Sivu 1/2

Chevrolet Matiz -05

Lähetetty: 4.6.2018 0:31
Kirjoittaja mikko853
Dacia laitettiin vikojensa takia kiertoon ja tilalle piti nopeasti jokin saada niin pihassa kävi Daewoo Kalos jonka vikavaloista ei merkkiliikekään ottanut tolkkua joten vaihtoon meni sekin ja pihaan tuli tammikuussa emännän samanlaisesta rohkaistuneena tällainen olio, Corveten pikkuveli, Chevrolet Matiz, oikein 1.0 litrainen isolohko :lol:

Ostaessa mittarissa oli 89tkm, nyt 95tkm.

On ilmastointia, kauko-ohjattua keskuslukitusta, hydraulista ohjaustehostinta ja kaikkea muuta herkkua :D Molemmat rengassarjat ovat uudenkarheat, talvipyörät Hankookin nastat, kesäksi Nordmanit. Koko varsin maltillinen 155/70/13.. tuokin on ylikoko, jolla tosin mittarivirhe asettuu nollaan, orkkis koko olisi 155/65/13. Yllättävän hyvä tämä on ajaa joskin kapea ja korkea kori tekee tästä melkoisen tuuliherkän. Plussana toki se että pienessäkin autotallissa mahtuu vaikka tanssimaan tämän ympärillä :D Jakopääkin on vasta tehty 80tkm kohdalla.

Tämä 1 litrainen 8v kone tuntuu pirteämmältä kuin Kalos 1.4 16v moottorilla vaikka tehoa on 30hv vähemmän, toki autokin on kevyempi. Kulutus tässä vaihtelee dramaattisesti sen mukaan kuinka kovalle rasitukselle tuo pikkuruinen kone joutuu, rauhallisella ajolla olen parhaimmillaan päässyt 4,2l/100km kulutukseen, kun taas kovemmilla nopeuksilla ja ahkeralla ilmastoinnin käytöllä on saatu tauluun 6,7l/100km, keskikulutuksen jäädessä kuitenkin tuonne karvan yli viiden litran.

Matkustusmukavuuden lisäämiseksi autoon on lisätty äänieristystä reilusti. Äänentoistosta vastasi alunperin vain edessä olevat 4" kaiuttimet. Ebaysta löytyi sovittimet joilla sai eteen 6,5" kaiuttimet, Puolasta tilasin hattuhyllyn kannatinmuovit joissa paikat 4x6" kaiuttimille, alkuperäiset kun olivat umpinaiset, tällaisia on myyty lisävarusteena vaan saatavuus on jo heikkoa. Takakonttiin tuli lisäksi jo monessa autossa kiertänyt Blaupunktin 8" aktiivi subwoofer.

Huoltoa on tehty jos jonkinlaista, vaihtoon on mennyt mm. moottoriöljyt (Mobil 0w-40) ja suodatin, sytytystulpat, ilmansuodatin, bensansuodatin, vaihteistoöljyt (Mobil 75w-90), termostaatti ja jäähdytysnesteet. Käytetty ilmastoinnin täyttöhuollossa, noin 20% oli vajausta aineissa. Auton huolto on paikoin todella helppoa kun tekniikka on erittäin yksinkertaista, mutta vaikka fiksujakin ratkaisuja on paljon, pieni koko on aiheuttanut sen että poikkeuksellisiakin ratkaisuja on täytynyt tehdä, esim. kytkin oli tässä paljon jäykempi kuin emännän samanlaisessa, kytkinkäpälä onkin vaihdelaatikon pohjassa johon kaikki kura roiskuu, putsaus ja voitelu auttoi. Jompikumpi moniurahihna rääkäisi aina startatessa, kiristämiseen meni 4 tuntia, paljon piti purkaa romua pois edestä eikä siltikään meinannut päästä pultteihin käsiksi.

