Huomioita ladan lohkosta/alakerrasta…Ladan kisakone
Lähetetty: 10.11.2017 2:43
Kävin nakkaamassa oman projekti koneen ladan ohkon koneistajalle,
Alustavasti oli sovittu öljysuihkujen asennukset, kampuran, vauhtiksen ja hinhnapyörän, mäntien ja kankien tasapainoitus (kanget kevennetään kampuran laakerien päästä, ja kampuran limput oli ajettu jo valmiiksi kevemmäksi sorvissa.) lopuksi kansitaso samaan tasoon kampuran kanssa (nyt kierossa) ja muutama muu pienempi juttu.
Huomioita: Kun tarkastelimme ladan lohkoa, tarkemmin kampiakselin pukkien koneistus tarkkuutta lohkoon nähden, huomattiin että se on ”venäläistä traktori tasoa” eli ei järin häävi, pukit pääsevät liikkumaan lohkoon nähden, ainut mikä pitää oikeasti kampilinjan suurinpiirtein kohdillaan ovat toivottaisiin kireällä olevat venäläiset pultit…ei hjyvä…
Korjaus: kampiakselin laakeripukkeihin sorvataan työkalu teräksestä holkit (upotetaan lohkoon ja pukkiin) jotka sitovat lohkon ja pukit tiukasti kiinni. Kiinnipysyminen varmistetaan ARP pultein, joita saa kuulemma nykyään millimitoilla. Tämä on huisin tärkeä juttu jos meinaa saada alakerran pyörimään paineiden alla linjassa siten että laakerien paine kuormitukset pysyvät tasaisina, kampuran kunnossa turbon kanssa.
Lopuksi kampura linjan aarporaus, jota koneistajan mukaan ladan lohkoon juuri ei kannata tehdä ellei pukkien paikallaan pysymiselle tee parannusta….(ne holkit)
Öljysuihkut, Mansen myymät laakeri pukkeihin käyvät öljysuihkut ei käy.
Kampura peittää öljysuihkujen optimi paikat jolloin suihku osuu väärään paikkaan = kiertokangen yläpäähän. Lisäksi koneistajan mukaan ei ole hyvä idea porailla lisäreikiä etu, keski ja erityisesti takaimmaiseen laakeri pukkiin joissa kuormitus on kaikista kovimmilla = alakertaa heikennetään aivan turhaan.
Korjaus: lohkon pää-öljylinjaan koneistellaan tasaiset paikat joihin lyötävät/kierteillä olevat öljysuihkut (samantyyppiset kuin esim Nisan Silviassa, tai WRC koneissa on) jolloin saadaan suoraan ruutattua öljy männän lakeen, oli mäntä tai kanki missä asennossa tahansa. Tämä on se juttu jolla estetään männän pään ylikuumenemista, tapin tarttumiset ja männän rengas välin tuhoutumisia, männän pään jäähdyttämisellä altapäin. Jutellessa tuli ilmi että Keraamiset pinnoitteet on ok, mutta kuuleman mukaan toimivat vain tiettyyn pisteeseen saakka luotettavasti. Ja siirtävät lämpökuormituksen suoraan kanteen joka voi lisätä detonaatio riskiä lisää.
Noinhan se varmasti onkin, ei niillä formuloissa ennen turbo aikana mitään pinnoitteita ollut vaan männät aluset täynnä jäähdyttäviä öljysuuttimia...
Opittu, siirrä lämpöä pois eri tavoin ja eri medioihin, öljy, vesi, säteily…jolloin yhden pettämininen ei käynnistä tuhoreaktiota niin helposti. Öljy suuttimet takaavat että männän helma saa koneessa takuulla riittävän voitelun, koska öljy kuuleman mukaan suuttimista roiskuu kaikkialle. Sylinterin ja männän pinoille alapuolella. Suutimet valittu siten että tyhjäkäynnillä niiden paineventtiilit kiinni ja kun antaa runtua suuttimet alkavat suihkuttamaan mäntiä =hyvät öljynpaineet tyhjäkäynnillä.
Pääöljykanavan päätytulpan korvataan kierre tapein, koska öljysuihkut vaativat öljykanavan seinan paksuuden arvioinnit ennen asennusta
Ladan kampuran/kk laakeritOvat käpistelyn tuloksen jälkeen kuulemma, kaksi metalli laakereita. Koneistajan mukaan nämä alkuperäiset laakerit ,joissa tunnus ”ympyrä jonka läpi lokin kuva” ovat ok.
