Lumenauraus.

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1654
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Lumenauraus.

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Kätevä systeemi. Kuormurikuski pitää osata peruuttaa tasaisesti.
Lumilinko olisi varmasti kätevä, meidän pihalla vaan rakennuksia ympäri pihaa, joten mihin sitä lunta puhalletaan.
Toisaalta jos lumilingon eteen laittaisi pienehkön lumilevyn ja auraisi lumet, pystyisi auraamaan myös suojasäällä. Joka talvi jo harkinnut lumilingon ostoa, kuitenkaan en ole kukkaroa avannut. Ehkä säästän väärässä asiassa.
Lumet on lähtenyt ainakin väliaikaisesti :D
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lumenauraus.

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kun naapuri miehelle heittä syksyllä kossupullon ja keväällä toisen niin traktorilla hommat sujuu eikä tartte pelleillä,jos jaksaa odottaa puoli vuotta lumiongelmaa ei ole.
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: Lumenauraus.

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Tiedän myös henkilön, joka "heittää" naapurille kossupullon, niin traktori koukkaa pihan kautta. :)
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lumenauraus.

Viesti Kirjoittaja samarai »

Lada Scandinavia kirjoitti:Kätevä systeemi. Kuormurikuski pitää osata peruuttaa tasaisesti.
Lumilinko olisi varmasti kätevä, meidän pihalla vaan rakennuksia ympäri pihaa, joten mihin sitä lunta puhalletaan.
Toisaalta jos lumilingon eteen laittaisi pienehkön lumilevyn ja auraisi lumet, pystyisi auraamaan myös suojasäällä. Joka talvi jo harkinnut lumilingon ostoa, kuitenkaan en ole kukkaroa avannut. Ehkä säästän väärässä asiassa.
Lumet on lähtenyt ainakin väliaikaisesti :D
"Lumensyöjä" on pätevä systeemi, Virossakin noita on muutama käytössä, Tallinnan kaupungille tuli Venäjältä kaksi uutta jokunen vuosi sitten, Tartossa on yksi tuollainen vielä neuvostoajoilta olemassa.

Ensimmäisellä Leningradin turistimatkalla joulukuussa v.1977 "lumensyöjä" oli ensimmäinen ikimuistoinen näky katsoessamme silloin vielä keskeneräisen hotelli Moskvan huoneemme ikkunasta aamulla ulos.Ja siitähän piti heti tämä kuva ottaa.

Kuva

Ihmettelimme ensin outoa lumenkeräyslaitetta ja sitten lastattavan kuorma-auton lavan pienuutta huomaten samalla, että kadun toisella puolella oli useita jonossa odottamassa omaa vuoroaan lastatakseen kuormaa. Seurueessamme mukana ollut vanhempi SKP:n rivikommunisti valisti silloin meitä pojankurikoita, että Neuvostoliitossa ajetellaankin enemmän kansan työllistämistä kuin sen tuottavuutta ja pienemmän kuljetuskapasiteetin kuorma-autoilla saadaan useampia kuljettajia työllistetyksi. 8)

Kyllähän sitä lumenheittosuuntaa ja heittokulmaa saa melko helposti lingossa säädettyä, jos joka puolella on kuitenkin ikkunoita tms., silloin se on vähän hankala käytettävä. Kyllä ainakin tuollainen 8 heppanen jaksaa suojaluntakin heittää.

Aika vähän sitä linkoa on viimeisinä talvina eteläisemmässä Suomessa tarvittu. Viime talvena ei muistaakseni kertaakaan, tänä talvena tähän mennessä kolme kertaa.

Keväällähän niitä tulee aina poistomyyntiin hyvällä alennuksella, Hong-Kong mainostaa jo nyt lehdessä -50%. Tuo Gardolkin oli Bauhausissa muistaakseni jotain -40%, kun kävin sen silloin siellä itse ensin varaamassa ja maksamassa, oli just silloin tuon Gilsonissa kitkapyörä sökönä ja lunta oli tulossa ja tuli ikäänkuin lehden mainoksen perusteella hankittua "heräteostona". Pois hakiessa sen ostikin sitten veli, kun olinkin saanut jo tuon Gilsonin uudella kitkapyörällä ja itsetehdyillä uusilla suksilla taas kunnolla pelittämään.

