Ajanko katsastamattomalla autolla?

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Pavlovits
Lada kerhon jäsen

Ajanko katsastamattomalla autolla?

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Minulla on kakkosautona 20 vuotta vanha japsi, joka ei varmaan mene enää läpi katsastuksesta. Tarvitsisin sitä kuitenkin pari kuukautta katsastusajan umpeuduttua ennen romikselle vientiä. Mikäli en joudu ratsiaan tai liikenneonnettomuuteen ja maksan vakuutuksen ja käyttömaksun ajallaan, miten suuri mahdollisuus minulla on joutua vastuuseen tästä tekosesta?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Kamaz

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Siitä tulee rikesakko, joka on suuruudeltaan 35 eur. Katsastus maksaa pakokaasutesteineen n. 50 eur, joten minä ajelisin katsastamattomalla. Lisäksi rekisteristä poisto maksaa 9 eur, joten jos poliisi vie kilpesi niin säästät senkin rahan.
dadaa

Viesti Kirjoittaja dadaa »

eikös rekisteristä poisto tullut juuri oliko se syyskuun alusta ilmaiseksi?
Jos ajelee vain päivällä liikennesääntöjen mukaan autolla jossa valot sun muut toimii niin aika pieni riski on tulla pysäytetyksi mutta eihän sitä koskaan
tiedä millon nalli napsahtaa.
Tyylillä ei taidolla!
Jankos

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Mutta mikäli ajat katsastamattomalla autolla kolarin niin liikennevakuutushan ei korvaa eli maksat omasta pussista vahingot.

Tai siis vastapuolihan saa rahansa vakuutusyhtiöltä ja vakuutusyhtiö perii rahat varmasti.

Ja jos on hiemankin epäselvä kolaritilanne niin syyllinen olet sinä jos ajat katsastamattomalla romulla...
Jome

Viesti Kirjoittaja Jome »

Itse en ajaisi...Jos sattuu jotaini niin kalliiks tulee. Ennemmin veisin heti kilvet pois ja ostaisin sillä 50e minkä katsastus maksaa niin halvan Ladan, missä on vielä leimaa jäljellä... :wink:
Cadillac Deville Concours -95
Lada 2105 -94
Kamaz

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Se ei pidä paikkaansa, että liikennevakuutus ei korvaisi. Se ei korvaa, jos kolaroit humalassa, mutta katsastamattomuus ei siihen vaikuta.
Jome

Kamaz kirjoitti:Se ei pidä paikkaansa, että liikennevakuutus ei korvaisi. Se ei korvaa, jos kolaroit humalassa, mutta katsastamattomuus ei siihen vaikuta.
Pistäppä vakuutusyhtiöiden nimiä jotka korvaa. Faktaa tiskiin 8)
Lada 2105 -94
LamaAjanElvis

Viesti Kirjoittaja LamaAjanElvis »

eihän ne vakuutusyhtiöt meinaa korvata muutenkaan mitään, niin tuskin rupeevat katsastamattoman auton puolesta maksamaan. eihän niitä autoja kukaan katsastais jos ei asia näin ois.
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
Rizhto

Viesti Kirjoittaja Rizhto »

Mulle on muodostunut ihan ajokortti-iästä lähtien vähän sellanen tapa, että tulee katsastettua auto noin suurin piirtein joka toinen vuosi. Olen näet tiennyt, ettei kosla mene enää millään leimaan (yleensä pakokaasuarvojen takia), joten olen päättänyt, että ei leimata, vaan ajetaan niin kauan kun kulkee tai ratsataan. Kertaakaan ei oo ratsattu ja noin vuoden ne on kestäny.
Latan kanssa homma tulee muuttumaan, kun sehän on lähes uusi auto.
ladoholisti
Toveri Sladimir

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

Käytä näytillä viimeisenä päivänä niin saat ajoaikaa 2 kuukautta.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Jaska HKI

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kun ajaa rekisteröimättömällä autolla (jota ei tietääkseni tarvitse katsastaa)kunnan omistaman vuokratalon seinään,jossa itse asuu saa häädön niin auto menee valtiolle ja asukas saa maksusitoumuksen uudesta vuokra-asunnosta yksityiellä,rauhaisalla alueella ja kaikki ovat tyytyväisiä.Alkoholisoitunut kuljettaja kuuluu nk. "työttömyyden kovaan ytimeen."Vain tällainen on mahdollista Suomessa.
Misha

Viesti Kirjoittaja Misha »

dadaa kirjoitti:eikös rekisteristä poisto tullut juuri oliko se syyskuun alusta ilmaiseksi?
Jos ajelee vain päivällä liikennesääntöjen mukaan autolla jossa valot sun muut toimii niin aika pieni riski on tulla pysäytetyksi mutta eihän sitä koskaan
tiedä millon nalli napsahtaa.
Moon jo ajanu 9 vuotta eikä poliisi ole _kertaakaan_ pysäyttäny mua, enkä ole edes ratsiaan joutunut tai yhtikäs mitään. Olisin voinu ajaa koko tuon ajan vaikkapa ilman ajokorttia.

