Sivu 1/2

Huomioita ladan lohkosta/alakerrasta…Ladan kisakone

Lähetetty: 10.11.2017 2:43
Kirjoittaja hautakorpi
Kävin nakkaamassa oman projekti koneen ladan ohkon koneistajalle,

Alustavasti oli sovittu öljysuihkujen asennukset, kampuran, vauhtiksen ja hinhnapyörän, mäntien ja kankien tasapainoitus (kanget kevennetään kampuran laakerien päästä, ja kampuran limput oli ajettu jo valmiiksi kevemmäksi sorvissa.) lopuksi kansitaso samaan tasoon kampuran kanssa (nyt kierossa) ja muutama muu pienempi juttu.

Huomioita: Kun tarkastelimme ladan lohkoa, tarkemmin kampiakselin pukkien koneistus tarkkuutta lohkoon nähden, huomattiin että se on ”venäläistä traktori tasoa” eli ei järin häävi, pukit pääsevät liikkumaan lohkoon nähden, ainut mikä pitää oikeasti kampilinjan suurinpiirtein kohdillaan ovat toivottaisiin kireällä olevat venäläiset pultit…ei hjyvä…

Korjaus: kampiakselin laakeripukkeihin sorvataan työkalu teräksestä holkit (upotetaan lohkoon ja pukkiin) jotka sitovat lohkon ja pukit tiukasti kiinni. Kiinnipysyminen varmistetaan ARP pultein, joita saa kuulemma nykyään millimitoilla. Tämä on huisin tärkeä juttu jos meinaa saada alakerran pyörimään paineiden alla linjassa siten että laakerien paine kuormitukset pysyvät tasaisina, kampuran kunnossa turbon kanssa.

Lopuksi kampura linjan aarporaus, jota koneistajan mukaan ladan lohkoon juuri ei kannata tehdä ellei pukkien paikallaan pysymiselle tee parannusta….(ne holkit)

Öljysuihkut, Mansen myymät laakeri pukkeihin käyvät öljysuihkut ei käy.
Kampura peittää öljysuihkujen optimi paikat jolloin suihku osuu väärään paikkaan = kiertokangen yläpäähän. Lisäksi koneistajan mukaan ei ole hyvä idea porailla lisäreikiä etu, keski ja erityisesti takaimmaiseen laakeri pukkiin joissa kuormitus on kaikista kovimmilla = alakertaa heikennetään aivan turhaan.

Korjaus: lohkon pää-öljylinjaan koneistellaan tasaiset paikat joihin lyötävät/kierteillä olevat öljysuihkut (samantyyppiset kuin esim Nisan Silviassa, tai WRC koneissa on) jolloin saadaan suoraan ruutattua öljy männän lakeen, oli mäntä tai kanki missä asennossa tahansa. Tämä on se juttu jolla estetään männän pään ylikuumenemista, tapin tarttumiset ja männän rengas välin tuhoutumisia, männän pään jäähdyttämisellä altapäin. Jutellessa tuli ilmi että Keraamiset pinnoitteet on ok, mutta kuuleman mukaan toimivat vain tiettyyn pisteeseen saakka luotettavasti. Ja siirtävät lämpökuormituksen suoraan kanteen joka voi lisätä detonaatio riskiä lisää.
Noinhan se varmasti onkin, ei niillä formuloissa ennen turbo aikana mitään pinnoitteita ollut vaan männät aluset täynnä jäähdyttäviä öljysuuttimia...

Opittu, siirrä lämpöä pois eri tavoin ja eri medioihin, öljy, vesi, säteily…jolloin yhden pettämininen ei käynnistä tuhoreaktiota niin helposti. Öljy suuttimet takaavat että männän helma saa koneessa takuulla riittävän voitelun, koska öljy kuuleman mukaan suuttimista roiskuu kaikkialle. Sylinterin ja männän pinoille alapuolella. Suutimet valittu siten että tyhjäkäynnillä niiden paineventtiilit kiinni ja kun antaa runtua suuttimet alkavat suihkuttamaan mäntiä =hyvät öljynpaineet tyhjäkäynnillä.

