VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Ei ole tullut kirjoiteltua tähän ketjuun neljään kuukauteen. Se johtunee siitä, että suurempia teknisiä ongelmia ei ole ollut. Käyntiongelmat poistuivat sen jälkeen, kun käytin 21074:ää keväällä ManseMotorsin pajalla. Solenoideja ei ole tarvinnut enää jatkuvasti uusia.

21.07. jouduin vaihtamaan alkuperäisen, luultavasti Konelan asentaman, JVC:n kasettisoittimen uudempaan Sonyn cd-soittimeen. JVC oli tyylikäs peli, mutta se alkoi temppuilemaan liian usein. Se sammuili ilman selkeää syytä, eikä suostunut käynnistymään kuin vasta jonkin ajan kuluttua. Sen virittimen kuuluvuus oli myös turhan heikko.

Heinäkuussa 2017 peruutin kaupan pihalla ostoskärrykatokseen ja takapuskurin kiinnitysraudat vääntyivät. Ostin uudet sivu- ja päätykiinnitysraudat ja yritin vaihtaa ne toissa kesänä. Totesin tehtävän turhan hankalaksi suorittaa taloyhtiön parkkiruudussa bensatankin irrotuksen takia.

26.08. tätä vuotta annoin korjaamon hoitaa homman ja takapuskuri on taas suorassa. Tarkkaan ottaen vein Ladan sinne jo paria viikkoa aiemmin, mutta työtä ei voitu silloin tehdä, koska päätykiinnitysrautojen kromipultit olivat ruostuneet kiinni. Ne piti katkaista, mutta minulla ei ollut uusia pultteja. Hankittuani uudet kromipultit homma saatiin hoidettua.

Kesäkuussa toteamaani sisätilanlämmittimen puhaltimen toimimattomuuteen liittyi myös takalasin lämmittimen toimimattomuus. Sain ongelmaan vastauksen degeniltä 19.09. Tekniset kysymykset -osastolla:
https://ladakerho.fi/ladaboard/viewtopi ... 27&t=46095

Sisätilanlämmittimen puhallin ja takalasin lämmittimen releen ohjauskäämi ovat saman sulakkeen (numero 1) takana. Kyseinen sulake oli ehjä, mutta siinä oli kontaktihäiriö. Sulakkeen vaihdon jälkeen puhallin ja lämmitin ovat toimineet ongelmitta.

27.10. vein 21074:n talvisäilytykseen. Samalla irrotin kuskin penkin viedäkseni sen korjattavaksi.

01.11. Vein kuskin penkin verhoilijalle korjattavaksi. Kaikissa penkeissä on jälkikäteen asennettu irtopäällinen. Kuskin penkissä irtopäällinen oli revennyt selkänojan vasemmasta reunasta. Lisäksi alkuperäisessä päällisessä oli reikä samassa kohdassa. Kun nostin penkin verhoilijan pöydälle, paljastui lisää korjattavaa. Istuinosassa muutama jousi oli irronnut kiinnikkeistään. Jousitusta oli yritetty korjata rautalangalla ja letkuklemmarilla. Myös istuinosan vasen reuna oli hieman painunut. Samanlaista kangasta ei tietenkään enää saa, joten valitsin samansävyisen ja -tyyppisen kankaan tilalle.

Eilen hain verhoilijan purkamat alkuperäiset penkinlämmityselementit malliksi, että voisin hankkia uudet jostain autotarvikeliikkeestä. Samalla verhoilija esitteli minulle Ladani penkin selkänojan pehmustetta, joka on kumilla kyllästettyä hevosenjouhta. Nykyään kuulemma vain Mersuissa käytetään sellaista. Ladan penkin istuinosa on pelkkää vaahtomuovia.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

09.01. kävin hakemassa valmiin kuskin penkin verhoilijalta. Sitä ennen olin ostanut siihen Fixuksesta yleismallisen istuimenlämmittimen ja vienyt sen verhoilijalle asennettavaksi.
Kuva Kuva

Penkinlämmittimen johtosarjassa on kolmiasentoinen keinukytkin, rele ja sulakerasia. Niitä en vielä asentanut. Kytkimelle pitäisi löytää paikka jostain.
Kuva

24.02. kävin asentamassa penkin paikoilleen. Löysin kuskin penkinlämmittimen virtajohdon maton alta.
Kuva

Lattamallinen abicoliitin oli onneksi suojattu kunnolla sähköteipillä, sillä siihen tuli jatkuva 12V jännite, kun sytytysvirta oli päällä! Onkohan tämä normaali kytkentä näissä alkuperäisissä penkinlämmittimissä? Olin luullut, että penkinlämmittimet olisi kytketty takalasinlämmitimen kytkimen perään, kun niillä ei ole omaa kytkintä. Takalasinlämmitimen kytkin ei katkaissut penkinlämmittimen jännitettä. Ei ihme, että kummankin penkinlämmittimen virtajohdot ovat olleet irti.

