Sivu 1/1
VAZ-21044 - 1996 - Entinen käyttöauto
Lähetetty: 27.2.2019 18:55
Kirjoittaja degen
Ostin eilen mainiokuntoisen 1700i ruiskucombin. Hain sen Pöytyältä. Kaavailen tästä seuraajaa nykyiselle Axtec-combille, koska tässä talven aikana alkoi tehdä jostain syystä suunnattomasti mieli kokeilla tuota ruuttatekniikkaa ja samalla kaikkein tehokkainta takavetoladaa. Tällä yksilöllä oli mittarissa 91789 km mittarissa ja luulisin sen olevan peräti ekalla kierroksella, koska
- sisusta on todella siisti
- alkuperäiset kumimatot on tallessa ja ehjät
- polkimet eivät ole kuluneet
- auto on todella jämäkkä ajaa eikä ravistele yhtään
- moottori käy hienovaraisesti
Tässä on myös mukana takakontin hattuhylly, jota ei ollut tuossa aiemmassa kombissa. Auto on katsastettu 15.1.2019, joten tämän vuoden saa ajella huoleti. Kesärenkaita ei tullut mukaan. Akselisto on kunnossa ja säädöissä, koska auto kulki sinne minne halusinkin. Tuo ruiskutekniikka tuntui erittäin miellyttävältä kaasariin verrattuna. Innostuin takaisintulomatkalla hieman revittelemäänkin. 140 km/h otti vaivatta. Pitää siis varoa, etten kaahaile tällä korttiani kuivumaan. GM-ruisku toimii oikein, eli check engine -valo syttyy virrat päällä ja sammuu moottorin kännistyttyä eikä se ilmoittele ajon aikana mistään. Ruisku on siis kunnossa. Tässä ruutassahan tuo vikavalo on erittäin hyödyllinen. Tässä Ladassa on myös takana sisälokarit, mikä on mainio juttu. Myös vetokoukku löytyy. mutta sen pistoke on kytkemäti. Myyjä halusi ottaa ralliratin itselleen, ja laittoi tähän 2105-ratin. Itse laitan 2107-orkkisruorin tähän. Jatkoa seuraa...

MUOKKAUS: Kaavailut tämän kaaran suhteen päättyivät 21.7.
Re: VAZ-21044 - 1996 - Tuleva käyttöauto
Lähetetty: 27.2.2019 19:25
Kirjoittaja Ana
Olikos tää se mitä katoit talvitapahtumassa?
Re: VAZ-21044 - 1996 - Tuleva käyttöauto
Lähetetty: 27.2.2019 22:06
Kirjoittaja degen
Tämä on juuri sama auto. Pohdiskelin pari päivää tätä autoa kokonaisuutena ja huolimatta virheistään tämä vaikuttaa hyvältä ostokselta. Vaikka innostuinkin haukkumaan siulle tätä kaaraa mobiliassa.
Re: VAZ-21044 - 1996 - Tuleva käyttöauto
Lähetetty: 28.2.2019 6:25
Kirjoittaja LADACAT
Ostit sitten itselles syntymäpäivälahjan.
Onnittelut!
Poikkeahan miitissä joskus näyttämässä.
Re: VAZ-21044 - 1996 - Tuleva käyttöauto
Lähetetty: 28.2.2019 7:08
Kirjoittaja pressa
degen kirjoitti:Vaikka innostuinkin haukkumaan siulle tätä kaaraa mobiliassa.
Perus kaupanteko taktiikkaa: etsitään muutama vika joita kerrotaan muille ettei heille herää kiinnostus, kun muita kiinnostuneita ei ole tehdään naurettavan pieni tarjous josta vähän noustaan, vaikka muita kiinnostuneita ei ole näin huonosta yksilöstä. Onnea uudelle hankinnalle ja jos puoliksikin yhtä paljon perehdyt ruiskuun mitä axteckiin niin varmasti pärjäät. No vikakoodeja olet varmaan varmuuden vuoksi vilkutellut ettei ole?
Re: VAZ-21044 - 1996 - Tuleva käyttöauto
Lähetetty: 28.2.2019 21:30
Kirjoittaja degen
LADACAT kirjoitti:Ostit sitten itselles syntymäpäivälahjan.
Onnittelut!
Poikkeahan miitissä joskus näyttämässä.
Suattaapi olla että näet tämän jo 10.3.
Vikakoodeja en lukenut, mutta tokkopa niitä on, koska auton käytös vaikutti asiaankuuluvalta, vikavalo toimi oikein eikä polttoaineen kulutus tuntunut vääränlaiselta. Ohjekirjan mukaan ECE-kulutus on matka-ajossa 6,8 l/100 km combilla. Perstuntumalta kulutus oli tämän suuntainen.
Autossa on muutamia pieniä puutteita: Pakoputken takapönttö on nippusiteillä ripustettu, mikä pitää korjata kunnolla. Kannatinkumi on siitä poikki. Kuskin häikäisysuojan vapaan puolen pidikkeen muovi puuttuu, koska ruuvi on korkannut sen läpi, ja kuskin peilin säätövivun muoviosa oli irti. Tuo vivun muovi löytyi tavarahyllyltä, mutta ruuvi puuttui. Pitää siis korjata nuo puutteet. Lisäksi radion kytkentä oli urposti tehty, eli se oli suoraan kiinni akussa. Aattelin tehdä samalla tavalla kuin tossa toisessakin kombissa, eli virta tulee valaistun kytkimen kautta. Näin soitin ei tyhjennä akkua. Lisäksi takalasin pyyhkimen varsi ja sulka puuttuivat, mutta moottori toimii. Pientä hiplailua. Jos jollain on jossain raadossa tuon häikäisysuojan muovi ja ruuvi, saa sen tuoda minulle vaikka johonkin kokoontumiseen.
