Chevrolet Matiz -05
Lähetetty: 4.6.2018 0:31
Dacia laitettiin vikojensa takia kiertoon ja tilalle piti nopeasti jokin saada niin pihassa kävi Daewoo Kalos jonka vikavaloista ei merkkiliikekään ottanut tolkkua joten vaihtoon meni sekin ja pihaan tuli tammikuussa emännän samanlaisesta rohkaistuneena tällainen olio, Corveten pikkuveli, Chevrolet Matiz, oikein 1.0 litrainen isolohko
Ostaessa mittarissa oli 89tkm, nyt 95tkm.
On ilmastointia, kauko-ohjattua keskuslukitusta, hydraulista ohjaustehostinta ja kaikkea muuta herkkua
Molemmat rengassarjat ovat uudenkarheat, talvipyörät Hankookin nastat, kesäksi Nordmanit. Koko varsin maltillinen 155/70/13.. tuokin on ylikoko, jolla tosin mittarivirhe asettuu nollaan, orkkis koko olisi 155/65/13. Yllättävän hyvä tämä on ajaa joskin kapea ja korkea kori tekee tästä melkoisen tuuliherkän. Plussana toki se että pienessäkin autotallissa mahtuu vaikka tanssimaan tämän ympärillä
Jakopääkin on vasta tehty 80tkm kohdalla.
Tämä 1 litrainen 8v kone tuntuu pirteämmältä kuin Kalos 1.4 16v moottorilla vaikka tehoa on 30hv vähemmän, toki autokin on kevyempi. Kulutus tässä vaihtelee dramaattisesti sen mukaan kuinka kovalle rasitukselle tuo pikkuruinen kone joutuu, rauhallisella ajolla olen parhaimmillaan päässyt 4,2l/100km kulutukseen, kun taas kovemmilla nopeuksilla ja ahkeralla ilmastoinnin käytöllä on saatu tauluun 6,7l/100km, keskikulutuksen jäädessä kuitenkin tuonne karvan yli viiden litran.
Matkustusmukavuuden lisäämiseksi autoon on lisätty äänieristystä reilusti. Äänentoistosta vastasi alunperin vain edessä olevat 4" kaiuttimet. Ebaysta löytyi sovittimet joilla sai eteen 6,5" kaiuttimet, Puolasta tilasin hattuhyllyn kannatinmuovit joissa paikat 4x6" kaiuttimille, alkuperäiset kun olivat umpinaiset, tällaisia on myyty lisävarusteena vaan saatavuus on jo heikkoa. Takakonttiin tuli lisäksi jo monessa autossa kiertänyt Blaupunktin 8" aktiivi subwoofer.
Huoltoa on tehty jos jonkinlaista, vaihtoon on mennyt mm. moottoriöljyt (Mobil 0w-40) ja suodatin, sytytystulpat, ilmansuodatin, bensansuodatin, vaihteistoöljyt (Mobil 75w-90), termostaatti ja jäähdytysnesteet. Käytetty ilmastoinnin täyttöhuollossa, noin 20% oli vajausta aineissa. Auton huolto on paikoin todella helppoa kun tekniikka on erittäin yksinkertaista, mutta vaikka fiksujakin ratkaisuja on paljon, pieni koko on aiheuttanut sen että poikkeuksellisiakin ratkaisuja on täytynyt tehdä, esim. kytkin oli tässä paljon jäykempi kuin emännän samanlaisessa, kytkinkäpälä onkin vaihdelaatikon pohjassa johon kaikki kura roiskuu, putsaus ja voitelu auttoi. Jompikumpi moniurahihna rääkäisi aina startatessa, kiristämiseen meni 4 tuntia, paljon piti purkaa romua pois edestä eikä siltikään meinannut päästä pultteihin käsiksi.
Hyllyssä vaihtoa odottaa uudet jarrupalat. Tällä hetkellä pakoputki vuotaa ja moottorin vikavalo palaa, ilmoittaen että 1. lambda reagoi hitaasti. Vikavalon kuittasin jo kertaalleen pois, mutta syttyi uudelleen perjantaina, uusi anturi on tilattu, odotellaan että sakemannit saavat sen toimitettua. Lasinpesunestesäiliö vuotaa jos sen laittaa ihan täyteen, tuo on tehty kahdesta erillisestä osasta, itse säiliöpönttö ja irrallinen noin 10 senttiä korkea täyttöputki, välissä kumitiiviste, vuotaa tuosta liitoksesta, ei laiteta ihan piripintaan.
Ei suunniteltuja huoltojakin on täytynyt tehdä, ensimmäisenä meni bensatankki vaihtoon kun vuoti täyttöputken liitoksesta, tankki oli tuosta kohdin ihan hapero. Samalla huomasin että takaa oikealla oli alatukivarsi sen verran ruosteessa että siinä oli nuppineulanpään kokoinen reikä, laitoin uudet tukivarret tilaukseen molemmille puolille.. Tukivarret ehtivät perille, mutta en ollut niitä vielä ehtinyt vaihtaa kun juurikin tuo oikean puoleinen petti kesken ajon 30km päästä kotoa. Piti sitten vain körötellä lähimmän korjaamon pihaan, olipahan melkoisen veikeä ajettava kun taka-akseli pääsi liikkumaan pitkittäissuunnassa, ottivat saman päivän aikana työnalle kun olin osat toimittanut ja seuraavana päivänä sai hakea pois.
