Sivu 1/6

VAZ-21051 - 1987 - Talviauto

Lähetetty: 27.9.2014 17:01
Kirjoittaja Jarkko_I
Tämä perusmallin kanttilamppu oli heräteostos. Samara pisti sopimuksen poikki niin oli pakko selata nettiautoa ja ostaa halvin ja lähimpänä oleva lada. Tämä sitten oli Kouvolassa myytävänä ja hinta oli muistaakseni 600 euroa. Kirjoittelen tähän alkuun mitä tälle autolle on tähän mennessä käynyt.


27.2.2014 Samara pisti sopimuksen poikki niin oli pakko ostaa jokin auto tilalle. Kouvolassa tämä auto oli ja matkustin sinne junalla ja tulin tällä pois

1.3.2014 Toinen ajovalo ja jarruvalo olivat pimeänä ja ne tuli vaihdettua

9.3.2014 Öljyt ja öljynsuodatin vaihdettu. Teboil Gold 5W-40 öljyt koneeseen ja Fram merkkinen öljynsuodatin

8.4.2014 Pissapojan moottori vaihdettu oikeanlaiseen. Tässä oli joku volvon tai saabin moottori joka oli teipattu säiliöön kiinni ja se vuosi nestettä ympäri konehuonetta. Aito neuvostoliittolainen vaihettiin tilalle

1.5.2014 Pissapojan letkut/suuttimet olivat täynnä jotain mönjää, varmaan tulivat tuosta "uudesta" moottorista joka lojunut hyllyssä ties kuinka kauan. Etusivuikkunoista revitty tummennukset irti. Kuskin oven sisäkahva vaihdettu päikseen takaoven kanssa koska sen on joku joskus poikkaissut

18.4.2014 Autoon murtauduttiin ja varastettiin kaiuttimet ja subbari. Kuskin oven lukko murjottu auki. Poliisia ei kiinnostanut. Kuskin oven lukko tuli hitsattua takaisin paikoilleen

17.5.2014 Vaihteistoöljyt ja peräöljyt vaihdettu

22.5.2014 Kardaanin pumpattu rasvaa nipan kautta

16.6.2014 Tulpat ja tulpanjohdot vaihdettu uusiin

24.6.2014 Päästöt käyty mittaamassa. HC arvo oli yli 2000, mutta pienellä kaasuttimen säädöllä arvot sai kohilleen. Auto alkoi kulkemaan tämän jälkeen paljon pirteämmin ja nykiminen lakkasi

30.6.2014 Uusi tuulilasi vaihdettu

30.6.2014 Katsastettu ilman huomautuksia

25.7.2014 Öljyä vuotaa venttiilikopan välistä. Mutterit olivat löysällä, jokainen pyöri 1-2 kierrosta

26.7.2014 Rengasrikko. Nokian Hakkapeliitasta meni runko hajalle

26.7.2014 Jäähdytysnestettä vuotaa syyläristä. Menekki noin 3 litraa 1000 kilometrillä

12.8.2014 Ratti vaihdettu moderniseen Ladan omaan rattiin

22.8.2014 Melberin aluvanteet sain vihdoin ja viimein alle

31.8.2014 Kuskin puolen etujarrupala jarrutti viimeisen kerran. Kaikki palat eteen vaihdettu uusiin

3.9.2014 Kuskin puolen takarengas lähti melkein irti ajossa. Ilmeisesti tasapainoitus lyijy lähti irti ja pyöri vanteen sisällä jolloin pultit löystyivät. Mitään muuta järkevää selitystä en tälle keksi


Yli 10 000 on mittariin tullut nyt kesän aikana ja aika vähän on saanut korjailla. Kaikkee pientähä joka autossa on. Syyläri on tulossa postissa ja vaihdan sen varmaan vasta ensi keväänä, koska otan kohta samaran ajoon

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Re: VAZ-21051 - 1987 - Kesäauto

Lähetetty: 27.9.2014 17:15
Kirjoittaja t tulppu
Jo vain pienellä Fiksuula olet tämän kanssa päässyt tuohon toiseen farkkuun verrattuna. Taitaa olla tuo Ratti samanlainen kuin Nivan vakio Ratti että hyvin istuu..