Kai mää sit ajan niin pirun nätisti tai jotain.

Jaa, no kerran jenkeissä suljetun asuinalueen yksityiset poliisit pysäytti mut kerran kun oli tapana kaahata tajutonta ylinopeutta alueen läpi matkalla töihin ja ne sitten kyllästy siihen, mutta haistatin niille vaan paskat kun duuni siellä oli muutenkin loppumassa eikä ne ois mitään pystyny tekeen.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Vanja-eno
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Toveri Sladimir kirjoitti:Käytä näytillä viimeisenä päivänä niin saat ajoaikaa 2 kuukautta.
Ei pidä paikkaansa. Jos on jotain vikaa, ja on viimeinen mahdollinen katsastuspäivä, saat lappuun ajoehdot, jonka mukaan saat ajaa auton suoraan vain korjattavaksi. Nykysäädösten mukaan saat aikaa 1 kuukauden korjata viat, tällöin selviät jälkitarkastuksella. Tuon 1 kuukauden aikana ei autoa saa käyttää liikenteessä mikäli vikoja ei ole korjattu. 2 kuukautta aikaa korjata tulee ainoastaan jos viet auton leimalle yli 2 kk ennen kuin on viimeinen mahdollinen katsastuspäivä. Tuokin on hyvin teoreettista sillä, lähes pääsääntöisesti katsurit antavat vain 1 kk aikaa korjaukseen.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Vanja-eno
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Jome kirjoitti:
Kamaz kirjoitti:Se ei pidä paikkaansa, että liikennevakuutus ei korvaisi. Se ei korvaa, jos kolaroit humalassa, mutta katsastamattomuus ei siihen vaikuta.
Pistäppä vakuutusyhtiöiden nimiä jotka korvaa. Faktaa tiskiin 8)
Kamaz on oikeassa. Miten muuten saisit siirtokilvillä varustettuun KATSASTAMATTOMAAN autoon vakuutuksen? Pakko korvata oli leima tai ei. Lukaisepa vakuutusehdot, missään ei aseteta ehtoa että auton täytyy olla katsastettu. Itse olen ajellut siirtokilvillä autolla joka on rekisterissä ja katsastamaton. Liikennevakuutuksen otin voimaan siirtokilpien voimassaoloajaksi. Normaalin liikennevakuutuksen saa yleensä tosin vain rekisteröityyn autoon. Rekisteröimättömään antaa vakuutuksen siirtokilvillä ajon ajaksi autovakuutuskeskus, sama pulju jonka piikkiin ajellaan kun esim. auto vaihtaa omistajaa eikä uusi omistaja ole vielä ehtinyt ottaa vakuutusta. Jos olette huomanneet autoa ostaessanne vaikka esim. nyt olisitte ostaneet Ladan 6.9.2004 ja paperit on tehty silloin. Sitten teillä on hieman kiireitä, ettekä vielä pariin päivään ehdi rekisteröidä Ladaa nimiinne, ennenkuin esim. 10.9, niin vakuutus alkaa 10.9 eikä suinkaan 6.9 jolloin olette auton ostaneet.

Yleensä katsastuskonttorit antavat ajaa ilman leimaa kotoa suoraan konttorille, jos auto vaan on rekisteröity. Eli palatakseni alkuperäiseen topiciin:

Aja vaan, mutta pidä vakuutus voimassa ja ole tietoinen reitilläsi missä on lähin drive-in katsastusasema, sillä itse vastaavassa tapauksessa väittäisin olevani menossa katsastukseen... jos pysäytettäisiin.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Jome

No niin no...Onhan toikin totta, mutta jos ei puhuttakkaan että auto olis siirtokilvillä liikenteessä. Vaan normaalisti kilvissä, mutta jätetty vaan katsastamatta...niin epäilen että vakuutus ei suostu korvaamaan, jos jotain sattuu...vai? Vakuutusyhtiöt ovat muutenkin tarkkoja rahoistaan, joten siinä on hyvä syy jättää korvaukset maksamatta. :wink:
Lada 2105 -94
Vastaa Viestiin