Hyllyssä vaihtoa odottaa uudet jarrupalat. Tällä hetkellä pakoputki vuotaa ja moottorin vikavalo palaa, ilmoittaen että 1. lambda reagoi hitaasti. Vikavalon kuittasin jo kertaalleen pois, mutta syttyi uudelleen perjantaina, uusi anturi on tilattu, odotellaan että sakemannit saavat sen toimitettua. Lasinpesunestesäiliö vuotaa jos sen laittaa ihan täyteen, tuo on tehty kahdesta erillisestä osasta, itse säiliöpönttö ja irrallinen noin 10 senttiä korkea täyttöputki, välissä kumitiiviste, vuotaa tuosta liitoksesta, ei laiteta ihan piripintaan.

Ei suunniteltuja huoltojakin on täytynyt tehdä, ensimmäisenä meni bensatankki vaihtoon kun vuoti täyttöputken liitoksesta, tankki oli tuosta kohdin ihan hapero. Samalla huomasin että takaa oikealla oli alatukivarsi sen verran ruosteessa että siinä oli nuppineulanpään kokoinen reikä, laitoin uudet tukivarret tilaukseen molemmille puolille.. Tukivarret ehtivät perille, mutta en ollut niitä vielä ehtinyt vaihtaa kun juurikin tuo oikean puoleinen petti kesken ajon 30km päästä kotoa. Piti sitten vain körötellä lähimmän korjaamon pihaan, olipahan melkoisen veikeä ajettava kun taka-akseli pääsi liikkumaan pitkittäissuunnassa, ottivat saman päivän aikana työnalle kun olin osat toimittanut ja seuraavana päivänä sai hakea pois.

Kanssa autoilijoita tämä tuntuu ärsyttävän vielä enemmän kuin Lada, tästä on vain pakko päästä ohi vaikka paikka ja tilanne olisi kuinka idioottimainen, kenties sekoittavat pienen koon takia mopoautoon :lol:

Re: Chevrolet Matiz -05

Lähetetty: 4.6.2018 9:55
Kirjoittaja mush
Enpä muista näitä pahemmin Suomessa nähneenikään. Onhan tuo omalla tavallaan söpö :D

FSO teki näitä vielä omalla nimellään kolmisen vuotta sen jälkeen kun malli oli jo GM:llä vaihtunut seuraavaan sukupolveen ja yhteistyö GM:n FSO:n välillä loppunut. Joten varsinkin Puolassa näitä oli paljon ja varmasti osiakin saa hyvin siltä suunnalta.

Re: Chevrolet Matiz -05

Lähetetty: 4.6.2018 20:10
Kirjoittaja LADACAT
Rekisterinumeron perusteella sopii entiselle Ladailijalle :lol: .

Re: Chevrolet Matiz -05

Lähetetty: 14.6.2018 21:57
Kirjoittaja mikko853
Jarrupalat vaihdettu. Lambda tuli, johdon liitin vääränlainen vaikka oli olevinaan mallikohtainen. Vaihdoin liittimen vanhasta ja kuittasin vikavalon pois. Vikavalo pysyi poissa parikymmentä minuuttia kunnes syttyi uudelleen. Imuvuotoja en löytänyt mutta pakoputkiston vuotokohta selvisi, siihen tehtiin väliaikainen paikkapatentti ja nyt pysyy vikavalo sammuksissa eli turhaan tuli lambda vaihdettua. Putken etuosa pitäisi uusia, eioota myydään jokapaikassa suomessa, hintaa päälle kolmensadan.. skruvatilta löytyy 165€ hintaan, suolainen sekin mutta inhimillisempi sentään.. pitää nyt miettiä laittaako tuollaisen tilaukseen vai tehdäänkö parempi patentti leikkaa/liimaa menetelmällä n. 20cm uutta putkea.

Re: Chevrolet Matiz -05

Lähetetty: 14.6.2018 23:31
Kirjoittaja samarai
Tuntuisi, että ulkonäön lisäksi myös varaosien saatavuus ja hinta on mopoautoluokassa?

Re: Chevrolet Matiz -05

Lähetetty: 15.6.2018 16:12
Kirjoittaja t tulppu
Kostamuksessa Taksina tuommoiset erikoisautot.. Erikoisuus maksaa osissa..

