Sivu 1/7

VAZ-21013 - 1987 - Redbull - Isolohko kesäharraste

Lähetetty: 26.11.2007 12:38
Kirjoittaja THI-900
Ja näin lopulta tehtiin [25/10/2013] ja aika hyvä ainakin omasta mielestä tuli. Lähtee niinkuin se kuuluisa purkka tukasta ja äänet on mukavan rouheat. Ens kesänä sitten dynolappuja kehiin!

-1700 kone ja se makaa nivan tukikummeilla
-Nivanokka
-kärjetön sytty
-Kohdistettu ja hieman kaiverettu imusarja
-Säädettävä nokkapyörä ja rataskiristin automaattisäädöllä
-VAZ Original rallimalli kevennetty vauhtis
-Vahvistettu kytkinasetelma + vakiolevy
-Weber DGMS 38/38 kaasari ja vapaavirtaussuodatin
-Sähköinen bensapumppu ja malpassin paineensäädin
-4-2-1 Peltipakosarja, jonka päässä lambdan natsa laajakaista säätöä varten.
-2" putki kahdella läpivirtaavalla Simons vaimentajalla
-5 pykäläinen aski
-4,44 perävälitys

Alkuperäiset ajatukset alla.

---

Mitä tehdään:

- Vaihdetaan 1200 koneen tilalle 1700 // ostettu, haettu
- Kärjetön sytytys // ostettu, haettu
- Kohdistetaan pako ja imusarjat // ostettu, haettu
- Laitetaan peltipakosarja // ostettu, haettu
- Laitetaan Weber 38 DGMS kaasari // ostettu, haettu
- Loppu putki 2 tuumaista, kahdella läpivirtaavalla vaimentimella // takapönttö on, muut osat vielä puuttuu
- 4,44 perä // ostettu, haettu
- Asennetaan jenkkityyppinen ilmansuodatin // ostettu, haettu
- Säätöä varten ostettu laajakaistalambdamittari // ostettu, haettu

Tarkoitus olis tehdä luja, hieman piristetty nappis. Tarkoitus olis päästä sinne 90 - 100 hv luokille, ei sen ylemmäs.

Kommentit ja ajatukset toivottuja.

EDIT: Muutettu hieman speksejä, olikin toi kiinni pultattava kone niin hyvässä tikissä, ettei viitti ruveta kantta ja lohkoo laittamaan... 8)
EDIT2: Hieman speksiä muutettu taasen, nyt alkaa olla lopullinen.
EDIT3: Mukkailtu hankittuja osia

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys.

Lähetetty: 26.11.2007 13:43
Kirjoittaja Larssoni
Jaha nytkö esko ei enää tahdo keretä kauppaan ku pitää ruveta nappista piristämään? :lol:
Eli asiaan: Laske mielummin lohkoa ku kantta.
Mulla VOI olla sulle jonkulainen nokka siihen. (en muista menikö auton mukana)
Käytä kaasarina mielummin jotaki 36mm weberiä mis aukee molemmat läpät yhtäaikaa.
Pakosarjaki mulla vois olla sulle (teidän vanha) :lol: mut se tarvii vähä modatun alkuputken..

ps. Mulla olis kyllä valmis turbosarjaki jos kiinnostaa sitkutella laihian kirkonkylää edestakas..?! 8)

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys.

Lähetetty: 26.11.2007 16:06
Kirjoittaja THI-900
Jaha nytkö esko ei enää tahdo keretä kauppaan ku pitää ruveta nappista piristämään?
Siellä papereis ei omistajana suinkaan ole Esko...
Eli asiaan: Laske mielummin lohkoa ku kantta.
Perse ku siinä tulee sitte enemmän töitä... pitää purkaa enemmän. Nyt ei tarvis alakertaa purkaa olleenkaan. Riippuu vähä siitä missä kunnossa toi mun aihiokone on muuten (ajettu 188tkm)
Mulla VOI olla sulle jonkulainen nokka siihen. (en muista menikö auton mukana)
No kattoppa onko...
Käytä kaasarina mielummin jotaki 36mm weberiä mis aukee molemmat läpät yhtäaikaa.
Pysyy kulutus inhimillisempänä tollasella jossa ei aukee kurkut yhtäaikaa ja sitäpaitti joku uusi DGV maksaa järsittyvästi verrattuna uuten venäläiseen joka maksaa alle 2000 ruplaa (~ 60€)
Pakosarjaki mulla vois olla sulle (teidän vanha) mut se tarvii vähä modatun alkuputken...
Mulla on itelläkin Axtecin alkuputki, viissiin...
ps. Mulla olis kyllä valmis turbosarjaki jos kiinnostaa sitkutella laihian kirkonkylää edestakas..?!
Tarkoitus olis tehdä luja. Mulle sana turbo ei ole yhtä kuin luja... Siks mulla ei nokivasarassakaan oo sitä... 8)

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys.