Pääöljykanavan päätytulpan korvataan kierre tapein, koska öljysuihkut vaativat öljykanavan seinan paksuuden arvioinnit ennen asennusta

Ladan kampuran/kk laakeritOvat käpistelyn tuloksen jälkeen kuulemma, kaksi metalli laakereita. Koneistajan mukaan nämä alkuperäiset laakerit ,joissa tunnus ”ympyrä jonka läpi lokin kuva” ovat ok.
Viritetyssä koneessa, ovat pehmeämmät kuin kolmimetalli/punametalli vastaavat, toimivat ok kunhan koneessa on riittävä öljyn jäähdytys. Pehmeämmät laakerit ottavat hieman paremmin vastaan kovempia iskuja, pehmentäen kampikoneiston saamaa tälliä kovilla tehoilla. Nämä laakerit vaativat sen öljycoolerin koneesen.

Korjaus: ladan kisakoneisiin ehdottomasti termostaatti ohjattu öljyn jäähdytys erillisellä isohkolla kennolla keulilla

Ladan kampi on valuterästä = kuulemma oikein hyvää kamaa, tälle kiillotus pinnoille, kevennys (vastapaino limput vedetään teräviksi) ja tasa painoitus. (kiilloituksella vähennetään öljyn tarttumista pyöriville pinnoille, lue öljysuihkut)

Kansipahvi: Uusin1700 teräspahvi ok kisakoneessa, kunhan käyttää ladan uudempia ja parempia pultteja, tai menee suoraan ARP: pinnapultteihin

Vauhtis ja kytkin: Vauhtipyörä tehty suomessa teräksestä, liikaa tarinoita kuinka se vakiosta kevennetty hajoaa ja tulee koppiin saakka, ja aiheuttaa hetkeksi järkytyksen ja jopa huomattavaa kipua. :lol: Huomattava on että monet virolaiset yms vauhtikset on sorvattu vakio valurauta limpuista = hajoamis vaara. Eli ei kannata hairahtua tässä kohdin...
Oma tehty levy tavarasta, ja koneistettu irti aihiona, ei polttoleikattu joka muuttaisi teräksen ominaisuuksia. Ohuin kohta vauhtiksessa on noin 7-8mm, siitäkin huolimatta paljon vakiota kevyempi.
Kytkin on saksassa tehty LUK asetelma joka istuu noin 1mm vakiota syvemmällä reunoista = kovempi paine levylle. Kytkin on kiiinni kampurassa ARP pultein. Levy pakassa tulee olemaan jousitettu nelilapainen sintteri.

Öljypumppu, mansen jatko sarjalla varustettu muutettu vakio pumppu, volyymia lisää…nappi 30-40%, ylipaine venttiiliä kiritty hieman, tämä nokan takia sekä siksi että kovilla kierroksilla ne öljysuihkut syövät väkisin pumpun volyymia.

Kiertokanki ja mäntä kombinaatio, vakio kanget kevennettynä alapäästä (yläpäästä koneistajan mukaan ei kevennyksella suurta merkitystä) vakio mitoin olevat männät ilman öljyrengas uraa männässä (heikentää mäntää valtavasti) tilalla puolellaan 3kpl 3mm reikiä. (nämä siis sen aikaa että saan paketin kasattua toimivaksi)

Tulossa jossain vaiheessa vakiota pidemmät kiinalaiset h-profiili kanget ja siihen mittatilauksena kunnolliset tako männät jotka rakenteeltaan modernit ja lyhyellä helmalla. Noita tuntuu saavat nappi 350e/sarja venäjältä omilla mitoilla

Kansi edelleen FORD OHC 1,6l venttiilein, jousin, lukkokiiloin, lautasin, kannessa BMW M10 ohjurit, venäläiset joita saa myös manselta ovat kilpakoneeseen aivan liian väljiä.BMW:n M10 ohjurit koneistettu sopiviksi ladan kanteen parin-kolmen satasen sovitteella venttiilin verrelle. (ja ovat oikeasti pronssia)

OHC:n jousien sisällä ladan omat venttiilien pikkujouset. Joilla saadaan ladan kanteen oikean kokoiset paineet venttiileille (80psi kiinni ja noin 200 psi auki ollessa) venttili taskuja on upotettu koneessa -2mm kanteen, OHC imuventtiileistä on koneistettu -2mm venttiilin palotilan puoleisesta päästä pois (kevennys)

tarinan opetus: vanhoissa koneissa (varsinkin ladan) koneistus toleranssit tehtaalta ovat todella suuret, joskus onnistuu siellä joskus ei...jos konetta meinaa saada pysymään nipussa enämmän tai vähemmän suurin osan koneistuksista menee uusiksi. tämä kysyy paksua lompakkoa, koneistuksiin saa varata koneessa sen 1,5-2Ke ja osat päälle. Jos homman haluaa tehdä halvemmalla kandee ladaan istuttaa uudempaa konetta...uusissa koneissa toleranssin tiukempia ja tarkempia jolloin ulos saa turvallisemmin tehoja ilman porsimis pelkoa kovemmilla kierroksilla.

