Rajun kiihdytyksen seurauksena alkoi nykimään

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
jooti

Rajun kiihdytyksen seurauksena alkoi nykimään

Viesti Kirjoittaja jooti »

Kyseessä siis 2107 1.3 vm89 ml.todistetusti 33800km

Näin kaikki kävi:
Lähdin kylmällä koneella ajelulle ja pysähdyin tankkaamaan. Tankilta jatkaessani sain päähäni antaa suoralla ladalle vähän nleipää ja siis kiihdytin aika rajusti antaen kierroksia, tiedättehän sen olon joka silloin tällöin autolla ajaessa tulee, kun välillä täytyy vähän irroottaa :twisted: No siinä yhtäkkiä kun kierrokset olivat aika korkealla kolmosvaihteella kaasu pohjassa rupes röpöttää, ajattelin heti, että nyt tuli jotain. Hidastin vauhtia ja alkoi nykimään, kävi myös heti seuraavassa risteyksessä jo aika huonosti. Oireiksi jäivät epätasainen nykiminen tasakaasulla ja kiihdytettäessä sekä käy huonosti tyhjäkäyntiä. Mikä siihen nyt tuli?? Jälkeenpäin kai turha harmitella kun leipää tuli annettua, jotenkin se vain oli vanhukselle liikaa koska selvästihän se loukkaantui :(

Moottori on käsittääkseni ollut tosi hyvässä kunnossa noin muuten, erittäin vähän ajettukin, kaasuttimen korjaussarja laitettu pari viikkoa sitten ja päästöt kävin säädättämässä eilen, moottori ei siis mitenkään voi olla kulunut. Jakohihnakin vaihdettu vastikään sekä tulpat korjaussarjan yhteydessä. Virranjakajan kansi on melkein uusi, kärjet ja tulpanjohdotkaan ei ole vanhat.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Rajun kiihdytyksen seurauksena alkoi nykimään

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Kaasuttimen korjauksessa jäänyt kakkaa kohokammioon ja kova kiihdytys imaisi sen suuttimeen.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: Rajun kiihdytyksen seurauksena alkoi nykimään

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Ja se kakkahan saattaa sieltä kohokammiosta poistua näin:

Auto käyntiin, kaasu pohjaan samalla kättä (ehkä hanskalla suojattuna) kaasuttimen imuaukkojen päälle. Kun kone meinaa tukehtua bensaan, käsi pois ja muutama uusinta.
Voihan siinä muutakin vikaa olla mainittujen oireiden perusteella vaikka syttöpuolella.
jooti

Re: Rajun kiihdytyksen seurauksena alkoi nykimään

Viesti Kirjoittaja jooti »

voisiko vika olla myös sytytyspuolella? Vai onko epätodennäköistä että sytkäpuolelle tulee vikaa noin äkkiä tai ylipäänsä hetkellisen kovan rasituksen seurauksena? Kone oli vielä kylmänä kun annoin palaa. Koneessa on joku hihna pitäny kylmänä aina ääntä reippaissa kiihdytyksissä ja kaasuttelulla kierrosten mukana, mutta on aina häipynyt koneen lämmettyä. Voisiko olla jakohihna löysällä ja hypännyt yli kovasta kiihdytyksestä? Varmaan tyhmä kysymys, moottoreista kun aika vähän vielä ymmärrän.
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: Rajun kiihdytyksen seurauksena alkoi nykimään

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Voihan se sytkävikakin tulla "puun takaa".
En usko että jako olisi hypännyt, tai jos on niin täytyy hypätä useammalla hampaalla.
Tämä siksi kun jotkunhan tahalleen laittavat jaon pieleen siten että nokka-akseli pyörii hampaan verran jäljessä. Kuulemma lisää vääntöä ja saattaahan se niin tehdäkkin.
Avatar
jta
Viestit: 4432
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Rajun kiihdytyksen seurauksena alkoi nykimään

Viesti Kirjoittaja jta »

Onhan sekin mahdollista että jos jääny jakaja löysälle että olisi pyörähtäny hieman että ois sytty pielessä.

Offtopicina sen verran että tuohon nokan ajoitukseen niin on persdynollakin havaittava ero alavääntöihin kun nokan ajoitusta muuttaa yhdellä hampaalla. En vaan muista enää että kumminko päin tuota piti muuttaa. Siitä tosin tulee muutamia lieveilmiöitä kasvaneen kulutuksen muodossa ja huonommat päästöt.
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: Rajun kiihdytyksen seurauksena alkoi nykimään

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

jta kirjoitti:havaittava ero alavääntöihin kun nokan ajoitusta muuttaa yhdellä hampaalla. En vaan muista enää että kumminko päin tuota piti muuttaa.
Muistelisin että myöhäisemmälle, siis nokka-aksila hampaan verran jälkeen 8)
jooti

Re: Rajun kiihdytyksen seurauksena alkoi nykimään

Viesti Kirjoittaja jooti »

