VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Päätin ostaa elämäni ensimmäisen harrasteauton. Olin jo pitkään haaveillut sellaisesta ja päädyin budjettisyistä Ladaan. Toki Lada on myös merkkinä kiinnostava.

Pitkän pähkäilyn ja jahkailun jälkeen löysin Nettiautosta alkuperäisenä säilyneen 1600SL:n, joka oli ikäisekseen vähän ajettu ja hyväkuntoinen. Bonuksena Ladassa oli tyyliin sopivat lisäpitkät ja keltaiset huomiovalot. Ainoana miinuksena oli myyjän mukaan viallinen kaasutin, joka aiheutti ajoittaista nykimistä ja sammumista tyhjäkäynnillä. Auto oli kuitenkin katsastettu.

Koeajolla totesin nykimisen itsekin, mutta pienen pohdinnan jälkeen päätin ottaa haasteen vastaan ja ostaa Ladan itselleni. Kaupat tehtiin 9.9. kuluvaa vuotta. Hain Ladan ajamalla naapurikunnasta Tuusulasta. Rouva ajoi käyttiksellä perässä hinausvaijeri takakontissa. Hinausvaijeria ei onneksi tarvittu, vaikka Lada sammui kotimatkalla kaksi kertaa :).

Mobilisti-lehden FB-ryhmässä sain tietää, että tässä laitteessa on katalysaattorin lisäksi pahamaineinen sähköisesti ohjattu Axtec-kaasutin. Samassa ketjussa Lada-Jussi kertoi minulle, että lievät käyntihäiriöt ovat tämän mallin ominaisuus :D.

Ladan katalysaattorin olemassaolo selvisi minulle vasta kaupanteon jälkeen lukiessani rekisteriröintitodistuksen teknistä osaa. Lisäksi kojetaulussa on tarra jossa lukee "Vain lyijytöntä 95E polttoainetta". Tässä valossa on outoa, että myyjä sanoi tankanneensa autoon 98E:n lisäksi lyijynkorviketta, koska hänen mukaansa "niin vanha auto tarvitse lyijyllistä bensaa"? Onneksi Lada ei ehtinyt olla hänen käytössään kuin alle puoli vuotta.

12.9. aamulla töihin ajaessa meno hyytyi yhtäkkiä täysin 80 km/h:n vauhdissa. Kaasupolkimen painamisella ei ollut mitään vaikutusta eikä alaspäin vaihtaminen auttanut. Painoin kytkimen pohjaan ja poljin kaasua. Kone suostui ottamaan kierroksia ja yhtäkkiä hyytyminen loppui ja matka jatkui.

Raportoin tämän edelleen samaan FB-ketjuun, johon Lada-Jussi totesi, että tuo ei ole enää normaalia. Päätin varata ajan seuraavalle päivälle Helsingin Viking Motorsiin, jossa olin kuullut olevan Lada-osaamista venäläisten asentajien ansiosta.

Iltapäivällä töistä lähtiessä kävin Käpylän Shellillä tankkaamassa oikeaoppisesti 95E:tä. Tankkauksen jälkeen käyntihäiriöt muuttuivat lievistä katastrofaalisiksi. Nykiminen oli todella rajua ja heti, kun nostin kaasupolkimen Lada sammui. Jouduin kierrättämään konetta voimakkaasti, jotta sain Ladan liikkeelle ja pysymään käynnissä. Onneksi tajusin, että olin aivan Metsälässä sijaitsevan Viking Motorsin lähellä ja päätin ajaa Siperian Mersun sinne saman tien, vaikka varattu aika oli vasta seuraavana päivänä.

Kytkin käryten sain jatkuvasti sammuvan Ladan nilkutettua korjaamolle. Onneksi siellä oli vielä muutama henkilö paikalla myöhäisestä ajankohdasta huolimatta ja sain jätettyä avaimet heille. Ladani oli työn alla 13.-23.9. Sinä aikana korjattiin kaasarin toisen sähköliittimen (suuttimen ohjaus?) rikkinäiset kierteet, hiottiin kiero tiivistepinta suoraksi, vaihdettiin kaasarin kannentiiviste sekä bakeliittitiiviste, imusarjan tiiviste ja tutkittiin miksei kuskin oven ikkunahissi toimi. Eniten aikaa vei tyhjäkäynnin säätö, jota ei saatu täysin kuntoon. Auto on kuitenkin ajokunnossa. Kaikki tämä tuli maksamaan vain 170 euroa, olin varautunut suurempaan summaan.

