Sivu 1/4

1200S rakentelua opiskelun sivussa

Lähetetty: 16.8.2013 18:44
Kirjoittaja Makke
Morjensta pöytään!

On tullut foorumia selattua jo melkein vuoden päivät, nyt vasta sain aikaiseksi kirjoittaa tuosta omasta ladastani. Toivottavasti jotakuta kiinnostaa jonkin verran...

Melkein vuosi takaperin siis ostin 1200S:än vuosimallia -87. Pieniä vikoja sai kaupan päälle (sytkä päin honkia ja startti loppu), mutta niistä selvittiin helposti ja posiitivista autossahan oli se että se on ruosteeton! Jonkun papan omistuksesta saapunut joka oli tervannut pohjaa oikein huolella, sentin kerros löytyy pohjasta mutta sen alla puhdasta peltiä. En ole vieläkään viitsinyt raaputella niitä pois, sen verran hyvin suojaa...
http://ebi.nn.fi/kuvat/Lada+1200/Lada.jpg/_img1280.jpg

Ensimmäisen talven aikana huolsin pikkujuttuja, takavalot vaihdoin uusiin ja muutenkin pientä ehostusta joka puolelle (esim. nastarenkaat ostin ja pulverimaalasin peltivanteet). Ralliratti tuli alkuperäisen tilalle, kädet oli kipeänä sen vakioratin pyörittelystä :) Oli sen verran hauska peli talvella ettei viitsinyt enempää alkaa tekemään, ja hyvin se toimikin!
http://ebi.nn.fi/kuvat/Lada+1200/IMG_26 ... mg1280.jpg

Lopputalvesta kun leima-aika alkoi lähestyä, syttyi kipinä alkaa rakentamaan ladaa vähän enemmänkin. Niimpä yhteys mansemotorsiin, josta tilasin alustaan osia. Tukivarret taakse tilattiin uutena ja uretaanipuslilla, samoin eteen ostettiin uretaanipuslat ja tuplavakaaja. Plaza Sportin -50mm iskarit ja -70mm jouset tulivat samassa. Myös lukkoperä tuli tilattua samalla, sitä ei tosin ole vieläkään saatu asennettua...
http://ebi.nn.fi/kuvat/Lada+1200/IMG_27 ... mg1280.jpg
http://ebi.nn.fi/kuvat/Lada+1200/IMG_27 ... mg1280.jpg

Tässä välissä kun alusta oli osittain valmis, käytettiin lada leimalla ja valitusta ei tullut muusta kuin lediparkkipolttimoista ja ATS:n vanteet olivat katsurin mielestä liian leveät, joten peltivanteet heitin alle ja kävin näyttämässä:
http://ebi.nn.fi/kuvat/Lada+1200/IMG_29 ... mg1280.jpg

Leima tuli, ATSsät alle ja alkukesä rullailtiinkin niin pitkään kunnes alkoi tehonpuute harmittaa.
http://ebi.nn.fi/kuvat/Lada+1200/IMG_30 ... mg1280.jpg

Niimpä saapui jokkiskäyttöön rakennettu lada, jossa oli 1500 moottori solexin tuplakaasareilla ja marteliuksen pakosarjalla. Kertoman mukaan kone oli myös rakennettu muilta osin, kansi tehty, jyrkempi nokka ja männätkin kuulemma uusittu. Silti pätki ajettaessa, parani sytytyksen säädöllä ja kaasarien putsauksella. Kytkinkin luisti. (Kellään mielenkiintoa ostaa hyvä kori jokkisladaksi?)
http://ebi.nn.fi/kuvat/Rallilada/IMG_28 ... mg1280.jpg
http://ebi.nn.fi/kuvat/Rallilada/IMG_29 ... mg1280.jpg
http://ebi.nn.fi/kuvat/Rallilada/IMG_29 ... mg1280.jpg
http://ebi.nn.fi/kuvat/Rallilada/IMG_29 ... mg1280.jpg