Apukuskin puolella on varmaan sama tilanne, en ole vielä irrottanut penkkiä mittausta varten. Onneksi hansikaslokeron alla olevasta johtonipusta löytyi 20 A lattasulake, joka osoittautui penkinlämmittimen virransyötön sulakkeeksi. Otin sulakkeen pois, eikä abicoliittimeen tullut enää jännitettä. Suojasin sen uudestaan sähköteipillä odottamaan uuden penkinlämmittimen kytkentää.

Pari kuvaa uudelleenverhoillusta kuskin penkistä asennettuna:
Kuva Kuva

Samalla tallikäynnillä 24.02. sain vasemmanpuoleisen Talmu-huomiovalon taas toimimaan. Se alkoi syksyllä sammuilemaan ja lopulta ei syttynyt enää ollenkaan. Varmistin yleismittarilla, että valaisimen abicoliittimissä ei ollut kontaktihäiriötä. Puhdistin polttimon kontaktipinnat ja samalla huomasin, että kontaktipinnat heiluivat, koska niiden kiinnitykset olivat löysät. Kiristin kontaktipintojen kiinnitykset, kokosin Talmun ja sytytin huomiovalot. Vasen Talmu toimii taas.
Viimeksi muokannut Abis, 8.3.2020 12:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
pressa
Viestit: 10168
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Minun 2105 koppaisen istuinlämmittimissä oli pelkkä termostaatti, alle 5 astetta niin päällä. Eli ei ollut erillistä katkaisijaa, aina kun virrat kytketty niin päällä.
Avatar
degen
Viestit: 1278
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Oliko tuo ruudullinen penkinpäällinen siis vain irrallinen ja sen alla oli tavanomainen 2107-mallinen tumma sininen kangas? Siis samanlainen kuin minulla on combin takapenkissä? Minulla on siinä valkoisessa 1600SL:ssä ihan kokonaan penkit verhoillut vaaleansinisellä kankaalla, samoin kuin ovipahvit.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

degen kirjoitti:Oliko tuo ruudullinen penkinpäällinen siis vain irrallinen ja sen alla oli tavanomainen 2107-mallinen tumma sininen kangas? Siis samanlainen kuin minulla on combin takapenkissä?
Joo, ruudullisen näköiset penkinpäälliset ovat irtopäälliset. Niiden alla on samanlainen vaaleansiniharmaa kangas kuin ovipahveissa on. En muista millainen kangas sun combissa on?

Sent from my SM-G960F using Tapatalk
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
degen
Viestit: 1278
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Aaa eli sisustasi noudatttaa samaa kaavaa kuin minun valkoisessa Ladassa, eli ovipahvit ja penkit ovat samaa kuviota. Tavanomainen 2107-penkin kangas on tummansininen. Tuo siun Lada on siis erikoissisustainen. Jos auto oli kotoisin jostain pk-seudulta(?), joku paikallinen verhoomo lienee tuon vaaleanharmaan sisustakankaan tehnyt.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Tää mun 21074 on myyty uutena Savonlinnan alueelle ja se oli siellä ensimmäisellä omistajalla vuoteen 2015. Verhoilijakin sanoi, että penkki näytti siltä, että se on tuoreeltaan verhoiltu Suomessa uudelleen.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

pressa kirjoitti:Minun 2105 koppaisen istuinlämmittimissä oli pelkkä termostaatti, alle 5 astetta niin päällä. Eli ei ollut erillistä katkaisijaa, aina kun virrat kytketty niin päällä.
Kiitos tiedosta, tämä selventää asiaa.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Otin Ladan ajoon tasan kuukausi sitten 25.04. Ilo vasemman huomiovalon toimimisesta oli tuolloin lyhytaikainen, se lakkasi toimimasta ajettuani Ladan kotipihaan.

28.04. irrotin etumatkustajan penkin tutkiakseni sen istuinlämmitintä. Maton alta tulevan virtakaapelin Abico-liitin oli irronnut, tein siihen uuden liittimen. Kaapelin pää oli suojaamaton, mutta se ei aiheuttanut ongelmaa, koska siinä ei ollut jännitettä, vaikka kuskin istuimen kaapelissa on. Jossain on siis katkos, pitää tutkia sitä myöhemmin. Jätin kaapelin kytkemättä ja suojasin sen sähköteipillä.