Nyt Ladan käyntiongelmat ovat samalla tasolla kuin ostaessa :D, eli nykimistä, hyytymistä ja satunnaista tyhjäkäynniltä sammumista esiintyy edelleen. Toimisikohan se paremmin, jos tankkaisin 98E:tä (ilman lyijynkorviketta)? Voiko lambda-anturi vaurioitua lyijynkorvikkeesta?

Lopuksi, kuskin oven ikkunahissi ei toimi, koska vaijeri on poikki ja pari rullaa puuttuu. Niitä ei saanut Mansemotorsilta. Ikkuna pysyy ylhäällä puupalikan avulla :D. Olisiko jollakulla myydä 2107:n kuskin oven ikkunamekanismia?

Edit: korjattu kirjoitusvirhe
Viimeksi muokannut Abis, 25.9.2016 10:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
pressa
Viestit: 10168
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Enpä tiedä mitkä häiriöt ovat normaaleja, oma axtec ladani kävi ihan kunnolla, toki se ei olut kuin alle kymmene vuotta minulla käytössä. Ainut asia mitä on tehty, oli tyhjäkäynnin säätö 2000 vuonna kun oli hivenen korkea. Vuosittain puhdistin ja voitelin kaasuttimen vivuston ja pottoainesuodattimen vaihdoin joka toinen vuosi. Huoltamatta ei toimi mikään ja asiantuntemattomat "korjaavat" hajalle näitä. Axtec järjestelmä ei ole ollut venäjällä käytössä eli vain vienti varuste, siksi perus venakot eivät järjestelmää tunne. Älä tee mitään summissa, tarkista ensin vaikka kaikkien letkujen järjestys ja tiiviys.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Mun pojalla oli kans AXTEC lada 1500 kuutiosenttiä.Siinäkin oli käyntihäiriöitä mutta ei niin pahoja etteikö hän olisi ajant 3 vuodessa noin 40 000km.Ainakin moottoritielle tultaessa kaasua piti höllätä eikä painaa.Jotenkin hän oppi sillä ajamaan.Vetoon vaikutti ulkolämpötila,Moottorin lämpötila,moottorin kierrosluku suhteutettuna kuun kiertoon ja siihen oliko Venus nouseva vai laskeva horisontissa :D
Avatar
jta
Viestit: 4360
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja jta »

Ensinnäkin tervetuloa joukkoon kummaan. Aloititkin tämän harrasteen hieman vaativammalta tasolta. :D Jaska HKI:n kuvaus tuon järjestelmän toiminnasta osui kyllä täysin nappiin. :lol: Järjestelmä on omalaatuinen mutta oikein toimiessaan hyvä. Vikaantuessaan vaan saattaa sitten olla sellainen että täytyy uhrata musta kukko täydenkuun aikaan jotta tuon saa toimiin kunnolla.

Tuo ajaessa nykiminen ja joutokäynnillä sammuilu ei kuulu normaaliin toimintaan. Voisi epäillä imuvuotoa vielä jossain eli alipaineletkujen vaihto ja samalla niiden oikean järjestyksen tarkistaminen. Lada infosta löytyy hyvä kaaviokuva letkuille ja ladashopista korjaustikku josta löytyy kattava manuska axtec järjestelmän saloihin. Myöskin hakusanalla Axtec löytyy foorumilta paljon tietoa. Myöskin tuo Pressan mainitsema vivustojen huolellinen puhdistus ja voitelu kannattaa tehdä. Yksi potentiaalinen vikakohde voisi olla myöskin koho joka jumittelee välillä tai sitten on sopivasti vettunyt ettei kellu enää kunnolla.