Lopuksi: trollit, "wanna be" puska mekaanikot, ja he jotka napsivat psyykelääkkeitä päivittäin, please älkää vaivautuko vastaamaan. Hoidan heidän vaivojaan työkseni ihan tarpeeksi.

Re: Huomioita ladan lohkosta/alakerrasta…

Lähetetty: 13.11.2017 20:49
Kirjoittaja jta
VeliPekalla ei taida olla täällä muuta annettavaa foorumille kuin jahdata yhtä käyttäjää niin voisi loppuakkin samontein tuo.

Re: Huomioita ladan lohkosta/alakerrasta…

Lähetetty: 14.11.2017 1:16
Kirjoittaja hautakorpi
nakkasin kolmelle modelle asiasta jo YV:tä...

Re: Huomioita ladan lohkosta/alakerrasta…

Lähetetty: 22.12.2017 14:44
Kirjoittaja Rh-
Kiitän tietopaketista, mene jemmaan odottamaan asuntolainan keventymistä...

Re: Huomioita ladan lohkosta/alakerrasta…

Lähetetty: 26.12.2017 8:09
Kirjoittaja hautakorpi
***Kiitän tietopaketista, mene jemmaan odottamaan asuntolainan keventymistä...

Tarkentelen infoa jahka saan koneistajalta paketin ulos vuoden vaihteen jälkeen (ne pyhät...) eli luvassa tarkkoja osanumeroita yms. jotta halukkaat voivat tehdä pakettia toivottavasti hiukka halvemmalla...

Asuntolainasta en enää tiedä...laina orjuuttaa...kauhistuksella olen vain seurannut miten asuntojen hinnat ovat raketoineet myös suomessa...ei voi päättyä hyvin!

1970 luvulla porukka rakensi tiilitalon, kesämökin, hankki uuden auton (ladan?? :lol: ) sekä kalusti talon ja mökin 10 vuoden lainalla...koetappa tehdä sama tänään!!!!

Re: Huomioita ladan lohkosta/alakerrasta…

Lähetetty: 26.12.2017 11:05
Kirjoittaja jaketech racinteam
hautakorpi kirjoitti:
Asuntolainasta en enää tiedä...laina orjuuttaa...kauhistuksella olen vain seurannut miten asuntojen hinnat ovat raketoineet myös suomessa...ei voi päättyä hyvin!

1970 luvulla porukka rakensi tiilitalon, kesämökin, hankki uuden auton (ladan?? :lol: ) sekä kalusti talon ja mökin 10 vuoden lainalla...koetappa tehdä sama tänään!!!!
en oo laskenut mutta varmaa 2 tai 3 omakotitalon hintaa ajanut taivaan tuuliin kilpaautoilussa :lol:
tällä hetkellä viides ralliauto. entinenki löytyy vielä. sitte ollut muutama jokkisauto.

Re: Huomioita ladan lohkosta/alakerrasta…

Lähetetty: 26.12.2017 13:08
Kirjoittaja hautakorpi
Niin, kilpa autoilu tänä päivänä sika kallista...varsinkin jos ajaa yhtään uudemmalla kalustolla...jokainen tyylillään...


Huomioita:
Tulin just takaisin suomeen pidemmältä ulkomaan reissulta, kehitysmaat ovat alkaneet ajaa suomea kiinni todella kovalla vauhdilla, suomi taantuu nyt oikeasti todella kovaa vauhtia!!!

Riittää kun käy vertaamassa elämisen/yrittämisen hintaa muualla ja ennen kaikkea sitä mitä me oikeasti maksamme kaikesta...

esim: talvitakki suomessa 220e:

https://www.intersport.fi/fi/tuote/the- ... -56489446/

samaa takkia saa aasiasta noin 12-17eurolla...jaa mistä tiedän, no tuli ostettua pari ja vieläkin olisi voinut tingata hinnasta pois...ja kun vertasin tuotetta suomaisen kaupan tuotteeseen = täysin samaa tavaraa...

Re: Huomioita ladan lohkosta/alakerrasta…

Lähetetty: 26.12.2017 13:32
Kirjoittaja Lattarauta
Mitenkä vertasit että on täysin samaa tavaraa? Ostitko kyseisiä takkeja aasian super marketista, vai jonkun takaluukusta?

Re: Huomioita ladan lohkosta/alakerrasta…

Lähetetty: 26.12.2017 13:53
Kirjoittaja jaketech racinteam
hautakorpi kirjoitti:Niin, kilpa autoilu tänä päivänä sika kallista...varsinkin jos ajaa yhtään uudemmalla kalustolla...jokainen tyylillään...
1995 alotin ja eikä ollut mikää kummonen vehje eka ralliauto. nappisilmä lada. vakio iskarit. loota ja perä vakio. moottorissa joku nokka ja 40mm tupla weperit. nykyään ei kehtas tommosilla osilla olevaa kehtais taluttaa viivalle.
ei sillä lujaa pääsyt ku ei jaksanut kulkee mutta hauskaa oli.

Re: Huomioita ladan lohkosta/alakerrasta…

Lähetetty: 14.1.2018 20:25
Kirjoittaja Rh-
jaketech racinteam kirjoitti:
hautakorpi kirjoitti:
Asuntolainasta en enää tiedä...laina orjuuttaa...kauhistuksella olen vain seurannut miten asuntojen hinnat ovat raketoineet myös suomessa...ei voi päättyä hyvin!

1970 luvulla porukka rakensi tiilitalon, kesämökin, hankki uuden auton (ladan?? :lol: ) sekä kalusti talon ja mökin 10 vuoden lainalla...koetappa tehdä sama tänään!!!!
en oo laskenut mutta varmaa 2 tai 3 omakotitalon hintaa ajanut taivaan tuuliin kilpaautoilussa :lol:
tällä hetkellä viides ralliauto. entinenki löytyy vielä. sitte ollut muutama jokkisauto.
Ei harrastuksia saa laskea, mutta jos omakotitalon mukana tuli harrastetilat niin mikä jottei :wink:

Kannoin kaksi 21213 lohkoa ladosta talliin, jahka talon remppa valmis, aletaan rakentamaan evakkorekeen uutta pataa.

Re: Huomioita ladan lohkosta/alakerrasta…

Lähetetty: 15.1.2018 20:13
Kirjoittaja jaketech racinteam
Rh- kirjoitti:
jaketech racinteam kirjoitti:
hautakorpi kirjoitti:
Asuntolainasta en enää tiedä...laina orjuuttaa...kauhistuksella olen vain seurannut miten asuntojen hinnat ovat raketoineet myös suomessa...ei voi päättyä hyvin!

1970 luvulla porukka rakensi tiilitalon, kesämökin, hankki uuden auton (ladan?? :lol: ) sekä kalusti talon ja mökin 10 vuoden lainalla...koetappa tehdä sama tänään!!!!
en oo laskenut mutta varmaa 2 tai 3 omakotitalon hintaa ajanut taivaan tuuliin kilpaautoilussa :lol:
tällä hetkellä viides ralliauto. entinenki löytyy vielä. sitte ollut muutama jokkisauto.
Ei harrastuksia saa laskea, mutta jos omakotitalon mukana tuli harrastetilat niin mikä jottei :wink:
harrastetilat tehty äitin kotipaikalle vanhaan navettaan jonka äiti luovutti mulle omaan käyttöön. on dynot, virtauspenkit ja yms kaikee kivaa ;)

Re: Huomioita ladan lohkosta/alakerrasta…

Lähetetty: 8.3.2018 9:44
Kirjoittaja hautakorpi
No niin, juttu meinaa eksyä aiheesta....puhuttiin ladan alakerran rakentamisesta...

Pultit alakertaan ja kanteen.

Näissä tehtiin se iso työ, aina jenkkejä myöten kyseltin Summitin kautta ARP pulttien saatavuuksista, ja vastauksena 2kk odotteluun oli, että tarvittavilla mitoilla ei pultteja olisi järkevään aika määreeseen saatavissa...jenkeillä ei ole kiire nyt kun kiihdytys kausi on siellä menossa täysillä....