Re: VAZ-21051 - 1987 - Kesäauto

Lähetetty: 27.9.2014 17:25
Kirjoittaja Jarkko_I
t tulppu kirjoitti:Taitaa olla tuo Ratti samanlainen kuin Nivan vakio Ratti että hyvin istuu..
Joo, mallinumero on 2121 alkunen ja venäjältä tää ratti tuli

Re: VAZ-21051 - 1987 - Kesäauto

Lähetetty: 28.9.2014 19:41
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Uusien 2107 Ruori on melkein samanlainen, mutta ei aivan. Juuri raahasin yhden Venäjältä.

Re: VAZ-21051 - 1987 - Kesäauto

Lähetetty: 5.10.2014 12:51
Kirjoittaja Jarkko_I
Kesän mittaa kilometrejä tuli näköjään 11 000 ja vähän päälle. Nyt auto jää tuohon odottamaan kevättä. Keväällä ennen kuin otan ajoon vaihdan uuden syylärin tilalle kun vanha vuotaa aika ankarasti

Kuva

Re: VAZ-21051 - 1987 - Kesäauto

Lähetetty: 1.2.2015 13:52
Kirjoittaja Jarkko_I
Tuli tämä kaivettua esiin lumesta. Varmaan pari tuntia meni aikaa että sai pois hangesta ja vaihdettua talvirenkaat alle. Vähän odotin että akku olisi ollut tyhjä, mutta ei näköjään ollutkaan. Yllättävän helposti lähti käyntiinkin, ei tarvinnut kauaa starttailla.

Perjantaina sitten tarkistelin kaikki nesteet ja jäähdytys ja pesunestettä tuli lisää heitettyä. Virranjakajan vaahtomuovii tuli muutama tippa öljyä. Toinen takavalokin oli pimeenä. Vielä pitäisi mittari avata ja vaihtaa sinne polttimo kun pimeällä ei yhtään näe vasemmanpuoleisesta mittarista mitään

Re: VAZ-21051 - 1987 - Kesäauto

Lähetetty: 13.2.2015 6:01
Kirjoittaja Jarkko_I
Syyläri vuotaa ja se tuli huomattua jo syksyllä ja tänään tuli huomattua että lämppärin hana vuotaa. Oli yhdet paperit tuossa hanskahyllyllä ja ne oli vihreäksi muuttunut. Pitää sekin vaihtaa jossain vaiheessa.

Myös ilmeisesyi jännitteensäädinkin temppuilee kun välillä auton oma volttimittari menee tappiin ja valot kirkastuvat. Kannattaako tässä vielä huolestua?

Re: VAZ-21051 - 1987 - Kesäauto

Lähetetty: 13.2.2015 18:55
Kirjoittaja Jarkko_I
Huomenna on kyllä pakko tuo hana vaihtaa kun apukuskin lattialla on jo iso lätäkkö vihreetä nestettä. Paisari oli tyhjä tänään ja sinne kaadoin lisää nestettä että pärjää vähäsen. Motonetistä kävin hakemassa uuden hanan. Vaihtaminen ei ilmeisesti ole kovin työläs homma? Hanskahyllyn ehkä joutuu irti ottamaan ja muutenkin tuo näyttää ahtaammalta tilalta kuin nappiksessa

Re: VAZ-21051 - 1987 - Kesäauto

Lähetetty: 13.2.2015 19:31
Kirjoittaja t tulppu
Jos vain roppa taipuu niin ei mahdoton tehtävä..

Re: VAZ-21051 - 1987 - Kesäauto

Lähetetty: 14.2.2015 18:59
Kirjoittaja Jarkko_I
Tuli sitten hana vaihdettua päivällä. On tää kyllä paljon vaikeampaa kanttilamppusee vaihtaa kuin nappikseen. Tässä on kaikenmaailman muovi lärpäkkeitä edessä niin ei meinaa päästä käsiksi tuonne mitenkään. Nappiksessa ei muistaakseni ole yhtään mitään turhaa edessä. Puolentoista tunnin homma oli tämä ja nyt on hyvä. Vanha kraana oli muutenkin jumissa ja auto ei lämmennyt kovin kuumaksi kun nyt uuden hanan kanssa puhaltaa lämppäristä tulikuumaa ilmaa.

