Sivu 1/1
Autotallin yleiskemikaalit
Lähetetty: 24.3.2015 20:35
Kirjoittaja Rh-
Eli mitä tököttejä porukalle on vakiintunut autotalliin?
Itselläni suht perinteiset CRC 5-56 jokapaikan höylänä, voitelee (ehkä), irrottaa ja jopa hiukan puhdistaa.
Sotkettuna dieseliin näyttää olevan suht mukava ruostuneiden pulttien irrotteluun.
Esso Covar 5, wanhanliiton pesuaine, hakkaa nykyiset moottoripesuaineet ja suht riittoisa, 25% seoksena veden kanssa.
Tämäkin tökötti toimii dieselin kanssa, koneen kilkkeet saaviin, sinne litra tai pari dieseliä ja sopivasti Covaria, pieni liuvottelu ja harjaa lian pois.
Dinitrolin siveltävä alustamassa, kuolematonta kamaa, pysyy kiini ku ryssä leivän kannikassa.
Re: Autotallin yleiskemikaalit
Lähetetty: 24.3.2015 21:36
Kirjoittaja Laabani
No perinteinen tippakannu löytyy ja käy moneen asennukseen.
WD 40 tai tuo CRC 5-56 on aina.
Kuparitahna myös (tiedä lukeutuuko otsikkoon).
Irrotusöljyä milloin mitäkin merkkiä...
Poltto-öljy/petrooli/bensa/diesel, jotain näistä yleensä liuotteluun/puhdistukseen.
Sitten on vielä miljoona muuta purnukkaa, mutta nuo nyt yleisemmät ja eniten käytetyt.
Re: Autotallin yleiskemikaalit
Lähetetty: 24.3.2015 22:04
Kirjoittaja samarai
Onhan niitä kaikkia, mutta varmaan erikoisin autokemikaali itsellä on Fordin oma lukkoperän liukastusaine, millä saa automaattilukosta liian herkkyyden pois. Sellainen ompelukoneöljypullon kokoinen muovipullo ja haisee erittäin voimakkaasti ja pirun kallista. En nyt tällä hetkellä enää muista mitä se oli (oliko joku molybdeeni?), mutta kuulemma Capreihin alunperin suunniteltu. Ei ole kyllä pitkään aikaan tarvittu, kun laitoin lukkoperäöljyt (ei suositus) Transitin perään.
Ostin joskus 90-luvun alussa Virosta monta purkkia neuvostovalmisteista alustamassaa. On vieläkin parikolme purkkia jäljellä ja käyttökelpoisia. Viimeksi tuli vedettyä niitä Samaran pohjaan katsastukseen tehtyjen hitsausten päälle tammikuussa.
Re: Autotallin yleiskemikaalit
Lähetetty: 25.3.2015 11:17
Kirjoittaja Pavlovits
Ai tuota Esson Covaria on edelleen saatavana. Sitä käytettiin huoltsikalla ainoana liuotinpesuaineena. Se tuli 10 litran astioissa, eikä se ollut asiakasmyynnissä. Veteen sitä ei sekoitettu, vaan ensin se suihkutettiin sellaisenaan ja sitten vedellä, mielellään lämpimällä ja paineella pois. Tunnistaisin sen hajun vieläkin 50 vuoden jälkeen.
Re: Autotallin yleiskemikaalit
Lähetetty: 25.3.2015 17:41
Kirjoittaja Rh-
Eihän sitä enää saakkaan, pakko sitä on vaan jemmata.
Tuolla lähti pentuna maalit Suzuki PVn sylinteristä, sen jälkeen alkanu veteen laimentaa, muutenkin näkyy olevan kumiosille hallaa raakana.
Ostaisin kyllä jos lisää vielä saisi.
EU vaan kaiken mukavan menee kieltämään.
Re: Autotallin yleiskemikaalit
Lähetetty: 25.3.2015 22:26
Kirjoittaja jta
Jorma Teräs eli wd-40, vaseliini ja alumiini/kuparitahna. Tuo kuparitahna on sellainen että melkein käytän leivän päälläkin sitä eli joka paikkaan olen sitä tunkemassa mihin vain mahdollista.