Lähetetty: 26.11.2007 16:20
Kirjoittaja Jallu
Itellä kanss suunnitelmissa nappisilmän piristäminen. Oli 1500 kone odottamassa purkamista ja kannen koneistusta ja kanavien kohdistusta.Mieli tekis ruisku laittaa...tarkoituksena olisi säilyttää alkuperäisyys. Mahtaakohan noita monipisteruiskuja saada tuolta naapurista hilkkeineen tuotua tänne?Tai sitten rakentaa mekaruiskutin, turbokaan ei olisi huono lisä...

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys.

Lähetetty: 26.11.2007 17:47
Kirjoittaja THI-900
Kyllä kai niitä saa sieltä tuotoa, mutta siinä on vain sitten se että voi jo maksaakin aika paljon. Ja lisäksi olen tullut siihen tulokseen, että helpoin se on tolla kaasarilla tehä. Jos aikaa olis enemmän, en yhtään epäilisi ettenkö megaakinn saisi tehtyä. Mutta tarkoitus on säilyttää myös tekniikan yksinkertaisuus. Monimutkaisinta on to K(j)ärjetön sytytys. :D

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys.

Lähetetty: 26.11.2007 18:44
Kirjoittaja Jokari
Varmaan lienee itsestäänselvyys, että tälläsen koneen alkukäyrään asennat lambdan, jotta voi seoksia tarkkailla ja suuttimia rassailla sen mukaan suuntaan tai toiseen...
Toi toposeitsemänsatasen kaasari ei ole sellaisenaan mikään paras valinta vähänkään vireämpään koneeseen. Suuttimet on siinä(kin) mitoitettu selvästi taloudellisuutta hakien ja se jää aivan varmasti pullonkaulaksi tälläisessä koneessa.
Saahan siihenkin varmaan suuttimia, mutta ei jokapaikasta niinkuin webruun.

Mä laittasin Weberin tottakai, 330€ ei ole mikään raha kunnollisesta kaasarista. Se on uutena ostettaessa kuitenkin lähes ikuinen.
Nyt kun rupeat säästämään ja jätät parit mäyräkoirat ostamatta, niin sillähän se hoituu :)

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys.

Lähetetty: 26.11.2007 21:38
Kirjoittaja THI-900
Katsotaan nyt mitä kaikkea tässä sitten lopulta tehdäänkään. Nyt kun pääsin tarkemmin tutkimaan tota mun konetta, niin se näyttää niin eheältä ja tiiviiltä, että joten tuntuisi ikävältä avata sitä, muuta kuin imu ja pakosarjojen osalta...
Nyt kun rupeat säästämään ja jätät parit mäyräkoirat ostamatta, niin sillähän se hoituu
Tämä ei varmaan mulla toimi kun oon ostanu koko elämän aikana kaks mäyristä ja niilläkin maksoin ratin ja keskiön...

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys.

Lähetetty: 26.11.2007 23:15
Kirjoittaja Mara
THI-900 kirjoitti: - Laitetaan kaikista väljin ladan vakio pakosarja (se on kai sitten axteckin pakosarja...)
- Loppu putki 2 tuumaista, kahdella läpivirtaavalla vaimentimella


Kommentit ja ajatukset toivottuja
Tällaista ollaan pähkäilty täällä:
Meikä kirjoitti:Mitäänhän en pakosarjojen(kaan) teosta ymmärrä mutta luulis, että alkuperänen 2-putkinen alkukäyrä olis virtaavampi, kun kaks putkea on pinta-alaltaan isompi kun yksi 2 tuumanen..?

Tein ite kylmän viileästi vakio alkukäyrään jatkoksi 2" putken, vaikutusta voimme vain arvailla.
Axteekin sarja on mun mielestä ihan samanlainen, kun perinteisen kaasarimallin, mutta siinä ei vaan ole EGR-venttiiliä riesana.
Jusu kirjoitti:No siksihän minä olen tuosta ruiskumallin etuputkista toitottanut, kun sehän on muuten tavallinen kaksiputkinen mutta yhdistyttyään kaksituumainen eli helppo aihio aloittaa sen kaksituumaisen teko.

