Sivu 1/1

110 virtamittari (amppeeri) & sähköjen ''oikeinpäisyys''

Lähetetty: 16.12.2015 20:35
Kirjoittaja fezder
Elikkäs, yritin otsikkoon tiivistää tämänhetkiset ongelmantapaset
laturin säädintä odotellessa ajattelein laittaa sekä voltti-että amppeerimittarin. Volttimittari koska en tykkää tuosta bk-40 ajotietokoneen digitaalisesta
ja amppeerimittari ihan vain mielenkiinnon vuoksi että näkee reaaliajassa miten amppeerit menee ja näinpoispäin....
volttimittarin asennuksen kanssa ei ole ongelmaa, ei ole vielä paikallaan mutta kotelo on, sulakkeen kera virtalukon/kytkimen toiselle puolelle ettei koko aikaa mittaa turhaan akun jännitettä
....Mutta, tuo amppeerimittari, ekanakin sen tiedän etten sitä tohdi laittaa startin kanssa samaan linjaan koska mittari sanoo käynnistyksessä poks.
Se siis pitää laittaa tuon normi-linjan kanssa sarjaan minkä läpi menee muu päävirta, valoille yms. mutta en yhtään löydä tuosta viidakosta sitä päävirtapiuhaa saatti pääsulaketta (kuulemma ei edes satakympissä ole pääsulaketta?) Myös senkin kuulin että satakympissä on sähköjärjestelmä väärinpäin että laturia kuormitetaan ja akku toimii lähinnä kondensaattorina. Toisaalta himoittais laittaa tuo sähköjärjestelmä oikeinpäin että akulta otetaan ensisijainen virta ja laturi lataa akkua, tulisi säätimen kera ja muutenkin sähköt kuntoon. Ei siis mitään vikaa ole ollut että tuo sähköjen uusiminen siis olisi lähinnä nykyisen ''parannus''
Tattista taasen!

ja lisäyksenä että virtamittari mallia tämä, ei biltemasta mutta tokmannilta mutta näytti samoja olevan myynnissä ihan ad:lkin
Kuva

Re: 110 virtamittari (amppeeri) & sähköjen ''oikeinpäisyys''

Lähetetty: 16.12.2015 21:17
Kirjoittaja mush
Sieltähän se pinkki lähtee akulta päämääränään laturi. Siihen en ota kantaa onko tuo mittari sitten hyvä, ainakin yhden vikakohteen se tuo lisää kriittiseen paikkaan.

110:n sähköjärjestelmä voi olla omituinen, mutta kunnossa olevana täysin toimiva. Tuo matalampi latausjännitekään tunnu käytännössä haittaavan mitään, aina on menty, oli ulkolämpömittari näyttänyt mitä hyvänsä.

Boschin säätimen virittäminen ei ollut pahan näköinen homma tuohon omaan laturiin, kerran sellaista mallasin. Toki koko Boschilainen tmv. laturikin sopivasta vehkeestä jos haluaa viritellä.

Re: 110 virtamittari (amppeeri) & sähköjen ''oikeinpäisyys''

Lähetetty: 16.12.2015 21:28
Kirjoittaja fezder
Hmm, totta joo, kyllähän tuo mittari oman mahdollisen vikansa tuo, yritin sellast etsiä missä olisi ollut ulkoinen shuntti, ei vain tahdo tälle mittarimallille löytyä

Re: 110 virtamittari (amppeeri) & sähköjen ''oikeinpäisyys''

Lähetetty: 16.12.2015 21:45
Kirjoittaja Ladanautti
Tuo virtamittari ei ole shunttia varten. Milliampeerimittaria voi käyttää ja mitoittaa niin, että päävirta kulkee kaapelin kautta ja pieni sivuvirta tuota kautta. Sijoitus maakaapelin rinnalle silloin.

Tuo mittari pitäs kytkeä niin, että paksu kaapeli tietty ensin akulta startille. Toinen ohuempi pääkaapeli akulta laturille ja tuo mittari väliin. Kaapeli pääsulakkeille otetaan sitten laturilta. Silloin tuo mittari näyttää lataus/purku -virran, muttei akusta otettavaa käyttövirtaa laturin pyöriessä eikä starttivirtaa. Tämä on se 'konkkamalli'.... Vanhoissa takavetovoorteissa oli samanlainen.

Jos haluaa mitata todellista virtaa, niin akun miikkakaapelin resistanssi pitäisi tietää (roo*L/A) ja laittaa millivolttimittari kaapelin päiden yli skaalattuna 8) . Roo=kuparille 0,01786 ohmia*m/mm²

Re: 110 virtamittari (amppeeri) & sähköjen ''oikeinpäisyys''

Lähetetty: 16.12.2015 21:56
Kirjoittaja fezder
Toisella foorumilla ehdottivat myös tuollasta että kaapeliä käytetään shunttina mutta milliamppeerimittarin sijaan mikroamppeerimittaria. Olis sellane hieman turvallisempikin vetästä ohjaamon puolelle kun tuota paksua kaapelia sinne hiissata...pitäs vaan löytää sellane käypä mittari siihe hommaa, ilmeisesti senkin on parempi olla tuollane 2-sunntainen?
tosin, jos käyttää mikroamppeerimittaria niin voihan sen kalibroida näyttämään ''oikein''

Re: 110 virtamittari (amppeeri) & sähköjen ''oikeinpäisyys''

Lähetetty: 16.12.2015 23:06
Kirjoittaja Ladanautti
Jep. 2-suuntainen on hyvä. Pääsee vähemmällä. Normaalia mittaria käytettäessä pitäisi olla elektroniikkaa mukana että saa ennakkoa laitettua tai sitten viritellä 'ohivuotoa' jollain siltakytkennällä jos passiivisen haluaa. Mikroampeerimittarilla pääsee mittaamaan isoja virtoja paremmin (starttikäyttö) mutta normaalissa mittauksessa jos kaapelissa kulkee 60A niin mittarissa miljoonasosa tuosta eli 60 mikroampeeria. Shuntin teko hankalaa... Hukkuu kohinaan :lol: Sadan milliampeerin mittarilla pärjää sataan ampeeriin. Parempi olisi jos löytyisi +/- 1A ampeerimittari. Sivuvirran veto silloin helppoa, esim. 15mm² kaapeli päävirralle ja 0,15mm² sivuvirralle. Sivuvirtakaapelin voi vetää kabiiniin, on turvallinen kun shuntti maan puolella. Jos shuntti reilusti pidempi kuin pääkaapeli niin voi vetää paksummalla jos haluaa hifistellä. Tarkkuus ei pahasti heitä. Startatessa lyö tappiin mutta ei haittaa.

Re: 110 virtamittari (amppeeri) & sähköjen ''oikeinpäisyys''

Lähetetty: 17.12.2015 12:44
Kirjoittaja fezder
Löytypäs suomesta pari kipaletta, hieman hintavia olivat mutta ehkä sen arvosia turvallisuutta ajatellen:
http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=5832

Re: 110 virtamittari (amppeeri) & sähköjen ''oikeinpäisyys''

Lähetetty: 20.12.2015 22:56
Kirjoittaja Nova-Ladisti
Kiehtovaa.

Ite kanssa aatellu ampeeri- ja volttimittaria Samaraan, kun tästä uudemmasta mallista sellaset puuttuu.

Re: 110 virtamittari (amppeeri) & sähköjen ''oikeinpäisyys''

Lähetetty: 13.1.2016 13:22
Kirjoittaja fezder
Mittarit tuli jo tuossa joku aika sitten, en vaan ole saanut aikasiks asentaa kun nuo pakkaste & rengaskin vuotaa :D...