Re: Chevrolet Matiz -05

Lähetetty: 15.6.2018 19:43
Kirjoittaja mikko853
Perus kulutusosat kuten jarrut, suodattimet, hihnat yms. löytyy hyvin suomestakin ja sopuisaan hintaan.. mitään sen erikoisempaa ei kovin helpolla löydy, toki autoa ei myytykään kuin 2003-2004.. Oma on 2005 ensirekisteröity mutta valmistettu 2004.. 2005 malliset on jo uudempaa korimallia. Kovin montaa ei liene myytykään, uuden 110:n on saanut samaan hintaan :lol:

Re: Chevrolet Matiz -05

Lähetetty: 15.6.2018 21:08
Kirjoittaja mush
Näyttäähän noita pakoputkia olevan ebay pullollaan, tästä repäistynä yksi halvemmasta päästä:

https://www.ebay.co.uk/itm/Fit-with-DAE ... 0642.m3226

En mene takuuseen onko oikea ja hakemasi osa, mutta näin pikana haettuna. Satkun nurkilla toimitettuna.

EDIT: Linkkasinkin väärän osoitteen, tarkoitus oli laittaa tämä missä on kohtuullisemmat postit:
https://www.ebay.co.uk/p/Catalyst-Conve ... 2160823719

Re: Chevrolet Matiz -05

Lähetetty: 15.6.2018 22:34
Kirjoittaja toktornivako
Noin 150€ maksais etuputki katalysaattorilla jousto osan kera.

Re: Chevrolet Matiz -05

Lähetetty: 7.7.2018 13:27
Kirjoittaja mikko853
Kaikki ovitiivisteet vaihdettu uusiin, nämäkin piti tilata Puolasta. Uusi pakoputki tulee 19. päivä.

Re: Chevrolet Matiz -05

Lähetetty: 17.7.2018 17:20
Kirjoittaja Lattarauta
Mikko taitaa tehdä bisnestä. Ostaa halvalla jonkun pommin, laittaa sen kuntoon ja myy hyvällä voitolla. :D

Re: Chevrolet Matiz -05

Lähetetty: 18.7.2018 13:57
Kirjoittaja mikko853
Taitaa mennä toisinpäin, ostaa 1000€ auton, laittaa siihen 1000€ lisää kiinni osien ja remonttien muodossa ja myy parin kuukauden päästä 500€:lla kun inspiraatio loppuu tai tulee pahempi vika :?

Re: Chevrolet Matiz -05

Lähetetty: 18.7.2018 17:34
Kirjoittaja samarai
Lattarauta ehkä ajatteli samalla tavalla kuin Matti Vanhanenkin, että Suomi tekee hyvää bisnestä Kreikan lainojen kanssa?

Taitaa olla aika toivotonta hommaa saada käytetyn auton myynnissä siihen sijoittamiaan rahoja takaisin, töistä nyt puhumattakaan. Ehkä se vielä muutama vuosikymmen sitten onnistuikin, nykyisin on niin vahvat ostajan markkinat, että myyjä on aina heikoilla. Tietysti jos saa itse tingattua ilmaiseksi, voi jotain katetta jäädäkin.

Re: Chevrolet Matiz -05

Lähetetty: 18.7.2018 22:54
Kirjoittaja Ana
mikko853 kirjoitti:Taitaa mennä toisinpäin, ostaa 1000€ auton, laittaa siihen 1000€ lisää kiinni osien ja remonttien muodossa ja myy parin kuukauden päästä 500€:lla kun inspiraatio loppuu tai tulee pahempi vika :?
Tolla tyylillä meikäläinenkin on menny koko autoilu uran, eikä tarvii kummostkaan vikaa kun lähtee myyntiin. Bisnes se on huonokin kauppa :)

Re: Chevrolet Matiz -05

Lähetetty: 31.7.2018 19:30
Kirjoittaja mikko853
Nyt on uusi pakoputki alusta loppuun eikä vuoda vaan ei sekään vaikuttanut moottorin vikavaloon vaan syttyi tuttuun tyyliin tunnin ajon jälkeen. Tänään sitten vaihdoin vielä tuon jälkimmäisen lambdan ja nyt ainakin tuntuu pysyvän vikavalo sammuksissa vaikka useamman tunnin päristeli tänään menemään.