Sivu 1/3

1700i turbotus

Lähetetty: 2.6.2014 19:25
Kirjoittaja Ladnisti
Eli otsikon mukaisen tekniikan turbotus. Ajatuksena käyttää vakio ruiskua ja maltillisella max 0.5bar ahdoilla. Eli saako pelittämään edes välttävästi? Tänää nimittäin tuli ostettua tuollainen farkku ruisku itele. Tekniikka siirtyy käyttis ladaan, mikä on 2107 -87. Ja puhtia siihen haluttaa saaha lissää, kohtuu halvalla. Välijäähdytin ja turbo on valmiina, ahdin on t3 laipalla varustettu vw 1.9td:n tehdaskunnostettu. Eli koon puolesta just passeli.

Re: 1700i turbotus

Lähetetty: 2.6.2014 20:09
Kirjoittaja Ladnisti
Ja samalla takaakseli saa päivitystä, ylemmät reaktiotangot tulee yhtä pitkiksi kuin alemmatki. Tarkoitus käyttäö alkuperäisiä alempia reaktiotankoja ja niiden kiinnityksiä korin puolella. Hitsaamalla kiinni. Ja panhard tanko muuttu sellaiseksi että perään tulee tappi keskelle, josta linkku ja molemmin puolin tangot koriin, saa sen perän elämisen vähemmäksi.
Taakse tulee levyjarryt. Ja Polski Fiiatti satulat. Nämä odottelee jo asennusta, kuin myös eteen jähytetyt levyt, ja tukivarret uusien PU-puslien kans. Taakse tulee mb viton iskarit, kokeilumielessä ku töistä sattu sellaset käteen jäämään. Mut mitkä iskarit eteen? Entäs jouset? (Eteen/taakse)

Re: 1700i turbotus

Lähetetty: 2.6.2014 22:04
Kirjoittaja START
miks saman mittaset tangot? kauhee homma, katsuri tuskin tykkää ja hyöty taitaa olla hieman kyseenalanen
taitaa olla aika tuhoon tuomittu ajatus vakio ruiskun kanssa yrittää saada pelaamaan

Re: 1700i turbotus

Lähetetty: 3.6.2014 19:39
Kirjoittaja MrKz
Halvalla potkua saa unohtaa, käytä ennakkoon ne oppirahat kunnon osiin ja huolella tekemiseen nii ei myöhemmin kaduta... ja alustan osia mansemotors.fi ja hakua käyttämällä löydät sivutolkulla juttua ladan moottorin turbottamisesta..nelipisteruiskulla ja säädettävällä ohjauksella lähtisin itse liikkeelle

Re: 1700i turbotus

Lähetetty: 3.6.2014 20:49
Kirjoittaja START
halpa on niin suhteellinen käsite, touhutonni poikineen tuppaa meneen.

Re: 1700i turbotus

Lähetetty: 3.6.2014 22:36
Kirjoittaja Ladnisti
Juu tää ny oli ajatus et saako sitä toimimaan edew kohtuudella. Taidan siis tyytyä laittaan vanhan ja luotettavan weberin datin (taas) turbo käyttöön. Oli aikanaan mk1 escossa, siinä pelas oikeen mainiosti. Ja tosiaan alakerta käy kokonaan ns. rebuildin läpi. Mietin vaan et jatkanko vakio veiveillä vai investoinko suoraan h-rohviilit. Tänää soittelin toverile Tornion vesileikkuuseen et tekee mulle muutamia kuparisia kansi pahveja. :)
Männät ois tarkoitus laittaa uudet samalla. Oisko suosituksia, ja nimeommaa turbotukseen??!

Ja korjataanpas vielä sitä alustan muutosta, eli tarkoitus on tehdä niistä farkun alemmista reaktiotangoista tähän käyttikseen ylemmät reaktiotangot. Ja ei niin pitkänä kuin alemmat, niinkuin yllä mainitsin.

Tänään löytyi lukkokin perään. :D
Ja suorakytky vaihteistosta o vääntö menosa.
Ja joo, eihän tuo suorahampainen ns. käyttiksesä oo kauheen hiljanen ja mukava. Mut ajaa asiansa.

Re: 1700i turbotus

Lähetetty: 3.6.2014 22:40
Kirjoittaja veli samara
Saahan noita valmiita teräskansipahvejakin. Mansemotorsilta, maksaa alle satkun joten ei oo kalliskaan. Mäntiä voi kysellä samasta osoitteesta. Ahdin olis syytä vaihtaa isompaan, jos meinasit voimaa saada. Melko pieniä nuo 1,9tdi:n ahtimet, ja vielä bensakoneeseen. Ellet sitten hae vääntöä koneesta.
Kannellekin kannattaa jotain tehdä samalla...

