Sivu 1/1

Viitteellinen kyssäri

Lähetetty: 23.8.2018 11:42
Kirjoittaja letkaa ja jenkkaa
Ladaa pitäessähän ei kahta samanlaista päivää näe. ;) Elämän rikastuttajan ruiskun (1997- vm.)
onnellisena omistajana heitän laaja-alaisen kysymyksen:
Miten ilmenee se vika, kun moottorin maadoitus runkoon on heikko?
Millaisia oireita? Varmaan kerhon kirjavassa jäsenkunnassa on sellaisia, joille
kyseinen ilmiö on sattunut kohdalle..

:)

Re: Viitteellinen kyssäri

Lähetetty: 23.8.2018 16:55
Kirjoittaja pressa
Ei jaksa startata kun virtaa ei siirry riittävästi, valot kyllä jaksaa palaa kirkkaasti. Useammat epämääräiset häiriöt ovat yleensä sulakerasian juotosten murtumisten aiheuttamia tai sitten takakontin ja/tai mittariston takana olevien maadoitusten huonot kontaktit.

Re: Viitteellinen kyssäri

Lähetetty: 23.8.2018 20:40
Kirjoittaja letkaa ja jenkkaa
pressa kirjoitti:Ei jaksa startata kun virtaa ei siirry riittävästi, valot kyllä jaksaa palaa kirkkaasti.


Kuulostaa sangen loogiselta. Tuo on selkeä oire.


Useammat epämääräiset häiriöt ovat yleensä sulakerasian juotosten murtumisten aiheuttamia tai sitten takakontin ja/tai mittariston takana olevien maadoitusten huonot kontaktit.

Mittariston toiminnassa oli alkukesästä häikkää siten, että
jotkut mittarit eivät toimineet startatessa. Pienen ajomatkan
jälkeen ja moottorin lämmettyä alkoivat toimia. Syyksi oletettiin juuri mittariston puutteellinen maadutus. Silloin kylmäkäynnistys toimi hyvin, ja tyhjäkäynti oli mainio.

Sitten heinäkuulla tapahtui kuin laakista täyskäännös. Mittaristo toimi yhtäkkiä aivan tip top, mutta kylmäkäynnistys alkoi kangerrella merkittävästi. Samoin haalealla moottorilla tyhjäkäynti oli epätasainen ja kierrokset risteykseen tultaessa melko korkealla. Tosin sitten palautuivat ajan kanssa normaaliksi.

Voisikohan näillä kahdella asialla - toinen loppuu ja toinen alkaa - olla yhteyttä?
Ei minkään järjen mukaan, mutta kummallinen yhteensattuma..

:)

Re: Viitteellinen kyssäri

Lähetetty: 25.8.2018 11:23
Kirjoittaja Warre 1000
Minun päähän tulee ajatuksen huonon moottorin maadoistusta. Minuskaapelin löysää pulttia mottoriin tai vaihteistoon tekisi välillä hyvää maadoitusta käynnistykseen ja välillä hyvää maadoitusta koriin. Toinen paikka olisi plussakaapelin kiinnitystä käynnistysmoottoriin. Mutta se ei selosta kummallista tyhjäkäyntiä.

Re: Viitteellinen kyssäri

Lähetetty: 26.8.2018 11:06
Kirjoittaja letkaa ja jenkkaa
Warre 1000 kirjoitti:Minun päähän tulee ajatuksen huonon moottorin maadoistusta. Minuskaapelin löysää pulttia mottoriin tai vaihteistoon tekisi välillä hyvää maadoitusta käynnistykseen ja välillä hyvää maadoitusta koriin. Toinen paikka olisi plussakaapelin kiinnitystä käynnistysmoottoriin. Mutta se ei selosta kummallista tyhjäkäyntiä.
siis starttaaminen sujuu ihan hyvin. siinä ei ole häikkää, ja akussa on virtaa. kyse on muutamasta sen jälkeisestä minuutista. kone korottaa hieman kierroksia niin kuin pitääkin. mutta sitten rikastusvaihe päättyy liian aikaisin, ja
konetta täytyy auttaa kaasulla. jotenkin nämä laduskat - ainakin ruisku - tuntuvat lämpiävän tosi hitaasti.

tyhjäkäynnin vaihtelevuus viittaa mielestäni likaiseen tyhjäkäyntimoottoriin, jota ei tästä rakkineesta tietääkseni
ole puhdistettu koskaan.

:)

Re: Viitteellinen kyssäri

Lähetetty: 26.8.2018 11:42
Kirjoittaja pressa
Jos rikastus päättyy liian aikaisin, voi lämpötilatunnistin tai sen johdot olla syyllisiä.

Re: Viitteellinen kyssäri

Lähetetty: 26.8.2018 15:56
Kirjoittaja letkaa ja jenkkaa
pressa kirjoitti:Jos rikastus päättyy liian aikaisin, voi lämpötilatunnistin tai sen johdot olla syyllisiä.
niin se näyttäisi. siitä ei ole montaa vuotta, kun veden lämpötila-anturi vaihdettiin,
ilman lämpötila-anturi sen jälkeen. olisikohan tuo vesianturi poksahtanut taas. elkeet
on ihan samat. ei taida olla ihan parasta laatua eritoten nämä neukkujen elektroniikkatuotteet ..

:)