Sivu 1/1

Maksimi puristukset turbon kanssa?

Lähetetty: 18.11.2015 20:58
Kirjoittaja Jokkeri
Tässä olisi tarkoitus nyt tehdä aika pirteä vaparikone ladaan täksi talveksi. Tuolla olisi kuitenkin hyllyssä pientä ahdinta sun muuta kilkettä jotka olisivat aika passelin kokoisia ladaan.

Tarkoitus oli nostaa 1500cc koneen puristukset 10:1 luokkaan ja muokkailla kansi täysin yms. Olen jo hommannut uuden 32/36 dvg ja lueskelin, että varsin helpolla muokkauksella sen pitäisi kestää jopa pieniä ahtoja.

Oletettavasti jos haluaisi tuon T3 kokoluokan ahtimen pistää ladan kylkeen pienillä 0.5bar ahdoilla ensi vuoden talvena... niin mitkä olisi maksimi puristukset millä uskaltaisi ajella tuollaisilla ahdoilla?

Tuon koneen jos tekee tuonne 10:1 tienoille tuolla lohkon höyläämisellä niin sitten täytyy hieman kikkailla jotta saa noita puristuksia laskettua. Myöskin kun sen nyt rakentelee niin olisi kiva kun ei täytyisi availla sitä ensi talvena. Mutta jos nyt sen koneen rakentaisi hieman miedommilla puristuksilla ja jättäisi varaa jotta uskaltaisi pienillä paineilla ajella tulevaisuudella. Mikä olisi teidän mielestä maksimi puristukset tuota ahtamista ajatellen ensi vuonna?

Re: Maksimi puristukset turbon kanssa?

Lähetetty: 18.11.2015 22:44
Kirjoittaja toktornivako
"Puristukset" vai onko kyse kenties Puristussuhteesta? Jos puhutaan tällaisesta kaasari jakaja viritelmästä niin ei se kummosta puristussuhdetta kärsi, sitten taasen jos siihen ympätään kunnollinen moottorinohjaus järjestelmä niin 9-9,5:1 tällaisessa katu koneessa on passeli.

Re: Maksimi puristukset turbon kanssa?

Lähetetty: 19.11.2015 12:50
Kirjoittaja Jokkeri
Puristussuhteesta tosiaankin puhuin. Vähän oli juuri mielessä tuollainen kaasari/jakaja setti saada toimiin. Mutta niinkun ajattelinkin niin täytyisi olla sitten varmaan ne reilusti alle 9:1 puristussuhteet eli ei oikein järkeä nyt vapari konetta sellaiseksi tehdä. Kiitos

Re: Maksimi puristukset turbon kanssa?

Lähetetty: 19.11.2015 19:21
Kirjoittaja Veltto
Kannattaa lukea "maamoottori" topikki. Siinä on niin hyvin selitetty ja kuvattu montaa asiaa että hattua täytyy nostaa kirjoittajalle. Otin siitä itsekin vinkkiä...

Olen itse tehnyt juuri näin kun tämän aiheen aloittaja aikoo nyt tehdä. aiemmin 1700 kone oli lähes kympin puristuksilla (lohkoa laskettu) ja vaparina. Silloin vajaa 110hv. Siitä otettiin kansi pois ja avattiin ja pyöristeltiin palotilaa. Ja nyt se on ahdettuna ollut 2 viimeistä kesää. Ajettu +10tkm ilman ongelmia.

Ei se moottori itse tiedä millä se OIKEA seos ja kipinä sinne palotilaan johdetaan. Ei se megaruutta aina ole se helpoin tie onneen!!

Muutokset:

weber dat 32
044 mallin bensapumppu
malpassi bensapaineensäädin
paluulinja tankkiin, alkuperäinen putki menolinjana
2,5 tuuman downpipe ja loppuputki
laajakaistalambda
garrett GT22 ahdin
välijäähdytin
öljynjäähdytin
metallikansipahvi
saabin ahtojen mukaan myöhäistävä kello virranjakajaan.
Puristussuhde 9,2
turbokäyttöön hiottu nokka
+paljon muuta pientä

Vakiota mm:

männät, kanget, venttiilit, kytkin, Uusittu toki Niva mallin kytkin ja asetelma, kaikki laakerit, vesipumppu ja öljypumppu.

Tämä moottori käy ehkä hivenen rikkaalla, afr tasakaasulla noin 13,5-14 ja max ahdoilla 11,5. Kulutus normiajossa 8,5-9,5 ja kuolleita kohtia ei ole, vetää tasaisesti ja kakomatta tyhjäkäynniltä vajaaseen 6000. En ole siksi jaksanut hieroa seosta laihemmaksi jolloin myös moottoririkon todennäköisyys kasvaisi.

Mitattua 1,0 Bar 200,9hv 5700rpm ja 298,8nm 4300rpm.

Unohtui että tässähän on vielä vakiot imu ja pakosarjat, ja pakosarjan jatkeena mutkakappale turbolle.


Ja roskapönttöluokkaan tämäkin menee forumin Gurujen mukaan koska konetta ei ole tasapainotettu :(

Re: Maksimi puristukset turbon kanssa?

Lähetetty: 21.11.2015 17:08
Kirjoittaja START
virittäjiä on moneen lähtöön, kyllä melko helposti saa tietämättömyyttään vahinkoa aikaan kun aletaan kaasareitten ja jakajien kanssa pelaamaan, jos ei ole oikeen tietoa mitä on tekemässä. se laajakaista pitäs olla pakollinen, oli kaasari tai ruisku, eikä jakaja sytkässä ole mitään vikaa kunhan se ahtojenmukaan myöhästää jotenkin.
mutta lähtökohtasesti ahdettu ja vapaastihengittävä ovat kaks ihan eri moottoria