Kanssa autoilijoita tämä tuntuu ärsyttävän vielä enemmän kuin Lada, tästä on vain pakko päästä ohi vaikka paikka ja tilanne olisi kuinka idioottimainen, kenties sekoittavat pienen koon takia mopoautoon

Ostaessa mittarissa oli 89tkm, nyt 95tkm.
On ilmastointia, kauko-ohjattua keskuslukitusta, hydraulista ohjaustehostinta ja kaikkea muuta herkkua


Tämä 1 litrainen 8v kone tuntuu pirteämmältä kuin Kalos 1.4 16v moottorilla vaikka tehoa on 30hv vähemmän, toki autokin on kevyempi. Kulutus tässä vaihtelee dramaattisesti sen mukaan kuinka kovalle rasitukselle tuo pikkuruinen kone joutuu, rauhallisella ajolla olen parhaimmillaan päässyt 4,2l/100km kulutukseen, kun taas kovemmilla nopeuksilla ja ahkeralla ilmastoinnin käytöllä on saatu tauluun 6,7l/100km, keskikulutuksen jäädessä kuitenkin tuonne karvan yli viiden litran.
Matkustusmukavuuden lisäämiseksi autoon on lisätty äänieristystä reilusti. Äänentoistosta vastasi alunperin vain edessä olevat 4" kaiuttimet. Ebaysta löytyi sovittimet joilla sai eteen 6,5" kaiuttimet, Puolasta tilasin hattuhyllyn kannatinmuovit joissa paikat 4x6" kaiuttimille, alkuperäiset kun olivat umpinaiset, tällaisia on myyty lisävarusteena vaan saatavuus on jo heikkoa. Takakonttiin tuli lisäksi jo monessa autossa kiertänyt Blaupunktin 8" aktiivi subwoofer.
Huoltoa on tehty jos jonkinlaista, vaihtoon on mennyt mm. moottoriöljyt (Mobil 0w-40) ja suodatin, sytytystulpat, ilmansuodatin, bensansuodatin, vaihteistoöljyt (Mobil 75w-90), termostaatti ja jäähdytysnesteet. Käytetty ilmastoinnin täyttöhuollossa, noin 20% oli vajausta aineissa. Auton huolto on paikoin todella helppoa kun tekniikka on erittäin yksinkertaista, mutta vaikka fiksujakin ratkaisuja on paljon, pieni koko on aiheuttanut sen että poikkeuksellisiakin ratkaisuja on täytynyt tehdä, esim. kytkin oli tässä paljon jäykempi kuin emännän samanlaisessa, kytkinkäpälä onkin vaihdelaatikon pohjassa johon kaikki kura roiskuu, putsaus ja voitelu auttoi. Jompikumpi moniurahihna rääkäisi aina startatessa, kiristämiseen meni 4 tuntia, paljon piti purkaa romua pois edestä eikä siltikään meinannut päästä pultteihin käsiksi.
Hyllyssä vaihtoa odottaa uudet jarrupalat. Tällä hetkellä pakoputki vuotaa ja moottorin vikavalo palaa, ilmoittaen että 1. lambda reagoi hitaasti. Vikavalon kuittasin jo kertaalleen pois, mutta syttyi uudelleen perjantaina, uusi anturi on tilattu, odotellaan että sakemannit saavat sen toimitettua. Lasinpesunestesäiliö vuotaa jos sen laittaa ihan täyteen, tuo on tehty kahdesta erillisestä osasta, itse säiliöpönttö ja irrallinen noin 10 senttiä korkea täyttöputki, välissä kumitiiviste, vuotaa tuosta liitoksesta, ei laiteta ihan piripintaan.
Ei suunniteltuja huoltojakin on täytynyt tehdä, ensimmäisenä meni bensatankki vaihtoon kun vuoti täyttöputken liitoksesta, tankki oli tuosta kohdin ihan hapero. Samalla huomasin että takaa oikealla oli alatukivarsi sen verran ruosteessa että siinä oli nuppineulanpään kokoinen reikä, laitoin uudet tukivarret tilaukseen molemmille puolille.. Tukivarret ehtivät perille, mutta en ollut niitä vielä ehtinyt vaihtaa kun juurikin tuo oikean puoleinen petti kesken ajon 30km päästä kotoa. Piti sitten vain körötellä lähimmän korjaamon pihaan, olipahan melkoisen veikeä ajettava kun taka-akseli pääsi liikkumaan pitkittäissuunnassa, ottivat saman päivän aikana työnalle kun olin osat toimittanut ja seuraavana päivänä sai hakea pois.
Kanssa autoilijoita tämä tuntuu ärsyttävän vielä enemmän kuin Lada, tästä on vain pakko päästä ohi vaikka paikka ja tilanne olisi kuinka idioottimainen, kenties sekoittavat pienen koon takia mopoautoon