Jaon pääsen tarkistamaan ens viikon alussa, jos vikaa ei sytkäpuolelta löydy niin pitää avata kaasutin (taas) ja katsoa kohokammion suuttimet. On se vaan ihanaa ajella ladalla, että mä tykkään ja varsinkin kun talvikin tekee taas tuloaan :)
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Rajun kiihdytyksen seurauksena alkoi nykimään

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Koita tuota hanskajuttua, se pelaa melko hyvin. Koita myös nyppiä tulpan johdot irti ja kattoa käykö kaikilla, jos ei niin puristuspainemittaus. Ladan kone kestää kierroksia kyllä aika. Virranjakaja kai räjähtää ensimmäisenä ja seuraavana ei pysy sitten venttiilin jouset mukana, mutta tämä vaatii jo tosi kovia kierroksia.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
jooti

Re: Rajun kiihdytyksen seurauksena alkoi nykimään

Viesti Kirjoittaja jooti »

Täytyy kokeilla tuota hanskajuttuakin, kiitos vinkistä!
jooti

Re: Rajun kiihdytyksen seurauksena alkoi nykimään

Viesti Kirjoittaja jooti »

Tarkisitin, että tulpissa ja johdoissa ei pitäisi olla mitään vikaa, eli kävin hakemassa uuden johdon ja käytin sitä jokaisen tulpan kohdalla vuorotelle, eikä mitään parannusta käyntiin tullut missään vaiheessa. Säädin tyhjäkäynnin isolle ja irroitin vuorotellen tulpista johdon ja jokaisen kohdalla käynti huononi suunnilleen yhtäpaljon.

Irrotin ilmanpuhsdistimen kannen ja huomasin, että huohottimelta tulevan paksun letkun päästä ruikki jotain kirkkaan nesteen (veden?) ja keltaisenvalkoista vaahtoa?? Irrotin letkun molemmista päistä ja puhaltelin kaiken mitä lähti sekä ilmanpuhdistimen kotelossa se kohta mihin huohotinletku kiinnittyy, siellähän in semmoinen "onkalo" josta lähtee myös kaasuttimen kurkulle pienempi kumiletku. Puhaltelin ja tunkin paperia sinne ja puhdistin niin hyvin kun sinne pääsi. Laitoin systeemit paikalleen lukuunottamatta ilmansuodattimen kantta ja laitoin käymään. Moottorin käynti oli ehkä hetken tasaisempaa eikä pätkinyt, mutta alkoi kyllä samat oireet taas, mutta huohottimelta ei enää ruikkinut mitään.

Tuntuu että auto toimii paremmin mitä enempi on kuormaa ja kierroksia, eli mitä kovempaa kiihdyttää niin sitä paremmin toimii, voisiko bensapumppu olla vioittunut vai kaasuttimessa edelleen jotain paskaa? Kannattasiko puola ja kondensaattori vaihtaa?

Kärjet eivät olleet tasaisesti kuluneet, mutta voisiko se aiheuttaa nykimisen ja pätkivän tyhjäkäynnin? Nämä oireethan tulivat yhtäkkiä erittäin kovan kiihdytyksen seurauksena kone kylmänä.
jooti

Re: Rajun kiihdytyksen seurauksena alkoi nykimään

Viesti Kirjoittaja jooti »

Lisäyksenä vielä että moottori ei tunnu tehottomalta, entiset vedot on tallella. Ja kone lähtee lämpimänä käyntiin heti ja ilman kaasua sekä pysyy hyvin käynnissä. Oikeestaan tuntuu siltä kuin vika olisi hieman parantunut noiden muutamien ajojen jälkeen, ny7kiminen tasaantunut vähän ja käy tyhjäkäyntiä vähän paremmin, ehkä :)
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: Rajun kiihdytyksen seurauksena alkoi nykimään

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Kaasutin auki myös vaan ja huoltosarjaa kehiin. Tai sitten Weber DGV tä hommaukseen, myös pensapumpun huoltosarjoja saa...
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
jooti

Re: Rajun kiihdytyksen seurauksena alkoi nykimään

Viesti Kirjoittaja jooti »

korjaussarjan laitoinkin kolmisen viikkoa takaperin.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Re: Rajun kiihdytyksen seurauksena alkoi nykimään

Viesti Kirjoittaja Jusu »

jooti kirjoitti:Kärjet eivät olleet tasaisesti kuluneet, mutta voisiko se aiheuttaa nykimisen ja pätkivän tyhjäkäynnin? Nämä oireethan tulivat yhtäkkiä erittäin kovan kiihdytyksen seurauksena kone kylmänä.
No jos kärkisillan laakeri on kovin väljä, kovilla kierroksilla kärkisilta voi liikkua niin paljon että kärkien välys ja kosketuskulma menevät jonkun verran pieleen ja käynti huononee.
Vastaa Viestiin