Sivu 1/1

Nokkahihnan kuluminen

Lähetetty: 31.10.2004 9:40
Kirjoittaja S.A.Mara
Olisko kellään hyviä ehdotuksia? Samara 1.5i syö nokkahihnaa sisäreunasta ei ota kiinni mihkään mut silti sisäreunasta häviää. Vaihdoin remmin ja kiristimen n:10t sitten samasta syystä sisäreunasta pois n:5-7mm.

Lähetetty: 31.10.2004 19:07
Kirjoittaja Toveri Sladimir
Jokin on vinossa.Kampiakseli ja nokka-akseli lienee linjassaan.Kiristin vaihdettu, joten epäilys vesipumppuun.Jos pumppu ei ole linjassaan, vetää se hihnaa vinoon em. seurauksin.(?).
Voikos alapyörän laittaa väärinpäin?Joissain merkeissä sekin onnistuu ja seuraukset ovat samat.

Lähetetty: 1.11.2004 17:48
Kirjoittaja micco
Kuluneet hihnapyörät ovat ainakin ooppeleissa aiheuttaneet hihnan ennenaikaista tuhoutumista...

Lähetetty: 1.11.2004 22:48
Kirjoittaja S.A.Mara
Vaihdoin hihnan tänään. Sitä ennen soitin paikalliseen lada huoltoon ja kysyin kiristimen ja lohkon välissä olevan prikan paksuutta. On kuulemma 7mm ,mutta ruiskukoneessa ei koko prikkaa tarvita kun on toisenlainen kiristin kuin vanhemmissa kaasarikoneissa. Mut sit kun prikan ottaa pois kiristimen ja lohkon välistä kiristimen hihnapyörä hinkuttaa lohkon kylkeen. Et mikähän hitsin systeemi siin oikeen on??? Vesipumppu menee huomenna varmuuden vuokx vaihtoon, mut jos jollain olis nokkahihnan kotelo irti viitsisiköhän katsoa nokkapyörän ja vesipumpun väliin missä kiristin on ja kertoa onko kaikki kolme linjassa vaiko ei.

Lähetetty: 2.11.2004 17:59
Kirjoittaja esses
Ei käynyt ilmi, onko autossasi alunperin ollut uudenmallinen kiristinpyörä. Siis sellainen, jossa hihnan kiristys tapahtuu jonkinlaisella työkalulla, joka menee kahteen kiristinpyörässä olevaan reikään. Vanhemmassa mallissa on iso mutterikanta, jota kiertämällä hihna kiristetään.
Jos sinulla on tämä uudemman mallin kiristin paikallaan ja kiristimen kiinnityksen pinnapultia jää yli sentin näkyviin, tarvitsee autosi vanhemman mallin kiristinpyörän.

Lähetetty: 3.11.2004 0:47
Kirjoittaja Kanttikuski
Kaikki pyörät pitää olla linjassa.Jos hihna käy löysänä,nousee se kiristimenreunan päälle,kuluttaen sen.

Lähetetty: 3.11.2004 1:19
Kirjoittaja dadaa
Jotenkin tulee mieleen legendaarinen lausahdus: Tein itse ja säästin...
niinkun teki yks kaveri vaihtaessaa 1.25 fiestaan itse hihnaa...venat solmussa ja sen jälkeen vei auton vasta ammattimiehelle.
No mut jos ei tee mitään niin ei opi eikä satu mitään.
Eikä sitten herneitä nekkuun.

Lähetetty: 3.11.2004 15:04
Kirjoittaja Toveri Sladimir
dadaa kirjoitti:Jotenkin tulee mieleen legendaarinen lausahdus: Tein itse ja säästin...
niinkun teki yks kaveri vaihtaessaa 1.25 fiestaan itse hihnaa...venat solmussa ja sen jälkeen vei auton vasta ammattimiehelle.
No mut jos ei tee mitään niin ei opi eikä satu mitään.
Eikä sitten herneitä nekkuun.
Se 1,25 Fiesta tarjoaa yllätyksen kyllä kokeneemmallekkin asentajalle!Siinä ei nimittäin ole kiiloja nokka-akseleiden (2kpl) eikä kampiakselin hihnapyörällä.Itsekkin erehdyin kerran avaamaan kirosanojen kera.Onneksi sain lainaan Ford-liikkeeltä erikoistyökalut kampi- ja nokka-akseleiden lukitukseen.

