Sivu 1/2
Pakkaskäynnistys
Lähetetty: 17.11.2004 19:17
Kirjoittaja Toveri
Ladan käynnistymismaine kylmässä on tietysti legendaarinen. Tehty Siperian oloihin jne. Mutta kuinka kylmässä olette Ladanne laittaneet pyörimään ilman ulkopuolista apua ?
Oma 'ennätykseni' on -37 astetta. Tosin pyöritin konetta ensin kammella jonkinaikaa mutta kuitenkin.
Lähetetty: 17.11.2004 19:45
Kirjoittaja LamaAjanElvis
en rupea kokeilemaan vaikka varmaan lähteekin käyntiin. kohtapuoliin vois ruveta lämppäriä pitämään ettei tartteis niin pitkään pyörittää pihassa. meinaa niin hitaasti lämmöt nostaa. mutta tähänkin mennessä ilmojen kylmettyä on vaan paremmin lähtenyt mitä kesähelteellä. vielä en oo lämppäriä kokeillut kun en johtoo oo löytäny.
Lähetetty: 17.11.2004 21:11
Kirjoittaja Lada-Jussi
armeijassa ollessa 1200S seisoi pariviikkoa jatkuvissa 20 asteen pakkasissa, viikonloppu vapaille lähtiessä jotain 25 astetta pakkasta, alkuun pyöritti hitaasti mutta räjähti käyntiin kuitenkin, toisin kävin useilla muilla, yhdelle lasiperä-civicille yritettiin antaa apuvirtaa Ladalla mutta se ei lähtenyt siltikään (tosin näin Samaraakin hinattavan pois parkkikselta...)
Lähetetty: 17.11.2004 22:05
Kirjoittaja Nonnis
-25 on muistaakseni pahin pakkanen missä oon käynnistänyt ilman lohkolämppäriä. Starttashan se, vieläpä usean päivän seisonnan jälkeen.
talvi
Lähetetty: 17.11.2004 23:35
Kirjoittaja ss127
Omia kokemuksia on mullakin. Edellinen Lada seisoi kadunvarressa noin kuukauden -10 ja -25 pakkasessa prkleellisen rahapulan takia. Sitten sain vihdoin rahaa ja päätin lähteä tankkaamaan. Kävelin autolle, vedin ryypyn ylös, polkasin kaasua 2 kertaa ja väänsin avaimesta. Ja niinhän siinä kävi että Lada lähti käyntiin laakista.Tosin köhi vähän mutta lähti.
Ja aikoinaan kun asuin Kannelmäessä niin naapurilla oli Nappis. Eräs talviaamu 80-luvun lopulla kun pakkasta oli vain -28 katselin kun parkkiksella Bemari ja Mersu miehet kiros kun ei lähde romut käyntiin. Oli siellä kyllä Toyotia ja Datsuneitakin. Naapurin ukko käveli Ladallensa ja muut ukot naureskeli että "Luuletko ukko että toi ryssäntekele mitään sanoo??". Pappa hyppäs sisään ja väänsi avaimesta Ladan käyntiin kertalaakilla ja tokas ukoille, "Ei teille varmaan kelpaa itävirta joten minäpä tässä poistun." Oli kiva kattella johtajien ilmeet kun osui omaan nilkkaan.
Lähetetty: 18.11.2004 11:42
Kirjoittaja tomi
Ilman lohkolämmitintä -25 (sen kanssa -35), mutta en haluaisi tuota vanhusta kiusata senkään vertaa. Aina roikkaan talvella kun vain mahdollista...
Lähetetty: 18.11.2004 19:32
Kirjoittaja Nonnis
Ai niin olinhan mä koko viime talven ilman lohkolämppärii, ja tais sitä jossain vaiheessa pakkasiikin olla. Ja puolet toissatalvesta.
nyt sain tolppapaikan ja combi on ekaa yötä lämppärissä.
Lähetetty: 18.11.2004 19:53
Kirjoittaja Jaska HKI
Pikkuveli kertoi asepalvelusaikanaan autonsa seisseen pakkasissa kaksi viikkoa.Hän oli lomareissulleen tullessa valmis jo tilaamaan taksin,mutta päätti yrittää.Pakkasta oli ollut -30.Pari kertaa vouu..vouuu ja niinhän se oli käynnistynyt.Kyllä tämmöinen on myrkkyä laakereille!
Lähetetty: 20.11.2004 13:26
Kirjoittaja Tiige
Omat kokemukset liittyvät myös inttiin. Oli ollut kaksi viikkoa yli -20 pakkasta ja lada hautautunut 15cm lumikerroksen alle. Lomille lähdettäessä pakkasta oli -25. Ensimmäisellä yrityksellä pyöritti laiskasti eikä edes luvannut. Pari polkaisua lisää kaasua ja toisella jo räjähtikin tulille. Viereisillä kavereilla hymy hyytyi kun lada ruperi ärjymään kinoksen alta.