Näissä lumilingoissa on mielestäni liian pienet pyörät lumilevyn asentamiseksi, pitäisi olla ns. sarvitraktori joissa on kookkaammat pyörät. Virossa on näkynyt myynnissä pietarilaisen "Punainen Lokakuu"-tehtaan tekemiä "motoblokkeja Neva" B&S:n/Robin-Subarun moottoreilla, joihin saa kaikenlaisia varusteita erilaisiin töihin, mm. lumilevyn ja lingon. Tuo voisi olla nykyisellä ruplan kurssilla Venäjältä ehkä edullinenkin hankittava? Virossa tuo Neva MB-2B maksaa tällä hetkellä 1050e ja lumilevy siihen 180e. Ettei ihan kiinalaisten hinnoissa ole mutta vaikuttaa laatupeliltä myös voimansiirron osalta.


http://www.motoblok.ru/en/products-3/motobloki-2
http://www.miniagrotehnika.ee/miniagrot ... aktorid-2/
takapyörällä itse tuunattu versio:
http://www.miniagrotehnika.ee/wp-conten ... 4/02/4.jpg

Belarus MTZ-05 on myös paljon käytetty "sarvitraktori".
tässä lumitöissä: http://www.dailymotion.com/video/x2rzl4j
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
rotsi4

Re: Lumenauraus.

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Ainakin minun mielestä kiinanpommi lumilingot näyttää niin surkeilta etten ole katsonut aiheelliseksi ostaa sellaista.
Mutta minä olen hankkija-lippis päässä kasvanut traktorissa, ja se traktori belarus tai joku muu itäkone. Talon länsikoneista puuttui apupojan istuin ja en tykännyt..
Tuollainen itämaan sarvitraktori olisi kyllä vinkeä, vielä kun sen terästäisi maitokärryllä itse kulkevaksi runko-ohjatuksi.

Mutta on veli venäläisellä ja (yksi suomessakin) myös suurteholumilinko ZILv157:in nokalla. Ja 6X6 tietysti, kuva on Ajoneuvot suomessa: Neuvostoliittolaiset autot kirjassa. Lumenheitto 625 tonnia tunnissa ja lingon oman moottorin tilavuus jotain 19 litraa.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Lumenauraus.

Viesti Kirjoittaja mush »

Kuva

Tällä siis tehty melkeinpä tämän talven hommat, kuten kuvasta näkyy, ei enää oikein ole tehtävää lumien puolesta. Kätevä peli muuhunkin, tällä leikkaa ruohot, vetää polttopuut kärryssä, ym.

Ostin käytettynä pienimuotoisena projektina, vaihdettu vaihteiston stefat ja "vaihteen kytkijät" (shift keys). Joku joskus onnistunut rikkomaan vitosvaihteen rattaat, ilmeisesti huonojen vaihtajien vuoksi. Korvattu holkilla, eli vitosvaihde puuttuu kokonaan, ei sitä kyllä kaipaakaan. Vaihteisto siis alunperin 6+R.

Lisäksi lisätty vaihteistoon ulostuloakseleille oikeat laakerit, alunperin paikat kyllä löytyy, mutta laakerit puuttuu.

Kuva

Tällä sitten loput, tämän ostin aikanaan honkkarin ylivuotisena mallikappaleena. Yllättävän hyvä peli, varsinkin siihen nähden mitä siitä maksoin. Lumi lentää komeasti suojalumesta pakkaslumeen. Loskakin lähtee, mutta vaatii vähän opettelua miten ajaa.

Pieniä ongelmiakin on ollut, kuten näiden kiinalaisten kanssa nyt olettaa saattaa, lingon hihna oli korppu jo valmiiksi, luisti lähes alusta lähtien. Viime talvena meni sitten ajopuolen hammashihna, joten sekin vaihdettu. Alkuperäinen sytytystulppa oli myös kyseenalainen, sekin vaihdettu.

Suunniteelun puutetta tässä vehkeessä edustaa vaijerikäyttö ja niiden toteutus, moottori kun lämpiää ja lumi pöllyää, niin tuntuu jäätyvän vaijerit jumiin aina käytön jälkeen. Saa olla rasvaamassa usein että pysyvät notkeina. Varsinkin lumenohjaimen vaijeri, joka tekee U:n muotoisen lenkin on melkein aina pakkasilla jumissa.

Muuten tuntuu tuo Loncin olevan ihan pätevä moottori. Tuossa on sähköstarttikin (verkkovirta), mutta ei sitä kyllä tarvitse, lähtee aina kertatempaisulla kelillä kuin kelillä.

