Tuohon ekassa kuvassa näkyväänhän tulee alunperin letku ilmanputsarilta siitä huohotinletkun juuresta. Ite laitoin tuohon letkun joka tulee hiilisäiliöltä. Kaasuttimen toiminnan kannalta tuohon ei tarvitse laittaa mitään vaan voi tukkia niin ei vetele ylimääräistä ilmaa.
Toisessa kuvassa olevaan tulee virranjakajan alipainesäädön letku.
Katsastuksessa voipi tulla ongelmia jos korvaa axtecin tuollaisella kaasarilla jossa ei ole solenoidiventtiilejä. Voipi olla päästöissä sanomista. Axtec järjestelmää ohjaa AFR-boxi ja olennaisena osana ovat magneettiventtiilit. Samaran kaasari käynee, sellainen jossa yksi iso sol. venttiili.
Toisin, jotenkin muutoin olisi paremmin, mutta - Näilläeväillämennään
Näilläeväillämennään kirjoitti:Samaran kaasari käynee, sellainen jossa yksi iso sol. venttiili.
samaran solexista ei liene paljoa hyötyä, kun se venttiili vain sulkee tyhjäkäyntipiiriä, ei siis vaikuta seoksiin kierroksilla eikä tyhjäkäynnilläkään, mutta jotkut on sanonut että ei mikään ongelma saada päästöjä kohdilleen vaikka millä kaasarilla, mut onko kukaan oikeasti sitä tehnyt?
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Siis onko se Samaran solenoidi vain jälkikäynnin estoon tarkoitettu polttoaineen sulkeva solenoidi?
Nimenomaan noiden solenoidisuutinten tarkoitus lienee "pätkiä" polttoainevirtaa eli aiheuttaa rikkaalle - laihalle liikettä pakokaasussa ja silloin katalysaattori saa tarvitsemansa "toimintasysäyksen".
Ruiskussa toiminta on täsmälleen samanlaista rikkaalle - laihalle looppia.
Tavallinen kaasutin ei kykene antamaan kuin yhdenlaista seosta tietyillä kierroksilla, joten katalysaattorin toiminta ei ole kovin tehokasta. Katalysaattori kykenee puhdistamaan jonkinverran tavallisenkin kaasuttimen päästöjä, mutta taitaa hajota aika pian, johtuen juurikin tuosta yksitoikkoisesta pakokaasusta. Tavallinen kaasutin on myöskin kovin epätarkka ajatellen katalysaattorin tarvetta.
Näin minä pidän asian olevan. Viisaammat korjatkoon jos teoriani on pielessä.
Toisin, jotenkin muutoin olisi paremmin, mutta - Näilläeväillämennään
Samaran axtec (21083-1107010-62) kyllä käy takavetoisen axtecin tilalle. Perinteinen missä on tuo paksu tk-piirin katkaseva solenoidi niin ei käy samasta syystä kuin takavetoisen omakaan tavallinen kaasari.
Mutta joo tuo kuvailemasi on se toimintaperiaate näillä lambdaohjatuilla kaasareilla.