Viritetyssä koneessa, ovat pehmeämmät kuin kolmimetalli/punametalli vastaavat, toimivat ok kunhan koneessa on riittävä öljyn jäähdytys. Pehmeämmät laakerit ottavat hieman paremmin vastaan kovempia iskuja, pehmentäen kampikoneiston saamaa tälliä kovilla tehoilla. Nämä laakerit vaativat sen öljycoolerin koneesen.
Korjaus: ladan kisakoneisiin ehdottomasti termostaatti ohjattu öljyn jäähdytys erillisellä isohkolla kennolla keulilla
Ladan kampi on valuterästä = kuulemma oikein hyvää kamaa, tälle kiillotus pinnoille, kevennys (vastapaino limput vedetään teräviksi) ja tasa painoitus. (kiilloituksella vähennetään öljyn tarttumista pyöriville pinnoille, lue öljysuihkut)
Kansipahvi: Uusin1700 teräspahvi ok kisakoneessa, kunhan käyttää ladan uudempia ja parempia pultteja, tai menee suoraan ARP: pinnapultteihin
Vauhtis ja kytkin: Vauhtipyörä tehty suomessa teräksestä, liikaa tarinoita kuinka se vakiosta kevennetty hajoaa ja tulee koppiin saakka, ja aiheuttaa hetkeksi järkytyksen ja jopa huomattavaa kipua.
Huomattava on että monet virolaiset yms vauhtikset on sorvattu vakio valurauta limpuista = hajoamis vaara. Eli ei kannata hairahtua tässä kohdin...
Oma tehty levy tavarasta, ja koneistettu irti aihiona, ei polttoleikattu joka muuttaisi teräksen ominaisuuksia. Ohuin kohta vauhtiksessa on noin 7-8mm, siitäkin huolimatta paljon vakiota kevyempi.
Kytkin on saksassa tehty LUK asetelma joka istuu noin 1mm vakiota syvemmällä reunoista = kovempi paine levylle. Kytkin on kiiinni kampurassa ARP pultein. Levy pakassa tulee olemaan jousitettu nelilapainen sintteri.
Öljypumppu, mansen jatko sarjalla varustettu muutettu vakio pumppu, volyymia lisää…nappi 30-40%, ylipaine venttiiliä kiritty hieman, tämä nokan takia sekä siksi että kovilla kierroksilla ne öljysuihkut syövät väkisin pumpun volyymia.
Kiertokanki ja mäntä kombinaatio, vakio kanget kevennettynä alapäästä (yläpäästä koneistajan mukaan ei kevennyksella suurta merkitystä) vakio mitoin olevat männät ilman öljyrengas uraa männässä (heikentää mäntää valtavasti) tilalla puolellaan 3kpl 3mm reikiä. (nämä siis sen aikaa että saan paketin kasattua toimivaksi)
Tulossa jossain vaiheessa vakiota pidemmät kiinalaiset h-profiili kanget ja siihen mittatilauksena kunnolliset tako männät jotka rakenteeltaan modernit ja lyhyellä helmalla. Noita tuntuu saavat nappi 350e/sarja venäjältä omilla mitoilla
Kansi edelleen FORD OHC 1,6l venttiilein, jousin, lukkokiiloin, lautasin, kannessa BMW M10 ohjurit, venäläiset joita saa myös manselta ovat kilpakoneeseen aivan liian väljiä.BMW:n M10 ohjurit koneistettu sopiviksi ladan kanteen parin-kolmen satasen sovitteella venttiilin verrelle. (ja ovat oikeasti pronssia)
OHC:n jousien sisällä ladan omat venttiilien pikkujouset. Joilla saadaan ladan kanteen oikean kokoiset paineet venttiileille (80psi kiinni ja noin 200 psi auki ollessa) venttili taskuja on upotettu koneessa -2mm kanteen, OHC imuventtiileistä on koneistettu -2mm venttiilin palotilan puoleisesta päästä pois (kevennys)
tarinan opetus: vanhoissa koneissa (varsinkin ladan) koneistus toleranssit tehtaalta ovat todella suuret, joskus onnistuu siellä joskus ei...jos konetta meinaa saada pysymään nipussa enämmän tai vähemmän suurin osan koneistuksista menee uusiksi. tämä kysyy paksua lompakkoa, koneistuksiin saa varata koneessa sen 1,5-2Ke ja osat päälle. Jos homman haluaa tehdä halvemmalla kandee ladaan istuttaa uudempaa konetta...uusissa koneissa toleranssin tiukempia ja tarkempia jolloin ulos saa turvallisemmin tehoja ilman porsimis pelkoa kovemmilla kierroksilla.
