Sivu 1/1

Ravistettava virranjakaja??

Lähetetty: 15.10.2004 23:07
Kirjoittaja made in japan
Tänään ajelin ladallani (1200L) kaveria moikkaamaan ja matka sujui ongelmitta kuten aina. No tovin turistua oli aika lähteä vaan eipä lada halunnut :shock: , startti pyöri kyllä iloisesti mutta ei edes luvannut. Eikun tutkimaan, bensaa sai joten kipinää ihmettelemään, ja siinähän se, ei kipunoi. No mitä v....a toiminut moitteetta koko ajan ja nyt liekki hukassa, kaikki mahdolliset johdot, puolat ja muut systeemit katottiin mutta ei syty :evil: . Lopulta koko jakaja ulos ja sitä tutkimaan, vaikutti hyvältä sekin ja takas kiinni. Kuinka ollakkaan tämä auttoi, siis ravistettava ennen käyttöä. Mikähän mahtaa jakajaa vaivata, lopun alkuako? :roll:

Lähetetty: 15.10.2004 23:31
Kirjoittaja Vanja-eno
Kokeile onko pyörijässä väljää jakajan akseliin nähden. Jos on, osta uusi pyörijä ja jos sekin tuntuu väljältä, niin silloin on akselin päää kulunut. Nopea korjaus on, pieni sähköerkan pala pyörijän akselikoloon tiivistämään...

Lähetetty: 17.10.2004 15:56
Kirjoittaja Misha
Niin siis todennäköisempi on jakajan siltalaakerin kuluminen. Kun se löystyy liikaa niin se sotkee hommat.

Maksaa vaihtaa, mutta purkaminen ja uudelleenkasaaminen ei ole mikään mahtodon homma tehdä.

Lähetetty: 17.10.2004 19:23
Kirjoittaja Jaska HKI
Jos virranjakajan nokkakappale (se kappale,joka avaa katkojankärjet)on liian kulunut.Jos näin on sylintereiden nokkakulmat ovat erilaiset.Muutaman asteen ero eri sylintereiden välillä ei ole niin tärkeää kuinkärkien tasainen avautuminen eri sylintereille.Koska kunkin sylinterin sytytyshetki riippuu tästä eivät kärkien avautumiskulmien poikkeamat saisi olla yhtä astetta suuremmat.Jos on käytettävissä strobo-lamppu näkyy tämä "sytytyksen" vaelteluna ajoitusmerkkiin nähden.Nokkakappaleessa jo niinkin pieni sivuttaispoikkeama kuin 0,2 mm voi olla liikaa.Paras tulos tietenkin saadaan jos vaihdetaan sekä nokkakappale sekä sen laakeri.Tietysti kondensaattorin kiinnitys kannatta tarkistaa.Jos kärjet on arpeutuneet niin ne pitää vaihtaa.Nokkakappaleen väljyys vaikuttaa myös kärkien avauskulmaan,ts. siihen aikaan,jolloin kärjet on kiinni ja puola ehtii varautua.Sytytyksestä lähtee "terä",eikä moottori ota kunnolla kierroksia.

-

Lähetetty: 9.3.2005 9:47
Kirjoittaja evo2
Jaska HKI kirjoitti:Jos virranjakajan nokkakappale (se kappale,joka avaa katkojankärjet)on liian kulunut.Jos näin on sylintereiden nokkakulmat ovat erilaiset.Muutaman asteen ero eri sylintereiden välillä ei ole niin tärkeää kuinkärkien tasainen avautuminen eri sylintereille.Koska kunkin sylinterin sytytyshetki riippuu tästä eivät kärkien avautumiskulmien poikkeamat saisi olla yhtä astetta suuremmat.Jos on käytettävissä strobo-lamppu näkyy tämä "sytytyksen" vaelteluna ajoitusmerkkiin nähden.Nokkakappaleessa jo niinkin pieni sivuttaispoikkeama kuin 0,2 mm voi olla liikaa.Paras tulos tietenkin saadaan jos vaihdetaan sekä nokkakappale sekä sen laakeri.Tietysti kondensaattorin kiinnitys kannatta tarkistaa.Jos kärjet on arpeutuneet niin ne pitää vaihtaa.Nokkakappaleen väljyys vaikuttaa myös kärkien avauskulmaan,ts. siihen aikaan,jolloin kärjet on kiinni ja puola ehtii varautua.Sytytyksestä lähtee "terä",eikä moottori ota kunnolla kierroksia.




onko kellään kokemusta uusista jakajista tämän suhteen? eli että vanhassa sytytyshetki heittänyt ja sitten vaihtanut uudenjakajan niin homma on korjaantunut. tarkoitan että onko uusissa jakajissa varmasti nokkakappale koneistettu tarkasti. mulla ykkösen ja nelosen välinen ero on 8 astetta.nyt tulee uusi jakaja venäjältä ja toivon että ero pienenee.

njaa

Lähetetty: 15.3.2005 13:16
Kirjoittaja hepovaleri
nii mulla on ollu ongelmia virranjakajan kanssa jossa on ali paineella säädettävä ennaakko että kaikki liitännät ovat maassa, jopa eristetyt ja olen purkanut virranjakajan ja tutkinut mutta en tajua mutta kun tein kyseisen "ravista ennen käyttöä" ni se alkoi toimimaan :shock: . voisiko olla syy?

Lähetetty: 15.3.2005 16:43
Kirjoittaja heka
jakjan siltalaakeri on varmaan kulunut

Lähetetty: 29.3.2005 15:29
Kirjoittaja evo2
no nyt tuli vaihdettua jakaja(kiitos rtjn65). sytytyshetken ero ykkösen ja nelosen välillä hävisi kokonaan ja nykimiset loppuivat kokonaan. olen erittäin tyytyväinen lopputulokseen.