Seuraavaksi tarvitsee tämäkin varmaan uuden kitkapyörän, pientä murenemista havaittavissa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lumenauraus.

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Asun kerrostalossa,niin eipä ole noita huolia.Toisekseen talven selkä taittui 3kk:n sairaslomalla.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Lumenauraus.

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

mush kirjoitti:Kuva

Tällä siis tehty melkeinpä tämän talven hommat, kuten kuvasta näkyy, ei enää oikein ole tehtävää lumien puolesta. Kätevä peli muuhunkin, tällä leikkaa ruohot, vetää polttopuut kärryssä, ym.

Ostin käytettynä pienimuotoisena projektina, vaihdettu vaihteiston stefat ja "vaihteen kytkijät" (shift keys). Joku joskus onnistunut rikkomaan vitosvaihteen rattaat, ilmeisesti huonojen vaihtajien vuoksi. Korvattu holkilla, eli vitosvaihde puuttuu kokonaan, ei sitä kyllä kaipaakaan. Vaihteisto siis alunperin 6+R.

Lisäksi lisätty vaihteistoon ulostuloakseleille oikeat laakerit, alunperin paikat kyllä löytyy, mutta laakerit puuttuu.

Kuva

Tällä sitten loput, tämän ostin aikanaan honkkarin ylivuotisena mallikappaleena. Yllättävän hyvä peli, varsinkin siihen nähden mitä siitä maksoin. Lumi lentää komeasti suojalumesta pakkaslumeen. Loskakin lähtee, mutta vaatii vähän opettelua miten ajaa.

Pieniä ongelmiakin on ollut, kuten näiden kiinalaisten kanssa nyt olettaa saattaa, lingon hihna oli korppu jo valmiiksi, luisti lähes alusta lähtien. Viime talvena meni sitten ajopuolen hammashihna, joten sekin vaihdettu. Alkuperäinen sytytystulppa oli myös kyseenalainen, sekin vaihdettu.

Suunniteelun puutetta tässä vehkeessä edustaa vaijerikäyttö ja niiden toteutus, moottori kun lämpiää ja lumi pöllyää, niin tuntuu jäätyvän vaijerit jumiin aina käytön jälkeen. Saa olla rasvaamassa usein että pysyvät notkeina. Varsinkin lumenohjaimen vaijeri, joka tekee U:n muotoisen lenkin on melkein aina pakkasilla jumissa.

Muuten tuntuu tuo Loncin olevan ihan pätevä moottori. Tuossa on sähköstarttikin (verkkovirta), mutta ei sitä kyllä tarvitse, lähtee aina kertatempaisulla kelillä kuin kelillä.

Seuraavaksi tarvitsee tämäkin varmaan uuden kitkapyörän, pientä murenemista havaittavissa.
Meillä kanssa on Samatyyppinen kuin Alakuvassa Sekin On ostettu Honkkarista. parin talven ajan on ollut niin Hyvin hävittää lumikasan tai Lennättää lunta hyvin että samanlaista kasaa ei tule kuin kolan kanssa...
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1654
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Lumenauraus.

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Tollanen Belarus MTZ-05 ja lumenajo pelkkää nautintoa. Postilaatikolle ajokin olisi kätevää, meillä edestakas noin 200m.
Peräkärryn kanssa puusavotalle, ruohojäte/lehtijäte kuskaaminen tontin kulmalle mukavampaa, kuin kotsareilla. Käyttöä olisi.
Tuollaisia lumilinkoja on myös käytettynä, jos hankkisin lumilingon, olisko viisainta ostaa vaan uusi?
Lumilinko isolla vaihteella, meneeko peräti reipasta kävelyvauhtia?
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Lumenauraus.

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Omista lumitöistä sen verran että asun vuokralla kerrostaloasunnossa joten kiinteistöhuolto hoitaa. Mettäpalstalla on lumitöitä 60 metrin verran auratulta tieltä ladolle koska haluan että ladolle pääsee myös talvella autolla. Serkkupoika linkoaa sinne tien 504:lla Valmetilla. On sovittu keskenään joka vuosi sopiva vastapalvelus jolla kuittaan tuon linkoamisen.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lumenauraus.

