Olen nuori, mutta sitäkin innokkaampi autoharrastelija ja tällä alalla varsinainen "sekakäyttäjä". Puuhastelen aktiivisesti Saab- ja Mitsubishi-kerhoissa, mutta olen kiinnostunut myös monista muistakin autoista. Harrastesuuntina kiinnostavat tasaisesti tuning, ICE-rakentelu, mobilismi, keräily ja käyttöentisöinti. Myös ajatus siitä, että toisen hylkäämästä teknisestä kapineesta voi rakentaa itselleen jotakin käyttökelpoista, on aina kiinnostanut - kierrätyksen henkeä siis. Tällä hetkellä työn alla tai "liipaisimella" on mm. erään ison 1980-luvun italialaisen käyttöentisöinti sekä japanilaisvalmisteisen takavetopakun rakentelu ja varustelu.
Olen pitkään haaveillut myös omasta Ladasta, lähinnä Nappisilmästä. Nyt sitten sattui kohdalle vähän ajettu ja melko ehjä 1990-mallinen krominokka, 1500:nen 2107, ja näin kävi - minusta tuli tuore Ladan omistaja. Oikeastaan tuo krominokkakin on aika hauska laite: siinä on jotain sellaista viehättävää pompöösiä, pönäkkää yritystä. Lieneekö juuri nuo krominokkaiset niitä, joiden ansiosta Ladaa on joskus kutsuttu Siperian Mersuksi?
Tähän 2107:ään liittyen haluaisin nyt kokemattomana ladistina esittää kysymyksen: miten sen lämmityslaitteen kuuluisi toimia? Kojetaulussa on kolme liukusäädintä ja puhaltimen katkaisin. Kahden ylimmäisen liukusäätimen kohdalla on kiilasymboli, alimmaisen säätimen toisen pään kohdalla ikään kuin tuulilasin kuva, toisen pään kohdalla jokin kolmiosymboli. Lisäksi kuljettajan jalkatilassa on jokin mystinen vipu. Onko vipujen toiminta loogisesti niin, että yksi säätää lämpötilaa, toinen kojelaudan raitisilmasuuttimia ja kolmas huurteenpoistosuuttimia? Säätääkö se jalkatilassa oleva outo vipu sitten lattiasuuttimia? Ensimmäisen 120 km:n aikana niitä vipuja kyllä kääntelin, mutta mikään ei oikein vaikuttanut mihinkään. Auton mukana ei siis ollut ohjekirjaa; siitähän toiminta olisi tietysti selvinnyt.
Kiitos ystävällisistä vastauksista ja neuvoista jo etukäteen!
Turvallisia kilometrejä ja mukavia harrastehetkiä kaikille ladisteille!