2107 1700i 1996 - höyryä moottoritilassa
Lähetetty: 3.10.2019 12:49
Eli nyt 2107 Lada kyseessä, vuodelta 1996 ja 1700i koneella. En löytänyt mun foorumitilini niin loin uuden.. olen muutenkin aika vihreä näissä ladahommissa, mutta en löytänyt toista samanlaista kysymystä tältä foorumilta, vaikka epäilenkin etten vaan osannut etsiä tarpeeksi hyvin.. No, ehkä joku voi auttaa.
Moottori käy hyvin, ja lämpötilan anturi näyttää hyviä lukemia, mutta kun lämpötila lähestyy sitä puolväliä missä se yleensä on käynyt ajon aikana (tai ehkä vähän alla) niin rupee höyryä tulemaan epämääräisesti moottoritilasta. Ei siis ylikuumene ainakaan mittarin mukaan. Tuuletin käynnistyy nätisti ja sillä lämpötila pysyy tyhjäkäynnillä niin että tuuletin taas sammuu.
Olen todennut pienen vuodon siinä lämmityslaitteen palautusputken ja vesipumpun välissä, niin minun työdiagnoosi olisi että siitä vuotava jäähdytinneste joutuu jonkun kuuman pinnan kanssa kontaktiin ja siitä sitte höyristyy. Eli siinä eka kysymys; Voiko olla näin? Ei vuoda koko ajan, vain ainoastaan kun moottori on käynyt vähän aikaa ja alkaa olemaan lämmin/kuuma. Paisuntasäiliöön nousee myös ilmakuplia, mutta näinhän kuuluu käydä, eikö niin? Olen siis myös vähän miettinyt että minkä verran painetta jäähdytysjärjestelmässä kuuluisi olla?
Tämän lisäksi olen ihmetellyt sitä letkua mikä tulee imusarjasta siihen kyseiseen palautusputkeen, eli käytännössä vesipumppuun. Mikä letku se on? Ilmeisesti siinä on jäähdytinnestettä, niin käykö jäähdytinneste imusarjassa myös? Lämmittämässä ilmaa/bensaa?
Jäähdytyksen kanssa ollut kaikenlaista viime aikoina, hiljattain tullu vaihdettu uusi jäähdytin + letkut tilalle kun edellisessä oli reikä pohjassa.
Kiitos paljon avusta, olen tosiaan vähän pihalla näissä..
Moottori käy hyvin, ja lämpötilan anturi näyttää hyviä lukemia, mutta kun lämpötila lähestyy sitä puolväliä missä se yleensä on käynyt ajon aikana (tai ehkä vähän alla) niin rupee höyryä tulemaan epämääräisesti moottoritilasta. Ei siis ylikuumene ainakaan mittarin mukaan. Tuuletin käynnistyy nätisti ja sillä lämpötila pysyy tyhjäkäynnillä niin että tuuletin taas sammuu.
Olen todennut pienen vuodon siinä lämmityslaitteen palautusputken ja vesipumpun välissä, niin minun työdiagnoosi olisi että siitä vuotava jäähdytinneste joutuu jonkun kuuman pinnan kanssa kontaktiin ja siitä sitte höyristyy. Eli siinä eka kysymys; Voiko olla näin? Ei vuoda koko ajan, vain ainoastaan kun moottori on käynyt vähän aikaa ja alkaa olemaan lämmin/kuuma. Paisuntasäiliöön nousee myös ilmakuplia, mutta näinhän kuuluu käydä, eikö niin? Olen siis myös vähän miettinyt että minkä verran painetta jäähdytysjärjestelmässä kuuluisi olla?
Tämän lisäksi olen ihmetellyt sitä letkua mikä tulee imusarjasta siihen kyseiseen palautusputkeen, eli käytännössä vesipumppuun. Mikä letku se on? Ilmeisesti siinä on jäähdytinnestettä, niin käykö jäähdytinneste imusarjassa myös? Lämmittämässä ilmaa/bensaa?
Jäähdytyksen kanssa ollut kaikenlaista viime aikoina, hiljattain tullu vaihdettu uusi jäähdytin + letkut tilalle kun edellisessä oli reikä pohjassa.
Kiitos paljon avusta, olen tosiaan vähän pihalla näissä..