Niin ja Ladathan ei tuota lyijynkorviketta tarvitse. 98 voisi olla varmempi bensa vähäisemmän etanolimäärän vuoksi.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
degen
Viestit: 1278
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Onnittelut hyvästä valinnasta. Itse olen ajanut axteckilla 110 000 km eikä loppua näy. Imuvuodot tekee pahoja temppuja noille ja siksi ne pitää korjata ehdottomasti. Niistä johtuvat muun muassa sammuilut ja nykimiset sekä tyhjäkäynnin heittelyt. Toimiiko tossa kieŕroslukumittari? Jos käyntihäiriön iskiessä se alkaa heitellä, vika on sytytyksessä. Noissa voi käyttää sekä 95e10 ja 98e bensaa. Kumpikin toimii. Tyhjäkäynnin pieni, kiekkakellosta havaittava heilahtelu kuuluu asiaan.isompi soutaminen ei. Selkeä nykiminen on kiellettyä myös. Minä en voi allekirjoittaa väitettä omalaatuisesta käytöksestä sillä oma axtec kiihtyy kun kaasua painaa ja moottorijarruttaa, kun kaasun nostaa. Niinku normaali auto tekee. Solenoidisuutinten hajoaminen saa aikaan myös pahoja nykimisiä. Olen ajanut muuten 95e10 bensaa 70000 km ja ei ongelmia. Tosin kaasuttimen koolle saattaa pitkässä juoksussa tehdä tenu temput mutta siihen kuluu kymmeniä tuhansia kilsoja.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
pressa
Viestit: 10168
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kyllä axtec toimii kun se on kunnossa.
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Kiitos kaikille neuvoista :).
pressa kirjoitti:Axtec järjestelmä ei ole ollut venäjällä käytössä eli vain vienti varuste, siksi perus venakot eivät järjestelmää tunne. Älä tee mitään summissa, tarkista ensin vaikka kaikkien letkujen järjestys ja tiiviys.
Arvelinkin, että nämä venäläiset asentajat eivät tätä järjestelmää tunne, kun korjaamon työnjohtaja sanoi useampaan kertaan sen olevan vientimalli, johon ei kuulemma sen takia saa uutta kaasaria Mansemotorsilta. Täytyypä tarkistaa ensin nuo ilmaletkut. Kerhon jäsenmaksu on maksettu ja korjausmuistitikku on tilauksessa.
degen kirjoitti:Toimiiko tossa kieŕroslukumittari? Jos käyntihäiriön iskiessä se alkaa heitellä, vika on sytytyksessä.
Juu, kiekkamittari toimii. En ole havainnut, että se olisi heitellyt nykimisen alkaessa. Täytyy tarkkailla sitäkin.

Raju nykiminen jatkui tänään kotimatkalla :(. Menomatkalla ei ollut vielä ongelmia. Huomasin, että pintakaasulla ajaminen voi liipaista tämän rajun nykimisen. Täyskaasulla ajaminen sitävastoin lopettaa nykimisen. Pääsin ajamaan useita kilometrejä moottoritietä poljin pohjassa. Kaasun hellittäminen palauttaa oireet.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
degen
Viestit: 1278
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Tarkastivatko ne siellä korjaamolla solenoidisuutinten kunnon? Sökö pääsolenoidi tekee tommosta.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

degen kirjoitti:Tarkastivatko ne siellä korjaamolla solenoidisuutinten kunnon? Sökö pääsolenoidi tekee tommosta.
Hyvä kysymys. Yritin kyselllä mitä kaikkea olivat käyneet läpi, mutta se aiheutti työnjohdossa vain ärtymystä ja vastauksen: "Nää kaverit on venäläisiä, kyllä ne tuntee Ladat". :-x

Täytyy tilata Mansemotorsilta uudet solenoidisuuttimet, näyttävät olevan niin halpoja, että ne voi vaihtaa, vaikka vikaa ei olisikaan.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

No niin, Matkahuolto toi uudet solenoidisuuttimet ja vaihdoin ne tänään. Kummassakin oli tyhjäkäyntisuutin, mutta pystyin onneksi siirtämään vanhan pääsuuttimen uuteen solenoidiin.

Uudet solenoidisuuttimet:
Kuva

Vasemmalla uusi tyhjäkäynnin solenoidisuutin, oikealla vanha:
Kuva

Vanha tyhjäkäynnin solenoidisuutin vaikutti ehjältä, mutta pääsolenoidisuutin ei. Vanhan pääsolenoidisuuttimen suutin oli irti solenoidista, koska suuttimen sovitus ei ollut riittävän tiukka. Levitin suuttimen helmaa hieman kärkipihdeillä, jotta se istuisi tiukemmin uudessa pääsolenoidissa.

Vanha pääsolenoidisuutin:
Kuva

Vanha tyhjäkäynnin solenoidisuutin irrotettu (aukko Solex-tekstin yläpuolella), vanha pääsolenoidisuutin vielä paikallaan:
Kuva

Uudet solenoidisuuttimet paikoillaan:
Kuva

Suuttimien vaihdoin jälkeen rajua nykimistä ja hyytymistä ei enää esiintynyt, mutta tyhjäkäyntiongelmat jäivät. Kylmänä kone pysyy juuri ja juuri käynnissä. Lämpimänä Lada sammuu heti, kun kaasupolkimen nostaa.

Ajoin koneen lämpimäksi ja yritin säätää tyhjäkäyntiä joutokäyntipyörintänopeuden säätöruuvista. Ruuvi oli tiukalla Viking Motorsin jäljiltä, joten löysäsin sitä pikkuhiljaa ja käynnistin välillä koneen tarkistaakseni säädön vaikutuksen. Valitettavasti ruuvin kääntämisellä ei ollut mitään vaikutusta.