Lopuksi: trollit, "wanna be" puska mekaanikot, ja he jotka napsivat psyykelääkkeitä päivittäin, please älkää vaivautuko vastaamaan. Hoidan heidän vaivojaan työkseni ihan tarpeeksi.
Alustavasti oli sovittu öljysuihkujen asennukset, kampuran, vauhtiksen ja hinhnapyörän, mäntien ja kankien tasapainoitus (kanget kevennetään kampuran laakerien päästä, ja kampuran limput oli ajettu jo valmiiksi kevemmäksi sorvissa.) lopuksi kansitaso samaan tasoon kampuran kanssa (nyt kierossa) ja muutama muu pienempi juttu.
Huomioita: Kun tarkastelimme ladan lohkoa, tarkemmin kampiakselin pukkien koneistus tarkkuutta lohkoon nähden, huomattiin että se on ”venäläistä traktori tasoa” eli ei järin häävi, pukit pääsevät liikkumaan lohkoon nähden, ainut mikä pitää oikeasti kampilinjan suurinpiirtein kohdillaan ovat toivottaisiin kireällä olevat venäläiset pultit…ei hjyvä…
Korjaus: kampiakselin laakeripukkeihin sorvataan työkalu teräksestä holkit (upotetaan lohkoon ja pukkiin) jotka sitovat lohkon ja pukit tiukasti kiinni. Kiinnipysyminen varmistetaan ARP pultein, joita saa kuulemma nykyään millimitoilla. Tämä on huisin tärkeä juttu jos meinaa saada alakerran pyörimään paineiden alla linjassa siten että laakerien paine kuormitukset pysyvät tasaisina, kampuran kunnossa turbon kanssa.
Lopuksi kampura linjan aarporaus, jota koneistajan mukaan ladan lohkoon juuri ei kannata tehdä ellei pukkien paikallaan pysymiselle tee parannusta….(ne holkit)
Öljysuihkut, Mansen myymät laakeri pukkeihin käyvät öljysuihkut ei käy.
Kampura peittää öljysuihkujen optimi paikat jolloin suihku osuu väärään paikkaan = kiertokangen yläpäähän. Lisäksi koneistajan mukaan ei ole hyvä idea porailla lisäreikiä etu, keski ja erityisesti takaimmaiseen laakeri pukkiin joissa kuormitus on kaikista kovimmilla = alakertaa heikennetään aivan turhaan.
Korjaus: lohkon pää-öljylinjaan koneistellaan tasaiset paikat joihin lyötävät/kierteillä olevat öljysuihkut (samantyyppiset kuin esim Nisan Silviassa, tai WRC koneissa on) jolloin saadaan suoraan ruutattua öljy männän lakeen, oli mäntä tai kanki missä asennossa tahansa. Tämä on se juttu jolla estetään männän pään ylikuumenemista, tapin tarttumiset ja männän rengas välin tuhoutumisia, männän pään jäähdyttämisellä altapäin. Jutellessa tuli ilmi että Keraamiset pinnoitteet on ok, mutta kuuleman mukaan toimivat vain tiettyyn pisteeseen saakka luotettavasti. Ja siirtävät lämpökuormituksen suoraan kanteen joka voi lisätä detonaatio riskiä lisää.
Noinhan se varmasti onkin, ei niillä formuloissa ennen turbo aikana mitään pinnoitteita ollut vaan männät aluset täynnä jäähdyttäviä öljysuuttimia...
Opittu, siirrä lämpöä pois eri tavoin ja eri medioihin, öljy, vesi, säteily…jolloin yhden pettämininen ei käynnistä tuhoreaktiota niin helposti. Öljy suuttimet takaavat että männän helma saa koneessa takuulla riittävän voitelun, koska öljy kuuleman mukaan suuttimista roiskuu kaikkialle. Sylinterin ja männän pinoille alapuolella. Suutimet valittu siten että tyhjäkäynnillä niiden paineventtiilit kiinni ja kun antaa runtua suuttimet alkavat suihkuttamaan mäntiä =hyvät öljynpaineet tyhjäkäynnillä.
Pääöljykanavan päätytulpan korvataan kierre tapein, koska öljysuihkut vaativat öljykanavan seinan paksuuden arvioinnit ennen asennusta
Ladan kampuran/kk laakeritOvat käpistelyn tuloksen jälkeen kuulemma, kaksi metalli laakereita. Koneistajan mukaan nämä alkuperäiset laakerit ,joissa tunnus ”ympyrä jonka läpi lokin kuva” ovat ok.
