Pitihän sitä vuodesta 2008 seisonnutta leijonaa käydä herättelemässä. 190 tkm ajettu tönärikone heräsi melko pian komeaan pösömäiseen hörskyttelyyn. Tiedä sitten onko pakoputkessa reikiä ja kävikö kolmella, kun ääni toi välillä etäisesti mieleen Dodge Challengerin ärjähtelyt..Edesmennyt tädinmies siveli joka ajoreissun jälkeen Peugeot 505:nsä pohjan jollain tervapitoisella mönjällä, massaa ei laittanut alunperinkään. Taisi olla tervaa, kotelosuojaa ja ilmakoneöljyä sekaisin se litku. Ja ukko on ollut haudassa pitkään mutta -82 Pökötti loikoilee pohjaltaan täysin ruosteettomana tallissa edelleen. Yleensähän tuo malli yhtyi happeen erikoisen pian, pösöjen ruostesuojaus parani vasta 80/90 -luvun vaihteessa. Melko pehmythelmaisen Talbotin helmat kaadoin täyteen jäteöljyä 10v sitten. Se sekoittui helmojen sisällä olevaan hiekkapölyyn ja eipä ole helmat siitä enää pehmenneet, ruostuminen pysähtyi tai hidastui reilusti.
En ole vielä ollenkaan varma, saanko tuon ostettua itselleni. Mutta onko tuollainen -82 peruspösö muka jo oikeasti niin harvinainen, että tuo olisi Ainoa kilvissä oleva 2,0 GR tuolta vuodelta Suomessa? Niin kuulin nyt jo edesmenneen tädinmiehen sanovan. Maalivikaahan tuossa olisi, mutta pohja on niin hyvässä kunnossa kuin olla voi, em. käsittelyistä johtuen. Kun nyt ajattelen niin ei näitä ole juuri vastaan tullut, joitain uusimpia farmareita joskus liikkuu.