1200L kipinäongelmat.

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
VMuranen

1200L kipinäongelmat.

Viesti Kirjoittaja VMuranen »

Lada ei saa kipinää. Puolan maat häviää virrat päälle laittaessa (?!?).

Ei tule edes puolalta asti kipinää. Saattaa johtua tästä maiden häviämisestä, mutta mistä tämä maiden häviäminen voi johtua, kun kuitenkaa ei näyttäisi mitään menevän virtalukon kautta.

Vaihdettua osaa:
- Puola
- Kondensaattori
- Tulpat tottakai (muttei vaikuta tähän Puolalta kadoksissa olevaan kipinän)
- Puola - jakaja johdotettu uudestaan.
- Virtalukko

Puolalle tulee vihreä johto johtosarjasta tällä hetkellä ja Puolasta menee suoraan jakajalle johto. Samaan napaan konkan kanssa.

Auto vuosimallia -78 1200L
VMuranen

Re: 1200L kipinäongelmat.

Viesti Kirjoittaja VMuranen »

VMuranen kirjoitti:Lada ei saa kipinää. Puolan maat häviää virrat päälle laittaessa (?!?).

Ei tule edes puolalta asti kipinää. Saattaa johtua tästä maiden häviämisestä, mutta mistä tämä maiden häviäminen voi johtua, kun kuitenkaa ei näyttäisi mitään menevän virtalukon kautta.

Vaihdettua osaa:
- Puola
- Kondensaattori
- Tulpat tottakai (muttei vaikuta tähän Puolalta kadoksissa olevaan kipinän)
- Puola - jakaja johdotettu uudestaan.
- Virtalukko

Puolalle tulee vihreä johto johtosarjasta tällä hetkellä ja Puolasta menee suoraan jakajalle johto. Samaan napaan konkan kanssa.

Auto vuosimallia -78 1200L
Ja auto kärjellisellä sytkällä... Toista viikkoa nyt tapellaan ongelman kanssa. Ensin oletettu puolavika, joten tuli puola tänään vaihdettua eikä vieläkään. Niin sitten piti ruveta miettimään muuta, mutta ei enään riitä ymmärrys. Maa hyvä tosiaan siihen asti että virrat kääntää päälle. Auto seissyt kymmenisen vuotta, ensimmäisellä omistajalla ja kilometrejä 31tkm, niin olisi tarkoitus herätellä eloon.
Ana
Viestit: 224
Liittynyt: 21.5.2017 1:13
Paikkakunta: Pornainen

Re: 1200L kipinäongelmat.

Viesti Kirjoittaja Ana »

Onko puola kytketty oikein? Puolalta menee maa jakajaan kärjille jossa konkka välissä. Ja virtalukolta + puolaan toiseen napaan.
Avatar
LADACAT
Viestit: 637
Liittynyt: 16.11.2005 10:32
Paikkakunta: Lahti,Uusikylä

Re: 1200L kipinäongelmat.

Viesti Kirjoittaja LADACAT »

Onko tarkastettu ettei puolalta jakajalle tuleva johto mene suoraan jakajan runkoon,vaan eristekappaleen kautta kärjille?
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1200L kipinäongelmat.

Viesti Kirjoittaja pressa »

Onko puola oikein päin.
Ja kipinä katosi sen jälkeen kun johdotettiin uudelleen??
Tässä selkeä periaate kuva https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... system.svg

Nyt teet seuraavaa: Katso että katkojan kärjet aukeavat ja sulkeutuvat kunnolla, laita kärkiväliksi 0,6mm, tarkita että tuo katkojan johdon läpiviennin eristeet ovat ehjät ettei johto ota maihin, kytke tämä johto puolan miinus puoleen. Ota suora johto akusta puolan plus napaan ja sitten kokeile startata, jos puola on ehjä niin kipinä tulee. Puolaan tuleva plussa maadoittuu katkojan kärkien kautta ja maadoituksen romahtaminen aiheuttaa induktin toiseen käämiin joka saa aikaan kipinän. Onko muuten kipinää tarkistettu suoraan puolan päästä ettei ole virranjakjan kanne hiili pudonnut tai pyöriän häiriönpoistovastus poikki?
VMuranen

Re: 1200L kipinäongelmat.

