Samaran korvauskaasuttimet / nykimisongelma
Samaran korvauskaasuttimet / nykimisongelma
On alkanut vähän ärsyttää -88 Samara 1300:n vakiokaasutin, joka on selvä maanantaikappale. Lievää nykimistä esiintyy aina kaupunkinopeuksissa, vaikka miten huoltaisi ja säätäisi. Kunnolla pelaa vain kaasu pohjassa ja tyhjäkäynnillä. Päästötestit menee kyllä hyvin läpi aina ja käynnistyy hyvin kylmänä ja lämpimänä. Olisiko vaikkapa Moposportin myymästä Weberin korvauskaasuttimesta jotain apua, lievä tehonlisäyskään ei haittaisi? Onko korvauskaasuttimissa (automallikohtaisissa) yleensä suuttimet ainakin sinnepäin mitä kuuluu olla?
Viimeksi muokannut juippi11, 3.5.2017 21:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Samara ja korvauskaasuttimet
Onko ykkösen suutinta suurennettu?? Vai mitä on säädetty?
Re: Samara ja korvauskaasuttimet
On siinä suurempia suuttimia joskus kokeiltu, mutta muistaakseni käytös ei ollut mainittavasti parempaa, ja puolilämpimänä käynnistyminen huononi. Nyt on ihan tehtaan suunnittelemissa asetuksissa. Muistissa on ikivanhoissa Tuulilasi -lehdissä olleet jutut Ladan (takaveto) korvauskaasuttimista, joilla kulutus putosi parilla litralla sadalle, ja teho lisääntyi. Vähän olisi toiveissa jotain tuollaista.
Kaasuttimeen on laitettu kaasutinexpertin huoltosarja, ja bensapumppu ja suodatin on uudehkoja. Bensaa siis luulisi tulevan tarpeeksi. Mitään kovin raivokasta nykimistä tässä ei ole, mutta koneen käytös osakaasulla ei ole niin hienostunutta mitä toisessa kaasutinautossani (Pösö 505). Kulutuskin liian lähellä edellämainittua vaikka koneissa 0,7 l tilavuusero. Pösössä Weberin kaasutin, joka on ulkoisesti samanoloinen kaksikurkkuinen mitä Ladassa. Eniten lievä nykiminen haittaa jossain 40-50 km/h nopeudessa, kun kone käy kevyellä kuormituksella. Jos tulee ylämäki ja kuormitus kasvaa, niin nykiminen häviää.
Kaasuttimeen on laitettu kaasutinexpertin huoltosarja, ja bensapumppu ja suodatin on uudehkoja. Bensaa siis luulisi tulevan tarpeeksi. Mitään kovin raivokasta nykimistä tässä ei ole, mutta koneen käytös osakaasulla ei ole niin hienostunutta mitä toisessa kaasutinautossani (Pösö 505). Kulutuskin liian lähellä edellämainittua vaikka koneissa 0,7 l tilavuusero. Pösössä Weberin kaasutin, joka on ulkoisesti samanoloinen kaksikurkkuinen mitä Ladassa. Eniten lievä nykiminen haittaa jossain 40-50 km/h nopeudessa, kun kone käy kevyellä kuormituksella. Jos tulee ylämäki ja kuormitus kasvaa, niin nykiminen häviää.
Re: Samara ja korvauskaasuttimet
TK-suutin vaikuttaa tuohon pintakaasun nykimiseen. Sitä pykälää isommaksi niin pitäisi nykimisen loppua.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: Samara ja korvauskaasuttimet
Ok, pitää kokeilla vielä suutinjumppaa. Autollehan tulee niin vähän kilometrejä, että korvauskaasuttimen tuoma pienempi kulutus ei varmaan ihan heti korvaisi 300-400 euron hintaa.
Tutun samanlaisessa Samarassa vikana "hieman" kovempi nykiminen kaikilla kierrosluvuilla. Siihen ei ole auttanut kaasarin korjaussarja, putsailut, bensapumpun uusinta, sähkösolenoidin vaihto eikä myöskään virranjakajan kannen ja pyörijän vaihto, tai tulpanjohtojen ja tulppien vaihto.
Tutun samanlaisessa Samarassa vikana "hieman" kovempi nykiminen kaikilla kierrosluvuilla. Siihen ei ole auttanut kaasarin korjaussarja, putsailut, bensapumpun uusinta, sähkösolenoidin vaihto eikä myöskään virranjakajan kannen ja pyörijän vaihto, tai tulpanjohtojen ja tulppien vaihto.
Re: Samara ja korvauskaasuttimet
Takelteleekos näissä tuo kärkipöydän laakeri kuten takavetoisissa? Se aiheutaa ainakin ikävää nykimistä, oliko kaverin autossa virranjakajan kannen nastoissa isot kipinäjäljet??
Re: Samara ja korvauskaasuttimet
Ainakin melko kuluneet nastat siinä vanhassa kannessa taisi olla. Vika alkoi kuulemma yhtäkkiä muutamia kuukausia taaksepäin. Sen jälkeen vaihdeltu em. osia tuloksetta. Katsastuksen päästötestin selvitti kyllä ihmeen hyvin, eikä käynyt laihalla niiden arvojen mukaan. Alipainesäätäjä ei tunnu vuotavan.
Olisiko siis katkojanlevy/laakeri -paketti todennäköinen vikakohde? Semmoisen hinta ei vaikuta pahalta.. (1e). Miten vaikuttaa temppuileva Hall -anturi, katkaiseeko se menon kerrasta vai voiko aiheuttaa pätkimistä? Sytytyksen ohjainboksikin tai mikä lieneekään, on varmaan alkuperäinen vm. -86.
Olisiko siis katkojanlevy/laakeri -paketti todennäköinen vikakohde? Semmoisen hinta ei vaikuta pahalta.. (1e). Miten vaikuttaa temppuileva Hall -anturi, katkaiseeko se menon kerrasta vai voiko aiheuttaa pätkimistä? Sytytyksen ohjainboksikin tai mikä lieneekään, on varmaan alkuperäinen vm. -86.
Re: Samaran korvauskaasuttimet / nykimisongelma
Halli menee yleensä kerralla pimeäksi, boksi voi oireilla. Toki puolakin voi oireilla pitkään ennen kuin pimenee kokonaan.
Re: Samaran korvauskaasuttimet / nykimisongelma
Selvä, kiitoksia tähänastisista vinkeistä. Onneksi Samaran osat on korkeintaan muutaman kympin hintaisia, joten ei tule kalliiksi vaihtaa vaikka kaikki sytkäpuolen osat.