JARRUPOLJIN KOVA 1200s

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
jouhaniz

JARRUPOLJIN KOVA 1200s

Viesti Kirjoittaja jouhaniz »

Autona toimii 89 1200s ja sellainen vika ilmeni että jarrupoljin on kova, liikevaraa noin sentti.
auto jarruttaa moitteetta, mikään jarru ei laaha ja sylinterit ovat joka kulmassa ehjät.
Paineen säädintä epäilin mutta kun auto jarruttaa juuri kuten pitääkin.
tuntuu kuin ei jarrutehostin toimisi? onko mahdollista että tehostin voisi jumiu tua?
Ajelin 10km pätkän pikatiellä ja kun risteykseen jarrutin niin eka polkasu toimi kuten pitääkin ja toisella polkasulla poljin kovettui mutta jarrutti silti. :shock:
Autossa on 95% uudet jarruhilppeet paitsi tuo takaakselin yllä oleva "kuorma"säädin.
Warre 1000
Viestit: 102
Liittynyt: 20.8.2015 19:55

Re: JARRUPOLJIN KOVA 1200s

Viesti Kirjoittaja Warre 1000 »

Vika voi olla pääsylinterissä, missä ylimääräistä jarrunestettä ei pääsee palautumaan takaisin jarrunestesäilöön.

Tai sitten jarrupoljin ei päästä pääsylinterien männät tarpeeksi takaisin. Jarrupolkimessa pitäisi löytyä noin 3-5 mm välys ennenkuin vastus kasvaa jarrupoljimessa.

Kolmas mahdollinen vika voi olla kumisella jarruputkessa, joka ei päästä jarrunestettä palautumaan jarrunestesäiliöön.

Meillä oli ongelma laahavan levyjarrun kanssa. Jarrusatulan männät ei palautuvat. Kun ilmaruuvia aukaistettiin niin jarrrusatulan männät palautavat ongelmitta. Uuden pääsylinterin vaihtoa ei auttanut. Vasta kun kuminen jarruletku vaihdettiin, niin jarrut toimivat normaalisti.

Vaikea sanoa mikä on ongelmaa autollasi, mutta päätös on sinulla mikä uusitaan.
Avatar
pressa
Viestit: 10507
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: JARRUPOLJIN KOVA 1200s

Viesti Kirjoittaja pressa »

jouhaniz kirjoitti: kun risteykseen jarrutin niin eka polkasu toimi kuten pitääkin ja toisella polkasulla poljin kovettui mutta jarrutti silti...
Toistuuko tämä aina? eli pitkään käynnissä ja kierroksia niin kerran tehostaa? Viittaisi siihen ettei tehostimella ole riittävästi alipainetta, onko oma imusarja? ja tehostimen letku varmasti ehjä??

Mitenkään warrea aliarvoimatta mutta hänen ehdottamissa tapauksissa jarru jäisi laahaamaan eli ei palauttaisi kunnolla.
Avatar
jta
Viestit: 4441
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: JARRUPOLJIN KOVA 1200s

Viesti Kirjoittaja jta »

Tehostimen toimintaahan voi testata kun auto sammuksissa polkee ensin jarrua ja sen jälkeen käynnistää auton samalla jarrua painaen. Pitäisi melko selkeästi vetää poljinta alaspäin. Toinen vaihtoehto on että jarruihin olisi päässyt vähän ilmaa.
Avatar
Nivaismi
Viestit: 174
Liittynyt: 16.9.2004 12:53

Re: JARRUPOLJIN KOVA 1200s

Viesti Kirjoittaja Nivaismi »

Itselläni oli joskus imusarjasta jarrutehostimelle tuleva letku turvonnut lähes tukkoon imusarjan päästä. Ulkokuori oli letkussa ehjä ja siisti. Ensimmäiselle polkaisulle oli alipainetta, mutta sitten kun alkoi jarruja testailemaan, niin välillä tehostin oli mukana ja välillä ei sen mukaan oliko ehtinyt kehittää alipainetta tehostimelle asti. Todella epämääräinen jarrutustuntuma. Letkun pään kun otti irti ja vilkaisi sisälle letkuun, niin ei ollut epäselvää siitä viasta.
Vastaa Viestiin