Re: 1700i turbotus

Lähetetty: 3.6.2014 22:59
Kirjoittaja toktornivako
Mitä ihmettä haet sillä kuparisella "kansi pahvilla"? Ei tule muuten kestään edes sitä kun vakio tiiviste!

Re: 1700i turbotus

Lähetetty: 3.6.2014 23:16
Kirjoittaja Ladnisti
Onko mellottaminen vieras käsite?

Re: 1700i turbotus

Lähetetty: 3.6.2014 23:28
Kirjoittaja toktornivako
Niin mitenkähän sille kuparille silloin käy? Vakio pahvi kestää kyllä tällaiset "turbotukset" ja teräspahvia sitten kun ruvetaan oikeasti rakentaa? Ja viimmeisenä liekkirengas urat niin kuin Isot pojat tekee 8)

Re: 1700i turbotus

Lähetetty: 4.6.2014 19:52
Kirjoittaja Ladnisti
http://www.ralli.net/foorumit/moottori- ... irto/14872 .. tarkoitushan on tehdä se juurikin näin niinku em. linkissä on kerrottu. Käytetää paikoillaan, kiristetään, otetaan pois. Kuumaksi ja äkki jähytys. Näin saadaan kupari kovenemaan ja pitämään, ja myös liekkirenkaat tulee. Nyt on osien hommaus menossa, sitä ennen tekniikka ei siirry keulalle.
Ja on tullut ennenkin kuparista tehtyä kannentiivisteitä, eikä ole ongelmaa ollut kertaakaan, escortissa oli myös kupari tiiviste, jossa oli myös turbo, ja max. ahdot oli 1.4bar. Myös 2 kilpaautoon on käytetty kuparista kannentiivistettä, ongelmia ei oo sen puolesta ollu ikinä.
Isäukko käytti myös kuparia tiivisteenä omissa kilipaautoissa.
Joten voidaan varmaan tyrmätä nyt tää, ei tuu kestään keskustelu, vakioki kestää paremmin.
Ugh.

Re: 1700i turbotus

Lähetetty: 4.6.2014 21:45
Kirjoittaja START
en vaan käsitä mihin tarvit mäntiä, veivejä, kuparipahvia yms. jos kaasarina kakskurkkunen datti ja lasten mallin turbo
pistä ihmeessä hengittävyys kuntoon ensin, tuplaa tai oikeeta ruiskua kunnon pakosarja ja joku turbo mikä pelaa yli 4000 kierrokseen niin ne kellarin osatkin kestää tuplasti paremmin.
eli toisin sanottuna hakkaa ensin rahat muuhun ku alakertaan, niitä saa muutamalla kympillä uusia vakiota jos tulee joku hasardi
kuparipahvit taitaa olla kyllä jääny pois muodista aikaa sitten. tasojen oikasut ja terästä väliin, se on pop

Re: 1700i turbotus

Lähetetty: 4.6.2014 22:06
Kirjoittaja toktornivako
Ja nyt kun onkin foorumilla oikein metallurgian asiantutija niin mitäpä jos ottaisit selvää ensin mitä sille kuparille tapahtuu kun se hehkutetaan? Se pehmenee! Ja se jäähdytys ei sitä koveta! Teet sen sitten nopeasti taikka hitaasti, Nämä Leikkimiset kupari kannen tiivisteillä tuli leikittyä -80 luvulla kun ei paremmasta ollut tietoa, ainoa järkevä käyttö sille kuparille on niissä liekkirenkaissa ja ei siinä sillon muuta kuparia tiivisteenä käytetä, ja tosiaan tuollaiseen käyttöön ei tarvi sen vakio pahvin ja alakerran kestävyyden suhteen olla huolissaan.

Re: 1700i turbotus

Lähetetty: 6.6.2014 21:57
Kirjoittaja Ladnisti
Vaan edelleenkin saa esim. Cometiciltä kupari tiivisteitä. Alakerta nyt rakennetaan kokonaa uusiksi koska jossain vaiheessa tehoa aletaan hakemaan reilusti lisää.

Re: 1700i turbotus

Lähetetty: 6.6.2014 23:05
Kirjoittaja toktornivako
??? Onhan sitä myynnissä kaikkea muutakin Pas,,aa :esim niitä "virittäjän" oppaita :lol: eikä se tarkoita sitä että niitä kannattaa ostaa! Mutta mitä siihen ruiskuun tulee niin kyllä sen välttävästi saa toimimaan, täytyy vaan korvata se alkuperäinen pa-paineen säädin paremmin ahtopainetta tunnistavalla.