Viritetyssä koneessa, ovat pehmeämmät kuin kolmimetalli/punametalli vastaavat, toimivat ok kunhan koneessa on riittävä öljyn jäähdytys. Pehmeämmät laakerit ottavat hieman paremmin vastaan kovempia iskuja, pehmentäen kampikoneiston saamaa tälliä kovilla tehoilla. Nämä laakerit vaativat sen öljycoolerin koneesen.
Korjaus: ladan kisakoneisiin ehdottomasti termostaatti ohjattu öljyn jäähdytys erillisellä isohkolla kennolla keulilla
Ladan kampi on valuterästä = kuulemma oikein hyvää kamaa, tälle kiillotus pinnoille, kevennys (vastapaino limput vedetään teräviksi) ja tasa painoitus. (kiilloituksella vähennetään öljyn tarttumista pyöriville pinnoille, lue öljysuihkut)
Kansipahvi: Uusin1700 teräspahvi ok kisakoneessa, kunhan käyttää ladan uudempia ja parempia pultteja, tai menee suoraan ARP: pinnapultteihin
Vauhtis ja kytkin: Vauhtipyörä tehty suomessa teräksestä, liikaa tarinoita kuinka se vakiosta kevennetty hajoaa ja tulee koppiin saakka, ja aiheuttaa hetkeksi järkytyksen ja jopa huomattavaa kipua.

Oma tehty levy tavarasta, ja koneistettu irti aihiona, ei polttoleikattu joka muuttaisi teräksen ominaisuuksia. Ohuin kohta vauhtiksessa on noin 7-8mm, siitäkin huolimatta paljon vakiota kevyempi.
Kytkin on saksassa tehty LUK asetelma joka istuu noin 1mm vakiota syvemmällä reunoista = kovempi paine levylle. Kytkin on kiiinni kampurassa ARP pultein. Levy pakassa tulee olemaan jousitettu nelilapainen sintteri.
Öljypumppu, mansen jatko sarjalla varustettu muutettu vakio pumppu, volyymia lisää…nappi 30-40%, ylipaine venttiiliä kiritty hieman, tämä nokan takia sekä siksi että kovilla kierroksilla ne öljysuihkut syövät väkisin pumpun volyymia.
Kiertokanki ja mäntä kombinaatio, vakio kanget kevennettynä alapäästä (yläpäästä koneistajan mukaan ei kevennyksella suurta merkitystä) vakio mitoin olevat männät ilman öljyrengas uraa männässä (heikentää mäntää valtavasti) tilalla puolellaan 3kpl 3mm reikiä. (nämä siis sen aikaa että saan paketin kasattua toimivaksi)
Tulossa jossain vaiheessa vakiota pidemmät kiinalaiset h-profiili kanget ja siihen mittatilauksena kunnolliset tako männät jotka rakenteeltaan modernit ja lyhyellä helmalla. Noita tuntuu saavat nappi 350e/sarja venäjältä omilla mitoilla
Kansi edelleen FORD OHC 1,6l venttiilein, jousin, lukkokiiloin, lautasin, kannessa BMW M10 ohjurit, venäläiset joita saa myös manselta ovat kilpakoneeseen aivan liian väljiä.BMW:n M10 ohjurit koneistettu sopiviksi ladan kanteen parin-kolmen satasen sovitteella venttiilin verrelle. (ja ovat oikeasti pronssia)
OHC:n jousien sisällä ladan omat venttiilien pikkujouset. Joilla saadaan ladan kanteen oikean kokoiset paineet venttiileille (80psi kiinni ja noin 200 psi auki ollessa) venttili taskuja on upotettu koneessa -2mm kanteen, OHC imuventtiileistä on koneistettu -2mm venttiilin palotilan puoleisesta päästä pois (kevennys)
tarinan opetus: vanhoissa koneissa (varsinkin ladan) koneistus toleranssit tehtaalta ovat todella suuret, joskus onnistuu siellä joskus ei...jos konetta meinaa saada pysymään nipussa enämmän tai vähemmän suurin osan koneistuksista menee uusiksi. tämä kysyy paksua lompakkoa, koneistuksiin saa varata koneessa sen 1,5-2Ke ja osat päälle. Jos homman haluaa tehdä halvemmalla kandee ladaan istuttaa uudempaa konetta...uusissa koneissa toleranssin tiukempia ja tarkempia jolloin ulos saa turvallisemmin tehoja ilman porsimis pelkoa kovemmilla kierroksilla.
Lopuksi: trollit, "wanna be" puska mekaanikot, ja he jotka napsivat psyykelääkkeitä päivittäin, please älkää vaivautuko vastaamaan. Hoidan heidän vaivojaan työkseni ihan tarpeeksi.