Viesti Kirjoittaja VMuranen »

Ana kirjoitti:Onko puola kytketty oikein? Puolalta menee maa jakajaan kärjille jossa konkka välissä. Ja virtalukolta + puolaan toiseen napaan.
Kyllä on, hyviin sähkökaavioihin löytyi linkit täältä ja niitä noudattaen on johdateltu. Koitettu myös suoralla virralla.
VMuranen

Re: 1200L kipinäongelmat.

Viesti Kirjoittaja VMuranen »

pressa kirjoitti:Onko puola oikein päin.
Ja kipinä katosi sen jälkeen kun johdotettiin uudelleen??
Tässä selkeä periaate kuva https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... system.svg

Nyt teet seuraavaa: Katso että katkojan kärjet aukeavat ja sulkeutuvat kunnolla, laita kärkiväliksi 0,6mm, tarkita että tuo katkojan johdon läpiviennin eristeet ovat ehjät ettei johto ota maihin, kytke tämä johto puolan miinus puoleen. Ota suora johto akusta puolan plus napaan ja sitten kokeile startata, jos puola on ehjä niin kipinä tulee. Puolaan tuleva plussa maadoittuu katkojan kärkien kautta ja maadoituksen romahtaminen aiheuttaa induktin toiseen käämiin joka saa aikaan kipinän. Onko muuten kipinää tarkistettu suoraan puolan päästä ettei ole virranjakjan kanne hiili pudonnut tai pyöriän häiriönpoistovastus poikki?
Kipinä ollut hukassa viimeisen 10 vuotta. Jäänyt seisomaan silloin ja nyt oman iän karttuessa kortti-ikään on tullut myös tahto herätellä Lada henkiin. Puola kytketty oikein sähkökaavion mukaisesti. Puolan miinus samassa navassa missä myös tämä kondensaattori, jakajan kyljessä. Eriste ehjä, maa hyvä virtojen ollessa pois päältä, mutta virrat kytkee päälle häviää myös maa puolalta, vika vai ominaisuus? Miten tapahtuu Ladassa kärkien säätö, ja napatakko jakaja käteen, vai onnistuuko paikallaan? Kipinä tarkistettu suoraan puolalta. Pirkanmaa/Etelä-Pohjanmaa alueelta voisin ostaa ehjän täydellisen jakajan, sekä sytytysjohtosarjan, manse kiinni näin lauantaina ja motonetti sanoo lähialueella puolalle Ei oota. Saisi edistymään viikonlopun aikana.
Ana
Viestit: 224
Liittynyt: 21.5.2017 1:13
Paikkakunta: Pornainen

Re: 1200L kipinäongelmat.

Viesti Kirjoittaja Ana »

Niin sen maan kuulukin hävitä kun kärjet aukeaa. Onko moottorin maajohto ja korin maajohto kunnossa? Kytke apukaapelit akun maa napaan ja koriin ja moottoriin. Voit myös koittaa jakajan toiminnan laittamalla koetinkynän puolan plus ja miinusnavan väliin sen jälkeen pyörittää moottoria, jos koetinkynä vilkkuu on jakaja kunnossa ja puola rikki.
Viimeksi muokannut Ana, 30.3.2019 17:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VMuranen

Re: 1200L kipinäongelmat.

Viesti Kirjoittaja VMuranen »

Ana kirjoitti:Niin sen maan kuulukin hävitä kun kärjet aukeaa. Onko moottorin maajohto ja korin maajohto kunnossa? Kytke apukaapelit akun maa napaan ja koriin ja moottoriin.
Se on tiedossa kyllä, mutta virrat päälle laittamalla, ei siis pyöritä konetta. Ei sielä taida mitään ohjaustakaan olla, että kärjet aukeaisi ilman että kone pyörii, sellainen ongelma. Täytyy koittaa vetää lisämaat, ei ne ainakaan tilannetta huononna tulevaisuutta ajatellen.
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1200L kipinäongelmat.

