Axtec ja E85
Lähetetty: 16.10.2018 15:25
Avataanpa tällainen kutkuttava uusi aihepiiri. En haulla onnistunut löytämään oikeastaan mitään aiheeseen kuuluvaa, mutta jos tästä on jo olemassa oleva ketju, niin tietenkään uutta ei sitten aloiteta ja tämän voi poistaa.
Alkaa E85 hintaero bensaan ja itseasiassa mihin tahansa nestemäiseen polttoaineeseen (mukaan lukien polttoöljy) olemaan mielenkiintoisissa lukemissa.
Lisäksi valtio edelleen myöntää 200€ tuen konversiosta E85 käytölle:
https://www.trafi.fi/oleedellakavija/ka ... muuntotuki
Näitä E85 keskusteluja on useampiakin säikeitä täällä boardilla, mutta ei juurikaan takavetoisista kaasutinmalleista ja varsinkaan Axtecista.
Kiitollisuudella otetaan vastaan aiheeseen liittyvää informaatiota.
Axtec järjestelmän sielunelämää jotenkin tuntien käsittääkseni säätötoimenpiteeksi riittäisi kiinteiden I- ja II- kurkun suuttimien koon kasvattaminen. Muutamia yleisiä kaasutinmoottorin E85 konversion viittauksia netistä löysin, joissa suurennukseksi mainittiin 30 – 40%. Tuota tietenkin voisi pitää lähtökohtana suurennukselle ja sitten hienosäätää täyskaasun arvot kohdalleen laajakaista AFR mittarilla. Ko mittarilla mitatessa pitää tarkkailla Lambda-arvoa, koska E85:lla AFR arvot on omansa. Säätö pitää tehdä täyskaasulla, jotta solenoidiventtiilit ovat lukkiutuneena 50% suhteelle. Osakaasulla Axtec järjestelmä säätää itse seoksen oikeaksi, kunhan solenoidisuuttimien pulssisuhteen muutos voi riittävästi muuttaa seosta. Periaatteessa noiden solenoidisuuttimienkin kokoa voisi hieman kasvattaa (samaiset 30-40%), niin säätöalue säilyisi samana kuin bensalla.
Keskustelin privana ’degenin’ kanssa aiheesta hieman ja hänellä on Axtec kohon E85 kestävyydestä löydös. Kohon muovimateriaali tai sen pinnoite ei kestä ja koho imee polttoainetta sisäänsä. Tätä aihealuetta googletellessa löytyi joitain muitakin laitteita joissa on kohon kestävyydessä ongelmia suuremmilla etanolipitoisuuksilla. Etunenässä nämä koskevat joitain BMW moottoripyöriä BING kaasuttimella. Harmillisesti selkeitä toimivaksi todistettuja muutostoimenpiteitä ko kohon ongelmaan en ole löytänyt. Kaksi nyt muistissa olevaa esitettyä ehdotusta on päällystää koho lasikuidun hartsilla tai bensatankin pinnoitusaineella. Tietenkin joku näppärä seppä väkertää messingistä kohon, joten sekin vaihtoehto tietenkin on olemassa.
Tuleeko ideoita ja kokemuksia mieleen arvon kollegoilla E85 osastolle?
Alkaa E85 hintaero bensaan ja itseasiassa mihin tahansa nestemäiseen polttoaineeseen (mukaan lukien polttoöljy) olemaan mielenkiintoisissa lukemissa.
Lisäksi valtio edelleen myöntää 200€ tuen konversiosta E85 käytölle:
https://www.trafi.fi/oleedellakavija/ka ... muuntotuki
Näitä E85 keskusteluja on useampiakin säikeitä täällä boardilla, mutta ei juurikaan takavetoisista kaasutinmalleista ja varsinkaan Axtecista.
Kiitollisuudella otetaan vastaan aiheeseen liittyvää informaatiota.
Axtec järjestelmän sielunelämää jotenkin tuntien käsittääkseni säätötoimenpiteeksi riittäisi kiinteiden I- ja II- kurkun suuttimien koon kasvattaminen. Muutamia yleisiä kaasutinmoottorin E85 konversion viittauksia netistä löysin, joissa suurennukseksi mainittiin 30 – 40%. Tuota tietenkin voisi pitää lähtökohtana suurennukselle ja sitten hienosäätää täyskaasun arvot kohdalleen laajakaista AFR mittarilla. Ko mittarilla mitatessa pitää tarkkailla Lambda-arvoa, koska E85:lla AFR arvot on omansa. Säätö pitää tehdä täyskaasulla, jotta solenoidiventtiilit ovat lukkiutuneena 50% suhteelle. Osakaasulla Axtec järjestelmä säätää itse seoksen oikeaksi, kunhan solenoidisuuttimien pulssisuhteen muutos voi riittävästi muuttaa seosta. Periaatteessa noiden solenoidisuuttimienkin kokoa voisi hieman kasvattaa (samaiset 30-40%), niin säätöalue säilyisi samana kuin bensalla.
Keskustelin privana ’degenin’ kanssa aiheesta hieman ja hänellä on Axtec kohon E85 kestävyydestä löydös. Kohon muovimateriaali tai sen pinnoite ei kestä ja koho imee polttoainetta sisäänsä. Tätä aihealuetta googletellessa löytyi joitain muitakin laitteita joissa on kohon kestävyydessä ongelmia suuremmilla etanolipitoisuuksilla. Etunenässä nämä koskevat joitain BMW moottoripyöriä BING kaasuttimella. Harmillisesti selkeitä toimivaksi todistettuja muutostoimenpiteitä ko kohon ongelmaan en ole löytänyt. Kaksi nyt muistissa olevaa esitettyä ehdotusta on päällystää koho lasikuidun hartsilla tai bensatankin pinnoitusaineella. Tietenkin joku näppärä seppä väkertää messingistä kohon, joten sekin vaihtoehto tietenkin on olemassa.
Tuleeko ideoita ja kokemuksia mieleen arvon kollegoilla E85 osastolle?