Sivu 1/1

Ozon kaasuttimen osista

Lähetetty: 2.12.2017 14:48
Kirjoittaja Villerii
Elikkäs vastaostetun 2105:n kaasuttimen kanssa on ongelmaa.

Kuvan osat 5 ja 6 sekä 17 ja 18 puuttuvat kokonaan. Kyseessä kaiketi seoksensäätöruuvit?

Lisäksi saattaa olla, että asensin kohokammion pohjan suuttimet (14 ja 15) toistensa paikoille tuossa tarkastellessa. Kummalle puolelle tulee avarampi?

Kumpi kaasuttimen kurkuista ylipäätään on se ykkönen ja kumpi kakkonen?

Oireilee siten että käy hetken jos kaataa bensaa suoraan kaasuttimeen.

Kuva

Re: Ozon kaasuttimen osista

Lähetetty: 2.12.2017 17:26
Kirjoittaja Ana
1 on se minkä akseliin tulee kaasuvipu kiinni. Suurempi suutin 2:een. Mulla olis joutilaana otsoni. Ollut luultavasti 2105 1500 kun tuli auton mukana muiden roinien kanssa.

Re: Ozon kaasuttimen osista

Lähetetty: 25.12.2017 16:47
Kirjoittaja Villerii
Ana kirjoitti:1 on se minkä akseliin tulee kaasuvipu kiinni. Suurempi suutin 2:een. Mulla olis joutilaana otsoni. Ollut luultavasti 2105 1500 kun tuli auton mukana muiden roinien kanssa.
Tuo kyseinen lada on luullakseni 1200. Kaasutin saattaa kuitenkin sopia? Voi ollakin että kaupat tulee, jos en saa tuota korjattua.

Re: Ozon kaasuttimen osista

Lähetetty: 25.12.2017 16:57
Kirjoittaja Villerii
Elikkäs, viimeaikoina tapahtunutta;

Tilasin tuohon tyhjäkäyntisuuttimet. Luulin ensin, että seosta säädetään jättämällä niitä löysälle, mutta ilmeisesti niin ei ollut. Tai ainakin auto kävi taas hetken aikaa melko hyvinkin kun olivat kiinni ja kaatoi bensaa kaasuttimeen.

Tilasin osan 5 kahteen kertaan, toisen korvaamaan osaa 17, koska en löytänyt sitä nettikaupasta. Voiko näin tehdä, vai onko ongelma nytten vääränlaisessa suuttimessa?

Lisäksi löysin ihan oikeat seosruuvit (kuva). Käsittääkseni molempia kuuluu avata hieman yli 2 kierrosta, niin ollaan lähellä oikeaa seosta? Testailu toistaiseksi kesken, koska akusta pääsi virta loppumaan.

Kuva

Re: Ozon kaasuttimen osista

Lähetetty: 25.12.2017 16:59
Kirjoittaja Villerii
Tässä pari ottamaani kuvaa asentelujen tiimoilta:

http://aijaa.com/SBMj1x
http://aijaa.com/2LZ49T

Re: Ozon kaasuttimen osista

Lähetetty: 27.12.2017 11:01
Kirjoittaja Flaiman
Viisaammat korjatkoon, mutta eikös kaikki muut suuttimet ja ruuvit pidä olla kiinni paitsi nuo mustavalkokuvan säätöruuvit noin kaksi kierrosta auki. Niin sen kai pitäisi käydä jo niin hyvin, että pystyy säätämään tarkemmin päästömittarilla.

Onkohan nuo tilatut ruuvit oikeita noihin paikkoihin mihin niitä laitoit? Itsellä loppuu tietämys siinä.

Re: Ozon kaasuttimen osista

Lähetetty: 27.12.2017 14:01
Kirjoittaja Motojeppe59
Lähettämistäsi kuvista alimmainen, jossa näkyy ohuet letkut, pura tuo systeemi ja tarkista onko kalvo ehyt. Ainakin Mansesta löytynee uusia.

