Sivu 1/4
Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara
Lähetetty: 1.2.2013 7:03
Kirjoittaja Joen musikka
No voi hellanlettas! Onpahan iltiksen toimittajan pitänyt päkistää juttu ihan niinkuin uutisena.
Seuraavaksi ehkä:Älä tankkaa dieseliä bensa-autoon,se on VAARALLISTA!
Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara
Lähetetty: 1.2.2013 14:43
Kirjoittaja toktornivako
Olikin ihan uusi asia! Ja automaattivaihteista autoa saakin hinata ympäri mäkiä jos sen niin käynnistää meinaa!
Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara
Lähetetty: 1.2.2013 17:37
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Näitä huuhaa-uutisia putkahtaa aika ajoin liikkeelle, katalysaattori ei tiedä sitä, pyörittääkö kampiakselia käynnistysmoottori vaiko hinaaminen.
Autoliiton autotekninen tietämys ei enää edes hämmästytä, säälittää vain.
menestystä
SvS
Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara
Lähetetty: 1.2.2013 19:25
Kirjoittaja Jaska HKI
......eli katalysaattori voi rikkoutua jos siitä vetää liikaa,vai miten se oli

Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara
Lähetetty: 1.2.2013 19:41
Kirjoittaja virtain
No ei ainakaan minulta ole ykskään katti hajonnut hinaamisen takia,ja ollaan hinailtu käyntiin useampiakin kattiautoja....Eli jos joltain on hinaus käynnistyksen takia katti pamahtanut,se ei tarkoita sitä,että NE KAIKKI HAJOAA jos hinaamalla laitetaan käyntiin

Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara
Lähetetty: 1.2.2013 22:09
Kirjoittaja volga m22
toktornivako kirjoitti:Olikin ihan uusi asia! Ja automaattivaihteista autoa saakin hinata ympäri mäkiä jos sen niin käynnistää meinaa!
eikös automaatti pidä työntää käyntiin (yli 50km/h eikä hinata? vai onko se taas joku kaupunkilegenda? siis kun käynnistyy niin hinattava ei loikkaa edelläolevan perään.

Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara
Lähetetty: 2.2.2013 15:30
Kirjoittaja toktornivako
volga m22 kirjoitti:toktornivako kirjoitti:Olikin ihan uusi asia! Ja automaattivaihteista autoa saakin hinata ympäri mäkiä jos sen niin käynnistää meinaa!
eikös automaatti pidä työntää käyntiin (yli 50km/h eikä hinata? vai onko se taas joku kaupunkilegenda? siis kun käynnistyy niin
??? Nyt ei ymmärrä

Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara
Lähetetty: 2.2.2013 16:38
Kirjoittaja START
vaiko josko vaan isossa alamäestä rullaamalla..
eiköhän se ole ihan sama miten sitä autoa liikuttaa, mutta ei se automaattiloota ymmärrä mitään
Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara
Lähetetty: 3.2.2013 0:38
Kirjoittaja Jaakkima
Volvo 740 -91 ja käyttöohjekirjasta lainattua erityisesti automaattilaatikon osalta:
Suurin sallittu hinausnopeus: 20 km/h! Pisin sallittu hinausmatka: 30 km!
Moottoria ei voida käynnistää hinaamalla! Käynnistys apuakulla.
En rupeaisi automaattia hinaamalla käynnistämään, hinurin antama lisävirta halvempaa kuin laatikon korjaus...
Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara
Lähetetty: 3.2.2013 3:06
Kirjoittaja Smoppi
Automaattivaihteisto hajoaa voitelun puutteesta, jos autoa hinataan vetoakseleiden ollessa paikoillaan.
Manuaalivaihteistollisen kattiauton voi kyllä ihan hyvin käynnistää hinaamalla/työntämällä/mäkistartilla. Ei sillä ole väliä pyöräytetäänkö moottori käyntiin starttimoottorilla vai autoa työntämällä.
Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara
Lähetetty: 3.2.2013 3:18
Kirjoittaja samarai
Takapotkussa riittää varmaan kun kardaanin irrottaa.
Ja ainakin 110 16V Euro3 mallin 2:lla lambdalla on ihan sama onko siellä katalysaattoripöntössä mitään. 0:sta on ehjällä katalysaattorillakaan enää aika vaikea alkaa päästöjä lisää puhdistamaan. Yli 300tkm ajettu kone ilman kattia, päästöt 0, repikää siitä

Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara
Lähetetty: 3.2.2013 22:01
Kirjoittaja toktornivako
volga m22 kirjoitti:toktornivako kirjoitti:Olikin ihan uusi asia! Ja automaattivaihteista autoa saakin hinata ympäri mäkiä jos sen niin käynnistää meinaa!
eikös automaatti pidä työntää käyntiin (yli 50km/h eikä hinata? vai onko se taas joku kaupunkilegenda? siis kun käynnistyy niin hinattava ei loikkaa edelläolevan perään.

Se on sama hinaako vaiko työntää kun se voima ei sen laatikon kautta turbiinin läpi välity moottorille! Ainoa asia mitä siitä seuraa pitkään jatkettuna on tosiaan sen laatikon tuho,tosin joitain vanhoja "jenkki" vaihteistoja oli sellaisia jotka nosti öljynpaineen hinatessakin ja mahdollisti mahdollisesti moottorin käynnistymisen? Ja toisaalta se yli 20 vuotta sitten annettu suositus välttää hinaamalla käynnistämistä tarkoitti lähinnä sellaisia tapauksia joissa auto ei normaalisti startaamalla käynnisty,eli siinä on esim joku vika!
Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara
Lähetetty: 3.2.2013 22:30
Kirjoittaja mush
On (ollut) olemassa automaatteja, jotka saa hinaamalla käyntiin. Mersuissa kai enemmänkin menneinä vuosina, Volvoissakin kaiketi. Kyllä se voima turbiinin läpi menee toisinkin päin. Suurempi ongelma käynnistysyrityksessä on öljynpaineen puute, jolloin vaihteet eivät kytkeydy. Näissä missä on mahdollista hinata käyntiin on öljypumppu järjestetty niin, että paineet nousevat hinattaessakin.
Näitä nykyajan elektroniikkahirmuja ei nyt tietenkään...
Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara
Lähetetty: 3.2.2013 23:10
Kirjoittaja Evreka
Nyt löytyi ehkä paras juttu käyttökirjoista.
"Katalysaattorilla varustettua autoa ei saa käynnistää työntämällä tai hinaamalla, koska katalysaattori saattaa ylikuumeta ja aiheuttaa tulipalovaaran"
Vähän myöhemmin sitten normaalimpaa ohjekirjatekstiä, johon ylemmällä pätkällä varmaankin viitataan
Jos katalysaattoriin pääsee virtaamaan suurempia määriä palamatonta bensiiä, se saattaa ylikuumeta ja aiheuttaa tulipalon. Tämän estämiseksi ja katalysaattorin toiminnan varmistamiseksi on huomioitava seuraavat toimenpiteet
....
*Auton käynnistäminen hinaamalla tai työntämällä on kielletty
...
Automaattia saa ohjekirjasen mukaan hinata max. 45 km/h ja 80 km matkan.
2005 vuoden kirjasessa kielletään em. syystä hinaamalla käynnistys. Varmuuden maksimointia valmistajan puolelta. Neuvottu sentään apuakulla käynnistäminen.
Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara
Lähetetty: 4.2.2013 8:41
Kirjoittaja pressa
Katalysaattorit kestävät yllättävän paljon (tai ainakin jotkut), eräällä mazdalla ajoin 10km vaikka kipinä puuttui kahdesta sylinteristä. Pakko oli käyttää korkeaa kieroslukualuetta että auto jaksoi mennä. Perille päästyä katsoin katalysaattoria jonka kuoret hehkui appelsiinin värisenä. (auton alustamassat kärysi joten joudui kulovartiossa hetken olemaan, onneksi ei syttynyt palamaan). Puolavika korjattiin ja kahden kuukauden kuluttua vei autoa katsastukseen ja päästömittaukseen (olin jo kysellyt tarvikekatin hintaa ja hitsaria joka laipat päähän sovittaa), auto oli päästöjen osalta todella hyvä eli niiltä osin ei ongelmia ollut.