Olkapään leikkaus.

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
Lada Scandinavia

Olkapään leikkaus.

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Tiedustelisin, onko kellään olkapäätä leikattu, esim, kiertäjäkalvon repeämän johdosta.?
Mun kohdalla ei ole tapaturmaa, vaan yli 26v toistotyötä. Myöskin AC nivel hieman kulunut. Olen ollut pitkään (tammikuu 2015) lähtien sairaslomalla. Tyksin Ortopedi sanoi, kun kysyin leikkauksen jälkeen toimivuutta, että kukaan ei osaa sanoa, tuleeko olkapäästä oireeton.
Leikkauspäivä olis nyt syyskuun lopulla. Ortopedi sanoi myös, että saan itse päättää, annanko leikata, vai en.
Pavlovits
Lada kerhon jäsen

Re: Olkapään leikkaus.

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Ovat ne jänniä nuo nivelvaivat. Niistä eivät oikein erikoislääkäritkään ota selvää. Minulla on olkapää- ja rannevaivoja ollut vuosikausia ja on ollut ortopediä, neurologia, reumatologia sekä kirurgia, eikä kukaan ole koskaan antanut selvää diagnoosia, puhumattakaan ratkaisusta, jossa vaiva varmasti poistuisi. Kaksi kertaa minultakin on kysytty haluanko, että leikataan, tuloksesta ei voi olla varma.
Kerran on nukutuksessa vääntää rusautettu olkapäähän lisää liikkuvuutta, mutta ei siitäkään isompaa apua ollut.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
t tulppu

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Leikattu oikea olkapää. Alkuun oli ahtautta joka vissiin aiheutui siitä että luunpää hankasi jännettä ja tulehutti jänteen. No se leikattiin. Mutta käsi lopetti toimimisen ja se nukutuksessa käynistettiin uudestaan kun en saanut kättä nostettua auton siis Volkkarin koe laudalle... mutta siitä seuraus että tuli niin sanottu väljänivel niin sen jälkeen tehtiin kiristys leikkaus jonka jälkeen olkapää on toiminut normaalisti..
sen jälkeen vasen olkapää on oirehtinut.. kun rupesin pikkupainoilla reenaamaan niin hirveästi kipuilua ja tutkimuksissa nestettä olkapäässä. Mutta nyt noin 3 vuotta olen vasenta parennellut ilman leikkausta niin se toimii mutta mielestäni oikea toimii paremmin... jos olisin työelämässä ja tarkoitus olisi pysyäkkin niin leikkauttasin olkapään..
samarai
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja samarai »

Mulla on joku neljä vuotta vaivannut oikea olkapää aika pahasti ja säteily tuntuu oikealla yläselässä lapaluun tienoilla. Kättä heiluttaessa tuntuu pieni naksunta ja selvää "klappia".

Olen käynyt omalääkärin vastaanotolla terveyskeskuksessa, sieltä tarjottiin kipulääkkeitä ja fysikaalista hoitoa. Eipä niistä juuri apua ole tuohon vaivaan ollut. Sieltä kautta on tuskin asiaa leikkaushoitoon kun ei edes röntgenkuvia ollut kiinnostusta ottaa. Suhtautuminen on sellaista, "että kaikillahan tuossa iässä noita yläselän vaivoja on" ja luullaan että tullaan vaan pelkästään sairaslomaa hakemaan. Vatuttaa niin paljon koko laitos, ettei enää halua edes mennä sinne.

Parhaimman avun kipuun on saanut pippuri-ja reumalaastareista, oikeastaan ainoat mitkä helpottaa kipua kun alkaa pahemmin äitymään.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Lada Scandinavia

Kiitos kokemuksista. Työpaikka lääkäri (Mehiläinen) on kirjoittanut viime maaliskuussa B todistuksen. Vanhaan työhöni en palaa, yli 26v riittää. Työkuntoutus päätös on myös tullut ja se on voimassa 31.3.16 saakka.
Hyvin pitkälti olen tullut tulokseen, että en anna olkapäätä leikata. Pystyn tekemään yllättävän paljon oikealla kädellä ja määrätyt liikkeet/liikarasitus tuottaa särkyä. Tämän vaivan kanssa pystyy elämään ja ei tarvii särkylääkkeitä syödä. Kela maksaa tällä hetkellä sairauspäivärahaa, se loppuu Joulukuussa. Mitähän rahaa sitten maksetaan, tässä hyvinvointi yhteiskunnassa.?
Kuinkahan kauan työnantaja pitää minut työntekijänä.? Saikkari loppuu 31.9.15. Tarvii hakea lisää saikkaria. Tällä hetkellä on mielenkiintoista, mitä tuleman pitää. Työnantaja pystyisi minut irtisanomaan B todistuksen perusteella, mutta sitä ei ole tehnyt. Irtisanomisaika on 6.kk.
Pikkuhiljaa alan ymmärtää, miksi työnteostakin voi vieraantua :lol:
voimasika
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja voimasika »

Itsellä olkapäät vaivanneet nyt ainaki noi 6vuotta, välillä niin pahasti että aamulla takin päälle laittaminen on ollut lähes mahdotonta, Lääkärissä ja fysioterapeutilla olen käynyt usesti ja ohjeet on tulleet että jumppaa ne vaan vaativat. Apua ei ole ollut, itsehän siis olen vielä alle 30vuotta että ei ole mitään kulumaa. Viimmeisin lausunto on ollut että epäillään olevan ahdas olkapää ja venyttelemällä pitäs pitää pärjätä. Leikkaushoito kuulemma luultavasti auttaisi mutta on niin vaikea kuulemma päästä leikkaukseen tai edes magneettikuviin että asian annetaan vaan olla, kun töitä kerran pystyy tekemään. :O

Voi kun olis vaan varaa mennä yksityiselle niin tulis asiat kuntoon.
Lada 2107 1300S -91
Lada 112 1.5 16V -03
t tulppu

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Jos voi Harrastaa Sauvvakävelyä niin se Auttaa Ja siihen kevyttä venyttelyä. Muuta ei tarvita.. jos vain pystyy...
samarai
Lada kerhon jäsen

Juu näin on Tulppu, tätä sauvakävelyä on harrastettu nyt tämän vuoden maaliskuusta lähtien. Teen joka ilta n. 3km lenkin ja olen huomannut, että ei siitä itselle ainakaan mitään haittaakaan ole, päinvastoin. Ehkä se myös ehkäisee niitä verisuonijuttujakin ja saa hyvällä tuurilla muutaman lisävuodenkin elämäänsä.

Ja näin se on, yksityiselle se pitäisi päästä jos tosissaan haluaa apua vaivoihinsa. Se taas vaatii paksua lompakkoa mitä esim. minulla ei ole.

e. Sitä teki mieli vielä sanoa, että kävelysauvan pituus on itselle aika merkitsevä, se ei saa olla yhtään liian pitkä, ettei käsi nouse liian ylös, ei tietysti liian lyhyetkään voi olla. Parhaat sauvat on mielestäni sellaiset, että niiden pituutta voi helposti säätää mieleiseksi kokeilemalla.
Jaska HKI

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Lada Scandinavia kirjoitti:Kiitos kokemuksista. Työpaikka lääkäri (Mehiläinen) on kirjoittanut viime maaliskuussa B todistuksen. Vanhaan työhöni en palaa, yli 26v riittää. Työkuntoutus päätös on myös tullut ja se on voimassa 31.3.16 saakka.
Hyvin pitkälti olen tullut tulokseen, että en anna olkapäätä leikata. Pystyn tekemään yllättävän paljon oikealla kädellä ja määrätyt liikkeet/liikarasitus tuottaa särkyä. Tämän vaivan kanssa pystyy elämään ja ei tarvii särkylääkkeitä syödä. Kela maksaa tällä hetkellä sairauspäivärahaa, se loppuu Joulukuussa. Mitähän rahaa sitten maksetaan, tässä hyvinvointi yhteiskunnassa.?
Kuinkahan kauan työnantaja pitää minut työntekijänä.? Saikkari loppuu 31.9.15. Tarvii hakea lisää saikkaria. Tällä hetkellä on mielenkiintoista, mitä tuleman pitää. Työnantaja pystyisi minut irtisanomaan B todistuksen perusteella, mutta sitä ei ole tehnyt. Irtisanomisaika on 6.kk.
Miten olisi kortisonipistos 3 kk:n välein?
virtain

Viesti Kirjoittaja virtain »

Jaska HKI kirjoitti:
Lada Scandinavia kirjoitti:Kiitos kokemuksista. Työpaikka lääkäri (Mehiläinen) on kirjoittanut viime maaliskuussa B todistuksen. Vanhaan työhöni en palaa, yli 26v riittää. Työkuntoutus päätös on myös tullut ja se on voimassa 31.3.16 saakka.
Miten olisi kortisonipistos 3 kk:n välein?
Kortisoni piikeistä ei ole hevonvitunkaan apua...nimimerkillä kokemusta on :evil: ...Täyttä sontaa koko helvetinpaska :lol: ...Minun olkapääni rikkoi sellainen firma,kuin UPM Kymmene oy (kuusanniemen tehtaat)....Eli minut siirrettiin aikoinaan väkisin ajamaan puukentälle puunmättö konetta,jonka seurauksena on toinen olkapää viallinen :? ...
voimasika
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja voimasika »