Viesti Kirjoittaja samarai »

Lada Scandinavia kirjoitti: Tuollaisia lumilinkoja on myös käytettynä, jos hankkisin lumilingon, olisko viisainta ostaa vaan uusi?
Lumilinko isolla vaihteella, meneeko peräti reipasta kävelyvauhtia?
Ehkä itse kallistuisin uuden ostamiseen. Käytetty pitäisi päästä testaamaan ja se ei oikein onnistu ainakaan kunnolla jos ei ole lunta. :) Voi tulla sitten jotain yllätyksiä kun alkaa lumitöihin, toisaalta voi saada hyvänkin vehkeen huokealla - onnen kauppaa kuten aina käytettyjen vehkeiden kanssa. Kyllä itse uskaltaisin kiinalaisenkin lingon nykyisin ostaa, aika monelta olen kuullut hyviä kokemuksia niistä. Yleensähän nuo lingot on kitkapyörävetoisia, hydrostaattivaihteistolla varustetut puolestaan huomattavasti kalliimpia.

Isolla vaihteella menee kyllä reipasta vauhtia, ainakin nämä pyöräversiot. Käytettävän vauhdin määrää kuitenkin lähinnä hangen korkeus ja lingon tehollakin on merkitystä, pakkaslumi on tietysti kevyttä lingottavaa ja lentää iloisesti. Liika vauhti lingottavaan lumeen nähden johtaa lingon hyytymiseen - kuuppa menee lumesta tukkoon ja kostautuu jatkuvasti tehtynä kitkapyörän ulkokehän palamisena (jotain kumiseosta). Itse poltin Gilsonista kitkapyörän kun en huomannut kuupan suksien kuluneisuutta, oli enää ne pystysärmien jämät jäljellä ja niistähän oli silloin enemmän haittaa kuin hyötyä, koska ne ikäänkuin kyntivät ja rasittivat kitkapyörää. Niillähän pystyy myös hieman säätämään kuupan korkeutta lingottavan alustan mukaan.

rotsi4 kirjoitti:
Mutta on veli venäläisellä ja (yksi suomessakin) myös suurteholumilinko ZILv157:in nokalla. Ja 6X6 tietysti, kuva on Ajoneuvot suomessa: Neuvostoliittolaiset autot kirjassa. Lumenheitto 625 tonnia tunnissa ja lingon oman moottorin tilavuus jotain 19 litraa.
Tällainen Zil 131 nokkainen bongattiin jokunen vuosi sitten Kohtla-Järvellä lumihommissa.
http://static2.album.ee/files/885/41/or ... 1_B97F.jpg
http://static2.album.ee/files/885/41/or ... 3_JIYB.jpg
http://static2.album.ee/files/885/41/or ... 5_EU2a.jpg

Tuossahan ei enää ole omaa konetta nokalla vaan siellä takakopissa oleva V-12 dieseli liikuttaa sekä autoa että lingon roottoreita. Rekisteröitykin sen takia työkoneeksi. Joissain vanhoissa malleissa oli vielä oma bensakone kiinni auton liikuttamiseen.

Kuorma-autopohjaisia on monia eri versioita, tästä löytyy ehkä yleisemmät:
http://aviaros.narod.ru/avto.htm
otsikon "Уборочные" alapuolelta

tuon perusteella Kohtla-Järven lingon malliksi veikkaan DE-210
http://aviaros.narod.ru/de-210.htm
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1654
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Lumenauraus.

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Kiitos Samarai. Uudessa lingossa kaiketi on vuoden takuukin.
Noista kuorma-auto versioista, tollasta AT3-3.8-130 keulasta, mikä oli bensakoneella ja lavalla. Olen koeajanut Venäjällä. Hytti oli vaalean sininen ja ohjaustehostinta ei ollut.

Parolannummella(1982) meidän komppanian kuormurit oli M3-66 ja BC3-66 keulasia. Armeijan autot oli nelivetoisia ja pressu lavallisia.

Jos olisi enempi tieosuutta, niin muutoksella voisi saada toimivan lumenkeräyskoneen vanhasta puimurista. http://www.nettikone.com/sampo-rosenlew/360/1475835
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Lumenauraus.

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tämmöisellä aurasivat eilen tuossa ikkunan alla;
Kuva
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Lumenauraus.

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Kuopion laitteet varmaan taas lainassa etelä Suomessa.. ei ole näkynyt täällä kadut aivan hirveässä kunnossa..
sampi

Re: Lumenauraus.

Viesti Kirjoittaja sampi »

jos vähän päkkaslunta sataa niin lumikolalla,enempi ku sataa ni honda 420 mönkijällä missä levy jossa hammastettu hartox kulutusterä.
Vastaa Viestiin