Ladallani pystyy ajamaan, kunhan kierrokset pitää tyhjäkäynnin yläpuolella. Jarruttaessa se on vähän hankalaa. :(

Täytyy tutkia seuraavaksi ne alipaineletkut. Jos niitä pitää uusia, löytyykö letkujen teknisiä tietoja jostain? Materiaalit, halkaisijat, pituudet?

Tässä vielä kuvia Ladastani:
Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
jta
Viestit: 4360
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja jta »

Tuli sellainen juttu mieleen että tarkista että se ruskea johto on kiinni joka tulee kaasuvivustoon.Tuo johto maadoittuu kun kaasupoljin on ylhäällä ja sillä tunnistetaan että ollaan joko joutokäynnillä/moottorijarrulla.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

jta kirjoitti:Tuli sellainen juttu mieleen että tarkista että se ruskea johto on kiinni joka tulee kaasuvivustoon.Tuo johto maadoittuu kun kaasupoljin on ylhäällä ja sillä tunnistetaan että ollaan joko joutokäynnillä/moottorijarrulla.
Kiitos vinkistä, tarkistin tuon johdon. Se oli onneksi paikallaan.

Tallensin videolle Siperian Mersuni ontuvaa tyhjäkäyntiä kylmänä:
Kuva

Video heiluu siksi, että Lada heilui käydessään, ei kuvaaja :D.

En ole vielä saanut printattua Axtecin huoltokäsikirjaa, joten en ole pystynyt käymään alipaineletkuja läpi. Tutkaillessani moottoritilaa huomasin kuitenkin jo yhden puutteen.

Alla olevassa kuvassa on nuolella osoitettuna ilmeisesti rikastinlaitteen alipainesäiliö? Sitä ei ole kytketty mihinkään. Siitä pitäisi mennä yksi letku ilmanputsarin koteloon ja toinen rikastimen alipaineavaajaan (toisessa kuvassa ympyröitynä).
Kuva Kuva

Letkujen toiset päät lojuvat irtonaisina moottoritilassa. Jätin letkujen kytkennän huomiselle, koska ulkona alkoi olla sen verran kylmä.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
jta
Viestit: 4360
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja jta »

Otappa ilmanputsarin kansi pois ja tarkista että toimiiko ryyppy. Kylmänä tuon pitäisi mennä päälle kun käyttää kaasun pohjassa ja pitäisi lämmetessään pikkuhiljaa avautua. Ja tosiaan ne letkut paikoilleen.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

jta kirjoitti:Otappa ilmanputsarin kansi pois ja tarkista että toimiiko ryyppy. Kylmänä tuon pitäisi mennä päälle kun käyttää kaasun pohjassa ja pitäisi lämmetessään pikkuhiljaa avautua.
Kävin läpi kaikki Axtecin alipaineletkut. Kytkin ryypyn alipainesäiliön letkut kaasariin ja ilmanputsariin, kuten pitääkin. Täräytin Ladan käyntiin.

Ryyppy oli päällä n. sekunnin ajan, jonka jälkeen kone putosi ontuvalle tyhjäkäynnille. Sama tapahtui jo eilen, ennen alipainesäiliön kytkemistä, unohdin mainita sen.

Vaikuttaisi siltä, että ryyppy ei toimi? Otin ilmanputsarin kannen irti. Miten näen toimiiko ryyppy?

Jos tuntuu, että kysyn tyhmiä, se johtuu siitä, että olen roplannut enemmän tietoliikennelaitteita kuin autoja. [emoji1]

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
degen
Viestit: 1278
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Kaasarin ykköskurkussa on varsinaisen kaasuläpän yläpuolella toinen läppä, joka on ryyppyläppä. Ryypyn kuuluu toimia siten, että kylmänä ollessaan ennen starttausta kaasu painetaan pohjaan ja nostetaan ylös. Tällöin tuon läpän pitää mennä täysin kiinni. Kun kone käynnistetään, avautuu ryyppyläppä alipaineen kiskaisemana hitusen, ja nyt moottorin kierrosten pitäisi olla noin 2500 RPM. Jos se ei näin tee, on silloin ryypyn käyttötankojärjestelmä väärin säädetty tai kasattu. Tuo sinulla irti oleva alipainejärjestelmä vaikuttaa ryyppyyn, mutta vain lämpimän ilman käynnistysvälykseen. Vaikka tuo koko letkusysteemi olisi irti, pitää ryypyn mennä silti päälle ja pois kuvaukseni mukaisesti.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Vastaa Viestiin