Moottoria huolsin ulkoisesti ja kytkin uusittiin nivan asetelmaan ja levyyn. Sytytysosat vaihdoin uusiin ja puristuspaineet tarkistin ja totesin ettei konetta tarvitse mielestäni avata kun kuulostaakin terveeltä. Sitten vaan katuladasta vanha kunnon 1200 irti ja uutta myllyä tupaan.
http://ebi.nn.fi/kuvat/Lada+1200/IMG_31 ... mg1280.jpg
http://ebi.nn.fi/kuvat/Lada+1200/IMG_31 ... mg1280.jpg
http://ebi.nn.fi/kuvat/Lada+1200/IMG_32 ... mg1280.jpg

Pienellä säädöllä pelaa nyt melko hyvin, vähän tuntuu puutuvan yläkierroksilla (isompaa pääsuutinta?). Radalla kävin vähän koittamassa ajokin rajoja ja rajat tulivat jarruissa vastaan, yhden kierroksen jälkeen alkoivat keittää. Ei taida vuoden -87 jarrunesteet olla ihan tuoreet enää :o Se onkin seuraavana rakennuksen kohteena.
http://ebi.nn.fi/kuvat/Lada+1200/IMG_32 ... mg1280.jpg

Ainiin, kuppipenkki tuli laitettua ja sisustaa vähän karsittua ennen radalle lähtöä, vaiheessa tämäkin. Apukuskin penkki vaihtuu myös kuppipenkkiin ja takaosaa siistitään vielä. Tuli vaan vähän kiire sinne radalle... Jos joskus saisi vielä kaaretkin tehtyä?
http://ebi.nn.fi/kuvat/Lada+1200/GOPR14 ... img900.jpg

Nyt lada on siinä vaiheessa että pitäisi niitä jarruja parannella, eteen olen tilannut uritetut levyt ja nesteet pitäisi vaihtaa. Takapään jarrut pitäisi uusia samalla kun sen lukkoperän käy mansemotorsilla asennuttamassa. Sitten vielä uupuu kaaret ja sisustaa muutenkin, eli kyllä tässä vielä hommaa on...
Olen opiskelija, joten homma etenee melko verkkaisesti ja aina kun rahaa on, päivitystahti ei ole siis välttämättä kovin vauhdikas... Nyt varsinkin kun muutan lappeenrantaan opiskelemaan ja auto jää vielä alkuun tänne kotiseudulle, Nurmijärvelle.

http://ebi.nn.fi/kuvat/Lada+1200/IMG_33 ... mg1280.jpg

Kokoontumisissa ei ole tullut käytyä, on aina osunut jotain muuta kohdalle... Jos sitä johonkin pääsisi joskus.

Lisää tehoakin tekisi mieli saada, saas nähdä mitä keksii...

Re: 1200S rakentelua opiskelun sivussa

Lähetetty: 16.8.2013 19:36
Kirjoittaja pressa
No jos ensin vaihtaa jarrunesteet uusiin ja puhdistaa/herkistää orginaalit niin melkovarmasti riittää. Omassa leikkiautossa ei ole ollut koskaan jarrujen riitossa ongelmaa (ei se toki mihinkään kuljekkaan). Jarrusatulat olen herkistellyt siihen kunton että sormivoimin männät saa painettua. Uusi kumisarja satulaa ei maksa montaa euroa, takajrrusylinteritkin voi huoltaa mutta uudet sylinteritkin ovat edulliset tuolla ManseMotorsilla. Pakoputkeen jos säästät niin vaikka 2" tuonne taakse asti...

Re: 1200S rakentelua opiskelun sivussa

Lähetetty: 16.8.2013 23:48
Kirjoittaja veli samara
tervetuloa foorumille kirjottelemaan, näitä kiva lukea kuvien kera 8) Ota ne massatkin pois alustasta ja laita yks kerros sinne massaa, kevenee varmaan 10kiloa. Ja takapenkit pois, ovien sisältä ylimääräiset raudat pois. Kaikki matot ja eristeet pois. yms turha paino pois, niin "tehoa" tulee lisää ilmaiseksi. Ja kevyet vanteet, niin kiihtyykin jotenkin.

Re: 1200S rakentelua opiskelun sivussa

Lähetetty: 17.8.2013 7:39
Kirjoittaja 'aatee'
Siisti Lada! 8)
Vaihda Solexit Dellortoihin tai Webereihin!

