Pojan Ladan tasauspyörästö on kostea, siellä missä kardaaniakseli on kiinni. Voiko niitä tiivisteitä vaihtaa ilman takaakseliston irroittaminen ja purkaminen?
Onko kellään kokemuksia?
2107 1.7i vuotava tasauspyörästö
Re: 2107 1.7i vuotava tasauspyörästö
Perän stefa vuotaa, jos kerran kardaanin liitoksen kohdalta on kostea.....Uuden stefan voi vaihtaa ihan kotioloissakin....Ensin kardaani irti (takapäästä, ja kääntää sivuun), sen jälkeen se laippa irti, joka on perässä...ja tämän jälkeen onkin sitten stefan irroittaminen, eli ruuvimeisselillä stefan ulkokehältä lyö läpi ja kampeaa stefan pois (lähtee aika helposti)......Ja uusi stefa paikalleen (kannattaa laittaa vaseliinia stefan sisäpuoleiseen uraan, sekä siihen kohtaan, mistä se kardaanin laippa tulee läpi)...Ja sitten kiristää sen laipan mutterin samaan kohtaan,jossa se aiemminkin oli (lukituskohtaan).....Ja lopuksi kardaani paikalleen, ja perään riittävä määrä uutta öljyä, ja tämän jälkeen auto ajoon 

-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 20.8.2015 19:55
Re: 2107 1.7i vuotava tasauspyörästö
Kiitos tiedosta!
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 20.8.2015 19:55
Re: 2107 1.7i vuotava tasauspyörästö
Nyt sisäänmenevän akselin tiiviste on irroitettu. Joko se on aivan uusi tai tiivistepinnan kulunut 2 mm leveäksi. Ihmettelemme napan mutterin kiristysmomenttia. Sen ei ollut kiristettynä aukaistaessamme. Luin "pienen vetopyörän mutteri" kiristettäväksi 120 - 260 Nm. Kyllä kartiolaakerit tarvivat pienen esikiristyksen, mutta voiko se toisiaan olla näin paljon?
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: 2107 1.7i vuotava tasauspyörästö
Nuo ohjeet on kun perää kasataan uusilla osilla(ryppiholkki), Silloinkin ammattimiehet tekevät työn aivan toisin, eli nyt kun mutteri on jo irti niin kiristys vain mutu tuntumalla.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Re: 2107 1.7i vuotava tasauspyörästö
Korjausohjetta tutkiessani päädyin siihen lopputulokseen, että mutteri on oltava tuolla momenttialueella. Siksi käytetyn laakerisetin ollessa kysymyksessä se pitäisi kiristää ainakin tuon alueen alarajalle eli 120 Nm. Pyörimisvastusmomentin käytetyille laakereille pitäisi olla 4-6 kpcm eli 0,4-0,6 Nm ja se pitäisi saavuttaa jollakin mutterin momenttiarvolla välillä 120-260 Nm. Itse kiristäisin tuohon alarajaan tai vähän enemmän ja kokeilisin miten toimii.Warre 1000 kirjoitti:Nyt sisäänmenevän akselin tiiviste on irroitettu. Joko se on aivan uusi tai tiivistepinnan kulunut 2 mm leveäksi. Ihmettelemme napan mutterin kiristysmomenttia. Sen ei ollut kiristettynä aukaistaessamme. Luin "pienen vetopyörän mutteri" kiristettäväksi 120 - 260 Nm. Kyllä kartiolaakerit tarvivat pienen esikiristyksen, mutta voiko se toisiaan olla näin paljon?
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 20.8.2015 19:55
Re: 2107 1.7i vuotava tasauspyörästö
Nyt uuden tiivisteen on paikallaan. Se vanha oli tosiaan kulunnut 2 mm leveäksi huuleksi. Mittarissa on vain 80 000 km, ja polkimen kumista päätellen, se ei ole kuljennut 180 000 km. Uudella stefalla on terävän huulen.
Lada pääsi läpi katsauksen eikä öljyvuotoa löydetty. Onneksi takaakselista ei kuullut ylimääräistä ääntä, että tasauspyörästön sisäänmenevän akselin laakerit on ilmeisesti kunnossa. Ilmeisesti edellisen omistajan ei ollut yrittänyt peittää ääntä löysäämällä navan mutteria.
Lada pääsi läpi katsauksen eikä öljyvuotoa löydetty. Onneksi takaakselista ei kuullut ylimääräistä ääntä, että tasauspyörästön sisäänmenevän akselin laakerit on ilmeisesti kunnossa. Ilmeisesti edellisen omistajan ei ollut yrittänyt peittää ääntä löysäämällä navan mutteria.