VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Mansemotorsilla ei ollut pelkkää keskiraidetankoa, oli vain setti, jossa on myös vasen ja oikea raidetanko. En tarvinnut niitä, joten tilasin Autodocilta Lemförderin keskiraidetangon.
Kuva

09.07. vein Ladani paikalliselle korjaamolle keskiraidetangon vaihtoon. Vaihdon jälkeen tehtiin luonnollisesti pyöränkulmien säätö.
Kuva

Vasen aurauskulma oli 0 astetta 29', eli vähän pielessä ohjearvoon verrattuna (0 astetta 10' - 0 astetta 20'). Oikea aurauskulma olikin sitten reilusti pielessä, 2 astetta 58' :shock:. Eipä ihme, että Ladani ei tuntunut vakaalta moottoritiellä. Rattikin on nyt suorassa, mikä tuntuu oudolta.

Korjaamolta kerrottiin, vasen ja oikea raidetanko ovat keskenään erimittaiset, ja että kulmia säätäessä toisesta meinasi loppua säätövara kesken.

Säätöraportin mukaan camberin ohjearvot ovat 0 astetta 10' - 0 astetta 50'. Ennen säätöä ne olivat V -0 astetta 35' ja O -0 astetta 32'. Säädön jälkeen ne ovat V -0 astetta 35' ja O -0 astetta 34', siis miinusmerkkiset. Ihmettelimme degenin kanssa voiko tuo olla oikein?

Joka tapauksessa, ohjaus tuntuu nyt paljon paremmalta. Hurja klappi, jonka luulin olevan Ladalle normaalia, on poissa. Pieni klappi ohjauksessa on edelleen.

Narina hitaassa vauhdissa kääntäessä hävisi aluksi, mutta sitä esiintyy vieläkin joskus. Voisikohan apusimpukkakin olla vaihtokunnossa?

Seuraavana projektina asentelen Ladaan nimimerkki sakkelta ostamaani Blaupunktin aktiivisubbaria. Laitan kuvia siitä myöhemmin.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
pressa
Viestit: 10168
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Abis kirjoitti: 6.8.2020 13:35Säätöraportin mukaan camberin ohjearvot ovat 0 astetta 10' - 0 astetta 50'. Ennen säätöä ne olivat V -0 astetta 35' ja O -0 astetta 32'. Säädön jälkeen ne ovat V -0 astetta 35' ja O -0 astetta 34', siis miinusmerkkiset. Ihmettelimme degenin kanssa voiko tuo olla oikein?
Eli camperia ei säädetty, vaan muutos johtuu tuosta aurauksen säätämisestä. Onko alustaa madallettu? Siitä voi johtua tuo camperin miinuksella oleminen. Toki itse olen myös laittanut "leikkiautoon" miinukselle nuo camperit, niin ei väänny pyörä niin helposti/paljon alle. Miksi takapään arvoja ei tulostettu näkyviin? Antaisi paremman kuvan autosta kun näkisi taka-akselinkin suunnan ja kulkukulman.
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

pressa kirjoitti: 6.8.2020 14:55 Eli camperia ei säädetty, vaan muutos johtuu tuosta aurauksen säätämisestä. Onko alustaa madallettu? Siitä voi johtua tuo camperin miinuksella oleminen. Toki itse olen myös laittanut "leikkiautoon" miinukselle nuo camperit, niin ei väänny pyörä niin helposti/paljon alle. Miksi takapään arvoja ei tulostettu näkyviin? Antaisi paremman kuvan autosta kun näkisi taka-akselinkin suunnan ja kulkukulman.
Alusta on täysin vakio, ei ole madallettu. En tiedä miksei raportissa ole taka-akselin arvoja, ihmettelin sitä itsekin.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Abis kirjoitti: 6.8.2020 13:35 Seuraavana projektina asentelen Ladaan nimimerkki sakkelta ostamaani Blaupunktin aktiivisubbaria. Laitan kuvia siitä myöhemmin.
07.08. sain valmiiksi Blaupunkt ODsb 8000A:n asennuksen. Kirjoitin siitä oman topicin Viritys ja modifiointi -osioon:
https://www.ladakerho.fi/ladaboard/view ... =3&t=46656
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Edellisestä viestistä on kulunut turhan paljon aikaa, tässä kuulumisia.

01.-02.04. vaihdoin mittariston taustavalaistuksen lamput LED-polttimoiksi. Alkuperäismalliset hehkulamput olivat turhan himmeät ja osa niistä oli palanut. Polttimon tyyppi on BA9s 3W. Ostin LEDit Motonetistä. Taustavalaistuksen lamppuja on neljä kappaletta.

