Sivu 1/2

etuvetoisten maastokelpoisuus

Lähetetty: 18.9.2015 17:05
Kirjoittaja Kuningaspultti
Niinkun aihe kertoo, minkälaisiin tilanteisiin asti olette saaneet teidän etuvetomallinne? Itse ajanut traktoriteitä avohakkuulle ja kahlannut nilkkaa jonkin verran syvemmässä vedessä. Tuo Sotavaunu tuntuu painonsa vuoksi pääsevän vaikka mihin 8)

Re: etuvetoisten maastokelpoisuus

Lähetetty: 18.9.2015 17:33
Kirjoittaja pavlik morozov
väärä merkki mut vanhalla ysisata saabilla ajoin mettästä pöllejä kippaamalla takapenkin ja kyytiin niinpaljo kun sopi. Mettäautotiellä piti olla välillä tarkkana ettei tankki puhkee

Re: etuvetoisten maastokelpoisuus

Lähetetty: 18.9.2015 18:30
Kirjoittaja Pavlovits
Sitikalla viisitoistatuumaisilla renkailla jousitus yläasennossa pääsi uskomattomiin paikkoihin.

Re: etuvetoisten maastokelpoisuus

Lähetetty: 21.9.2015 15:55
Kirjoittaja Uitukki
pavlik morozov kirjoitti:väärä merkki mut vanhalla ysisata saabilla ajoin mettästä pöllejä kippaamalla takapenkin ja kyytiin niinpaljo kun sopi. Mettäautotiellä piti olla välillä tarkkana ettei tankki puhkee
Tutulta kuulostaa. Itsekin käyttänyt joskus varaosa Saabia vastaavaan ja tulen varmaan joskus käyttämään tulevaiuudessakin. Sori offtopic kun on väärä merkki. Kuva

Re: etuvetoisten maastokelpoisuus

Lähetetty: 21.9.2015 16:11
Kirjoittaja 'aatee'
Laulu romusamaralla ajettiin pitkin umpi metsiä ja soramonttuja jne hyvin meni ja aika tärskyjä sai kesti vaan, maavaraa oli ja vielä 165/80r13 vanhat talvikumit auttoi tähän :D

Re: etuvetoisten maastokelpoisuus

Lähetetty: 20.10.2015 14:55
Kirjoittaja Kuningaspultti
Kyllä nuo tuntuvat melko pystyviā olevan.. Ajeltiin soramontuilla ja savisella polulla vähän aikaa sitten.. Tuo napakymppi toimisi hiekallakin jos laittaisi leveämmät renkaat :lol:
Onko 110/samarassa lukko kun molemmat renkaat tuntuvat jauhavan?

Re: etuvetoisten maastokelpoisuus

Lähetetty: 20.10.2015 15:05
Kirjoittaja Jarkko_I
Kuningaspultti kirjoitti:Onko 110/samarassa lukko kun molemmat renkaat tuntuvat jauhavan?
Ei oo, eihä sillä ees pystyis kääntymää jos olis :lol:

Re: etuvetoisten maastokelpoisuus

Lähetetty: 21.10.2015 21:18
Kirjoittaja jaketech racinteam
Jarkko_I kirjoitti:
Kuningaspultti kirjoitti:Onko 110/samarassa lukko kun molemmat renkaat tuntuvat jauhavan?
Ei oo, eihä sillä ees pystyis kääntymää jos olis :lol:
kyllä se kääntyy, on kokemusta etuvetosella hitsi ja kitkalukoista ja molemilla kääntyy.

Re: etuvetoisten maastokelpoisuus

Lähetetty: 22.10.2015 13:32
Kirjoittaja virtain
Jarkko_I kirjoitti:
Kuningaspultti kirjoitti:Onko 110/samarassa lukko kun molemmat renkaat tuntuvat jauhavan?
Ei oo, eihä sillä ees pystyis kääntymää jos olis :lol:
Ei ole vakiona minkäänlaista tasauspyörästön lukkoa Samaroissa/110:ssä....Rallimiehet on Samaroihin jonkinlaisia lukkoja laittaneet,mutta nekään eivät ole 100% lukkoja :?