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys.

Lähetetty: 27.11.2007 12:15
Kirjoittaja Mäntä
Itelläkin oli tarkoitus laittaa tuohon nappikseen tuollainen 1700 kone(hyi hyi paha minä tuuninkia), mutta kun katsastusasemalta kysyin asiasta niin sanoivat jotain, että pitäs olla kopio sen auton rekisteriotteesta, mistä kone on. Kun auto mihin moottori olisi tulossa on -88 :(
Tuosta en oo kuullutkaan ennen.. -88:a vanhempiin ei vissiin tarvi mitään tietoja moottorin alkuperästä :?
Nooh pitää hommata jostain paperillinen kone..

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys.

Lähetetty: 27.11.2007 12:39
Kirjoittaja THI-900
Eikö ne paperit "voi tehdä", meinaan jos nyt vähänkään tunnet sen historiaa niin siihen pitäis sitten saada paprut. En aivan tarkkaan muista miten se meni...

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys.

Lähetetty: 27.11.2007 18:51
Kirjoittaja jimi
Mäntä kirjoitti:Itelläkin oli tarkoitus laittaa tuohon nappikseen tuollainen 1700 kone(hyi hyi paha minä tuuninkia), mutta kun katsastusasemalta kysyin asiasta niin sanoivat jotain, että pitäs olla kopio sen auton rekisteriotteesta, mistä kone on. Kun auto mihin moottori olisi tulossa on -88 :(
Tuosta en oo kuullutkaan ennen.. -88:a vanhempiin ei vissiin tarvi mitään tietoja moottorin alkuperästä :?
Nooh pitää hommata jostain paperillinen kone..
Ko. asialla selvitetään vain moottorin päästötasoa, eli 7/87 tuli voimaan 15/04 päästönormi ja jos moottori on vanhempi eli 15/03-päästötasolla, pitää moottoriin lisätä katalysaattori (mutta silti moottorin ei tarvitse täyttää vähäpäästöisen lukemia).

Myös vähäpäästöiseen autoon voi vaihtaa moottorin, jos "uuden" moottorin päästötaso on sama tai parempi kuin "vanhan" moottorin. Ja tietysti "helpoin" tapa päästötasojen toteamiseen on osien luovuttajan rekisteriote.

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys.

Lähetetty: 27.11.2007 19:23
Kirjoittaja START
toi 1,5 milliä 1700i:n kannesta kuulostaa kyllä aika paljolta
siitä kun ei ole mitään varmaa tietoo et paljon kärsii laskee

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys.

Lähetetty: 28.11.2007 14:56
Kirjoittaja hartsa
Axteekin sarja on mun mielestä ihan samanlainen, kun perinteisen kaasarimallin, mutta siinä ei vaan ole EGR-venttiiliä riesana.

Mikä tuo EGR-venttiili? Anteeksi tietämättömyyteni. Voiko sen ottaa pois vakiosarjasta ja onko tuosta paljon iloa? Siis pois ottamisesta tai sen paikallaan olosta. Silmään pisti tuo riesana oleminen.

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys.

Lähetetty: 28.11.2007 21:10
Kirjoittaja THI-900
EGR = Exhaust Gas Recycle = Pakokaasun takaisinkierrätys.

Eli toimii kutakuinkin niin, että kiihdytettäessä putki on suora, mutta kun ajetaan tasakaasulla osa pakokaasusta käännetään takaisin imuilman sekaan.

Tarkoituksena on pudottaa pa:n palamislämpötilaa ja siten pudottaa päästöjä. En muista mitkä päästöt kyllä sitten tippuu.

Voi poistaa, mutta auto ei ole silloin enää katsatuskelpoinen, koska EGR tulee olla autossa, jossa se on merkitty rekisteriotteeseen. Axteckissa se on aina.

Toimiessaan ei aiheuta riesaa, rikkinäisenä aiheuttaa mm. booaamista.

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys.

Lähetetty: 28.11.2007 21:15
Kirjoittaja pressa
jättäkää egr-venttiili pakosarjaan, ainoastaan siitä lähtevään letkuun laittakaa 4mm hauli sisään.
Eli kun letku on tukittu ei pakokaasu mene imuun mutta päälepäin näyttää hyvältä.