16.05. vein Ladan katsastukseen, hylkäävä päätös tuli. Tyhjäkäynnillä oli liikaa happea. Kierroksilla oli liikaa häkää ja lambda-arvo oli liian suuri. HC-arvot olivat hyvät. Lisäksi tuli korjauskehotus reiästä pohjassa vasemmassa reunassa kuskin kohdalla.

Tässä arvot:
Tyhjäkäynnillä
CO%: 0,02
CO2: 9,60
HC ppm: 27
O2: 7,45

Kierroksilla
CO%: 0,75
CO2: 13,20
HC ppm: 30
O2: 1,57
Lambda: 1,050

Katsastaja epäili pakoputken vuotoa. Hän käynnisti Ladani ja nosti sen uudestaan ylös ja kokeili pakoputken kädellä koko mitalta, mutta ei löytänyt vuotoa. Katsastuksen jälkeen paikallistin vuodon pakosarjan ja pakosarjan mutkan väliseen tiivisteeseen.

Kuva
Vuotava tiiviste sekä viistosti yläpuolella vuodosta kielivä nokiesiintymä

Degen tarjoutui jälleen tekemään korjauksen. Tein osatilauksen etukäteen Mansemotorsiin: tiiviste, neljä messinkimutteria ja aluslevyt. Ajelin 20.05. Tampereelle hakemaan osat ja sieltä edelleen degenin pihalle samassa kaupungissa.

Kuva Kuva Kuva Kuva
Vanha tiiviste oli kiero. Kierossa kohdassa oli selvä vuodon jälki.

Kuva
Uusi tiiviste paikallaan.

Tiivisteen vaihdon jälkeen pakosarjan ja pakosarjan mutkan liitoskohta ei enää vuoda.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Tänä aamuna [25.05.] ajoin Ladan lämpimäksi ja vein sen päästömittaukseen paikalliselle korjaamolle. Mittaus ei mennyt läpi.

CO-arvot olivat liian korkeat tyhjäkäynnillä ja kierroksilla. HC- ja O2-arvot olivat kunnossa tyhjäkäynnillä ja kierroksilla. Päästölappua en saanut mukaan, koska mittaus ei mennyt läpi. Siitä ei jälleen tarvinnut maksaakaan mitään.

Kun lähdin korjaamon pihasta, tyhjäkäynti oli huonoa ja veto oli nykivää. Moottori oli ehtinyt jäähtyä liikaa. Kotimatkalla nykiminen loppui ja kotipihassa tyhjäkäynti oli ok. Mittaaja oli nuori, varmaan kesäharjoittelija. Mittaus kesti oudon vähän aikaa, eikä mittaaja pitänyt konetta kierroksilla kovin kauaa, ei ymmärtänyt lämmittää sitä.

Vien Ladan huomenna katsastuskonttorille mittaukseen. Siellä osataan yleensä mitata ja sieltä saa päästöarvot aina mukaan, vaikkei menisi läpi.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Pari hoidettua asiaa vielä unohtui.

29.04. Huomasin, että oikea peruutusvalo ei pala. 13.05. Totesin, että polttimo on ehjä. Parin tunnin aikana irrotin polttimon kannan piirilevystä, puhdistin piirilevyn kontaktipinnat alkoholilla ja hioin niitä hiekkapaperilla, parantelin kannan kontaktiliuskojen kosketusta piirilevyyn ja polttimoon.

Näistä ei ollut mitään apua. Lamppu paloi vain tietyssä asennossa, mutta ei pysynyt siinä. Vika korjaantui uudella polttimon kannalla, joka minulla onneksi oli varastossa. Vanha kanta oli löystynyt ja aiheutti kontaktivian.

20.05. Tampereen visiitilläni degen sai vasemman huomiovalon toimimaan. Polttimo paloi silloin, kun sen kanta roikkui huomiovalaisimen kuoren ulkopuolella. Kannan asettaminen valaisimen kuoren sisälle sai polttimon työntymään niin ulos kannasta, että se ei saanut enää kontaktia plusnapaan. Plusnavan kontaktiliuskaa sopivasti vääntämällä lamppu ei enää työntynyt liian ulos.

Lopuksi, tänään katsastuksen jälkitarkastus meni rimaa hipoen läpi. CO heilui laidasta laitaan, mutta kävi välillä hyväksyttävän rajan alapuolella, joten katsastaja päätti hyväksyä tuloksen. Inssi kierrätti konetta kunnolla mittauksen aikana. Happea oli tyhjäkäynnillä turhan paljon, mutta ei kuitenkaan yli 5% rajan. Mietin, että mahtaako katalysaattori olla käyttöikänsä päässä, kun CO-arvot ovat koholla? Degenillä oli myös eräs ilmasuutintekninen asia mielessä, joka on syytä tarkistaa.