Kuva Kuva
Konelan korjaamokäsikirjassa eikä Haynes-manuaalissa ei kerrota missä mittariston kiinnitysruuvi tarkalleen sijaitsee. Degen valaisi minua tässä asiassa. Ruuvi on lämpötilan säätimien oikealla puolella peitelevyn alla, jota koristaa tuulilasin lämmityksen symboli.

Kuva Kuva
Järkevintä olisi irrottaa mittaristo kokonaan, jotta pääsee helposti käsiksi sen takana oleviin lamppuihin. Nopeusmittarin vaijeri, Economy-mittarin alipaineletku ja sähköliittimet irtosivat helposti. Trippimittarin vaijeria en viitsinyt irrottaa, koska se kiinnitetään pienellä sokalla ja epäilin, etten saisi sitä takaisin paikalleen käsikopelolla. Siksi en saanut mittaristoa täysin irti ja jouduin vaihtamaan lamput käsikopelolla ahtaista väleistä. Lienee helpompaa irrottaa tuo sokka.

Kuva
Kuvassa mittaristo irti trippimittarin vaijeria lukuunottamatta.

Kuva
Nyt taustavalaistus on vähintään riittävä.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

02.04. sain myös kuskin oven punaisen varoitusvalon toimimaan ensimmäistä kertaa omistukseni aikana. Toimimattomuuden syynä oli ilmeisesti likainen ovikatkaisija. Puhdistin myös polttimon kannan liittimet.

Vasemman etuoven varoitusvaloa en saanut toimimaan ovikatkaisijan puhdistuksella. Kaapelointia tutkimalla selvisi, että valon molemmat johtimet on katkaistu oven sisäpuolelta. Siihen on varmaan ollut jokin todella hyvä syy.

Olen vaihtanut molempiin oviin myös LED-polttimot.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
jarkoc
Viestit: 35
Liittynyt: 6.7.2009 11:51
Paikkakunta: Nastola

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja jarkoc »

Trippimittarin vaijeri kannattaa irroittaa siitä nollausnupikasta, pieni mutteri nupin ympäriltä auki ja sen jälkeen lähtee sisääntyöntämällä irti
Lada 2105 1500s -90
Lada 2104 1700i -97
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

jarkoc kirjoitti: 2.7.2021 15:25 Trippimittarin vaijeri kannattaa irroittaa siitä nollausnupikasta, pieni mutteri nupin ympäriltä auki ja sen jälkeen lähtee sisääntyöntämällä irti
Juu, tajusin tuon sen jälkeen, kun olin saanut homman tehtyä. :lol:

12.05. Vasemmanpuoleisen takasivuikkunan nostomekanismi hajosi. Tarkemmin sanottuna, ikkunaan liimattu pellinpala irtosi liimauksen petettyä. Pellinpala on kiinni vaijerissa, joka nostaa tai laskee pellinpalaa ja sitä kautta ikkunaa, kun kampea liikutetaan.
Kuva

Pellinpalaa ei voi enää liimata ikkunaan, vaan liimaus pitää korvata puristusmekanismilla. Samanlainen ratkaisu on 2107:n etusivuikkunoissa, eikä mitään liimaa. Olen askarrellut osia siihen, mutta toistaiseksi ikkuna pysyy ylhäällä Ikean hyllynkannattimen ja nippusiteiden voimalla.
Kuva

22.05. vein Ladani perinteiseen kevät- ja katsastushuoltoon Degenin luo. Hän halusi tarkistaa, että 2019 kesäkuussa asentamansa ykköskurkun ilmasuutin oli varmasti oikeanlainen. Olihan se: Samaran Axtecin kuulallinen versio, jossa oli oikea määrä reikiä.

En ollut vaihtanut Ladani jarrutehostimen alipaineletkua omistukseni aikana ja Degen oli suositellut sen vaihtoa, jos päästöt eivät ole kohdallaan. Hänen varastostaan sattui löytymään uusi letku sopivaan hintaan. Irrotettuamme vanhan letkun totesimme sen olevan aivan hapertunut. Uuden alipaineletkun asennuksen jälkeen tyhjäkäynti parani huomattavasti. Ladallani oli ajettu tässä vaiheessa n. 175 000 km.

25.05. vein Ladan katsastukseen ja päästöt olivat kunnossa. Tosin, katsastushenkilö joutui lämmittämään katalysaattoria jonkin aikaa saadakseen kierrospäästöt sallittujen raja-arvojen sisälle.

