Sivu 1/5
Talvinopeusrajoitukset
Lähetetty: 26.10.2004 9:43
Kirjoittaja lada 1200s
Pitäisikö nostaa/laskea?
Lähetetty: 26.10.2004 10:10
Kirjoittaja veli alexei
80 km/h vaan kaikkialle. Ei sitä lujempaa tartte ajaa.
Lähetetty: 26.10.2004 11:44
Kirjoittaja Nonnis
Samaa mieltä kuin Veli Alexei. Ei tarttis sitten hullujen henkilöautoilijoiden olla koko ajan kamikaze-tyyliin ohittamassa raskasta kalustoa. Vaikka tuskin se hulluimpien vimmaa hillitsis.
Lähetetty: 26.10.2004 12:16
Kirjoittaja Vanja-eno
Samana vaan läpi talven, tai ei ainakaan moottoritiellä tarttis laskea... ei ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla...
Lähetetty: 26.10.2004 19:08
Kirjoittaja R-J
Minulla on käytössä kelin mukaan säätyvä nopeudenrajoitin (yleensä). Ratin ja penkin välissä...

Lähetetty: 26.10.2004 19:27
Kirjoittaja esses
Aivan turhaa koko talvinopeudet. Aika turhauttavaa nytkyttää 80 km/t suoria teitä. Ja moottoriteillä vielä turhempaa pudottaa nopeuksia. Toisaalta saahan valtio rahaa, kun poliisit saa viritellä tutkiaan, ja napsia sakkoja turhautuneille autoilijoille.
joo
Lähetetty: 26.10.2004 19:53
Kirjoittaja Lada-Jussi
vähän vaikee äänestys, paras vaihtoehto olisi että ajetaan liikennevirran ja olosuhteiden mukaisesti.
Lähetetty: 26.10.2004 20:04
Kirjoittaja ,_,/ukka
Kun auton ilmanvastuskerroin on kuin turuntuomiokirkossa ja askissa on vähempi vaihteita ku jalassa varpaita, niin on ainakin taloudellisempaa ajella 80km/h.
,_,/ukka
Lähetetty: 26.10.2004 20:18
Kirjoittaja LamaAjanElvis
mitä minä olen verrannut noita ladojani 4ja5vaihteisia, ovat huutaneet kumpikin isoimmalla vaihteella ihan yhtä paljon satasen vauhdissa.
Lähetetty: 26.10.2004 20:19
Kirjoittaja Nonnis
^Mun mielestä eroa on kuin yöllä ja päivällä.
Lähetetty: 26.10.2004 20:28
Kirjoittaja LamaAjanElvis
ehkä mulla on jotain eroa noissa perävälityksissä, sillä 5vaihteisen nelosella ajettaessa satasta kone karjuu niin perkeleesti ettei pitkälle kestäis ja kaasu on pohjassa, vitoselle vaihdettaessa kierrokset sitten ovat ihan siedettävät. 5vaihteisella 50-60vaudissa pitänee jo nelonen tökätä, 4vaihteisella menee perä paskaks jos noin hiljaa nelosella täryyttää.
Lähetetty: 26.10.2004 20:36
Kirjoittaja Nonnis
Mä en noista välityksistä tiedä, mutta kyllä mun nelivaihteinen farkku huutaa kuin syötävä isommilla nopeuksilla, 5-lovisella 05:lla taas melutaso on ihan asiallinen. Ja pistän kyllä nelosen nelilovisessakin jo 60:ssä, jos tarkotus ei oo siitä kiihdyttää

Talvinopeudet
Lähetetty: 26.10.2004 22:32
Kirjoittaja ss127
Siis eihän noita rajoituksia tarvitse pudottaa. Ihmisten olisi vain opittava ajamaan kelin mukaan. Kyllä hyvällä kuivalla talvikelillä voisi ajaa 120km/h ihan hyvin. Ja kyllä ainakin minä pudotan vauhtia kun keli menee todella huonoksi. Mutta nykyään kun kaikilla on kiire ja asenteena "Minä ensin" niin valtiovallan ainoa keino puuttua on juuri nopeusrajoitukset.
Ja mitä raskaaseen kalustoon tulee niin, se on ihan sama, oli rajoitus 120,80 tai 60. Ohi on päästävä kelillä kuin kelillä. Itse kyllä annan tilaa ja jos joudun rekan tms. perään niin odotan kiltisti että on reilusti tilaa tai kuski näyttää vilkulla tien olevan selvä.
Liikenteessä pitäisi saada ihmisten asenteet oikeille raiteille niin kaikilla olisi mukavampaa ja turvallisempaa.
Lähetetty: 26.10.2004 23:11
Kirjoittaja veli alexei
LamaAjanElvis kirjoitti:mitä minä olen verrannut noita ladojani 4ja5vaihteisia, ovat huutaneet kumpikin isoimmalla vaihteella ihan yhtä paljon satasen vauhdissa.
Kyllä siinä nyt jonkun verran on eroa. Eli noin 100 desibeliä.

Lähetetty: 27.10.2004 0:16
Kirjoittaja R-J
,_,/ukka kirjoitti:Kun auton ilmanvastuskerroin on kuin turuntuomiokirkossa ja askissa on vähempi vaihteita ku jalassa varpaita, niin on ainakin taloudellisempaa ajella 80km/h.
,_,/ukka
Totta joka sana. Tuohon meluasiaan voisi sitten myöskin todeta, että kyllähän takapotkuista ääntä irtoaa. Mutta se on voima, mikä puhuu.

Itse ratkaisin asian vastameluperiaatteella. Eli väänsin äänentoistolaitteiston volyymin sen verran kohti kaakkoa, että hevosvoimien mylvintä ei häirinnyt. Ja mitä tulee hifi-systeemien äänenpaineeseen, niin poweria on silloin käytössä riittävästi, kun ajaa motarilla suurinta sallittua nopeutta kaikki ikkunat auki ja musiikki vielä kuuluu.
