Sivu 1/1

VAZ-21081 - 1990 - Metsälotja - Retkiauto arkikäytössä

Lähetetty: 1.7.2017 16:51
Kirjoittaja Metsälotja
Lada Samara 1.1L City, punainen. N. 200 000km (?)

Ensimmäinen Lada. Kehut Ajo-ominaisuuksista huonoilla teillä sai hankkimaan budjettimaasturin.. :)
Toiminut tässä paremmin kuin edellinen väline, Suzuki Swift..
Tällä nyt on asfaltin ulkopuolella tullut pari kuukautta mentyä, nukuttua takapenkillä, retkivarusteet mahtuu hyvin kyytiin eikä syö bensaakaan liikaa vaikka häviääkin Suzukin kolmepyttyselle..

Neljävaihteinen vaihtuu jossain vaiheessa 5vaihteiseksi, kun tulee vaihteiston vaihto muutenkin eteen.
Siistikuntoinen, kovapeltinen yksilö.

Re: VAZ 21081 - 1990 - Metsälotja - Retkiauto arkikäytössä

Lähetetty: 2.7.2017 8:58
Kirjoittaja Jouska
Metsälotja kirjoitti:Lada Samara 1.1L City, punainen. N. 200 000km (?)

Neljävaihteinen vaihtuu jossain vaiheessa 5vaihteiseksi, kun tulee vaihteiston vaihto muutenkin eteen.
Siistikuntoinen, kovapeltinen yksilö.
Moi,

Taitaa olla turhaa hommaa vaihtaa 5 vaihteiseksi. Viitosvaihde on kai sellainen ylivaihde. 1,1 litraisessa moottorissa ei taida riittää vääntö viitosvaihteelle kuin alamäessä?

Re: VAZ 21081 - 1990 - Metsälotja - Retkiauto arkikäytössä

Lähetetty: 2.7.2017 21:29
Kirjoittaja Metsälotja
Tuommoista tullut mieleenkään. Tulisko tuon kanssa muita ongelmia sitten vielä? Välityseroja paljonkin sitten..
Sillä nyt lähinnä kun muutamalla kympillä tarjottiin nurkissa pyörinyttä varalaatikkoa, kun kuulemma kävisi tuohon.

Re: VAZ 21081 - 1990 - Metsälotja - Retkiauto arkikäytössä

Lähetetty: 2.7.2017 21:41
Kirjoittaja juippi11
Voihan sen varalle aina ostaa jos halpa on. Samaran 1300:kin on liian väännötön viidelle vaihteelle, kulutus on mäkisessä maastossa jopa pienempi nelosvaihteella, ääni ei. Viitosella jaksaa juuri ja juuri kaasu pohjassa pitää vauhtinsa ylämäissä, mutta nelosella saattaa kiihtyäkin ylämäkeen. Mielestäni viisi ja nelivaihteisessa on nelosvaihteen välitys melko sama ellei täysin sama.

Re: VAZ 21081 - 1990 - Metsälotja - Retkiauto arkikäytössä

Lähetetty: 2.7.2017 21:54
Kirjoittaja Jarkko_I
Voihan sinne viisvaihteisen vaihtaa, eihän sitä viidettä vaihdetta pakko ole käyttää. 4 vaihdehan on suora jokaisessa ladan lootassa

Re: VAZ 21081 - 1990 - Metsälotja - Retkiauto arkikäytössä

Lähetetty: 2.7.2017 22:26
Kirjoittaja Metsälotja
Kiihtyy kyllä jopa nelosella ylämäkeen.
Pitää katsella, jos niitä 4laatikoita ois tarjolla jossain. En oo edes ettiny vielä. Vois olla syytä korjauttaa toi ettei jää äkkiä tielle tuon takia ainakaan. Tässä elämäntilanteessa ei nappaa jäädä nyt ilman autoa.. tai seisottaa tätä jossain.

Re: VAZ 21081 - 1990 - Metsälotja - Retkiauto arkikäytössä

Lähetetty: 3.7.2017 21:28
Kirjoittaja mikko853
4-vaihteista voi olla vaikea löytää, 5-vaihteisia ollut käytännössä kaikki vuodesta 91 alkaen.. 1.3 on tosiaan hyvin ponneton menijä vitosella, kulutukseen ei oikeastaan vaikuta onko 4- vai 5-vaihteinen, molempia on ollut.. Välityksethän on kaikissa samaran laatikoissa samat, vitosvaihde on vain ekstraa.