Kyseessä on vielä axtekki. Samalla reissulla sain hinata väkisin käyntiin tupakaverin mitsun, kun ei apuvirrallakaan jaksanut startti pyörittää kunnolla.

Lähetetty: 21.11.2004 13:58
Kirjoittaja VesQ
Jaska HKI kirjoitti:Pikkuveli kertoi asepalvelusaikanaan autonsa seisseen pakkasissa kaksi viikkoa.Hän oli lomareissulleen tullessa valmis jo tilaamaan taksin,mutta päätti yrittää.Pakkasta oli ollut -30.Pari kertaa vouu..vouuu ja niinhän se oli käynnistynyt.Kyllä tämmöinen on myrkkyä laakereille!
Mitä onko ladan koneessa laakereitakin
Hyvin lähti peltonappiskin kun oli pitänyt kaks viikkoa putkeen jotain -30 pakkasta, pari kertaa kaasua ja ryyppy täysille ja vähän avaimeen koski niin kerrasta tulille, kyllä kaverin naama venähti kun oli volvo 240 ollut 2 tuntii lohkarissa ja sisältä haettu uus akku ja vielä huikkabensaa kaasariin ja ei mitään, hyvä jos pyörittää jaksoi
Lähetetty: 21.11.2004 14:33
Kirjoittaja Stefa
Öljyillä on myös iso merkitys tuohon käynnistyvyyteen, pyörii paljon herkemmin kylmänä kunnon öljyillä

Lähetetty: 21.11.2004 14:43
Kirjoittaja Turbiini
Oma ennätys nykytekniikalla -5 ja siinäki meinas optimasta virta loppua. Pyöri kyllä hyvin ja lupaili kun pumppas kiihdys pumpulla, mutta ei jaksanu pysyä käynis ennen ku lämpeni hieman. Jos kaasaris olis ryyppy niin ei varmaan olisi mitään ongelmia kovillakaan pakkasilla.
Lähetetty: 21.11.2004 15:29
Kirjoittaja Stefa
Ei ole ikinä tullut sellaista pakkasta ettei olisi käyntiin saanut. Tuo nappis on taidettu herätellä -13 ilman lämppäriä parin viikon seisonnan jälkeen, sen kylmempää ei ole vielä ollut. Kehonsiirrin corolla -32 ilman ongelmaa viime talvena sodankylän korkeuksilta.
Lähetetty: 22.11.2004 4:12
Kirjoittaja R-J
Joo kyllähän Lasset käyntiin lähtee hyvin kylmissäkin oloissa, mutta ei niitä tosiaankaan huvikseen kannata ilman lokilämppäriä starttailla, ei jos ei oo ihan pakko.
Lähetetty: 22.11.2004 19:49
Kirjoittaja Lada-Jussi
mitään lohkolämppäreitä tarvii, eihän niitä ole venäläisilläkään ja niillä Ladat kestää ikuisuuksia, lähes tulkoon isältä pojalle