Tässä päästöarvot:
Tyhjäkäynnillä
Joutokäynti
CO 0,00 [% vol]
CO2 14,50 [% vol]
HC 62 [ppm vol]
O2 0,80 [% vol]

Kierroksilla
CO 0,30 [% vol] (Sallittu 0,30)
CO2 14,50 [% vol]
HC 51 [ppm vol] (Sallittu 100)
O2 0,44 [% vol] (Sallittu 5)
Lambda 1,010 (Sallittu 0,97-1,03)

Hyvistä päästöarvoista huolimatta Ladani kuitenkin hylättiin katsastuksessa, mutta siitä lisää seuraavassa viestissä.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Ladani hylättiin 25.05. katsastuksessa näistä syistä:
- Reikä vasemmassa takapyöränkotelossa pyörän takana
- Reikä pohjassa oikealla etumatkustajan alla
- Oikea yläpallonivel välyksellinen

28.05. se korjattiin, hitsattiin ja katsastettiin. Samana päivänä huomasin, että vasen huomiovalo ei pala. Sen polttimo oli loppuunpalanut ja niin hapertunut, että lasikupu jäi käteeni polttimoa irrottaessa ja jouduin kaivamaan kannan pois valaisimesta pihdeillä.

31.05. totesin, että Ladani ei käynnisty, koska akku oli tyhjä. Lainasin kaverilta Ctekin ylläpitolaturin. Laturin testit menivät läpi: akku vastaanottaa ampeerit ja voltit sekä säilyttää varauksen, vaikka onkin ikivanha. Työvuorojen takia sain akun ladattua lopullisesti täyteen vasta 06.06.

07.06. moottori käynnistyi ladatulla akulla ja koeajo sujui hyvin. Ihmettelin mikä oli tyhjentänyt akun, kun se kerran näytti olevan kunnossa. Jättäessäni Ladan parkkiin huomasin, että sisävalo jäi palamaan. Se oli tyhjentänyt akun, mutta en ollut huomannut sen palamista, koska oli niin valoisaa.

Samana päivänä huomasin, että lähivalot eivät toimi, mutta parkit ja pitkät toimivat. Koska huomiovaloistakin paloi vain toinen, sain tarpeekseni Ladan temppuilusta ja jätin sen seisomaan kuukaudeksi.

07.07. sain lähivalot taas toimimaan. Nimimerkki Anan neuvosta tarkistin lähivalojen sulakkeiden kontaktipinnat. Releen olin sitä ennen vaihtanut, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Asensin vanhan releen takaisin.

Lähivalojen sulakkeet olivat ehjät. Vedin toista sulaketta vähän ylöspäin, enkä irrottanut kumpaakaan, mutta sen jälkeen lähivalot alkoivat taas palamaan. Varmuuden vuoksi kiristin vielä lähivalojen sulakkeiden pidikkeitä pihdeillä.

08.08. korjasin vasemman takaikkunannostimen korvaamalla liimauksen puristusmekanismilla, mutta siitä ei tullut hyvä. Puristusmekanismi irrottaa otteensa ikkunasta, kun ikkuna lasketaan ja nostetaan riittävän monta kertaa. Siihen pitää keksiä jokin parempi ratkaisu.

Ovipahvikin aiheutti murhetta. Suurin osa ovipahvin kiinnitysnastoista jäi kiinnittämättä, koska pahvi on niin huonossa kunnossa kosteusvaurioiden takia. Onneksi oven sisäkahva pitää pahvin paikallaan.

Alla kuva puristuspatentistani. Ikkunalasi puristuu ruuveilla kahden metallilevyn väliin, joista toinen oli alunperin liimattu lasiin. Metallilevyjen ja lasin välissä on pala muoviletkua estämässä lasin murtumista.
Kuva
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
pressa
Viestit: 10168
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

"puristuspatentissasi" on pari virhettä. Ruuvien alapuolella ei ole vähän lasia paksumpaa vastetta eli puristin ei purista lasia koko alalta vaan pelkästä alareunasta. Lasin ja pellin välissä on liukas muoviseos letku joka ei lisää pitoa, välissä pitää olla pala polkupyörän sisärengasta tai muuta vastaavaa pehmeää kumia.
On tullut tehtyä muutama puristin ja ovat pysyneet.
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

pressa kirjoitti: 27.8.2021 7:07 "puristuspatentissasi" on pari virhettä. [...]
Kiitos neuvosta, pitää parannella tuota puristinta myöhemmin.

05.08. vaihdettiin moottoriöljy, suodatin ja laturinhihna. Ladallani oli siinä vaiheessa ajettu 175 580 km.

09.08. vaihdoin ilmansuodattimen. Samalla huomasin, että imuilman lämmitysputki on revennyt ilmansuodattimen päästä. Sen vaihto on työjonossa.

31.08. lähdin Ladalla töihin aamuvuoroon. Onneksi ennen klo 6 ei ollut vielä ruuhkaa, sillä Lada ei käynyt tyhjää lämpimänä ollenkaan. Liikennevaloissa vedin käsijarrun päälle, että pystyin antamaan kaasua ja pitämään moottorin käynnissä. Kiíhtyminenkin oli hyvin heikkoa.