Kaasupoljin tuntui tässä jokseenkin jäykältä verrattuna kaasarikoneeseen. Vaijeria voisi koettaa rasvata ainakin. Kuuluuko sen ollakin jäykempi kuin kaasarimalleissa?
Re: VAZ-21044 - 1996 - Käyttöauto
Lähetetty: 16.3.2019 16:18
Kirjoittaja degen
Huomasinpa tästä ruiskusta yhden mielenkiintoisen seikan. Jos lähden liikkeelle kylmällä koneella, ei akun napajännite ole kuin noin 12 volttia koneen käynnistyttyä. Reilun minuutin kuluttua tästä volttimittarin näyttämä liikkuu hitaasti oikeaan lukemaan, eli noin 14 volttiin. Aluksi luulin kyseessä olevan vian, mutta tarkemmin ajatellen tämä on ominaisuus. Kylmällä koneella nimittäin imusarjan sähköinen lämmitin ottaa erittäin tanakan virran ja juuri minuutin kuluessa sen virrankulutus laskee. Tämä näkyy samalla volttimittarin lukemassa. Tuossa pitäisi olla 60 A laturi, joka saisi olla hieman tehokkaampi, mutta pärjää tälläkin.
Re: VAZ-21044 - 1996 - Tuleva käyttöauto
Lähetetty: 16.3.2019 18:49
Kirjoittaja KSE 1995
degen kirjoitti:
Kaasupoljin tuntui tässä jokseenkin jäykältä verrattuna kaasarikoneeseen. Vaijeria voisi koettaa rasvata ainakin. Kuuluuko sen ollakin jäykempi kuin kaasarimalleissa?
Oma kokemus sedanista; kaasupoljin normaali eli ei kovin jäykkä.
Re: VAZ-21044 - 1996 - Käyttöauto
Lähetetty: 1.4.2019 17:26
Kirjoittaja degen
Viikonloppuna vaihdoin moottoriöljyt ja suodattimen. Uudeksi suodattimeksi tuli tuttu Volvon alkuperäissuodatin. Vanha Master-Sportin suodatin ei oikein vakuuttanut, koska öljynpainevalo sammui sillä vasta koneen käynnistyttyä ja käytyä pari sekuntia. Samalla oli erotettavissa moottorista sivuääni, joka hävisi välittömästi valon sammuttua. Nähtävästi venttiilikoneisto elämöi ennen kuin sinnekin tuli kunnon voitelua. Volvon suodattimella valo sammuu heti, kun kone käynnistyy eikä tuota ylimääräistä älämölöä esiinny. Askiöljyksi tuli Redline MT-90.
Eilen Lemiltä Tampereelle ajaessa ilmaantui ensimmäistä kertaa Check Engine. Se syttyi noin kymmeneksi sekunniksi ja sammui jälleen, kunnes sama kuvio toistui. Aluksi käynnissä ei tuntunut eroa, mutta lopulta Lada alkoi hyytyä, kunnes veto taas löytyi, kunnes hyytyi taas. Pääsin kumminkin Manseen. Tänään luin vikakoodit ja siellä oli koodi 15 eli "Jäähdytysnesteen lämpötila: signaalin jännite liian korkea". Mittasin aluksi anturin: 7200 ohmia. Vertasin sitä kyseisen anturin ohmi-lämpötilataulukkoon. Viiden plusasteen lämpötilassa sen pitäisi näyttää tuota lukemaa ja juuri niin lämmintä täällä onkin, eli anturi voidaan olettaa toimivaksi. Sen sijaan anturin liittimen pinnit olivat löystyneet ja toinen naaraspinni oli ruostunut. Poistin ruosteet ja kiristin pinnejä. Laitoin kiinni ja koeajolla Lada toimi oikein, eikä vikavalo enää syttynyt ajossa. Se siitä sitten. Lienee kuitenkin aiheellista uusia tuo liitin.
Re: VAZ-21044 - 1996 - Käyttöauto
Lähetetty: 19.7.2019 18:48
Kirjoittaja degen
Minun omistussuhteeni tähän autoon on päättymässä. Ylihuomenna lähden hakemaan itselleni uuden käyttöauton. Tämä menee myyntiin.
Re: VAZ-21044 - 1996 - Käyttöauto
Lähetetty: 22.7.2019 16:24
Kirjoittaja Abis
Mikä tulee ruiskukombin tilalle?
Sent from my SM-G960F using Tapatalk
Re: VAZ-21044 - 1996 - Käyttöauto
Lähetetty: 22.7.2019 22:12
Kirjoittaja degen
Jotakin vielä parempaa. Minun aikani tämän auton parissa on ohi. Olen jo ottanut varapolttimoita, nesteitä, radion ja kaikkea muuta tästä pois ja laitoin niitä jo uuteen menopeliin. Myyntiin menee tämä.
Re: VAZ-21044 - 1996 - Entinen käyttöauto
Lähetetty: 29.7.2019 20:08
Kirjoittaja degen
Ja sinne meni Nokian suuntaan tämä yksilö. En kerennyt muodostaa minkäänlaisia tunnesiteitä tähän, joten lähtö oli kivuton. Jäihän siihen viel reilut puoli vuotta leimaakin jäljelle, mutta minun omistussuhteeni päättyy tähän.