Jaksamusta rojektiin

Re: 1200S rakentelua opiskelun sivussa

Lähetetty: 17.8.2013 15:18
Kirjoittaja jaketech racinteam
'aatee' kirjoitti: Vaihda Solexit Dellortoihin tai Webereihin!
miksi pitäs vaihtaa?

Re: 1200S rakentelua opiskelun sivussa

Lähetetty: 17.8.2013 19:34
Kirjoittaja toktornivako
'aatee' kirjoitti: Vaihda Solexit Dellortoihin tai Webereihin!

Jaksamusta rojektiin
Näyttävät olevan ihan oikeat Solexsit, niin ei se vaihtamalla parane jos säädöissä ovat!

Re: 1200S rakentelua opiskelun sivussa

Lähetetty: 17.8.2013 20:09
Kirjoittaja START
niin ei se siitä vaihtamalla parane jos eivät ole edes mikuni solexit, kun niihin on niin huonosti suuttimia, mut tosimiehethän poraa vakioista sopivat

Re: 1200S rakentelua opiskelun sivussa

Lähetetty: 22.10.2013 15:47
Kirjoittaja Makke
No nyt vihdoin taas saatu jotain aikaan, PLX laajakaista lambda asennettu ja toteaa vehkeen käyvän ihan liian laihalla varsinkin tyhjäkäynnillä. Täyskaasulla pysyy melko hyvissä lukemissa, mutta silti laihalla (16-18).
Jostain luin että tuonne 120 hepan tienoille pitäisi olla noissa solexeissa pääsuutin 130-140 / ilmasuutin 160 / tyhjäkäyntisuutin 60 ja tällä hetkellä ne näyttäisivät olevan 117/190/47... Ei siis ihme että laihalla käy, jostain pitäisi vaan keksiä missä myyvät tuollaisia solexin suuttimia...
http://ebi.nn.fi/kuvat/Rallilada/201310 ... img900.jpg

Pidempi on siis kolmeosainen, alhaalla pääsuutin ja ylhäällä ilmasuutin. Kellään tietoa missä noita myytäisiin? Pitää alkaa käymään puljuja läpi...

Lukkoperäkin tuli mansemotorsilta, niputettiin se ja laitettiin alle, nyt varovaista ajoa ensimmäiseen öljynvaihtoon asti:
http://ebi.nn.fi/kuvat/Lada+1200/IMG_33 ... mg1280.jpg

Siitä PLX:n asennuksesta, pakoputken vedin samalla taakse asti kun haittasi kuulemma virtauksia kun äänenvaimennin oli niin lähellä pakosarjaa:
http://ebi.nn.fi/kuvat/Lada+1200/IMG_34 ... img900.jpg
http://ebi.nn.fi/kuvat/Lada+1200/IMG_34 ... mg1280.jpg

Ja jarrut ilmattiin ja nesteet vaihdettiin, jos nyt ei kiehuisi enää niin helposti. Vielä olisi varmaan vähän jotain ilmaa takajarruissa, jotenkin sellainen kutina jäi. Etulevyt vaihdoin myös vaikka vanhat olivatkin melko hyvät:
http://ebi.nn.fi/kuvat/Lada+1200/IMG_34 ... mg1280.jpg

Jatketaan taas kun aikaa ja suuttimia löytyy...

EDIT: Ja tässä kuvaa katsoessani huomataankin että etulevyt ovat ilmeisesti väärin päin... :D

Re: 1200S rakentelua opiskelun sivussa

Lähetetty: 22.10.2013 16:35
Kirjoittaja speedy
Morjesta vaan,Ootko tuolta kysynyt noita suuttimia: http://www.freetechnics.fi/kaasuttimien ... enith.html .

Re: 1200S rakentelua opiskelun sivussa

Lähetetty: 22.10.2013 22:32
Kirjoittaja MrKz
Peukku ylös asiallisen näkösestä työn jäljestä ja muutenkin hyvältä näyttää! keep up the good work! :D sen verta pakko kysyä että oliko tuo mansen lukkoperä ihan plug and play?