Ennen töistä lähtöä tarkistin jäävätkö sekä pääpiirin että tyhjäkäyntipiirin solenoidit nakuttamaan, kun moottorin stumppaa jarrua vasten. Kyllä jäävät, joten solenoidit ja AFR-boksi ovat toimintakykyisiä. Vaihdoin tyhjäkäyntisolenoidin kotimatkaa varten, mutta sama vika jatkui. Ryypyn mennessä pois päältä tyhjäkäynti häviää.

Kello 14 jälkeen oli jo enemmän autoja liikenteessä ja eteneminen oli hankalaa moottorin sammuessa aina liikennevaloissa. Minulla lienee maailman ainoa 2107, jossa on start/stop-järjestelmä.

Degen neuvoi kokeilemaan palautuuko tyhjäkäynti katkaisemalla tk-solenoidin kara. En ole ehtinyt tutkimaan sitä vielä. Muistaakseni se auttoi vastaavassa tilanteessa pari vuotta sitten.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
pressa
Viestit: 10168
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Eikö sitä vanhaa solenoidia mistä kara on katkaistu ole hansikaslokerossa?? Sellainen olisi hyvä olla kun ei paljoa tilaa vie ja on nopea vaihtaa...
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

pressa kirjoitti: 8.9.2021 22:45 Eikö sitä vanhaa solenoidia mistä kara on katkaistu ole hansikaslokerossa?? Sellainen olisi hyvä olla kun ei paljoa tilaa vie ja on nopea vaihtaa...
Tulisihan se säilytettyä, jos tämä olisi usein toistuva vika. Edellinen vastaava tapaus oli keväällä 2018, tuolloin pääpiirissä.

Epäilen tukosta tyhjäkäyntipiirissä. 21.09. kaadoin tankkiin Bilteman bensiinin lisäainetta 36-674 puhdistustarkoituksessa, mutta se ei palauttanut tyhjäkäyntiä. Tyhjäkäyntisolenoidin karan katkaisu lopulta palautti tyhjäkäynnin. Nyt Ladallani pystyy ajamaan, mutta se booaa aluksi kaasua painaessa.

Nyt olen Tampereella degenin luona. Hän lupasi tutkia mikä bensansaannissa on vikana.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

29.09. sain tosiaan ajettua Ladani Helsingistä Tampereelle, mutta kaasuvaste oli huono. Poljinta piti pumpata, että kone otti kierroksia. Moottoritiellä kävi kertaalleen jopa niin, että ajaessani 120 km/h viitosvaihde päällä nopeus alkoi hidastua, vaikka painoin kaasun pohjaan. Vaihdoin neloselle, poljin kaasua ja onneksi nopeus alkoi taas kasvaa.

Degen löysi Ladastani kaksi vikaa, jotka selittivät käyntiongelmat:
1) Virranjakajan kannen hiili oli aivan loppuunkulunut ja pyörijä samasta kohdasta ruosteessa.
2) AFR-boksi oli viallinen. Se ei antanut tyhjäkäynti- eikä pääpiirille impulsseja. Check engine -valokaan ei syttynyt Tampereelle lähtiessäni.

Kuva
Kuvassa virranjakaja ja vanha kansi

Virranjakajan kansi oli musta tarvikeosa, sen tilalle laitettiin ruskea alkuperäisosa. Pyörijästä hiottiin ruosteet pois. AFR-boksin tilalle löytyi degenin varastosta ehjä yksilö.

Ihmettelen, että moottori kävi niinkin hyvin, kun AFR-boksi oli täysin kuollut. Olin toki katkaissut tk-solenoidin karan, joka auttoi bensan saannissa, mutta silti. Myös se ihmetyttää, että kun totesin tyhjäkäynnin puuttumisen elokuun lopussa, varmistin, että solenoidit nakuttivat. AFR-yksikkö lienee hajonnut sen jälkeen. Luultavasti virranjakajan kannen hiilen puuttuminen on edesauttanut AFR-yksikön hajoamista?

Tampereen reissulla vaihdettiin myös polttoaineen suodatin, kun minulla sattui sellainen olemaan. Sen vaihto oli jäänyt odottamaan parempaa hetkeä, kun toinen letkuklemmareista oli jumissa. Eikä se auennut nytkään, vaan letku piti katkaista sen kohdalta. Lisäksi revennyt imuilman lämmitysputki vaihdettiin ehjään.

EDIT: Myös sytytysennakko säädettiin säätölaitteella arvosta 2 astetta ennen yläkuolokohtaa arvoon 5 astetta eykk.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
pressa
Viestit: 10168
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Boksista on voinut kärvähtää BD136 tehotransistorit, ei ole kalliita eikä kovin paha vaihtaa.
Vastaa Viestiin