Re: VAZ 21081 - 1990 - Metsälotja - Retkiauto arkikäytössä

Lähetetty: 3.7.2017 22:04
Kirjoittaja Metsälotja
Okei, semmosia tuo 5vaihteisen tarjoaja juttelikin ettei nelosia välttis löydä. Siinä olisi näppärästi öljyntarkistuskin.
Saa nyt kuitenkin nähdä mitä tän kanssa käy ja kuin pitkään pidän tätäkin autoa..vaihtoväli ollu pari vuotta aina. Sitä kun ei kannata 250e autoihin mitää tonnin remppoja tehdä ainakaan oma pussi ei kestä. Ois kätevä kun olisi talli ja tai edes pihalla paikka varaosa autolle ja tilaa puuhata. Kerrostaloasumisen puolia..Mut näillä mennään nyt.

Re: VAZ 21081 - 1990 - Metsälotja - Retkiauto arkikäytössä

Lähetetty: 18.8.2017 19:38
Kirjoittaja tallentaja
Jarkko_I kirjoitti:4 vaihdehan on suora jokaisessa ladan lootassa
Onko..?

Re: VAZ 21081 - 1990 - Metsälotja - Retkiauto arkikäytössä

Lähetetty: 2.9.2017 21:13
Kirjoittaja Jarkko_I
tallentaja kirjoitti:
Jarkko_I kirjoitti:4 vaihdehan on suora jokaisessa ladan lootassa
Onko..?
Eipäs ookkaa, jos tarkkoja ollaa niin 0,941. Takavetosissahan se nelonen on suora

Re: VAZ 21081 - 1990 - Metsälotja - Retkiauto arkikäytössä

Lähetetty: 10.12.2017 13:17
Kirjoittaja Metsälotja
Kaverin kanssa tuossa pähkäiltiin sitä vikaa. Toi ääni joko vaihteistosta tai kytkimestä.
Sitten sieltä tuli ahaa-elämys: mitenkä muka vaihteisto voi pitää mitään ääntä paikallaan seisoessa?!
:lol:

Kytkinhän tossa on vaihtokunnossa.


Kunnon talvisia olosuhteita ei ole vielä ollut, kunnon lumessa päässy viel menee, mut kaikki jotka on istunu kyydissä viimeaikoina on valittanu et on kuuma.
Onhan toi äkkilämmin :)
Lumia ootellaan lähinnä vetokoirien takia :)

Re: VAZ 21081 - 1990 - Metsälotja - Retkiauto arkikäytössä

Lähetetty: 10.12.2017 15:41
Kirjoittaja pressa
Metsälotja kirjoitti:mitenkä muka vaihteisto voi pitää mitään ääntä paikallaan seisoessa?!
Kuuluuko ääni kun kytkin on painettu pohjaan ja auto käy tyhjäkäyntiä? vai sitten kun kytkin on ylhäällä tyhjäkäynnillä? Kun kytkin on ylhäällä niin vaihteisto pyörii (vaikka on vapaalla).

Re: VAZ-21081 - 1990 - Metsälotja - Retkiauto arkikäytössä

Lähetetty: 26.2.2018 15:59
Kirjoittaja Metsälotja
Ääni kuuluu silloin kun kytkin on ylhäällä ja häviää painaessa. Toi on pitänyt tuota ääntä jo edellisen omistajan aikana. Hänelle tämä tuli joskus syksyllä -16. Itse ostin tämän keväällä -17.
Jossain vaiheessa laitettava kuntoon, kunhan sopiva tilanne osuu.

Re: VAZ-21081 - 1990 - Metsälotja - Retkiauto arkikäytössä

Lähetetty: 26.2.2018 19:28
Kirjoittaja Smoppi
En ole vielä sellaista autoa nähnyt, jossa vaihteisto ei pitäisi vapaalla pyöriessäänkin jonkinlaista ääntä. Samaran vaihteisto on yleensä sieltä äänekkäämmästä päästä.