Re: etuvetoisten maastokelpoisuus

Lähetetty: 22.10.2015 18:46
Kirjoittaja samarai
Samarahan ei mitään lukkoja normaali käytössä kaipaa, sehän nyt menee vaikka syvässä lumessa. Takaperin vielä paremmin kuin etuperin. Oma takapotku-Transitti tarvii tonnin päälle painoa kitkalukosta ja isommista renkaista huolimatta, jos sillä yrittää samoja reittejä mennä.

Re: etuvetoisten maastokelpoisuus

Lähetetty: 22.10.2015 19:33
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Kyllähän Samarassa maavaraa riittää. Lyhyt akseliväli, pitkät joustovarat jousituksessa ja tiuhaksi välitetty ykkönen takaavat hyvät maasto-ominaisuudet. Sitten vielä ruiskutusjärjestelmän ansiosta moottori ei helposti sammu tiukoissakaan paikoissa.

Jossain 20 senttisessä lumessa hyvin päässyt eteenpäin. Siellä missä oli enemmän lunta, alkoi kasaamaan moottoritilaan. Mutta muuten ei ongelmia eteenpäin menossa. Jos Samaralla ajaa jossain vaikeassa maastossa, pitäisi etenemisen takia olla jotkin nappularenkaat jotta pitoa olisi.

Kuva

Re: etuvetoisten maastokelpoisuus

Lähetetty: 22.10.2015 19:37
Kirjoittaja juippi11
Pari vuotta sitten, kun Samara oli minulle uusi, ajoin sillä marjareissulla metsikön kautta ohi mutavelliin juuttuneesta neliveto-Hiluxista.. Kaasarisamaran kone ei kaksijakoisen luonteensa (huonosta kaasuttimesta johtuvaa) takia ole parhaimmillaan maastoajossa, mutta maavaraa tuntuisi olevan enemmän kuin esim ASX:ssä. Tai eihän sekään mihinkään maastoon ole tehty. Ruiskuversiossa veto varmasti tasaisempaa. Kun vertaan muihin autoihini niin paras se Samara on lumessa menemään. Corolla menisi parempiluonteisen koneensa takia muuten hyvin, mutta kun ei ole maavaraa niin meno pysähtyy jo huonommille sorateille. Pösö 505 ei takavetoisena taas pääse yhtään mihinkään missään tien ulkopuolella, vaikka siinä onkin lukkoperä.

Re: etuvetoisten maastokelpoisuus

Lähetetty: 23.10.2015 2:42
Kirjoittaja jaketech racinteam
juippi11 kirjoitti:Pari vuotta sitten, kun Samara oli minulle uusi, ajoin sillä marjareissulla metsikön kautta ohi mutavelliin juuttuneesta neliveto-Hiluxista...
ei se hiluxikaa oo 4wd jos siinä ei oo lukkoja. ilman lukkoa se on ristivetonen eli 2wd, etupyörä ja ristikäinen takapyörä vain vetävät.

Re: etuvetoisten maastokelpoisuus

Lähetetty: 23.10.2015 9:30
Kirjoittaja pressa
Maastokelpoisuus on myös paljon kuljettajasta kiinni oleva seikka, joku ajaa satakympillä sellaisesta paikasta mistä toinen ei uudenkarhealla katumaaturilla pysty ajamaan. Viimeksi ajoin kuvauksia varten Jouppilan vuoren päälle ja matkalla jouduin peruuttamaan että viimeiseltä nousuta pääsi katumaasturi peruuttamaan pois, ei kuulemma autolla päse ylös, no tein tilaa ja kun katumaasturi oli poissa edestä niin ajoin ylös, hivenen pitkään katsoi "maasturi" kuski satakympin sujuvaa etenemistä.

Re: etuvetoisten maastokelpoisuus

Lähetetty: 23.10.2015 12:29
Kirjoittaja jaketech racinteam
autolla voi päästä jopa sellaseen paikkaan mihin ei traktorilla pääse :lol: