VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Nyt on 21074 taas entistä ehompi. Moottoriöljyt sekä kytkimen työsylinteri letkuineen on vaihdettu ja venttiilit säädetty.

Työsylinteri vuoti kuin seula ja letkukin oli murtunut. Kaikissa venttiileissä oli liikaa välystä.

Ladallani on nyt ajettu 164 000 km.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Venttiilien säätö teki kyllä hyvää. Tuntuu, että Ladassa on nyt enemmän vääntöä. Käyntikin on pehmeämpää.

Huoltokirjan mukaan edellinen venttiilien säätö oli tehty vuonna 2009 122 000 km:n kohdalla, eli 40 000 km sitten.



Sent from my SM-G920F using Tapatalk
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Vaihdoin tänään Ladaani uuden jäähdyttimen tuulettimen. Hankin uuden tuulettimen Mansemotorsilta jo keväällä, kun vanha tuuletin ei talviseisonnan jälkeen käynnistynyt ja moottori ylikuumeni talvitallin pihalla.

Ylikuumenemista ei ole sen jälkeen tapahtunut ja vanha tuuletin on toiminut, mutta asensin silti uuden tuulettimen, kun olin sen ostanut.

Kuvassa vanha ja uusi tuuletin.
Kuva
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

28.9. jouduin taas vaihtamaan pääsolenoidin. Vaihdoin sen degeniltä ostettuun DAAZin valmistamaan vähemmän käytettyyn yksilöön.

Solenoidivarastoni on nyt tyhjä, tilasin kaksi uutta Lada.shopista Belgiasta. Niidenkin pitäisi olla DAAZin valmistamia. Ne tuntuvat olevan kestävämpiä kuin uustuotantosolenoidit.

Syy pääsolenoidin vaihtoon oli taas kova nykiminen kaasua painaessa ja ylipäätään huono kaasuvaste. Nämä ongelmat alkoivat syyskuun aikana jouduttuani jälleen matelemaan aamuruuhkassa työmatkalla. Oireet hävisivät vaihdon myötä.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Kävin eilen Ladalla degenin luona Tampereella. Sytytysennakko palautettiin 10 asteesta 5 asteeseen. Se käännettiin keväällä 10 asteeseen, kun silloisten käyntiongelmien syitä yritettiin haarukoida. Vika ei kuitenkaan ollut sytytysennakossa, kuten tuolloin kirjoitin.

Lisäksi mittasimme eilen pääsolenoidin pulssisuhteita ajon aikana. Tarkoituksena oli varmistaa, että pääsolenoidi toimii oikein sen jälkeen, kun ykköskurkun pääsuutin vaihdettiin kesäkuussa koosta 85 kokoon 97,5. Toimivuus kyllä todettiin heti tuoreeltaan vaihdon jälkeen Ladan seistessä paikallaan, mutta mittaus haluttiin toistaa ajon aikana.

AFR-boksin kansi auki ja mittarin hauenleuat oikeisiin johtimiin. Mittaussykli sisälsi kaupunkiajoa, maantieajoa sekä moottoritieajoa. Mittausten perusteella pääsolenoidi toimii edelleen halutulla tavalla, eli pulssisuhdealue on alempana kuin vakiolla ykköskurkun pääsuuttimella. Toisin sanoen, pääsolenoidin aukioloajat ovat lyhyempiä.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

14.10. vaihdoin vasemman takaoven kahvan, sen ulkopuolisen. Vanha kahva ei enää avannut ovea. Syyksi paljastui kahvan akselin irtoaminen toisesta kiinnityspisteestään.

Kahvan akseli oli siis vain yhdestä pisteestä kiinni, eikä vipuvarsi ollut riittävä lukon avaamiseen. Vanhan kahvan olisi varmaan saanut korjattua, mutta vaihdoin sen, kun olin ehtinyt ostaa uuden.

Itse kahvan vaihto sujui helposti, mutta ovipahvin kiinnitys takaisin ei ollut niin helppoa. Olin varautunut koukkukiinnikkeiden rikkoutumiseen ja niitä hajosikin vajaa kymmenen kappaletta ennen kuin pahvi oli paikallaan.