Viesti Kirjoittaja pressa »

Hienoa että nyt vasta paikakunnan laitoit!! Olin muutaman kilometrin päässä eli olisi voinut vilkaista. Maadoituksen puola saa kaikissa autoissa vain ja ainoastaan kärkien kautta. Onko kärjet puhtaat?
VMuranen kirjoitti: motonetti sanoo lähialueella puolalle Ei oota. Saisi edistymään viikonlopun aikana.
Ainakin Seiinäjoella motonetissä on puolia hyllyssä ja myös biltemassa on hyllyssä sopivaa puolaa...
VMuranen

Re: 1200L kipinäongelmat.

Viesti Kirjoittaja VMuranen »

pressa kirjoitti:Hienoa että nyt vasta paikakunnan laitoit!! Olin muutaman kilometrin päässä eli olisi voinut vilkaista. Maadoituksen puola saa kaikissa autoissa vain ja ainoastaan kärkien kautta. Onko kärjet puhtaat?
VMuranen kirjoitti: motonetti sanoo lähialueella puolalle Ei oota. Saisi edistymään viikonlopun aikana.
Ainakin Seiinäjoella motonetissä on puolia hyllyssä ja myös biltemassa on hyllyssä sopivaa puolaa...
Sielä on tullut ajatuskatkos. Puolahan on ruhtinaalliset kolme päivää vanha. Täydellisestä jakajasta oli kyse..

Mutta tosiaan, autohan ei tällä paikkakunnalla ole, eli eipä olisi apua ollut.

Täytyy tänään taas mennä taistelemaan, katselen sen kärkivälyksen kuntoon ja toivon parasta.
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1200L kipinäongelmat.

Viesti Kirjoittaja pressa »

Voiko suuren salaisuuden verhoa valottaa sen verran että, kertoo missä auto on??? Monasti harrastajat antavat toisilleen apua jos on lähellä ja apu kelpaa.
Siis kokeiltunako on suora plussa puolaan? jakajalle menevä johto tarkistettu? jakajan johdotus eli se läpivienti? kärkien johto? kärjet?
Mikäli puola on ehjä niin kipinä tulee varmasti näiden tarkistusten/korjausten jälkeen. Ilmeiseti koulussa ei kärjellisestä sytytyksestä enää puhuttu mitään??
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: 1200L kipinäongelmat.

Viesti Kirjoittaja mush »

VMuranen kirjoitti: Se on tiedossa kyllä, mutta virrat päälle laittamalla, ei siis pyöritä konetta. Ei sielä taida mitään ohjaustakaan olla, että kärjet aukeaisi ilman että kone pyörii, sellainen ongelma. Täytyy koittaa vetää lisämaat, ei ne ainakaan tilannetta huononna tulevaisuutta ajatellen.
Tuossahan ei sinänäsä ole mitään ihmeellistä että "maat" katoaa, jos mittaat esim. puolan miinusnavan ja rungon välistä ja kärjet sattuu olemaan auki. Sähkö löytää kyllä sen verran maita sähköttömän puolan ja jonkun muun sähkölaitteen läpi ja tämä maa kyllä katoaa kun virrat kääntää päälle. Jos puolan maa katoaa kärkien ollessa kiinni, sinulla on ongelma.

Helpoin olisi testata laittaa pieni merkkilamppu puolan rinnalle (siis lampun sähköt puolan plus- ja miinusnavalta) ja kun autoa starttaa lampun tulisi vilkkua.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: 1200L kipinäongelmat.

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

pressa kirjoitti:Maadoituksen puola saa kaikissa autoissa vain ja ainoastaan kärkien kautta.
Onko noin, mä just pohtinut samoja asioita ja löysin useitakin opetusvideoita aiheesta jossa kondensaattori oli piirretty maadoittamaan silloin kun kärjet ei maadoita ja ihmettelin tätä toiminta mallia, sillä eihän silloin tule ikinä katkosta matalajännitevirtapiiriin?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1200L kipinäongelmat.

Viesti Kirjoittaja pressa »

Lada-Jussi kirjoitti:kondensaattori oli piirretty maadoittamaan silloin kun kärjet ei maadoita ja ihmettelin tätä toiminta mallia, sillä eihän silloin tule ikinä katkosta matalajännitevirtapiiriin?
Kuinka paljon se kondensaattori johtaa tasajännitteellä?? Pitää olla todella korkea (satoja voltteja) että menisi kondensaattorista läpi, toki kondensaattorikin olisi rikki sen jälkeen.
Vastaa Viestiin