-letku-putki -kokonaisuuden ensin paketiksi:

Pujotin sen alakautta paikalleen. Taivutin putken yläpään sitten kiinni pääsylinteriin. Pesin luonnollisesti nestesäiliön ja uusin letkun. Tässäkin säiliössä oli moskaa paljon pohjalla. Nesteet sisään, ilmaus ja kytkimestä tuli oivallinen. Tangon välyskin haarukkaan oli kohdallaan.
Näin sain aikomani hommat hoidettua. Seuraava ohjelmanumero on jarrutehostimen uusiminen ja moottorin tiivisteiden ja letkujen läpikäynti, jotta käynti saadaan hyvälle tasolle. Näiden toimien jälkeen Lada olisi siirtokilvillä ajettavassa kunnossa.
Lisäys: Ladassa oli kuin olikin tallessa värikoodilappu. Koodi oli 215 eli norsunluunvalkoinen. Tuossa on sellainen kellertävä sävy, joka näkyy aurinkoa vasten parhaiten. Tämä on lähempänä valkoista kuin beigeä. Mielestäni se ei ole vaalean beige, joka on enemmän ruskeaan päin kuin tämän Ladan väri. Myös värikarttojen mukaan väri pitäisi olla juuri tuo "Ivory White".
Lisäksi havaitsin, että tässä on kolmiasentoinen pitkien valojen kytkin. Lieneeköhän vaihdettu joskus?