Re: Ozon kaasuttimen osista

Lähetetty: 29.12.2017 19:35
Kirjoittaja Warre 1000
Flaiman kirjoitti:Viisaammat korjatkoon, mutta eikös kaikki muut suuttimet ja ruuvit pidä olla kiinni paitsi nuo mustavalkokuvan säätöruuvit noin kaksi kierrosta auki. Niin sen kai pitäisi käydä jo niin hyvin, että pystyy säätämään tarkemmin päästömittarilla.
....
Olen sama mieltä. Ne kahdet messinkiruuvit täytyy olla kiinni eikä kierteet näkyviin.

Meillä on samanlaisen kaasutin, paitsi että siitä puuttuu yhden letkun sekä yhden suuttimet ilmeisesti 17 on korvattu sähkösoleniodilla. Pitkän taistelun jälkeen moottori alkoi toimia kun vaihdoimme tyhjäkäyntisäädin. Se on mustavalkokuvassa ykkösnumeron kohdalla.

Re: Ozon kaasuttimen osista

Lähetetty: 16.7.2021 23:48
Kirjoittaja VilleHoo
Testailut jatkuvat taas vuosien jälkeen. Tänään purkasin ja putsasin kaasuttimen, ja totesin että olin laittanut kohokammion suuttimet väärin päin.

Lisäksi kaasuvivun joku tunnistin-sähköklipu oli huonossa asennossa. En tiedä mitä merkitystä sillä on, mutta nyt sen pitäisi kuitenkin toimia.
Huomasin, että ryypyn vipu oli irronnut, eli ilmeisesti autossa on aiemmin saattanut olla jatkuvasti ryyppy osittain päällä.

Tarkistin kaikkien kalvojen eheyden, ja säädin tyhjäkäynnin ja seoksen 2 kierrosta aukipäin kiinni-asennosta.

Testaillessa auto ei kuitenkaan lähtenyt käyntiin, vaikka kaadoin bensaa suoraan kaasuttimelle. Pientä yskähtelyä tapahtui.

Nyt akku on latauksessa, ja testailut jatkuvat taas huomenna. Ehkä on mahdollista, että puola on sökö? Mitenköhän sen saisi testattua?

Kuva

Re: Ozon kaasuttimen osista

Lähetetty: 17.7.2021 6:59
Kirjoittaja pressa
Onko luskin puolen lokasuojassa sellainen pitkulainen noin tupakka-askin kokoinen "ohjainlaite" eli tyhjäkäynnin rajoitin? Siitä menee yksi johto puolalle niin se irti ja koko liitin irti poksista. Sen jälkeen voit purkaa tuon mikrokytkimen pois vivustosta. Osta normaali tyhjäkäynnin säädin https://www.mansemotors.fi/tyhjakaynnin ... lvoa-pieni ja vaihda tuon kalvollisen tilalle. poista ja tulppaa alipaine letku. Ja tarkista neulaventtiili ja kohon kielen asetus. Jos olet väännellyt tai kantta huonosti pidellyt niin voi olla pinta mitä sattuu. Toimiiko bensapumppu varmasti? Jos se ei nosta bensaa ei kaasutin voi sitä antaa...

Niin ja tietysti tärkein kysymys, miksi alun perin alettiin purkamaan???

Re: Ozon kaasuttimen poltoaineen kuluts

Lähetetty: 11.3.2025 22:43
Kirjoittaja jake12
mikäköhän kun 86vm 1200 2105 vie ainetta ainakin 5l 10-15 min alkaa vähän jo tympimään kaasari putsattu äsken ja tiivistetty

Re: Ozon kaasuttimen osista

Lähetetty: 12.3.2025 7:21
Kirjoittaja pressa
Tuohan meinaa että noin 25 litraa tunnissa? Ja jos ajo todella kuluttavaa niin ihan mahdollista, itse olen päässyt rata-ajossa tuollaisiin lukemiin. Mutta liian isot suuttimet tai kaasuttimen tulviminen selittää usein ison kulutuksen.