Vauhtipyörän pultit saatiin ARP pultteina rapakon takaa, osanumeron postaan jahka löydän lapun mihin sen kirjoitin...

Mikä sitten avuksi? No kiertokangen pultit ovat ihan ok kamaa venäläisinäkin (milloin olette nähneet ladan koneen josta kk alasilmän pultiti olisivat pettäneet,materiaalin takia?) jos koneeksi tulee nappi 200Hp kone.

Runkolaakereiden ja ja kansipulttien osalta, tavanpulttilike pystyi toimittamaan tilauksesta sopivan mittaista 10.9 pulttia, joten ladan 1989 tehdyt pultit korvautuu näillä.

Miksi sitten en mennyt 12.9 pulttiin? no saatavuus ensinnäkin, tilaus kamaa saksasta 100e kannen pultit ja 50e runkolinja.
Toiseksi 12,9 pultti vaikka onkin yhtä luja kuin ARP:n pultti koneistajan mukaan, ei omaa samaa ominaisuutta kuin ARP:npultit, kykyä palautua (joustaa?) raja tapauksessa katkeamisen sijaan.

Järki tässäkin asiassa on paikoillaan, 10.9 pulteilla kasattava runkolinta vedetään 80Nm kireyteen.
10mm 10.9 pultti kestää 52000Nm ennen kuin pultti edes alkaa antaa periksi, niin paljonko oikeasti kierteet lohkossa kestävät? (veikkaus että alle 250Nm)

Lisäksi tuo 10,9 pultti on yleisesti käytössä BMW:n turbo koneiden rakentajien keskuudessa, eikä kestävyys ongelmia ole raportoitu. Saman asian vahvisti koneistaja joka kertoi porukan niitä yleisesti viri koneissaan käyttävän venyvien kertakäyttö pulttien sijaan, ongelmitta. ARP:n pultit kun tahtovat olla hiukka kalliita, runkolinjan ja kannen pinnapultit, rikat ja mutterit olisivat kustantaneet jotain 400e

Oma coctailini, ARP:n pultit vauhtiksessa, 10,9 pultit kannessa ja runkolinjassa (57e + 19e) venäläiset pultit kietokangissa (nyt) jotka myöhemmin vaihtuvat kiinalaisten H-veivien mukana tuleviin ARP pultteihin.

Koneistaja otti juuri alakerran käpistelyyn, molemmat isoventtiili kannet sain jo takaisin, komiata rautaa!!!!

Re: Huomioita ladan lohkosta/alakerrasta…Ladan kisakone

Lähetetty: 8.3.2018 20:30
Kirjoittaja hp7500
hautakorpi kirjoitti:No niin, juttu meinaa eksyä aiheesta....puhuttiin ladan alakerran rakentamisesta...

Järki tässäkin asiassa on paikoillaan, 10.9 pulteilla kasattava runkolinta vedetään 80Nm kireyteen.
10mm 10.9 pultti kestää 52000Nm ennen kuin pultti edes alkaa antaa periksi, niin paljonko oikeasti kierteet lohkossa kestävät? (veikkaus että alle 250Nm)
Pakko kommentoida hiukan tuosta kestävyydestä. Pultti (m10 10.9) siis kestää vetoa noin 52000newtonia joka on noin 5300kiloa.
Pultti alkaa muuttaa muotoaan noin 74Nm vääntömomentilla josta yli sitä ei kannata edes kiristää koska menee myötörajan yli eikä tämän jälkeen kykene enää palautumaan.
Pultin pitäisi katketa noin 86Nm kohdalla riippuen vähän muista muuttujista.

Re: Huomioita ladan lohkosta/alakerrasta…Ladan kisakone

Lähetetty: 9.3.2018 9:11
Kirjoittaja hautakorpi
Niin mielenkinoista on tämä "pultti blues"... törmäsin tälläiseen:

https://www.karikolehmainen.com/390

ladan runkolinja vedetään 8,2Kpm (81Nm) ja kansi 11;5Kpm (112Nm) tiukkuuteen.

Onko kenelläkään havaintoa mitä on venäläisten pulttien lujuudet? itse en tuota infoa löytänyt mistään

Re: Huomioita ladan lohkosta/alakerrasta…Ladan kisakone

Lähetetty: 6.4.2018 15:15
Kirjoittaja hautakorpi
Jotain kuvia projektistani, bloki laahaa aina hiukka jäljessä.

www.sovietiron.tumblr.com