Lisäksi pahvi on paikoitellen niin pehmeä, etten saanut kaikkia koukkuja kiinnitettyä. Onneksi kyseinen ovipahvi ei repsota pahasti, vaikka muutama kiinnike puuttuukin.

EDIT: Eilen sitten vein Ladan talvisäilöön. Otan sen taas ajoon huhtikuussa.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

19.04. otin Ladan taas ajoon. Käyttöönotto sujui hyvin ja n. 100 kilometrin matka talvitallilta kotipihaan meni ongelmitta.

Ladani viimeinen katsastuspäivä on 26.04, joten käytin sen tänään katsastuksessa. Arvelin etukäteen, että päästöt saattavat olla liian suuret, koska tyhjäkäynti on ajoittain huonoa.

Niinhän siinä kävi, että muuta vikaa ei ollut, mutta tyhjäkäynnin päästöarvot olivat liian korkeat.

Kierroksilla
CO 0,24
CO2 14,30
HC 74
O2 0,70
Lambda 1,030

Tyhjäkäynnillä
CO 2,50
CO2 12,30
HC 163
O2 0,90

Katsastusmies yritti pitkään saada päästöjä menemään läpi, mutta se ei onnistunut. No, nyt on kuukausi aikaa hieroa tuota kuntoon.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Unohdin mainita, että talviseisonnan jälkeen tuulilasinpesurin pumppu ei pyörinyt. Ennen katsastusta purin pumpun selvittääkseni mikä siinä oli vikana. Se ei ole onneksi kasassa kuin muutamalla ruuvilla.

Kokeilin, että propellin akseli pyörii. Pumpun moottorikin pyöri, kun käänsin sen akselia käsin. Moottorin akselin juureen oli kertynyt vähän ruosteista töhnää, jonka raaputin pois.

Kytkin pelkän moottorin piuhoihin ja vedin pyyhkijän viiksestä. Moottori pyöri taas! Laitoin pumpun kasaan ja vedin uudestaan pyyhkijän viiksestä. Pesuneste suihkusi jälleen tuulilasille. Mikä lie pumpussa ollut, mahtoiko olla vain jumissa talven jälkeen.

Tyhjäkäyntipäästöt selättääkseni vaihdoin tänään tyhjäkäyntisolenoidin uuteen. Edellisen kerran se on vaihdettu vuosi sitten. Ajoin moottorin lämpimäksi ja ainakin korvakuulolta tyhjäkäynti parani. Huomenna vien tämän eko-Ladan päästömittaukseen, katsotaan mikä on tulos.

EDIT: Korjasin kirjoitusvirheen.

Lisäksi kaasarissa oleva Axtecille ominainen kohokammion messinkitulppa, jonka irtoaminen katkaisi matkani viime kesänä, oli liikkunut hieman ulospäin, joten työnsin sen syvemmälle.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Käytin Axtecin tänään päästömittauksessa, ei mennyt vieläkään läpi. Tyhjäkäynnillä lambda-arvo oli hyvä, mutta HC n. 200.

Mittaaja sääti tyhjäkäynnin seosta ja kierroksia, mutta se ei auttanut. Uudesta tk-solenoidista ei ollut apua, eikä siitä, että ennen mittausta lämmitin koneen ja katalysaattorin moottoritiellä.

Mittauksen aikana moottori keitti, koska viime kesänä asentamani uusi jäähdyttimen tuuletin oli jumissa. Se pitää pyöriessään pahaa ääntä, koska ottaa ilmeisesti kiinni kehykseensä. Pitää tutkia mihin se hankaa.

Ja ettei elämä Axtecin kanssa olisi liian helppoa, ennen moottoritielenkkiä ja mittausta kohokammion messinkitulppa irtosi ja valutti bensan pois sammuttaen moottorin. Onneksi tämä tapahtui hiljaisella tiellä hitaassa vauhdissa.

Degen neuvoi tiivistämään tulpan foliolla, pitää tehdä se.

