Sivu 1/1
VAZ-21051 - 1983 - 1500S - ОАО АВТОВАЗ
Lähetetty: 21.1.2015 8:33
Kirjoittaja Nagol
Re: VAZ-21051 - 1983 - 1500S - ОАО АВТОВАЗ
Lähetetty: 21.1.2015 9:57
Kirjoittaja t tulppu
Mittaa puristuspaineet ensimmäisenä, se sanoo että vuotaako venttiilit... kylmä pytty voi johtua ihan pikku jutuista kuten pimeä tulppa tai johto vika tai jakajan kansi ei anna kaikille pytyille.
Re: VAZ-21051 - 1983 - 1500S - ОАО АВТОВАЗ
Lähetetty: 21.1.2015 11:15
Kirjoittaja Nagol
t tulppu kirjoitti:Mittaa puristuspaineet ensimmäisenä, se sanoo että vuotaako venttiilit... kylmä pytty voi johtua ihan pikku jutuista kuten pimeä tulppa tai johto vika tai jakajan kansi ei anna kaikille pytyille.
Pitäs jossain saada mittautettua ja tarkastettua.
On tuohon edelliset omistajat vaihtaneet tulppia, johtoja, virranjakajan kannen ja pyörijä ym. perusosaa..
Re: VAZ-21051 - 1983 - 1500S - ОАО АВТОВАЗ
Lähetetty: 21.1.2015 16:47
Kirjoittaja pressa
Nagol kirjoitti:epäilleet että venttiilihän sielä olisi solmussa
Minä en usko että normaali takavetoisen venttiili olisi solmussa! Mutta siihen uskon että kakkosen tai kolmosen pakoventtiili on palanut. Kokeile laittaa auto käyntiin ja vuorotellen irrotat tulpanjohtoja, se pytty minkä tulpanjohdon irrottaminen ei vaikuta on viallinen. Helpoin suuntaa-antava puristustesti tehdään sormella koittamalla. Tulpat irti ja kaveri starttaamaan, sormella tukitaan vuorotellen tulpanreikiä ja se pytty mistä ei sormea vasten tunnu kunnolla paineta on viallinen. Pyöritä moottoria niin että viallisen pytyn venttiilit on kiinni (eli puristustahti menossa), päästä paineilmaa sylinteriin ja kuuntele suhiseeko pakoputkessa vai kaasuttimella. Mikäli suhina pakoputkessa vuotaa pakoventtiili ja mikäli kaasuttimella niin imuventtiili.
Koska muuten on viimeksi venttiilit säädetty? Yleensä venttiilivaurio syntyy kun venttiilivälyksen tarkistus/säätö (10tkm välein) on jätetty tekemättä, venttiili kantaa ja palaa...
Re: VAZ-21051 - 1983 - 1500S - ОАО АВТОВАЗ
Lähetetty: 25.1.2015 12:54
Kirjoittaja Tooberi
ite ostin joku vuosi sitten muutamalla kympillä yhden pommikoneen tästä haukiputaalta. oli tosi kovalla käytöllä ollu ja kävi 3 pytyllä. syy löytyi kun otti venttiilikopan pois. yks venttiilin nostaja oli pompannu pois paikaltaan kun säätöpultin lukitus mutteri oli löyhällä..
Re: VAZ-21051 - 1983 - 1500S - ОАО АВТОВАЗ
Lähetetty: 3.2.2015 7:54
Kirjoittaja Nagol
Kattelen just vanteita venäjältä niin mitäs pitäs ottaa huomioon valittaessa?
Jako: 4x98
ET: ?
Keskireikä: ?
Leveys: ?
Koko: ?
Re: VAZ-21051 - 1983 - 1500S - ОАО АВТОВАЗ
Lähetetty: 3.2.2015 17:00
Kirjoittaja veli samara
keskireikä 58,5mm
koko 13-16"
Leveys 4,5-7"
ET on tapauskohtainen. Eli siihen vaikuttaa koko ja leveys. Mulla ollut 15x6,5 vanteet joissa ET35. Nyt alla 15x7 ET13. Leveempääkin vannetta alle saa jos haluaa. Kokemusta takana 9" leveistä vanteista. Nämä vaativat jo venykumit vanteelle ja kaarien mankeloimista.
Re: VAZ-21051 - 1983 - 1500S - ОАО АВТОВАЗ
Lähetetty: 3.2.2015 17:04
Kirjoittaja Nagol
veli samara kirjoitti:keskireikä 58,5mm
koko 13-16"
Leveys 4,5-7"
ET on tapauskohtainen. Eli siihen vaikuttaa koko ja leveys. Mulla ollut 15x6,5 vanteet joissa ET35. Nyt alla 15x7 ET13. Leveempääkin vannetta alle saa jos haluaa. Kokemusta takana 9" leveistä vanteista. Nämä vaativat jo venykumit vanteelle ja kaarien mankeloimista.
No mielessä oli semmonen koko mikä tulis kivasti kaarelle ilman et tarvii mitään muokata tai laittaa venykumeja. Ihan max. 15".
Re: VAZ-21051 - 1983 - 1500S - ОАО АВТОВАЗ
Lähetetty: 3.2.2015 17:05
Kirjoittaja Nagol
Löytypäs syy korkeeseen HC arvoon..Aivan loistava kaasarin asennus

Imi extra happea niin jumalattomasti...
Re: VAZ-21051 - 1983 - 1500S - ОАО АВТОВАЗ
Lähetetty: 3.2.2015 17:57
Kirjoittaja veli samara
Nagol kirjoitti:No mielessä oli semmonen koko mikä tulis kivasti kaarelle ilman et tarvii mitään muokata tai laittaa venykumeja. Ihan max. 15".
No tuota 15x7" vannetta voisin suositella. Tuo ET13 tulee kaarelle kivasti, mutta madallettuna ottaa kaariin kiinni ellei pokkaa kanttia sisään. Vakio korkeudessa toiminee ellei ole painoa takana paljon. Mutta ET20-25 vois olla parempi. Netistä löytyy offsett laskureita jolla voi vertailla eri ET-lukuja.