Sivu 1/1
1300S -89 käynnistys ja käyntiongelma
Lähetetty: 9.3.2015 21:47
Kirjoittaja Ladamborghini
Moi,
Kulkimeeni ilmeni käynnistys ja käyntiongelma pari viikkoa sitten.
Eli saa sahata käyntiin pitkän aikaa ja kaasu pohjassa voi saada käyntiin. Lämpimänä ja kylmänä ei pysy käynnissä tyhjäkäynnillä, eli pitää laittaa ryypy päälle valoissa että tulee kierroksia ja pysyy käynnissä.
Tilasin kaasarin korjaussarjan ja tyhjäkäynti "venttiilin" (mallia automaattinen bensankatkaisu moottorijarrutuksessa). Nyt olen vaihdellut bensakammion neulaventtiiliä, kalvoja pariin paikkaan ja kokeilin vaihtaa tyhjäkäynti systeeminkin, mutta ei auta (vaihdoin originaalin takasin, vaikka kalvo olikin jo hieman venyny)
Mitähän nyt pitäis kokeilla? Katselin tuota kärkihässäkkää ja työntelin autoa vaihde päällä, ei tule rakoa kärkiin??? Mutta jos kärjet ei irtoa eihän auton pitäisi käydäkkään??? Tää on niin hightechkiä!
Re: 1300S -89 käynnistys ja käyntiongelma
Lähetetty: 10.3.2015 8:22
Kirjoittaja 'aatee'
Ratkaisu = Weber DGV.
Re: 1300S -89 käynnistys ja käyntiongelma
Lähetetty: 10.3.2015 8:54
Kirjoittaja pressa
Puhdistitko kaasuttimen kanavia vai vain vaihtelit kalvoja? Ykköspiirillä jos on kanava tai suutin tukossa niin ei varmasti käy ilman kaasua.
Ja tähän sopii vanha lainaus monesta muustakin tyhjäkäynnittömästä topikista:
pressa kirjoitti:Ennenkuin purat mitään voit kokeilla "imulla" puhdistaa kaasuttimen kanavat. Imupuhdistus tapahtuu siten että: kaveri avuksi, poista ilmanpuhdistin kotelo, auto käyntiin ja kaasua painaen kierrokset kolmeen tonniin, kädellä peität kaasuttimen ilman saannin kun kaveri päästää kaasun, ilman saanti peitetään siihen saakka kun moottori sammuu, toistetaan pari kertaa, sitten parikertaa siten ettei kaasua nosteta, näin moottorin oma imu vetää suuttimista ja polttoainekanavista pienet epäpuhtaudet läpi.
Re: 1300S -89 käynnistys ja käyntiongelma
Lähetetty: 10.3.2015 11:12
Kirjoittaja Ladamborghini
En puhdistellu, vaihtelin vaan kalvoja ja neulaventtiilin, koska luulin alunperin että vika oli siinä. Tarkoitetaanko kanavilla niitä suuttimia (niitä oli mukana korjauspaketissa, mutta en vaihtanu). Nehän vois periaatteessa vaihtaa uusiin. On vaan meissattu niin pienellä ne luvut niihin kantoihin että ei meinaa saada selvää onko ne samanlaisia, kuin originaalit.
Onko ykköspiiri se kurkku jossa on ryyppyläppä?
Tuon puhdistamisen voi varmaan suorittaa ryypylläki? Että saa kierroksia koneeseen, jos ei oo kavereita

Re: 1300S -89 käynnistys ja käyntiongelma
Lähetetty: 10.3.2015 13:14
Kirjoittaja pressa
Kanavat ovat porauksia kaasuttimen sisällä jissa bensa kulkee, suuttimet taas pienireikäisiä kuristimia joilla määrää säädetään. Tuota "imupuhdistusta" et voi tehdä pelkällä ryypyllä koska se ei tuki molempia kurkkuja, eli imua ei tule bensapuolelle. Onko autossa bensansuodatin ja koska se on viimeksi vaihdettu? Ellei ole niin laita yleismallin suodatin siihen letkuun ennen bensapumppua.
Re: 1300S -89 käynnistys ja käyntiongelma
Lähetetty: 11.3.2015 11:57
Kirjoittaja tapanih
Säädä nyt kuiteskin seuraavaksi katkojan kärkiväli kohdalleen.
Re: 1300S -89 käynnistys ja käyntiongelma
Lähetetty: 11.3.2015 14:44
Kirjoittaja LadaJanne
Suosittelin istumaan hetkeksi paikalleen ja miettiä ihan nuo perusasiat läpi,vaikka sellaisella kevät huolto aatteella kun tunnin kaks näet vaivaa niin alkaa rokkaamaan..
Polttoainepuolelta:
-kaasuttimen täydellinen putsaus,ei iso homma kun tietää yhtään mitä tekee.
-bensanpinnan tarkastus/säätö
-polttoainesuodattimet vaihtoon,jos on.
-bensapumpun sihdin putsaus,jos on.
-voit myös kokeilla ajaa kevyesti pumpulta tankille menevän letkun auki paineilmalla,bensakorkki irroitettuna.voi olla roskaa.
Sähköpuolelta:
-kärjet tarkastus/vaihto/säätö.
-pyörijän tarkastus
-virranjakajan kopan kunto,nastojen puhdistus.
-tulpanjohtojen mittaus ohmeilla.
-tulppien tarkastus/kärkivälin säätö.
-jakoketjun kirraus,jos tarvetta.
-sytytys ennakot kohdilleen
-venttiilin välykset/tarkastus/säätö tarvittaessa.
Omaan tein täydellisen polttoaine ja sytytyspuolen uusimisen ja sain palamaan rahaa osiin n.120e. Tosin virranjakaja jäi vanhaa kun on melko uusi.
Re: 1300S -89 käynnistys ja käyntiongelma
Lähetetty: 12.3.2015 10:04
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Nuo kaikki edellä kuvatut ovat tärkeitä tomia, mutta saa olla melkoinen savottamestari jos ne tekee väitettyyn "tunnin tai kahden" periodiin. Siinä täytyy jo tietää aivan tarkalleen oikeat työjärjestykset ja mitään virheitä ei saa tulla.
Re: 1300S -89 käynnistys ja käyntiongelma
Lähetetty: 12.3.2015 14:57
Kirjoittaja LadaJanne
Aivan totta,nuo venttiilin välysten säätö ja kaasuttimen puhdistus vie kyllä aikaa..muut jutut ihan simppeli tarkastuksia. Sanotaan nyt sit et kun päivän antaa aikaa ja tutustuu aiheeseen niin ollaan jo pitkällä..vaikka vähän vähemmänkin touhunneelta remppamieheltä.