Puhdistukseen on sitten polttoöljy ja tinneri. Tinneristä tykkään sen takia kun irrottaa tehokkaasti öljyt sun muut rasvat eikä kaipaa erillistä pesua enää kun tuo haihtuupi pois. Tosin tuon kanssa olis syytä olla hyvä kaasunaamari tai hyvin tuuletettu tila etenkin kuumalla ilmalla. Menee loppuilta "mukavasti" tallissa pörrätessä kun jonkin aikaa nuuhkii ilman naamaria.
Re: Autotallin yleiskemikaalit
Lähetetty: 26.3.2015 7:20
Kirjoittaja temez
Crc,spray vaseliini,aseöljy,bräkleen.
Re: Autotallin yleiskemikaalit
Lähetetty: 26.3.2015 11:03
Kirjoittaja juippi11
CRC Sisu on nyt vakiintunut hyllyyn, voitelee paremmin esim. vaijerit kuin normaali crc tai wd40, ja säilyy metallipintojen suojana paljon paremmin. Tavallinen CRC:hän ei oikeastaan voitele ollenkaan, vaan haihtuu melko pian pois. Hyvät aseöljytkin kyllä hoitavat saman minkä tuo sisu, ja niillä hyvä voidella esim. auton lukot. Tavallinen CRC on minullakin aina pulttien irrotteluun. Puhdistuksiin crc:n "bräkliini", ei tuhoa maalipintoja.
Re: Autotallin yleiskemikaalit
Lähetetty: 27.3.2015 22:07
Kirjoittaja Rh-
Aseöljynä itelläni on vakiintunu aikalailla Ballistol puhistukseen ja muuhun "hiplaukseen".
Säilytyksessä ja autotallissa joku halvempi normaali aseöljy, ei CPL.
Bräkleeni ja sen halvempi ja puhtaampi vaihtoehto, isopropanoli (kelpaa myös elektroniikan pesuun, vanhat la koneet, automankat yms)
Re: Autotallin yleiskemikaalit
Lähetetty: 27.3.2015 22:42
Kirjoittaja mf-690
-orapi reduse 4 ruosteenirroitin.
-CC-Altemp kiinnileikkaantumisenestoaine
-CC-202 super E.P. vaseliini
-CC-Ceramix keraaminen kuivavoiteluaine
-cc Clobe Ruosteenmurskaaja
-CC-100 puhdistusspray
-CC-Stahl teräspinnoite
-CC-606 lukko- ja aseöljy
- wurt metallisuoja ht
-wurth hhs teflon spray
-wurt silikoni spray
Nämä on aina saatavilla, ja paljon muuta jotka ei nyt tule mieleen!
Re: Autotallin yleiskemikaalit
Lähetetty: 28.3.2015 13:14
Kirjoittaja Rh-
Oman autotallin valikoima alkaa tuntua pienelle

Re: Autotallin yleiskemikaalit
Lähetetty: 5.4.2015 9:16
Kirjoittaja JohnDoe
samarai kirjoitti:Ostin joskus 90-luvun alussa Virosta monta purkkia neuvostovalmisteista alustamassaa. On vieläkin parikolme purkkia jäljellä ja käyttökelpoisia. Viimeksi tuli vedettyä niitä Samaran pohjaan katsastukseen tehtyjen hitsausten päälle tammikuussa.
Ei varmaankaan kuitenkaan samaa massaa, mitä arvostelivat Tekniikan maailmassa tai Tuulilasissa Elite Mossen koeajossa? Haisi ja näytti hieman erilaiselta kuin länsituotteet.
Re: Autotallin yleiskemikaalit
Lähetetty: 5.4.2015 23:58
Kirjoittaja samarai
Joo kyllä nämä mielestäni ovat ominaisuuksiltaan varmaan samoja kuin länsituotteetkin, hajukin on samanlainen. Itsellä on niitä kahta erilaista neuvostovalmistetta, toinen laatu on ohuempaa ja toinen paksumpaa massaa.
Muitakin vanhoja erilaisia neuvostokemikaaleja löytyy vielä varastosta.

Autokäyttöön muistui nyt mieleen, maalinhiontatahnapurkit, kolmea eri karkeutta.
Vanhoja erilaisia neuvostomaaleja ja lakkojakin on vielä varastossa. Niissähän ei käytetty lainkaan kovetinta niin säilyvyys on hyvä, tosin pintaan levitettynä kuivamiseenkin pitää sitten varata min. 48h.
