Sivu 1/1
Lämmityslaitteen puhaltimen laakerit
Lähetetty: 12.11.2004 10:27
Kirjoittaja Lada ukko
Onko kellään kokemusta ko. laakereiden uusimisesta
Eihän uusi puhallin kamalan kallis ole mutta yleensähän nuo laakerit kiljuu,(kuin kukolta kaulaa katkaistaisiin), näin viileämmillä ilmoilla ja pakkasilla pidempäänkin...
Lähetetty: 12.11.2004 16:15
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Tuota tuota. Paljon tuollaiseen puhaltimeen yleensä maksaa laakerit ja kannattaako niitä edes lähteä vaihtamaan. Luulisi äkkiseltään että vaittaisi uuden ja olisi huolet pois muutaman vuoden, siis hyvällä tuurilla. Venäjältä tuollaisen moottorin saa varmaankin noin kympillä mutta jäähän tuossa se tekemisen ilo.

Lähetetty: 12.11.2004 20:33
Kirjoittaja Lada ukko

Niin ja jos onnistuu Korjaamaan jonkun osan tai laitteen, on fiilis mukavampi (ainakin minulla) kuin jos vain vaihtaa koko vehkeen.
Ja kun ei ole muuta kuin aikaa

Lähetetty: 12.11.2004 20:47
Kirjoittaja esses
Tokihan voi ottaa lämppärinmootorin irti ja purkaa sen. Sitten laittaa laakeriheloihin ja sitä ympäröivään huopaan tipan öljyä. Ei liikaa tai se on hiilissä ja moottori lakkaa pyörimästä. Toimii useimmiten. Voisi kannattaa tehdä myös uudelle moottorille, sillä aiemmin ainakin ne oli kasattu kuivana.
Lähetetty: 13.11.2004 14:51
Kirjoittaja LamaAjanElvis
mulla valitti laakeri kuivuuttaan aina kylmänä ja sitten se ei pyöriny edes lämpimänä, laitoin weedeetä ja toimii taas.
kerran meinas se lämppärin mosa kärähtää kun en huomannut sen laakerin olevan jumissa ja sen moottorista tupsautti jo aika palaneet hajut muttei onneks paskaks menny.
laakerin kiljuminen...
Lähetetty: 16.11.2004 19:47
Kirjoittaja Masse-setä
Onkohan tässä nyt mitään järkeä... Aikoinaan mun Fiat 127:ssa oli samanlainen elämöivä lämmityslaitteen moottori. Laakeri oli kulunut väljäksi, ja sopivassa kylmyydessä tuli sopiva resonointi, joka purkautui ilmoille valtavana kiljumisena. Opiskelijan budjetti saa aikaan neronleimauksia: Puristin laakerin ympärillä olevaa metallikaulusta vähän kasaan varovasti putkitongeilla. Kiljuminen lakkasi siihen paikkaan. En tiedä, onnistuuko tämä Ladassa, mutta kannattaa tarkistaa. Samoja osiahan noissa on vaikka kuinka paljon.
Lähetetty: 16.11.2004 20:10
Kirjoittaja mush
Joo ja rääkymisvammaan älkää ostako motonetistä sitä uutta venäläisvalmisteista... pari kuukautta se suostui olemaan hiljaa ennenkuin alkoi rääkymään kahta kauheammin kuin vanha ikinä. Varmasti pitempään pelaa kun putsaa ja rasvaa sen vanhan jollain
kunnon rasvalla.
Pitäisi jaksaa irroitella tämäkin yksilö ja tehdä sama, alkaa olla kylmä
Vanha meni viime talven pakkasilla totaalisen jumiin ja päästi kohtalaisen ikävät käryt kabiiniin. Harrastemielessä purkasin senkin kesällä, putsailin ja rasvasin... Ja vielä pyörii, tosin virtaa menee joku 6-7A ja käynti aika verkkaista
Tulin siihen tulokseen, että koska se puhaltimen motti on siinä kennon kuumalla puolella, asettaa se voitelulle vähän enemmän vaatimuksia. Siitä minun alkuperäisestä oli voiteluaineet muuttuneet mustaksi tahmeaksi tökötiksi. Laakerit eivät tuntuneet mitenkään ylivoimaisen väljiltä, pieniä kiinnileikkutumisen jälkiä oli tosin havaittavissa.
Josko muualta saa parempia uusia motteja?
Lähetetty: 16.11.2004 21:19
Kirjoittaja HarZa
Mielessä on muihinut jo hetken aikaa ajatus siitä että vaihtaisi tuskaansa huutavan moottorin jonkun muun pirssin vastaavaan laitteeseen. Tuo alkuperäinen kun pitää ehjänäkin aikamoista rallatusta. Josko jostain purkaamolta tai vastaavasta saisi jonkun käyttökelpoisen.
Mahtaakohan kellään olla viritettynä tällaista patenttia??
Lämppärin moottori.
Lähetetty: 17.11.2004 6:05
Kirjoittaja vazili 2107
Joopelis! Itse myös aikoinaan painiskelin tuon kiljumisonkelman kanssa ja
kerran tosiaan ostin etelänaapurista uuden moottorinkin. Lopputulos olikin
sama kun tuolla edellisellä koklaajalla ,että 2kk:n kuluttua kiljui samanlail-
la. No orkkismoottorissa oli patarautalaakerit ja tuliaisessa pronssiset, jos-
sa näytti jotain öljyäkin olevan. No, ajattelin sitten ottaa varman päälle ja
sorvautin orkkis moottoriin nailonista holkin jonka avulla sain sopivan kuu-
lalaakerin asettumaan sen moottorin yläpäähän ja vot ei ole senkoommin
kitissyt.

Tuntuu tosiaan se ylälaakeri olevan senverran kovilla, että sil-
lä on taipumus alkaa kiljumaan, kuinka paljon sitten vaikuttaa sen ropellin
mahdollinen epäkeskous, vaikea sanoa.

Lähetetty: 17.11.2004 8:08
Kirjoittaja metusala
Virossa myynnissä myös kuulalaakeroitu lämmityslaitteen moottori, hinta on sille 13 euroa eli noin 4 euroa kalliimpi kun tavallinen. Ostin noin kuukausi sitten mutta en ole kerinnyt vaihtamaan.
Lähetetty: 17.11.2004 14:12
Kirjoittaja NesteHukka
LamaAjanElvis kirjoitti:mulla valitti laakeri kuivuuttaan aina kylmänä ja sitten se ei pyöriny edes lämpimänä, laitoin weedeetä ja toimii taas.
kerran meinas se lämppärin mosa kärähtää kun en huomannut sen laakerin olevan jumissa ja sen moottorista tupsautti jo aika palaneet hajut muttei onneks paskaks menny.
Jos korjaakin tuollaisen moottorin, niin ei kannata laittaa kiinni, jos ei ole 100% varma siitä, että ne laakerit on yhtä hyvin kiinni mitä alkuperäiset oli, jne.
Tiedän muutaman auton, jotka ovat palaneet lämppärin moottorin takia.
Lähetetty: 19.11.2004 11:44
Kirjoittaja ossi
mun ladassakin puhallin takkuilee.. pyörii tosi jähmeesti jos ollenkaan. putsaus ja rasvaus on auttanut jonkun verran...
Re: Lämppärin moottori.
Lähetetty: 24.11.2004 21:26
Kirjoittaja terry
[b]Vazili 2107 Kirjoitti:[/b]
[size=9] No, ajattelin sitten ottaa varman päälle ja
sorvautin orkkis moottoriin nailonista holkin jonka avulla sain sopivan kuu-
lalaakerin asettumaan sen moottorin yläpäähän ja vot ei ole senkoommin
kitissyt.

Tuntuu tosiaan se ylälaakeri olevan senverran kovilla, että sil-
lä on taipumus alkaa kiljumaan, kuinka paljon sitten vaikuttaa sen ropellin
mahdollinen epäkeskous, vaikea sanoa.

[/quote][/size]
[/b]
Kuulostaa kokeilemisen arvoiselta ajatukselta!
Monenlaisia ajatuksia on mieleeni tullut kun lämppäri huutaa kylmänä ku keväinen kolli eikä sitä lämpimänäkään kestä nopeimmalle laittaa
kuulostaa siltä et jostakin reiästä se tulee kohta ulos ???!!
HOX! mittarilukema on vasta n49th???
ne toleranssit,ne toleranssit...
Lähetetty: 24.2.2005 21:57
Kirjoittaja Pave
Iselläni kiljuivat kanssa nuo puhaltimen laakerit, talvea kohti yhä pahentuen. Ajattelin, että kun ovat kerran väljät, niin olkoot sitten oikein todella väljät. Roplasin moottorin irti, purin sen osiin ja porasin sekä ylä- että alalaakerin väljäksi. Terä oli muistaakseni 8,5 mm, joka tapauksessa sellainen joka isonsi reikää mahdollisimman vähän.
Ei ole sen jälkeen kiljunut, vaikka pakkastakin on taas ollut kunnolla.