Nesteitä en valuttanut ulos, pistin vain tuloletkun nippusiteellä puristuksiin ja lähtöletkun otin pois että sai hanan ja sen putken pätkän pois auton sisäpuolelta. Helppo homma, mutta oli kyllä ahdas paikka ja kävi kyllä käsiin ja alaselkää kun polviltaan on auton ulkopuolella ja yrittää taiteilla muttereita auki :lol:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Re: VAZ-21051 - 1987 - Kesäauto

Lähetetty: 16.2.2015 12:21
Kirjoittaja MrKz
Itehä käytin koko kennon irti ku hana oli tarkotus vaihtaa, ei kauaa nokka tuhissu ku apuna oli porakone ruuvien irrotusta jouduttamassa + tiesi mitä teki nii oli nopeaa toimintaa, kennon käytin syystä irti kun lasit oli herkkiä huurtumaan,nimittäin kennon päällä oli vuodesta -86 kertyneet havunneulaset ja monen syksyn koivunlehdet semmosena 5-10cm paksusena pöheikkönä jonka johdosta se räppänäki sieltä oli jumittunu, nyt toimii eikä oo lasit meinannukkaa huurtua ja se uusi hana kyllä vaikutti huomattavasti kopin lämpeämiseen

Re: VAZ-21051 - 1987 - Kesäauto

Lähetetty: 27.2.2015 18:39
Kirjoittaja Jarkko_I
Takajarrut alkoi rohisemaan tossa viikko takaperin. Luulin että kengät kulunu loppuun ja tilasin motonetistä uudet kengät ja uudet jouset. Tänään oli tarkoitus vaihtaa ja kun sain rummut auki niin en huomannut jarruissa mitään poikkeavaa. Kengissä oli kulutuspintaa vielä hyvin paljon, ei paljon uudelle häpeä. Vähän oli pinnat lasittunu ja ne hion pois. Kun ei ollutkaan kengät loppuun kuluneet vaikka luulin niin vaihdoin jouset. Niitten kanssa tulikin sitten tapeltua monta tuntia kun ei papukaija pihdeillä taikka ladan omilla pihdeillä meinannut ollenkaan saada paikoilleen. Tähänkin on varmaan olemassa oikeanlainen työkalu jolloin ei tarvitse kirota montaa tuntia.

Pienen testiajon jälkeen jarrut toimivat juuri niin kuin pitää. Mitään rohinaa ei kuulu enään. Tiedä sitten oliko jouset väsähtäneet tai lasittuneet pinnat aiheuttaneet rohinan, mutta nyt taas toimii

Re: VAZ-21051 - 1987 - Kesäauto

Lähetetty: 27.2.2015 19:57
Kirjoittaja jta
Voi olla että tuo lasittunut pinta on aiheuttanu että alkanu kengät värähteleen.

Mutta mä yleensä kasaan nuo jarrut ensin maassa valmiiksi paketiksi eli jouset ja välitanko paikoilleen ja sitten masentamaan kilpeen kiinni. Menee ihan meisselillä kampemalla sitten kengät paikoilleen.

Re: VAZ-21051 - 1987 - Kesäauto

Lähetetty: 27.2.2015 21:50
Kirjoittaja Flaiman
Saiko niitä pakettina paikalleen silloin kun on automaattisäätö kengissä. Mitä minä combiin koitin niin taisi olla ne paksut tapit, joihin kengät laitetaan tiellä niin pahasti, että en saanut. Vai olisiko vaan pitänyt kammeta enemmän.

Tuossa kuitenkin video miten helposti jouset oikeaoppisesti ruuvimeisselillä saa.
https://www.youtube.com/watch?v=4DfdvKaV9Dg

Re: VAZ-21051 - 1987 - Kesäauto

Lähetetty: 27.2.2015 22:34
Kirjoittaja jta
Tuohon en osaa sanoa kun en ole livenä nähny noita missä on kengissä tuo säätö. Vaan eikös tässä sedanissa pitäisi olla sylinterissä se säätö?