Vento 1,8CL -97
Lähetetty: 28.1.2015 12:50
Käytössä on myös tällainen 90-luvun lopun Volkkari pomminvarmalla tekniikalla eli pellin alla perinteinen 1,8-litrainen pitkään Volkkareissa käytössä ollut bensakone yksipisteruiskulla varustettuna ja auto on rakenteeltaan muutenkin niin perustekniikka kuin vain voi olla. Viimeisen viiden vuoden aikana tämä on aina välillä ollutkin käytössä muiden menopelien reistatessa, tämä auto siis on perikunnan nimissä, jäänyt yhteiseen käyttöön papastani ajan jätettyä. Pappa ehti ajaa autolla itse alle vuoden, ostettiin Volkkarin liikkeestä ja vaihdossa meni muutaman vuoden vanhempi Golf, joka olisi vaatinut kytkin- ja kannentiivisteremontin ja ruostevikaakin jo oli.
Vuosien varrella auto on aina toiminut ongelmitta. Laturi uusittin pari vuotta sitten, samoin akku, kun näiden kanssa oli pientä ongelmaa. Jakopääsarja tuli asennettua pari viikkoa sitten, kun kilometrit olivat tulleet jo täyteen aika päiviä sitten. Pakoputki myös katkesi pian tämän jälkeen ja takaputki tuli myös vaihdettua. Seuraavaan katsastukseen pitäisi hitsata vähän pohjaa, mutta mitään muuta ongelmaa ei pitäisi olla. Kilometrit mittarissa lähentelevät 300 000:tta, mutta auton siisteydestä tätä ei uskoisi. Tekniikkakin pelaa kuin paljon vähemmän ajetussa.
Kymmenen vuotta sitten itselläni oli käyttöautona samaan tekniikkaan perustuva Golf-farmari, entinen postiauto automaattivaihteistolla ja oikeanpuoleisella ohjauksella. Sekin palveli kohtalaisen hyvin ne pari vuotta, mitä autoa pidin - toki pari vikaakin sattui kohdalle: katalysaattorin sisuskalut sulivat ja tukkivat pakoputken, uuden katin kanssa ongelmia ei enää ollut, airbagin merkkivalon polttimo pimeni, sai vaihdettua juottamalla, valonvaihdinviiksi hajosi ja sytytysyksikön kannnessa oli hiushalkeama, mikä vaikeutti käynnistymisiä kostealla kelillä, ongelma poistui yksikköä vaihtamalla. Ventossakin on tämä sytytysyksikköongelma, mutta joku aikaisempi omistaja on korjannut halkeaman lakalla ja tuntuu toimivan. Loppujen lopuksi nämä ovat aika toimivia autoja ja yllättävän hyviä ajaakin, aikanaan tosin yliarvostettuja ja kalliita (postiauton ostaessani maksoin siitä muistaakseni 2800 euroa, vastaava ei-postiauto vasemmanpuoleisella ohjauksella olisi maksanut yli tuplat).
Vento on taas ollut käytössä, kun toinen Saab on ollut turboremontissa ja toisessa takajarrut jäässä.
Vuosien varrella auto on aina toiminut ongelmitta. Laturi uusittin pari vuotta sitten, samoin akku, kun näiden kanssa oli pientä ongelmaa. Jakopääsarja tuli asennettua pari viikkoa sitten, kun kilometrit olivat tulleet jo täyteen aika päiviä sitten. Pakoputki myös katkesi pian tämän jälkeen ja takaputki tuli myös vaihdettua. Seuraavaan katsastukseen pitäisi hitsata vähän pohjaa, mutta mitään muuta ongelmaa ei pitäisi olla. Kilometrit mittarissa lähentelevät 300 000:tta, mutta auton siisteydestä tätä ei uskoisi. Tekniikkakin pelaa kuin paljon vähemmän ajetussa.
Kymmenen vuotta sitten itselläni oli käyttöautona samaan tekniikkaan perustuva Golf-farmari, entinen postiauto automaattivaihteistolla ja oikeanpuoleisella ohjauksella. Sekin palveli kohtalaisen hyvin ne pari vuotta, mitä autoa pidin - toki pari vikaakin sattui kohdalle: katalysaattorin sisuskalut sulivat ja tukkivat pakoputken, uuden katin kanssa ongelmia ei enää ollut, airbagin merkkivalon polttimo pimeni, sai vaihdettua juottamalla, valonvaihdinviiksi hajosi ja sytytysyksikön kannnessa oli hiushalkeama, mikä vaikeutti käynnistymisiä kostealla kelillä, ongelma poistui yksikköä vaihtamalla. Ventossakin on tämä sytytysyksikköongelma, mutta joku aikaisempi omistaja on korjannut halkeaman lakalla ja tuntuu toimivan. Loppujen lopuksi nämä ovat aika toimivia autoja ja yllättävän hyviä ajaakin, aikanaan tosin yliarvostettuja ja kalliita (postiauton ostaessani maksoin siitä muistaakseni 2800 euroa, vastaava ei-postiauto vasemmanpuoleisella ohjauksella olisi maksanut yli tuplat).
Vento on taas ollut käytössä, kun toinen Saab on ollut turboremontissa ja toisessa takajarrut jäässä.