Jaska HKI kirjoitti: Miten olisi kortisonipistos 3 kk:n välein?
Kortisoni on säännöllisellä käytöllä myrkkyä nivelille, syövyttää nivelet pilalle.
Lada 2107 1300S -91
Lada 112 1.5 16V -03
samarai
Lada kerhon jäsen

Itse sain kortisonipiikin joku vuosi sitten kroonistuneeseen tenniskyynärpäähän. Ei siitä mielestäni juuri apua ollut. Käytän säännöllisesti siihen suunniteltua tukisidettä, sen avulla pystyy kyllä tekemään raskaampaakin hommaa ja vaikka rapata. Rappaus kädeniikkeestä minä sen olen aikoinaan vaivokseni saanutkin ja sen kanssa on jo opittu elämään.

Veli sairastaa puolestaan kihtiä, siinä joutuu hakemaan niitä kortisonipiikkejä vähän pakosti, kun ne kohtaukset tulee ja siihen ne myös auttaa. Mutta niillä on myös tuo haittavaikutus pitkään käytettynä.
Pavlovits
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Noihin olkavaivoihin on varmasti useitakin syitä samoin kuin hoitojakin. Yksityinen terveydenhoitokaan ei välttämättä poista ongelmia. Minä olen potenut olkapäätä 80-luvulta lähtien ja erilaisia lääkäreitä niin yksityiseltä kuin julkiselta puolelta luulisin olleen noin viisitoista, edellä luetelluista erikoislääkäreistä unohtui vielä fysiatri Hän kertoi vaivan johtuvan nivelkapselin huonosta aineenvaihdunnasta,, mikä haittaa ninelen toimintaa. Kahteen kertaan sain kapselin sisälle kortisonia, mikä auttoi muutaman kuukauden. Tuo ei kuitenkaan pitemmän päälle ole hyväksi nivelelle
Nyt olen lopettanut tuon lääkärikierteen ja teen säännöllisesti kevyttä joka suuntaan niveltä käyttävää harjoitetta, mikä pitkällä aikavälillä on hiukan parantanut tilannetta.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
samarai
Lada kerhon jäsen

Juu, ei ne yksityispuolen lääkärtkään mitään poppamiehiä tietysti ole. Kyse onkin lähinnä suhtautumisesta potilaan vaivoihin. Tuntuu että noi terkkarin lääkärit on nykyisin niin Kela-pelkoisia ettei enää sairaslomaa anneta vaikka siihen olisi aihetta. Tästä johtuen potilaan vaivoja yritetään vähätellä, ettei vaan tulisi sairausloma vastaanotolla puheeksi. Tällä keinoin saadaan myös välillisesti potilasjonoja samalla lyhennettyä.

Jatkotutkimuksia ja hoitoja pihdataan viimeiseen asti jos on vielä työikäinen ja -kuntoinen. Mitkään magneettikuvaukset (joissa vasta varsinaiset oireen aiheuttajat selviäisi) eivät tule tietysti kuuloonkaan. Lääkereseptejä kyllä tuputetaan auliisti.

Yksi kaveri kertoi, että oli loukannut selkänsä hirvimetsällä, niin terveyskeskuksen lääkäri kysyi ensimmäisenä ovesta sisään mennessä, että "tulitko hakemaan sairaslomaa?"
Lada Scandinavia

Kortisonia en anna kovin helposti laittaa ja yleensäkin esim. särkylääkkeet on tilapäinen apu. Olin viikko sitten Keiteleellä ja pitkän matkan jälkeen päätä hiukan särki. Kävelimme veljen metsässä ja söin 2 kourallista mustikoita, noin 25.min. jälkeen tultiin metsästä pois ja kahville. Astuessani tupaan, oli päänsärky poistunut. Ehkä se mustikka auttoi, mene ja tiedä häntä.

Tänään tuli Tyksistä taas kirje ja 9.9.15. on aika olkapään magn,kuvaus. Kuvauksen takia mennään johonkin putkiloon ja hirvittää koko ajatuskin, kun poden ahtaanpaikan kammoa. Kokemusta on, olen jäänyt aikoinaan yöllä pimeään hissiin, kun sähköt meni ja onneksi vain muutamia minuutteja se kesti. Kaiketi kuvauksen jälkeen pääsis lääkärin kanssa keskustelemaan, tai sitten vaan ajetaan ulos.
Eniten pelkään jos leikkauksen jälkeen, ei olkapäästä tulekkaan sitä, mitä odotin. Järki sanoo, että älä ota riskiä, kun tälläisenäkin olen oppinut olkapään kanssa elämään.
Vastaa Viestiin