EDIT: Huonoon mittaustulokseen saattoi vaikuttaa se, että juuri ennen mittaukseen vientiä, moottoritielenkin lopussa, Check Engine -valo syttyi, vaikka moottori toimi ongelmitta.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Irrotin eilen jäähdyttimen tuulettimen. Se meni jumiin 30.4. ja piti pahaa ääntä pyöriessään, koska sen keskiö otti kiinni jäähdyttimeen. Keskiössä on selvät hankauksen jäljet, kuva alla. Jäähdytin ei ole onneksi vaurioutunut, siihen oli tarttunut vain vähän muovisilppua.

Kuva

Kun vaihdoin tuulettimen viime kesänä, asensin uuden samalla tavalla kuin vanhan. Samalla vaihdoin tuulettimen puslat ja propelli on ilmeisesti niiden takia tullut liian lähelle jäähdytintä.

Asensin nyt tuulettimen kauemmaksi jäähdyttimestä lisäämällä kaksi prikkaa tuulettimen kehyksen ja kehyksen kiinnityspisteiden väliin, kuva alla. Tämä auttoi, tuuletin pyörii vapaasti ja hiljaisesti termostaatin ohjaamana.

Kuva

Eilen myös mittailin yleismittarilla tyhjäkäynti- ja pääsolenoidien sekä happianturin jännitteitä selvittääkseni mistä korkeat tyhjäkäyntipäästöt voisivat johtua. Molemmat solenoidit saavat AFR:ltä jännitepulsseja. Tyhjäkäyntisolenoidi jää nakuttamaan, kun moottorin stumppaa nostamalla kytkimen jarrua vasten. Pääsolenoidi ei jää nakuttamaan, mikä on käsittääkseni normaalia.
EDIT: Ei se olekaan normaalia, myös pääsolenoidin pitää nakuttaa.

Lambaada-anturi tuottaa myös vaihtelevaa jännitesignaalia. Kun happianturin johdon irrottaa, moottorin käynti heikkenee nopeasti ja se sammuu.

Tänään ennen töihin lähtöä tiivistin kohokammion tulpan foliolla, jospa se nyt pysyisi paikallaan.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

05.05. vaihdoin pääsolenoidin. Laitoin viallisen tilalle solenoidin, jonka poistin tyhjäkäyntipiiristä 28.04., koska se oli ilmeisestikin ehjä. Asennuksen jälkeen testasin, että se jää nakuttamaan, kun moottorin stumppaa nostamalla kytkimen jarrua vasten.

Vein 2107:n kolmanteen päästömittaukseen eilen. Sekään ei mennyt läpi. Tällä kertaa sekä tyhjäkäynti- että kierrospäästöt olivat liian korkeat. Korjaamo yritti taas säätää kaasaria, mutta ei edelleenkään ollut apua, tulos ei muuttunut miksikään. Valitettavasti kyseinen korjaamo ei anna mittaustuloksia, jos mittaus ei mene läpi. Toisaalta silloin siitä ei veloitetakaan mitään.

Mittauksen aikana moottori kävi huonosti ja meinasi sammua, vaikka oli ennen sitä käynyt hyvin, oli ilmeisesti ehtinyt jäähtyä liikaa. Ladani moottorilla on aina ollut sellainen taipumus, että kun sen ajaa lämpimäksi ja antaa jäähtyä vaikka kaupassakäynnin ajan ja lähtee taas liikkeelle, se nykii voimakkaasti n. ensimmäisen kilometrin ajan. Moottorin taas lämmettyä nykiminen loppuu.

Pakko sanoa, että nyt Axtecin temppuilu harmittaa jonkin verran. Viimeisen jälkinäyttöpäivän lähestyessä otin kovat keinot käyttöön ja varasin ajan ManseMotorsin korjaamolle ensi viikolle.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Vein Ladan 16.05. ManseMotorsille korjattavaksi ja kyllä kannatti!

Kierrospäästöt olivat pielessä, koska aikaisempi monimerkkikorjaamo oli säätänyt tyhjäkäynnin seoksen liian rikkaalle yrittäessään saada hyväksyttyä mittaustulosta.

Tyhjäkäyntipäästöt olivat pielessä, koska virranjakaja oli viallinen. Virranjakajan akselissa oli välystä, jonka takia sytytysennakko siirtyi välillä liian aikaiselle.

ManseMotors asensi uuden virranjakajan sekä jakajan ja sytytyksen ohjainyksikön välisen johtosarjan. Vanha virranjakaja oli kuulemma myös väärän mallinen.

Näiden toimenpiteiden jälkeen päästöt olivat kunnossa. Ajoin suoraan ManseMotorsilta nokialaiselle katsastuskonttorille näyttämään päästölappua ja sain hyväksytyn katsastustodistuksen. :)

Tässä päästömittaustulokset:

Vähintään 2000 rpm
3580 rpm
CO 0,278 [% vol]
CO2 15,72 [% vol]
HC 56 [ppm vol]
O2 0,34 [% vol]
Lambda 1,004

Joutokäynti
970 rpm
CO 0,039 [% vol]
CO2 15,83 [% vol]
HC 61 [ppm vol]
O2 0,23 [% vol]
Lambda 1,006
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

21074:ni ohjauksesta on alkanut kuulua narinaa pysäköintivauhdissa oikealle käännettäessä. Mikähän sieltä on hajoamassa?

Lisäksi kytkinpoljin on alkanut vikisemään poljettaessa. Nostaessa ääntä ei kuulu. Kurkistin pikaisesti kuskin jalkotilaan ja painelin poljinta. Voisiko poljinmekanismi kaivata rasvausta vai onko pääsylinteri menossa?

EDIT: Totesin, että kytkinpoljin vikisee myös nostaessa.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Viime viikolla Ladassa alkoi esiintyä hyytymistä ryyppy päällä kaasua painaessa. Ilmiö poistui, kun moottori lämpeni ja ryyppy meni pois päältä.

Tämän takia vaihdoin tänään pääsolenoidin uuteen. Vanha oli käytetty, joka oli aiemmin ollut tyhjäkäyntipiirissä. Koeajolla moottori tuntui toimivan hyvin. Solenoidivarastoni on taas tyhjä. Pitää tilata uusia alkuperäismallisia Lada.shopista Belgiasta.

Koeajolle lähtiessä naapuri huomasi, että Siperian Mersusta vuotaa nestettä. Totesimme, että jäähdyttimen korkki vuotaa. Pitää tilata sellainenkin.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Noin 05.06. tienoilla huomasin, että sisätilanlämmittimen puhallin lakkaa välillä toimimasta. Saman ajon aikana se alkaa taas toimia.

Uusi jäähdyttimen korkki tuli Manse Motorsilta ja asensin sen 19.06. Ei vuoda enää.

28.06. vein Ladani degenille säädettäväksi. Degen oli ehdottanut ykköskurkun ilmasuuttimen vaihtamista Samaran Axtec-kaasarista otettuun kuulalliseen versioon, tavoitteena vähentää nykimistä erityisesti pintakaasulla ajettaessa. Sehän sopi minulle. Toinen ero ilmasuutinten välillä on se, että Samaran ilmasuuttimessa on isommat reiät kuin alkuperäisessä.

Ilmasuuttimen vaihdon jälkeen lähdimme koeajolle. Koeajoa varten degen kiinnitti taas pulssisuhdemittarin hauenleuoilla AFR-boksin pääsolenoidin liittimiin.

Koeajolenkki sisälsi jälleen kaupunkiajoa, maantieajoa ja moottoritieajoa. Koeajo sujui hyvin. Nykiminen tuntui vähentyneen. Moottoritiellä 120 km/h:n vauhdissa degen totesi, että pääsolenoidi annosteli hieman enemmän bensaa kuin alkuperäisen ykköskurkun ilmasuuttimen ollessa asennettuna.

Kotimatka Kolmostietä pitkin Tampereelta pk-seudulle sujui myös hyvin. 1600 tuntui olevan aikaisempaa halukkaampi kiihtymään vielä 120 km/h:n mittarinopeudesta ylöspäin.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Vastaa Viestiin