Lähetetty: 3.11.2004 22:04
Kirjoittaja dadaa
Toveri Sladimir kirjoitti: Se 1,25 Fiesta tarjoaa yllätyksen kyllä kokeneemmallekkin asentajalle!Siinä ei nimittäin ole kiiloja nokka-akseleiden (2kpl) eikä kampiakselin hihnapyörällä.Itsekkin erehdyin kerran avaamaan kirosanojen kera.Onneksi sain lainaan Ford-liikkeeltä erikoistyökalut kampi- ja nokka-akseleiden lukitukseen.
Tiedetään.

Lähetetty: 5.11.2004 16:09
Kirjoittaja S.A.Mara
dadaa kirjoitti:Jotenkin tulee mieleen legendaarinen lausahdus: Tein itse ja säästin...
niinkun teki yks kaveri vaihtaessaa 1.25 fiestaan itse hihnaa...venat solmussa ja sen jälkeen vei auton vasta ammattimiehelle.
No mut jos ei tee mitään niin ei opi eikä satu mitään.
Eikä sitten herneitä nekkuun.
Koko palko kerralla heh heh, ni on sitten kunnon kuularuisku. Mutta asiaa samaran maahantuonnista tunnustettiin että on olemassa onkelma kyseisen asian kanssa ja siihen löytyy korjaus, ihan tehtaalta asti tilattu ohje.

Lähetetty: 29.1.2005 20:59
Kirjoittaja S.A.Mara
No niin nyt hihnat ei sit enää kulu. Siitä kuuluisasta prikasta piti työstää 0,2mm. Sillee tasasesti toisesta reunasta. Ohjeen sain vanhan kaartin asentajalta Siltasen autosta Lahdesta. Nää nuoret kollit ei tiedä yhtään mitään "auton"moottoreista. Miksi merkki korjaamolle/huoltoon otetaan töihin ylimielisiä kokemattomia nuoria tolloja töihin???

Lähetetty: 30.1.2005 11:25
Kirjoittaja esses
Kun ei muitakaan ole tarjolla.
Vanhat asentajat miettivät pää punaisena miten päästä eläkkeelle.
Jos rumasti sanon niin insinöörit ja merkonoomit on pilanneet hienon ammatin omilla ideoillansa. Tulosta pitää tehdä. Muulla ei ole väliä. Koita siinä sitten tehdä hyvää ja ammattitaitoista työtä kun vain nopeus ja tulos on pääasia.
huh, olipas katkeraa!!!!!

Lähetetty: 30.1.2005 13:33
Kirjoittaja ladamaster
Lukekaahan miten autoa huolletaan laatupiireissä:
http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=3335

Lähetetty: 31.1.2005 19:21
Kirjoittaja R-J
esses kirjoitti:Kun ei muitakaan ole tarjolla.
Vanhat asentajat miettivät pää punaisena miten päästä eläkkeelle.
Jos rumasti sanon niin insinöörit ja merkonoomit on pilanneet hienon ammatin omilla ideoillansa. Tulosta pitää tehdä. Muulla ei ole väliä. Koita siinä sitten tehdä hyvää ja ammattitaitoista työtä kun vain nopeus ja tulos on pääasia.
huh, olipas katkeraa!!!!!
Vähänhän tuo kitkerältä kuulostaa, mutta on paljolti totta.

Lähetetty: 31.1.2005 21:00
Kirjoittaja R-J
ladamaster kirjoitti:Lukekaahan miten autoa huolletaan laatupiireissä:
http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=3335
Kyllähän tuo todistaa sen, että osataan sitä "paremmissakin piireissä." Vaikka eipä tuo nyt niin kovin suuri yllätys ole. Tekniikan Maailmahan on tehnyt, muutaman vuoden välein, noita yllätystestejä merkkihuoltoihin; eivätkä tulokset tosiaankaan ole olleet mairittelevia. :roll: