2107 -90: lämmityslaitteen säädöt?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Pekkaharju

2107 -90: lämmityslaitteen säädöt?

Viesti Kirjoittaja Pekkaharju »

Tervehdys uudelta foorumilaiselta! :D

Olen nuori, mutta sitäkin innokkaampi autoharrastelija ja tällä alalla varsinainen "sekakäyttäjä". Puuhastelen aktiivisesti Saab- ja Mitsubishi-kerhoissa, mutta olen kiinnostunut myös monista muistakin autoista. Harrastesuuntina kiinnostavat tasaisesti tuning, ICE-rakentelu, mobilismi, keräily ja käyttöentisöinti. Myös ajatus siitä, että toisen hylkäämästä teknisestä kapineesta voi rakentaa itselleen jotakin käyttökelpoista, on aina kiinnostanut - kierrätyksen henkeä siis. Tällä hetkellä työn alla tai "liipaisimella" on mm. erään ison 1980-luvun italialaisen käyttöentisöinti sekä japanilaisvalmisteisen takavetopakun rakentelu ja varustelu.

Olen pitkään haaveillut myös omasta Ladasta, lähinnä Nappisilmästä. Nyt sitten sattui kohdalle vähän ajettu ja melko ehjä 1990-mallinen krominokka, 1500:nen 2107, ja näin kävi - minusta tuli tuore Ladan omistaja. Oikeastaan tuo krominokkakin on aika hauska laite: siinä on jotain sellaista viehättävää pompöösiä, pönäkkää yritystä. Lieneekö juuri nuo krominokkaiset niitä, joiden ansiosta Ladaa on joskus kutsuttu Siperian Mersuksi?

Tähän 2107:ään liittyen haluaisin nyt kokemattomana ladistina esittää kysymyksen: miten sen lämmityslaitteen kuuluisi toimia? Kojetaulussa on kolme liukusäädintä ja puhaltimen katkaisin. Kahden ylimmäisen liukusäätimen kohdalla on kiilasymboli, alimmaisen säätimen toisen pään kohdalla ikään kuin tuulilasin kuva, toisen pään kohdalla jokin kolmiosymboli. Lisäksi kuljettajan jalkatilassa on jokin mystinen vipu. Onko vipujen toiminta loogisesti niin, että yksi säätää lämpötilaa, toinen kojelaudan raitisilmasuuttimia ja kolmas huurteenpoistosuuttimia? Säätääkö se jalkatilassa oleva outo vipu sitten lattiasuuttimia? Ensimmäisen 120 km:n aikana niitä vipuja kyllä kääntelin, mutta mikään ei oikein vaikuttanut mihinkään. Auton mukana ei siis ollut ohjekirjaa; siitähän toiminta olisi tietysti selvinnyt.

Kiitos ystävällisistä vastauksista ja neuvoista jo etukäteen!

Turvallisia kilometrejä ja mukavia harrastehetkiä kaikille ladisteille!
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

jep

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

sinisestä vivusta saa ulkoa ilmaalisää
punaisesta säädetään lämmintä
kolmannesta vivusta säädetään etu ja sivulaseille ilmanvirtausta
keskimmäisen lattialuukun avaamalla pääsee osa ilmasta karkaamaan jalkatilaan ja saa jalat hikoomaan jos lämpö on päällä :D
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Monessa Ladassa on tuo punaisen vivun toiminta olematonta, sillä Ladat varustetaan hanalla joka menee rikki hyvin nopeasti ja päästää kuumaa vettä kennoon asennosta riippumatta. Myös säätövaijerin kuori voi lipsahtaa paikaltaan jolloin pitää hiukan purkaa kojelautaa siitä vivuston kohtaa.

Eli punaisesta saattaa vain tulla kuumaa ja erittäin kuumaa.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Muuten kyllä on lämppärit toimineet, mutta vaijerin kuori on minullakin joskus takapotkussa luistellut. Tyyppivikoja, tyyppivikoja... :?
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

...Ei onneksi mikään kallis/hankala vika ainakaan nappiksessa, jos vain viitsii vähän tonkia "säädinpaneelin" takaa. :shock:
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Sinisellä säädetää lämpö. :)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Pekkaharju

Viesti Kirjoittaja Pekkaharju »

Kiitoksia vastauksista ja neuvoista! Täytyypä tutkailla säätimiä ja niitten taustaa vähän tarkemmin.
Pekkaharju

Viesti Kirjoittaja Pekkaharju »

Nooniin.... Nyt alkaa jo lämppärin salat vähitellen selvitä. Äkkiseltään tutkittuna tosiaan se ylimmäinen vipu ohjaa lämmityslaitteen kennon vesiventtiiliä, ja sen vaijerin kuori on tosiaan irti pidikkeestään, jolloin vivun liike ei välity venttiilille saakka.

Vivuissa ei ole mitään eri värisiä merkintöjä, punaista tai sinistä. Ainoat merkinnät ovat tosiaan siinä vipujen takana olevassa paneelissa.

Jalkatilassa oleva vipu on irti, samoin kuin koko lämmityslaitteen kotelon alaosa - ei ihme, että vipu ei vaikuttanut paljon mihinkään! :shock:

Kojelaudan keskellä olevista raitisilmasuuttimista tulee näköjään vain ja ainoastaan patopaineella ulkoilmaa. Niihin ei ilmeisesti vaikuta mikään muu säätö kuin suuttimissa itsessään oleva sulku.

Ihmeen paljon sitä saa pienestä aiheesta asiaa. Olisi ollut mukava perehtyä tuohon vähän tarkemminkin, mutta täytyy ensin tehdä edelliset projektit alta pois - sekakäyttäjän riesoja, nääs. Mutta tutkaillaan ja raportoidaan!

Mukavia harrastehetkiä kaikille! :D
Vastaa Viestiin