Re: 1200S rakentelua opiskelun sivussa

Lähetetty: 23.10.2013 21:23
Kirjoittaja START
MrKz kirjoitti: oliko tuo mansen lukkoperä ihan plug and play?
kyllä se ladan lukko on ladan perään ihan suunniteltu. kitkalukossa mulla ainakin joutu kyllä hiomaan murikan runkoa sisältä, että sai hammaskosketuksen kohilleen. sen verran eri muotonen ku avoin tasauspyörästö

Re: 1200S rakentelua opiskelun sivussa

Lähetetty: 25.10.2013 17:46
Kirjoittaja Makke
speedy kirjoitti:Morjesta vaan,Ootko tuolta kysynyt noita suuttimia: http://www.freetechnics.fi/kaasuttimien ... enith.html .
Soittelin tänään ja kyselin, loppu heiltäkin niinkuin koko maasta... Ei noita enää valmisteta.
Ebaysta löysin Italian maalta ja sieltä pitänee varmaan tilata. Tuolta heppu kuitenkin neuvoi että dellorton suuttimet menee jos niistä sorvaa hieman tavaraa pois että mahtuu.
MrKz kirjoitti:Peukku ylös asiallisen näkösestä työn jäljestä ja muutenkin hyvältä näyttää! keep up the good work! :D sen verta pakko kysyä että oliko tuo mansen lukkoperä ihan plug and play?
Kiitoksia! Ostin lukon mansemotorsilta ja annoin koko vanhan perämurikan heille, jonne se sitten asennettiin. Sitten vaan perämurikka kiinni ja (kovaa) ajoa. Nyt äskeisellä lenkillä ainakin mutkissa vielä poksuu perä joka kuulemma normaalia, tasottuu aikanaan.

Kävin tänään ostamassa moposportista tyhjäkäyntisuuttimet kokoa 55 kun niitä siellä sattui olemaan. Rupesi heti käymään huomattavasti paremmin alakierroksilla ja lisää voimaa tuli alas. Mutta 4k rpm jälkeen vetää pahasti laihalle, eli juuri silloin kun sitä kakkua kaivattaisiin pääsuuttimilta. Moposportin myyjä antoi vinkkejä suuttimien suurentamiseen kalvaamalla, pitänee varmaan koittaa...

Re: 1200S rakentelua opiskelun sivussa

Lähetetty: 25.10.2013 18:45
Kirjoittaja Tooberi
Makke kirjoitti:Moposportin myyjä antoi vinkkejä suuttimien suurentamiseen kalvaamalla, pitänee varmaan koittaa...
tai haet poranteräsarjan jossa teriä 0.1mm välein niin saa samankokoset reiät. siitä sitten isontamaan ja hakemaan seoksia kohdalleen. jos tulee liian iso reikä niin tinaamalla umpeen ja uudestaan.

Re: 1200S rakentelua opiskelun sivussa

Lähetetty: 25.10.2013 19:40
Kirjoittaja Makke
Tooberi kirjoitti:
Makke kirjoitti:Moposportin myyjä antoi vinkkejä suuttimien suurentamiseen kalvaamalla, pitänee varmaan koittaa...
tai haet poranteräsarjan jossa teriä 0.1mm välein niin saa samankokoset reiät. siitä sitten isontamaan ja hakemaan seoksia kohdalleen. jos tulee liian iso reikä niin tinaamalla umpeen ja uudestaan.
Jostain luin että nimenomaan tuollaisella oikeanlaisella kalvaimella (viila) saisi jopa tarkemmin ja varmemmin samankokoiset reiät, kuin poranterällä. Parikymppiä maksaisi sarja moposportista. Saisi jopa 0,05mm välein reiät vissiin...

Re: 1200S rakentelua opiskelun sivussa

Lähetetty: 25.10.2013 21:40
Kirjoittaja jaketech racinteam
Tooberi kirjoitti:
Makke kirjoitti:Moposportin myyjä antoi vinkkejä suuttimien suurentamiseen kalvaamalla, pitänee varmaan koittaa...
tai haet poranteräsarjan jossa teriä 0.1mm välein niin saa samankokoset reiät. siitä sitten isontamaan ja hakemaan seoksia kohdalleen. jos tulee liian iso reikä niin tinaamalla umpeen ja uudestaan.
et kai oo nähnyt mun poralajitelmaa :lol: