Syttymiskatkomysteeri (Humppaa Laatokalla)
Lähetetty: 5.11.2016 19:45
Pääosassa:
6-vuotias Lada 4x4 (Boschin nelipisteruisku), 31 tkm takana.
Kupletin juoni:
- Kylmänä käynnistyy hyvin, käy tasaisesti ja lähtee matkaan mainiosti, vaikka valkoista höyryä taitaa tupruttaa pakoputkesta reilusti enemmän, kuin mihin on totuttu.
- Lämpimänä vaatii pidemmän startin, hytkyttää tyhjäkäynnillä, eikä jaksa vetää kunnolla; tyylikäs moottorin kuva ilmestyy tauluun ja OBD-havainto Cylinder 1 misfire vikamuistiin.
- Eräs autosähköhommia työkseen tekevä heppu sanoi, että tuo Boschin systeemi saattaa marmattaa jonkin sylinterin syttöongelmaa, vaikka kyse olisi vain epätasaisesta akselin pyörinnästä huonon moottorinohjauksen takia, eikä vian siis tarvitse olla juuri ko. sylinterissä.
Viime jaksoissa tapahtunutta tai muuten vain selvitetty:
- Kansipahvin vuotoa oli ja se hoidettiin. Nyt paineet kunnossa joka pytyssä.
- Jako on kohdallaan.
- Puolat eli systysmoduuli vaihdettu.
- Tulpanjohdot vaihdettu.
- Tulpat vaihdettu.
- Kampi- ja nokka-akselin asentotunnistimet vaihdettu.
- Uudet suuttimet laitettu.
- Lämpötila-anturikin (letkuliitinhässäkässä oleva 2-napainen) vaihdettu.
Kaivataan:
- Vinkkejä siihen mitä tässä tilanteessa katsoa seuraavaksi
Kysymyksiä:
- Voiko vikaantunut lambda-anturi tai katalysaattori aiheuttaa alussa kuvattua käytöstä?
- Millaisia lukemia ECUn pitäisi saada lambdalta tyhjäkäynnillä / kierroksilla? (Halpa Motonetin OBD-lukija antaa running datassa tyhjäkäynnillä lämpimänä joitain arvatenkin lambdalle kuuluvia arvoja O2BIS1:30mV ja O2BIS2:35mV, kierroksilla taisi vilistä 0,5..0,8V lukemia.)
6-vuotias Lada 4x4 (Boschin nelipisteruisku), 31 tkm takana.
Kupletin juoni:
- Kylmänä käynnistyy hyvin, käy tasaisesti ja lähtee matkaan mainiosti, vaikka valkoista höyryä taitaa tupruttaa pakoputkesta reilusti enemmän, kuin mihin on totuttu.
- Lämpimänä vaatii pidemmän startin, hytkyttää tyhjäkäynnillä, eikä jaksa vetää kunnolla; tyylikäs moottorin kuva ilmestyy tauluun ja OBD-havainto Cylinder 1 misfire vikamuistiin.
- Eräs autosähköhommia työkseen tekevä heppu sanoi, että tuo Boschin systeemi saattaa marmattaa jonkin sylinterin syttöongelmaa, vaikka kyse olisi vain epätasaisesta akselin pyörinnästä huonon moottorinohjauksen takia, eikä vian siis tarvitse olla juuri ko. sylinterissä.
Viime jaksoissa tapahtunutta tai muuten vain selvitetty:
- Kansipahvin vuotoa oli ja se hoidettiin. Nyt paineet kunnossa joka pytyssä.
- Jako on kohdallaan.
- Puolat eli systysmoduuli vaihdettu.
- Tulpanjohdot vaihdettu.
- Tulpat vaihdettu.
- Kampi- ja nokka-akselin asentotunnistimet vaihdettu.
- Uudet suuttimet laitettu.
- Lämpötila-anturikin (letkuliitinhässäkässä oleva 2-napainen) vaihdettu.
Kaivataan:
- Vinkkejä siihen mitä tässä tilanteessa katsoa seuraavaksi
Kysymyksiä:
- Voiko vikaantunut lambda-anturi tai katalysaattori aiheuttaa alussa kuvattua käytöstä?
- Millaisia lukemia ECUn pitäisi saada lambdalta tyhjäkäynnillä / kierroksilla? (Halpa Motonetin OBD-lukija antaa running datassa tyhjäkäynnillä lämpimänä joitain arvatenkin lambdalle kuuluvia arvoja O2BIS1:30mV ja O2BIS2:35mV, kierroksilla taisi vilistä 0,5..0,8V lukemia.)