Hei!
Olisi kysymys Lada 112 vm. 2006 kytkimestä. Ostin auton itse kolme vuotta sitten, silloin sillä oli ajettu n. 55 tkm. Nyt n. 90 tkm. Jo ostettaessa kytkin otti aika ylhäältä mutta ei häiritsevästi. Nyt se ottaa todella ylhäältä ja mäkilähdöissä ei pysty ns. nostamaan tuntumaan ollenkaan koska silloin sammuu, vaan pitää luistattaa rajusti. Normaalissa ajossa ei mitään ongelmaa eikä tasaisella lähdössä. Niin ja välillä sitten kytkin liikkeillelähtöjen jälkeen on vähän aikaa mallia on/off, kunnes vähän ajan kuluttua (viilenee?) palaa takaisin normaaliksi. Siis normaalin huonoksi.
Kun en autoista tiedä juuri mitään mutta käsittääkseni kytkintäkin voi säätää jotenkin, niin onkohan siitä lähtökohtaisesti mitään apua? Poljin on tällä hetkellä samalla tasolla jarrupolkimen kanssa. Vai meneekö kytkinpaketti tilaukseen? Vaikea toki netin välityksellä varmasti kenenkään diagnosoida eikä tuo koko paketti paljoa maksa, mutta laitattamaan sen joutuisin jollain pajalla joka tapauksessa ja useamman tunninhan ne siitä veloittaa. Siksi siis voisin kokeilla säätää itse ensin, jos siitä on jotain apua ja jos tietäisi, missä säätömekanismi on. Jos jollain olisi joku kuva siitä, niin olisin kiitollinen.
Toinen kysymys on jäähdytysnesteestä. Sitä pitää lisätä joka kuukausi n. puoli litraa. Mihinkään se ei jäljistä päätellen ainakaan paikallaan ollessa valu, ei kylmänä eikä kuumana, eli vuotoa ei ole. Kannentiiviste ei vuoda, koska öljyt ja jäähdytysneste eivät mene sekaisin ja öljykin on ihan öljyn väristä, juuri viikko sitten vaihdoin. Auto ei ylikuumene. Vesipumppu vaihdettu n. puoli vuotta sitten kilsojen tullessa täyteen eikä vaikuttanut hävikkiin mitenkään. Ei tuo nyt sinänsä mitään haittaa, kun muistaa lisätä nestettä, mutta eihän se normaalia ole.
Ja mistähän johtuu se, että talvella kulutus on 2,5 - 3 litraa enemmän per 100 km kuin kesällä? Saman koon renkaat samalla profiililla alla ja molemmat peltivanteilla, samaa bensalaatua kesät ja talvet ja auto on 9/10 talvikäynnistyksestä lämmitetty tolpassa sen pari tuntia? Liittyykö tämä tuohon hävikkiin jotenkin? Itse asiassa tarkemmin kun miettii, niin jäähdytysnestettäkin häviää talvella enemmän kuin kesällä.
Tuolla Lada-shopissa on muuten tuo korjausmuistitikku myynnissä. Onko siitä apua 112-malliin, kun mielelläni itsekin autoa laittelisin mutta kun osaaminen ei ole kovin suurta. Mallitiedoissa ei ainakaan mainita 112-Ladaa, eikä sen puoleen 110-sarjaakaan.
ps. Olen muuten Lada-kerhon jäsen, vaikkei se näköjään profiilissani jostain syystä näykään.
Lada 112 kytkin, jäähdytysneste ja kulutus
Re: Lada 112 kytkin, jäähdytysneste ja kulutus
Ei ole muuta säätöä kytkimelle kuin vaijerin pituus. Jos kytkinpoljin on jo jarrupolkimen tasolla, ei ole oikeastaan sillä saralla paljoa muuta tehtävissä kuin katsoa että vaijeri on ehjä ja liikkuu takertelematta.
Eihän nuo kummoiset kilometrit kytkimelle ole, mutta on näitä nähty. Meidän vanha 111 tuli meille 67tkm ajettuna kytkin melko lailla loppu, oli ollut vanhan miehen käytössä.
Muutaman kerran mystisesti katoavaa nestettä on aiheuttanut painetta pitämätön paisuntasäiliön korkki. Puklaa kuumana jossain liikennevaloissa lientä pihalle, mutta kuuma neste kuivuukin nopeasti ja ei jää niin selvää jälkeäkään kun valuu paisarin väliin.
Toki kaikki letkunkiristimet kannattaa käydä läpi, että ovat kireällä. Kylmänä joskus vuotaa enemmän ja lämmetessään tiivistyy. Yleensä jäljitettävissä kuivaneesta möhnästä, jota neste jättää kuivuessaan jälkeen.
Kannattaa myös seurata mitä pakoputkesta tulee, jos tulee epäilyttävän paljon höyryä, niin kannentiiviste voi vuotaa sylinteriinkin, mutta ei ole nyt kuitenkaan ensimmäinen epäilyksen kohde.
Eihän nuo kummoiset kilometrit kytkimelle ole, mutta on näitä nähty. Meidän vanha 111 tuli meille 67tkm ajettuna kytkin melko lailla loppu, oli ollut vanhan miehen käytössä.
Muutaman kerran mystisesti katoavaa nestettä on aiheuttanut painetta pitämätön paisuntasäiliön korkki. Puklaa kuumana jossain liikennevaloissa lientä pihalle, mutta kuuma neste kuivuukin nopeasti ja ei jää niin selvää jälkeäkään kun valuu paisarin väliin.
Toki kaikki letkunkiristimet kannattaa käydä läpi, että ovat kireällä. Kylmänä joskus vuotaa enemmän ja lämmetessään tiivistyy. Yleensä jäljitettävissä kuivaneesta möhnästä, jota neste jättää kuivuessaan jälkeen.
Kannattaa myös seurata mitä pakoputkesta tulee, jos tulee epäilyttävän paljon höyryä, niin kannentiiviste voi vuotaa sylinteriinkin, mutta ei ole nyt kuitenkaan ensimmäinen epäilyksen kohde.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Lada 112 kytkin, jäähdytysneste ja kulutus
Veljen 110:ssä joskus kauan sitten hävisi mystisesti nestettä pitemmän aikaa. Syyksi ilmaantui lopulta painesäiliön pohjasauma joka paineessa alkoi hieman vuotamaan. Vuotanut neste hävisi johonkin rakenteisiin, eikä tiputtanut alleen vasta kun auto oli kerran tarpeeksi vinossa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Lada 112 kytkin, jäähdytysneste ja kulutus
Nestettä katoaa salaperäisesti myös lämmityskennon kautta.