Tässä päästöarvot:
Tyhjäkäynnillä
CO: 0,18 [% vol]
CO2: 14,00 [% vol]
HC: 81 [ppm vol]
O2: 1,30 [% vol]

Kierroksilla
CO: 0,30 [% vol] (Yläraja 0,30)
CO2: 13,80 [% vol]
HC: 53 [ppm vol]
O2: 0,70 [% vol]
Lambda: 1,010

EDIT: Kone ehti taas jäähtyä turhan paljon ennen mittausta. Konttorin pihasta lähtiessä tyhjäkäynti oli aavistuksen huonoa ja veto lievästi nykivää.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
raul
Viestit: 655
Liittynyt: 4.6.2006 21:20
Paikkakunta: Etelä

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja raul »

Katti lie kunnossa kun HC pysyy noinkin alhaisena, paljonko oli HC viime vuonna? Happea toi prosentti ei paljon tee ja putkivuodon korjaus pudotti sitä merkittävästi. Imuvuoto vielä mahdollinen. Säätämällä CO kohdilleen, mut ihan hyvä se tuossa ylärajallakin on. Miten nyt käynti ja kulutus? Jos vähän nykii, onko sytytysennakko oikea?
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
Avatar
pressa
Viestit: 10168
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Eihän tässä ole pakoputkessa sitä mittaus putkea jossa pitää olla kumitulppa päässä? Joskus jostain puuttui se tulppa ja siitä putkeen menevä ilma sotki seosta.
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

raul kirjoitti: 29.5.2020 1:13 Katti lie kunnossa kun HC pysyy noinkin alhaisena, paljonko oli HC viime vuonna? Happea toi prosentti ei paljon tee ja putkivuodon korjaus pudotti sitä merkittävästi. Imuvuoto vielä mahdollinen. Säätämällä CO kohdilleen, mut ihan hyvä se tuossa ylärajallakin on. Miten nyt käynti ja kulutus? Jos vähän nykii, onko sytytysennakko oikea?
Viime vuonna HC oli tyhjäkäynnillä 61 ja kierroksilla 56. Unohdin vielä mainita tämän: Ladani pakoputken päässä on kromikoriste ja degen huomasi sen alapuolella kaksi reikää. Liiallinen happi mittauksessa voisi johtua siitäkin?

Sytytysennakko on Mansemotorsin jäljiltä, joten uskon sen olevan oikea. Silloin, kun kone on lämmin, se käy hyvin, eikä nyi, mutta jos sen ajaa lämpimäksi, antaa vähän jäähtyä ja lähtee taas ajamaan, esiintyy alkumatkasta tuota huonoa tyhjäkäyntiä ja nykimistä. Tätä on esiintynyt koko sen ajan, kun tämä yksilö on ollut minulla. Degenin mukaan se on Axteceille "normaalia".

pressa kirjoitti: 29.5.2020 7:02 Eihän tässä ole pakoputkessa sitä mittaus putkea jossa pitää olla kumitulppa päässä? Joskus jostain puuttui se tulppa ja siitä putkeen menevä ilma sotki seosta.
Erikoinen pakoputken mIttausputki löytyy kyllä, mutta siinä on tulppa paikallaan.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

08.06. vein Ladan paikalliselle korjaamolle kuskin kohdalla olleen reiän paikkausta varten. Samalla vaihdatin moottoriöljyn + suodattimen, jäähdytysnesteen ja jarrunesteen. Pyysin korjaamoa myös tutkimaan miksi ohjaus narisee kääntäessä hitaassa vauhdissa.

Työt saatiin valmiiksi eilen. Ladaani hakiessani korjaamolta kerrottiin, että he olivat hitsanneet pohjassa olleen reiän lisäksi rapeiksi osoittautuneet takajousien yläpäät oikeassa ja vasemmassa takapyöränkotelossa. Jommalta kummalta puolelta oli jo nähnyt takakonttiin sisään. Näitä ei katsastusinssi ollut huomannut.

Kuva
Paikka pohjassa kuskin kohdalla vasemmassa reunassa

Kuva
Paikka vasemmassa takapyöränkotelossa

Kuva
Paikka oikeassa takapyöränkotelossa

Ohjauksen narinan syyksi he totesivat väljän keskimmäisen raidetangon. Esim. osanro FAG 840041710. VAZ-osanumero näyttää olevan 21013003011, pitää tilata Mansemotorsilta tuollainen.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Vastaa Viestiin